Skriv ut  

TFHS genväg in till flygbolagen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 februari 2010
Femhundra sökande till 12 platser.
Kampen om att komma in på Trafikflygarhögskolan i Lund är stenhård.
Men det är en kamp som lönar sig. De utexaminerade piloterna får sin typerating redan på skolan och kan sedan gå direkt till de flygbolag som samarbetar med skolan.

Just nu går en kull på tolv elever sin utbildning på TFHS, Trafikflygarhögskolan i Lund, den enda statliga pilotutbildningen i landet. Under 2010 tas dessutom ytterligare en utbildningsomgång in. Vad som händer sedan är oklart.

– Ja, det är en intressant fråga, säger Johan Lundström, rektor på TFHS. Ett av de förslag som diskuteras är att vår utbildning blir en del av den nya yrkeshögskolan.

 Det är dock en utveckling som Johan Lundström har motsatt sig. Framtidens piloter kommer att ha ett yrke som inbegriper mer än ”bara” själva flygandet.

– Vi tror på piloter med en akademisk utbildning, fortsätter han. I USA har piloter på en major airline ofta en bachelor eller master med till exempel management och HR-kunskaper i bagaget.  Så är det inte i Europa och jag förstår inte varför vår pilotutbildning ska degraderas till yrkeshögskola. 

 Yrkesutbildning eller ej, ett krav som vilar på TFHS redan nu är att eleverna ska ha en direkt anställningsbarhet. De ska kort sagt kunna gå från skolbänken till cockpit utan omväg. Det har skolan löst genom s k Host Airline, flygbolag knutna till skolan i ett nära samarbete där eleverna får sin typerating redan under utbildningstiden. I nuläget är City Airline och Avia Express Host Airline till TFHS. I den första kullen på 13 elever från TFHS examinerades fem till Embraer 145 och åtta till Fokker 50, alltså de typer som dominerar i de två Host Airline som skolan samarbetar med.

– Vi är mycket nöjda med samarbetet, säger Anders Eriksson, flygchef på City Airline. De får direkt en MPL(A), multi pilot license och kan ta ett steg rakt in i bolaget. Jag vet att andra skolor tittar på det här och vi räknar med att det blir framtidens utbildningssätt.
 I en skakig bransch, med överskott på piloter och en arbetsmarknad som ingen vet hur den ser ut i framtiden, är nyutbildade och typinskolade piloter trots allt eftertraktade. City Airline har i kraft av sin satsning på nya flyglinjer ett stort rekryteringsbehov.

– Vi gör vår satsning nu, när det finns bra och duktigt folk ute på marknaden, säger Jimmie Bergqvist, vd på City Airline. Vår flygplanstyp är inte den vanligaste på marknaden och nu har vi varit med som Host Airline i en utbildningsomgång med piloter som naturligtvis ligger bra till för en anställning.

 Jimmie Bergqvist tvekade aldrig att gå med i samarbetet med TFHS. Flera andra bolag var också med i de inledande diskussionerna, bland andra SAS, men det stannade vid City Airline och Avia Express. Vid eventuella framtida utbildningsomgångar kan det bli aktuellt med andra bolag.

– Målsättningen är att ha attraktiva bolag som samarbetspartners, säger Johan Lundström. Jag kan själv tycka att vi borde haft ett bolag med en större flygtyp, till exempel Boeing 737, i flottan.  Det finns inget krav på att våra Host Airlines ska anställa eleverna. Men det är helt klart så att skolans elever har ett försteg till nya jobb.
 Det har på vissa håll väckt frågan om svenska staten skall bekosta den typerating som traditionellt vilat på respektive flygbolag. Det finns gott om arbetslösa piloter, både inom och utom landet, som riskerar att själva behöva bekosta utcheckningen på en viss flygplanstyp.

 Johan Lundström ser dock inga problem med det och det faktum att skolan utbildar i enlighet med MPL(A).
- Trenden under de senaste åren har varit att allt fler flygbolag kräver att piloten ska vara typinskolad innan anställning, det vill säga ”färdig” styrman.

- Det innebär att MPL(A)-piloten har samma ställning och kompetens när den börjar linetraining som en pilot som gått den ”traditionella vägen”. Redan från början av utbildningen läggs fokus på vilket bolag man ska operera och då vilken flygplantyp som gäller.




Kommentera artikeln
Det finns 78 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Bra skrivet av Tjohoo
Skrivet av En som gått på TFHS, 2010-02-23 13:20:35
Problemet här verkar vara det Svenska avundsjukan, Jantelagen. Det finns ingenstans i världen som den sitter fast lika hårt som här.
Är det verkligen TFHS "fel" att flygbolag tackar ja till MPL utbildning? TFHS utbdildar verkligen för dagens moderna flygplan. Vilken annan flygskola utrustar sina flygplan med glasscockpit eller FMS för ex.vis?
Nä lägg ner Jante och arbeta framåt på bred front istället.
Anmäl inlägget
TFHS del 3
Skrivet av Tjohoo, 2010-02-23 10:48:08
Gällande akademiker eller ej. Visst innebär akademiska kunskaper inte att man automatiskt är en bättre pilot men innebär det å andra sidan automatiskt att man är sämre på hantverk för att man lyckats lära sig lite mer fakta?

På bolaget jag jobbar på så har de som är från TFHS, utom möjligen jag själv då, visat sin kompetens utan dryghet med framgång. Hur är det hos er på andra bolag om det nu är några som jobbar av er som är bittrast här?
Anmäl inlägget
TFHS del 2
Skrivet av Tjohoo, 2010-02-23 10:47:22
Till er som säger er ta ut piloter till era bolag och i det gynna eller missgynna TFHS. Seriöst, ligger inte "betalar egen rating" och "är kompis med någon på firman" långt över de andra kriterierna i praktiken? Iallafall i de bolag som är genomströmningsbolag. De större håller på med tester helt i paritet med TFHS tester, ngn som varit till Hamburg för Lufthansa och inte håller med?
Anmäl inlägget
TFHS del 1
Skrivet av Tjohoo, 2010-02-23 10:46:12
Ska vi öppna privata skolor för andra yrken som läkare, ingenjörer och vänta på att ett gäng med feta plånböcker men ibland bristande kompetens blivit klara och är missnöjda med att det finns gratisutbildade som konkurrerar om platserna? Vill ni att pengarna ensamma skall vara kvittot på den kompetens som krävs för att få jobbet med stort J?
Anmäl inlägget
Svar till Kent
Skrivet av Pelle, 2010-02-23 07:09:07
Ja Kent jag skulle gladeligen tacka nej till TFHS men ja till betald utbildning.
Anmäl inlägget
Ankdammen
Skrivet av Boeing, 2010-02-23 07:05:57
En sak kan jag tala om för er alla att om ni vill jobba någon annanstans på planeten än i den lilla ankdammen sverige/norge/danmark så får ni nog ändra attityd och skaffa er lite erfarenhet.
Anmäl inlägget
TFHS
Skrivet av Pelle, 2010-02-23 07:01:50
Det prtatas mycket om kvaliten på TFHS, att den skulle vara i en klass för sig. Struntprat den är ok inget annat.
Anmäl inlägget
TFHS
Skrivet av Boeing, 2010-02-23 06:52:39
Attityd är ett gigantiskt problem på TFHS, hela den här diskussionen är ytterliggare ett bevis på detta.
Anmäl inlägget
Fråga
Skrivet av Kent, 2010-02-22 21:00:36
Alla ni som kritiserar TFHS så hårt, skulle ni helt ärligt tacka nej till en plats om ni fick en?
Anmäl inlägget
Fråga
Skrivet av Kent, 2010-02-22 21:00:20
Alla ni som kritiserar TFHS så hårt, skulle ni helt ärligt tacka nej till en plats om ni fick en?
Anmäl inlägget
Boner
Skrivet av Norrlänningen, 2010-02-22 20:15:09
Det är just det som tydligen är det dåliga. Att TFHS tagit steget till MPL och ingen annan privat skola. Då är det inte bara faktumet att den är gratis som sticker i ögonen utan att den i större utsträckning också kommer leda till jobb också.
Anmäl inlägget
RE: Vettigt..
Skrivet av Boner, 2010-02-22 19:52:40
Robban. Du har ju inte fattat det här. Det du beskriver är ju ett problem! En bra utbildning skall ligga så nära den verkliga arbetsmiljön som möjligt. Du ska ju inte genomgå utbildning för att sedan förkasta största delen av det du lärt dig när du väl börjat jobba! Utbildningen ska fullt ut integreras i den verklighet studenten möter då utbildningen avslutas. Just det gör man på TFHS med det nya MPL-certet.
Anmäl inlägget
Vettigt..
Skrivet av Robban, 2010-02-22 10:47:23
Utbildningen är ett litet steg till att bli en bra pilot. Vänta bara tills du sitter på ett par type ratings hur mycket mer kött på benen du har, och hur lite du egentligen kommer ihåg från din utbildning. Det handlar om rättvisa. Att 12 piloter får världens finaste utbildning löser som sagt ingenting. Det finns redan piloter som uppfyller alla krav. Varför låta staten pynta när det finns andra viktiga hål att fylla?
Anmäl inlägget
RE: Ett spel för galleriet
Skrivet av Boner, 2010-02-22 09:01:48
Robban. Erkänn att det är det som svider mest - att du fick pröjsa när andra slapp :) Du är inte objektiv i din bedömning när du påstår att TFHS snor åt sig av skattebetalarnas pengar. Utbildningskvalitén på TFHS är i en klass för sig. Bara för att du satt i en barack och pluggade I-teori på kvällstid och käkade nudlar för att få ekonomin att gå ihop så behöver du inte vara bitter för att en handfull andra fått en betydligt bättre utbildning än du själv. Du verkar ju klarat dig bra ändå, eller?
Anmäl inlägget
Ett spel för galleriet
Skrivet av Robban, 2010-02-21 23:44:29
TFHS är ett spel för galleriet. 12 piloter löser ingenting. Det finns gott om piloter med bra erfarenhet där ute redan som är minst lika motiverade och kapabla att framföra ett luftfartyg. Eleverna på TFHS är utan tvekan duktiga killar och tjejer, men hur man än vänder på det så smaskar de åt sig skattebetalarnas pengar och glider fram med guldsked i munnen. Gratis är gott, hade jag fått allt gratis hade jag inte heller tackat nej.
Anmäl inlägget
forts.
Skrivet av Backfire, 2010-02-21 15:41:12
Sen är det väl egentligen strunt samma med TFHS, utbildar man sig privat, uppfyller alla bestämmelser och visar sig duglig för jobb så ska väl inte TFHS-vägen på något sätt vara en gräddfil utan allt ska ju ske på lika villkor när man är utbildad. Gillar inte tonen där många placerar TFHS över alla privata utbildningar, alla fyra jag stött på därifrån hade förvånansvärt små färdigheter kontra hur allt fungerade i "riktiga världen". De var dock ambitiösa så det löste sig bra.
Anmäl inlägget
Systemfel
Skrivet av Backfire, 2010-02-21 15:40:31
Det är väl snarare så att TFHS skulle kunna vara ett komplement till behovet. Tog man bara in lite färre under några år så kan man anpassa platsantalet efterhand. Alla som inte har jobb passar ju troligen inte i ett bolag så när rekryterarna börjar känna behov så kunde man öka platserna igen.
Anmäl inlägget
:)
Skrivet av rekryteringsansvarig, 2010-02-21 10:43:39
Vi tittar först på bakåtslicket, sen tittar vi på pappans bankkonto, sen tittar vi på namnet. Så fungerar det.

Borde inte vi sluta med pajkastningen, det är väl ändå ingen som tror att herr rekryteringsansvarig är just rekryteringsansvarig...
Anmäl inlägget
Flygbolag
Skrivet av Rekryteringsansvarig, 2010-02-21 10:24:56
Så här fungerar det hos oss.

Vi kolla främst på TFHS, därefter Flygvapnet och slutligen de som är hur desperata som helst och kastar sig in i situationer de inte kan bekosta vilket visar på dåligt omdöme.
Anmäl inlägget
Rekryteringsansvarig
Skrivet av Pilutten, 2010-02-21 00:45:26
Du jobbar säkert för ett av de obskyra skitbolagen som härjar på marknaden. Alla de seriösa bolagen har ett rätt bra förhållande till TFHS. Berätta gärna vem du jobbar för så att vi alla vet.
Anmäl inlägget
Flygbolag
Skrivet av Rekryteringsansvarig, 2010-02-20 23:25:32
Så här funkar det.
Ansökningshandlingar:
1 Alla sökande förutom TFHS och flygvapnet.
2 Flygvapnet
3 TFHS
I första hand nr 1, men om det av någon anledning inte räcker till titta i hög 2 och skulle det behövas gå till 3.
Verklighet!
Anmäl inlägget
TFHS, nej tack
Skrivet av Airbus, 2010-02-20 23:07:25
En mycket viktig faktor i flygsäkerhet är motivation, inga genvägar tack
Anmäl inlägget
Flygbolag
Skrivet av Rekryteringsansvarig, 2010-02-20 23:04:00
Lägg ner TFHS. Vi anställer inte TFHS elever!
Anmäl inlägget
Alla kliver av
Skrivet av tillägg, 2010-02-20 22:12:08
Fel av mig, när hälften har lämnat så brukar det bli så rörigt så resten följer nog efter, tyvärr. Ha i åtanke att det finns väldigt många som är flygrädda där ute.
Anmäl inlägget
Sterling Norge
Skrivet av Sterling, 2010-02-20 22:09:19
Det var inte länge sedan Sterling i Norge fick sig en duktig örfil, när de hade AT piloter i cockpit och tränade, samma sak här, gröngölingar, prata med media och berätta för paxen innan så får vi vad som händer. Hälften kommer kliva av innan ni lämnat gaten.
Anmäl inlägget
Fortsättning
Skrivet av En som gått TFHS, 2010-02-20 21:44:29
Och alla tester som folk tycker är så dåligt det är väl inte bara TFHS som har sånt! SAS är väl ett lysande exempel på komplexa tester. Det är j utesterna som sållar ut människor som kanske inte ska jobba inom detta yrke.
Anmäl inlägget
Avundsjuka
Skrivet av En som gått TFHS, 2010-02-20 21:43:42
Alla dessa som klagar och tjatar har garanterat sökt men inte klarat av testerna till TFHS, tagit egna lån för att gå till en suspekt privatskola i rinkeby.
Och detta med att alla TFHS-elever har dålig attityd är bara skitsnack, visst finns det säkert de som slår sig för bröstet och tycker att han/hon är världsbäst. Men säg mig alla gnällspikar, var finns inte sådana människor!?
Anmäl inlägget
nja (svar)
Skrivet av förvånad, 2010-02-20 19:49:27
Innan nån kommenterar så "får" inte Universitet i Tromsö utbildningen utan de och alla betalar såklart för sig.
Anmäl inlägget
Nja...
Skrivet av förvånad, 2010-02-20 19:47:57
Nu är det ju faktiskt så att TFHS inte bara utbildar 12st elever åt gången. Skolan har just nu 2 klasser med totalt 25 elever. 24st från Universitetet i Tromsö som får hela sin flygutbildning av TFHS. 4st från Flygvapnet som skall gå till Transportflyget inom Flygvapnet och behöver civil utbildning. Sedan är det ett helt gäng som läser ATPL på distanskursen (15st) samt det startar en flyglärarutbildning i vår. Så att likställa TFHS med 12 elever känns inte riktigt rätt.
Anmäl inlägget
Lösningen
Skrivet av 80% handjagare, 2010-02-20 16:03:39
Ja hursomhelst, 12 platser löser ju verkligen allt. Tycker skillnaden mellan 0 och 12 är för liten för att motivera skattefinansiering.
Anmäl inlägget
Läkarn
Skrivet av Nisse, 2010-02-20 15:21:47
Du har väl gjort AT tjänst får man hoppas? Det är precis samma sak som line training för en styrman. Handledaren är kapten som sitter på mycket erfarenhet, styrman lär sig. För visst får man assistera vid operationer innan man själv står där för första gången?
Annars kan man ju hävda att en kirurg ska stå och skära i grisar utan betalning de första fem åren efter att han blivit klar så att han har erfarenhet när han börjar i operationssalen?
Anmäl inlägget
Läkartjat
Skrivet av Jaha, 2010-02-20 15:17:39
Detta jämförande med läkare hela tiden, herregud. Tror ni studerande till läkare inte är med vid operation och får göra ingrepp för utbildningens skull? Nä ingen får träna på mig, skiter i om det innebär att vi inte har några läkare om 20 år. Skärp er, dessa fåtal på TFHS som utbildas är hårresande och inget annat.
Anmäl inlägget
Vem litar du på?
Skrivet av Läkare, 2010-02-20 14:51:28
Jag föredrar erfarenhet vad gäller det mesta, ska jag ligga på operationsbordet så får lärlingarna vänta utanför tack så mycket, öva får de göra på en gris. Ska jag sätta mina barn i ett flygplan så vill jag ha erfarenhet bakom spakarna, piloter kan gått få samla ihop 1500 timmar innan de ska sitta och ratta stora flygplan. Sen gör det inget om de har mognat lite som människor också. Tonåren håller på till 25 års ålder nu för tiden.
Anmäl inlägget
Sjutton år i branchen-->
Skrivet av Ååååh, 2010-02-20 14:32:25
Har du gjort testerna till TFHS? Teoreritsk och akademisk kunskap är väl inte riktigt det som testas om man genomgår hela processen... Kommer man inte längre än till första testet, så jovisst, men övriga handlar ju ändå om simultankapacitet, spatial förmåga, perceptionsförmåga osv. Praktiska övningar.

Bara för att man INTE är akademisk betyder ju inte det att man har bättre känsla när man flyger, eller...?
Anmäl inlägget
Akademiker?
Skrivet av Jaha, 2010-02-20 14:31:27
I flygvapnet var de sämsta piloterna bl.a. de som var akademiker aka provflygare. Akademikerutbildning för piloter är helt ointressant, bättre att testa alla förmågor ordentligt. En privatfinansierad utbildning är inte billigt som någon påstod. Sätt de arbetslösa i akademikerskolbänken annars så sparar vi skattepengar.
Anmäl inlägget
Det där med...
Skrivet av Sjutton år i branschen, 2010-02-20 11:23:52
..."utvald" eller inte, hur är det med stick-and-rudder-känsla när det väl gäller. Man kan besitta hur mycket akademisk kunskap som hellst, men när det väl händer något där uppe så hoppas då jag att det sitter ett par piloter där framme som kan flyga ett plan på känsla - inte bara teoretisk kunskap!
Skall någon flygutbildning sponsras så tycker jag att Sveriges segelflygklubbar ska få ta del av kakan. Det är i sådan verksamhet man lär sig att flyga ett flygplan, stort eller litet!
Anmäl inlägget
Snälla...
Skrivet av Ååååh, 2010-02-20 10:36:44
Jag har precis köpt mig en läkarutbildning av en snubbe på stan. Billigt som tusan! Nu vill jag ha jobb! Lägg ner alla statligt finansierade läkarutbildningar och sluta ta mitt jobb!!!!

När jag flyger ser jag hemskt gärna att mitt liv ligger i händerna på en pilot som noga valts ut och som genomgått en riktigt bra utbildning. Det kan jag ta mig sjutton tänka mig att lägga lite skattepengar på!
Sök utbildningen själva istället för att gnälla!
Anmäl inlägget
skåning...
Skrivet av ..., 2010-02-19 23:44:05
Det är inte fråga om vad du eller jag tror, Det är hur det verkligen fungerar, oavsett vad du tror.
Anmäl inlägget
Insatt?
Skrivet av Skåning, 2010-02-19 21:09:37
Man kanske inte ska tro på allt som sägs o skrivs i debatten!?
Anmäl inlägget
Til "jonte"
Skrivet av 20 år i branchen, 2010-02-19 21:01:07
Tyvär "jonte", det ligger lite i vad Lindgren o boeing säger!

Visst finns det många JÄTTE "bra" killar (och förmodligen tjejer) som gått på TFHS, likväl som det finns midre "bra" andra piloter.

Men trenden är tydlig, Tyvärr!
Anmäl inlägget
Då tar vi ett varv till med ogrundade påståenden.
Skrivet av ..., 2010-02-19 20:58:20
Ja du skåning... Hur kan man vara så oinsatt, oupplyst och okunnig efter alla dessa rubriker och debatter om MPL och flygbolagen?

MPL-eleverna ersätter inga styrmän i TFHS utbildning. Eleven gör styrmannens jobb och är ute och flyger medan styrmannen får fullt betalt, men kan sitta hemma och dricka öl och titta på OS. Bolaget går +-0 på den biten. Du kanske borde läsa på lite innan du uttalar dig?
Anmäl inlägget
Till Arne Lindgren och Boeing
Skrivet av Jonte, 2010-02-19 20:47:28
Nu får ni ta och ge er! Det är oerhört ohyfsat och fräckt att uttala sig med så dålig koll på verkligheten. "dålig attityd de utrustas med"? och "Guds utsände"??? Det är tydlig att ni inte träffat någon TFHS elev de närmaste 10 åren. Med den attityden ni visar här hoppas jag ni bara är wannabies som INTE arbetar inom flyget -sådana som ni blir snabbt sollade i CRMvärlden och jag hoppas jag slipper dela min nuvarande arbetsplats på flightdeck med sådana som er! Fy skäms!
Anmäl inlägget
Vad gör facket?
Skrivet av Skåning, 2010-02-19 20:45:23
Klart Skyways och Cityairline jublar över MPLelever från staten (TFHS). De får betalt (generös ersättning för utbildning etc.) för att ta om hand om eleverna som flyger i linjenätet istället för en styrman som kostar 40-80 000/mån!
Det handlar inte om avundsjuka, det handlar om rättvisa och säkerhet!
Anmäl inlägget
Vem ska sätta stopp
Skrivet av Förändring, 2010-02-19 20:32:09
Avia som varslat personal, kommer här att ta in MPL-piloter istället för att hyra in sina "egna"! Likaså var det inte längesedan City varslade stora delar av sin personal. Då lovade man att TFHS-eleverna skulle vara en 0 resurs. Idag används INTE dessa som 0 resurs!
Ej färdigutbildade elever tar jobb från erfarna piloter och flyger betalande passagerare, gratis! Vad tycker passagerarna? Vad tycker pilotkåren? Vad tycker facket?
Anmäl inlägget
Efter behov
Skrivet av HFI, 2010-02-19 20:03:57
Utbilda alla på TFHS som behövs i Sverige, flygbolagen får säga hur många de kommer att behöva sedan utbildas lika många. Minus de arbetslösa piloterna då förstås. Bra va?
Anmäl inlägget
Konkurrens
Skrivet av Peter J, 2010-02-19 15:26:58
Finns egentligen något som hindrar de privata skolorna att börja utbilda för MPL, med egna samarbetsbolag? Om inte, då faller åtminstone en del av de argument som framförts här.
Anmäl inlägget
TFHS
Skrivet av Flyer, 2010-02-19 15:14:57
Förbjud istället privata flygskolor.
Ha enbart statliga och/ eller skolor finansierade av flygbolagen istället. Finns ju ett antal stora bolag där ute som själva rekryterar från grunden. Vi vet ju alla hur lite en CPL elev utan type rating är värd på marknaden idag.
Anmäl inlägget
TFHS
Skrivet av Kaptenen, 2010-02-19 15:06:08
Har läst alla inlägg om TFHS. Förstår inte den hätska debatt som alltid uppstår kring skolan. Det kan bara bero på en sak. Det svider uppenbarligen fruktansvärt i ögonen på vissa som själva inte gått på skolan och har fått finansiera sin egen utbildning. Det finns tusentals statliga utbildningar! Varför blir ni bara arga för att den här finns? Lobba istället för att fler får gå på skolan och att fler MPL skolor öppnas. Avundsjuka är bara destruktivt.
Anmäl inlägget
Detta åtsidosätter all konkurens
Skrivet av Anders Persson, 2010-02-19 14:26:57
Det är FEL att tolv elever gratis ska få allt medan andra tvingas själva finasiera vår utbildning lägger upp en miljon för att få en vilande ATPL, CPL+ME+IR+MCC+type rating och då har vi knappt 300-400 hours flygtid. Vi betalar alla skatt men ska behandlas olika. Oförskämt!! Öka då antalet utbildningsplatser eller ännu bättre, lägg ner TFHS och låt de privata skolorna på ett marknadsmässigt sätt sköta utbildningen.
Anmäl inlägget
svar till A pilot
Skrivet av A, 2010-02-19 14:20:20
1. Nej, man ska inte lägga ner all statlig utbildning utan kostnadseffektivisera den utan att göra avkall på kvalité och avdramatisera den akademiska inriktningen. Läs Utbildningsdepartementets utredning så förstår du säkert. Som skattebetalare som bekostar detta låter det vettigt.
2. Avundsjuk? Nej
3. Exempel: de intutas detta från dag 1 från ledningen, och ändå är placeringseffektivitet av examinerade TFHS-elever i en operativ miljö långt ifrån en del privata skolors effektivitet.
Anmäl inlägget
Statlig finansierad flygutbildning slöseri?
Skrivet av A pilot, 2010-02-19 13:14:13
Till A.Även om TFHS läggs ner så kommer staten finansiera flygutbildning via YH! Är det fortfarande slöseri? Gäller det bara pilitutbildningen eller vill du lägga ner all statlig utbildning efter gymnasiet? Det kanske inte är alla som läser läkarlinjen som blir läkare... Eller är du bara avundsjuk? Kan du konkretisera att de tror att de är förmer än andra?
Anmäl inlägget
Tack!
Skrivet av A, 2010-02-19 13:07:36
Tack regeringen som beslutat att lägga ner TFHS! En intressant tanke har det alltid varit men ett resursslöseri av skattepengar utan dess like. Sen tror de FORTFARANDE att de är mer än andra....
Anmäl inlägget
?
Skrivet av ludde, 2010-02-19 12:36:25
Arne lindgren, vad skriver du? Du har ju ingen aning om nånting. För det första har vad jag vet MPL elever varit en positiv överraskning för de flesta pesimister. Och vad snackar du om att TFHS elever skulle tycka att de är bäst i världen? De flesta jag stött på har varit ödmjuka och ytterst kompetenta i både sin flygning och i att hantera flygyrket i allmänhet. knip igen om du inte har några fakta att basera dinaåsikter på
Anmäl inlägget
Pengar viktigare än kompetens!?
Skrivet av A pilot, 2010-02-19 12:23:48
Är det verkligen meningen att plånboken skall avgöra vilka som blir piloter? Det kan ju finnas de som blir skickliga piloter som inte har föräldrar som kan gå i borgen för en miljon kronor. Men det verkar som om rättvisekravet väger tyngre än lämplighet. Skulle du själv tacka nej till en gratis utbildning inklusive typerating?
Anmäl inlägget
TFHS
Skrivet av arne lindgren, 2010-02-19 11:31:08
Läste att TFHS elever kommer att kunna gå direkt in i flygbolagen som färdiga styrmän i den stora luftfarten.
Tyvärr har det visat sig att dessa piloter är mycket verkighetsfrämmande och saknar förankring i arbetslivet.
Det har även visat sig att dessa nya piloter inte platsar vid intagningarna till verkligheten.

Naturligtvis är en gratisutbildning bra men dessa piloter tror ofta att de är bäst i världen och näst intill Guds utsände.
Anmäl inlägget
Bristande kunskap om pilotyrket!
Skrivet av Ste, 2010-02-19 11:11:19
En bra pilot är en bra hantverkare med bra känsla för luft och maskiner. Inte någon akademiker! Och ta USA som exempel är skrämmande - deras pilotkår är ju av synnerligen blandad kvalitet. En gedigen erfarenhet av blandad flygning med mindre maskiner plus kumpletterande ATPL-utbildning är fortfarande det bästa sättet för att få kompetenta och säkra piloter vid kritiska situationer. Ta Hudson-floden som exempel på det. Bristen på kompetans hos "uppfinnarna" lyser lång väg !
Anmäl inlägget
Har vi behov av TFHS?
Skrivet av Vertigo, 2010-02-19 10:53:54
I dessa tider är behovet av en statsägd flygskola inte speciellt lönsamt. Tydligen verkar folk på detta forum missat utveckligen i Sverige vad gäller luftfart.

Att sparka piloter för att ge plats åt nya "stats-sponsrade" piloter är varken moraliskt eller ekonomiskt korrekt.

Kanske var detta ett bra koncept för ca.15-20 år sedan. Idag lever vi i en annan värld. Detta underminerar bara konkurrensen i en branch som redan har problem.
Anmäl inlägget
mmm
Skrivet av Adam, 2010-02-19 10:31:59
Är det ine bättre att utbilda 12 st piloter över 18 år som får alla behörigheter som krävs för att klara arbetslivet än som tex i västerås där max 5% fortsätter med en karriär i ett Airline. Då sponsrar vi ju bara någons hobby vilket i min mening är mycket värre
Anmäl inlägget
flygsäkerhet
Skrivet av vivo, 2010-02-19 10:29:29
som passagerare tycker jag att det är trevligare att det utbildas piloter som har genomgått rigorösa tester på alla plan, både innan och under utbildningen än att någon köpt sig sin utbildning privat på nån liten flygskola och sedan köpt en typerating där priset var lägst innan de börjar jobba.
Anmäl inlägget
ämnet berör tydligen
Skrivet av ludde, 2010-02-19 10:28:09
Det är helt ok att ha synpunkter på huruvida Sverige ska ha en statlig pilotutbildning eller inte. Det är en fråga som kan diskutera i evighet, men att dissa piloterna som går där för att de kämpat och blivit antagna och sen valt att gå utbildningen när de får chansen är ju bara löjlig. Den som sen säger att TFHS piloter dras med nån sorts attityd har garanterat inte varit där på minst 10 år.
Anmäl inlägget
DO nästa?
Skrivet av Svensson, 2010-02-19 08:57:14
Kallas inte sådant för diskriminering, när man väljer bort någon pga av skola, utan att ha tittat på person/kompetens?

Jaja... Ni rekryterar ju som ni vill och det är inget som påverkar mig, men tanken bara väcktes... Lycka till i sållandet.
Anmäl inlägget
TFHS borde inte existera
Skrivet av Boeing, 2010-02-19 08:01:46
Skandal att med statliga medel utbilda 12 piloter om året, när dom behövs är dom en droppe i havet och när dom inte behövs är det bortkastade skatte pengar.
Personligen deltar jag i rekryteringen på ett flygbolag som undviker att anställa dessa piloter, delvis pågrund den dåliga atityd de utrustas med på TFHS
Anmäl inlägget
Äpplet
Skrivet av Godzilla, 2010-02-18 23:13:32
Då tycker jag att du ska flytta till Nordkorea. Där har alla det lika dåligt och du skulle nog trivas rätt så bra där eftersom det är så du vill ha det. Ett tips är att ta med dig äpplet, ifall du skulle bli hungrig.
Anmäl inlägget
Äpplen och päron
Skrivet av Äpplet, 2010-02-18 22:52:06
Vi är nog överens om äpplet som alla har rätt till, men päronet, det ska nog delas lika mellan alla eller tas bort.
Anmäl inlägget
Re:
Skrivet av Godzilla, 2010-02-18 21:50:25
Ja, och tänk om alla som ville kom in på läkarlinjen, eller om alla som ville fick delta i OS, eller om alla som ville fick vara med i Idol.
Så fungerar det lyckligtvis inte, och man kan då fråga sig vad som är bäst; Att några få efter en stenhård uttagning ska få möjlighet att få en fin utbildning, eller om ingen ska få den eftersom man inte har plats till alla?
Anmäl inlägget
Felaktig information!
Skrivet av Olle, 2010-02-18 21:45:41
"Scandinavian Aviation Academy kommer att sluta att har pilot utbildning i gymnasiet nivå nästa år, alltså sista elever till årskurs 2 blir hösten 2010."

Inkorrekt igen, finns inget beslut om detta. Om inget sker kommer intag att göras även 2011.
Anmäl inlägget
Liseberg
Skrivet av Bra jämförelse?, 2010-02-18 21:18:55
Tänk om bara vissa fick komma in på Liseberg. Bara Göteborgare som gått på Chalmers. Som VIP kön till Sture Companiet, man liksom går förbi boskapen som står och fryser. Men alla har ju faktiskt möjligheten att komma in, eller? Ett steg i rätt riktning för elitsamhället.
Anmäl inlägget
Dessa orättvisor...
Skrivet av Capt. Zoom, 2010-02-18 20:50:12
Ja, är det inte läskigt att de som visar störst fallenhet för yrket får utbildningskostnaden betald för att sedan (förhoppningsvis) betala tillbaka med hög skatt på hög inkomst. Samma gäller : flygvapenpiloter, läkare, civilingenjörer, jurister etc. Lägg ner gnället, wannabees.
Anmäl inlägget
Scandinavian Aviation Academy
Skrivet av Scandinavian Aviation Academy, 2010-02-18 20:44:30
Scandinavian Aviation Academy kommer att sluta att har pilot utbildning i gymnasiet nivå nästa år, alltså sista elever till årskurs 2 blir hösten 2010.
Anmäl inlägget
Re:
Skrivet av Godzilla, 2010-02-18 20:05:04
Kul att vi gläds åt varandras möjligheter i Sverige. Snart kommer sverige vara en platt asfaltsparkering där alla sitter och tittar på varandra i jakten på orättvisor. Sen upptäcker man att vissa platser är bättre än andra och sen rivs även den och hela Sverige grävs bort i jakten på det ultimata rättvisesamhället där alla får exakt lika mycket.
Anmäl inlägget
Re:
Skrivet av Godzilla, 2010-02-18 20:04:10
Tycker det är orättvist att Göteborgarna har så nära till Liseberg och därmed har fördelar när det gäller möjligheten till att åka berg- och dalbana. Skamligt. Måste nog börja lite lobby för nedläggning.
Anmäl inlägget
Fortfarande?
Skrivet av Förvånad, 2010-02-18 19:45:29
Hur länge ska denna skola få vara kvar. Är ju inget annat än ett fåtal som får skattebetalarnas pengar för att göra det alla andra betalar för. Skamligt. Måste nog börja lite lobby för nedläggning.
Anmäl inlägget
Onödigt
Skrivet av JB, 2010-02-18 17:41:50
Varför ska skattepengar gå till att utbilda piloter då det redan är stor brist på flygjobb i Sverige. Det har det alltid varit och kommer väl antagligen förbli så.
Anmäl inlägget
Felaktig information?!
Skrivet av Olle, 2010-02-18 17:39:26
"den enda statliga pilotutbildningen i landet"
Mig veterligen bedriver Scandinavian Aviation Academy statligt finasierad pilotutbildning både i Västerås och Arvidsjaur ytterliggare ett antal år framöver, eller?!?
Anmäl inlägget
Staten...
Skrivet av P-A Hansson, 2010-02-18 17:32:00
...betalar altså type rating till piloter som ska jobba på Avia express, ett bolag som just sparkat alla piloter och ska inte ha några anstälda piloter utan bara piloter med f-skattsedel....
Anmäl inlägget
Luften är fri, men
Skrivet av Hmmm, 2010-02-18 15:59:02
detta är ett form av monopol, en skola får utbilda två flygbolags piloter med statliga pengar. Staten konkurrerar helt enkelt med de privata skolorna med bättre villkor. Här kan man glänsa med jobb efter utbildning.
Anmäl inlägget
TFHS
Skrivet av Glanan, 2010-02-18 15:32:24
Visst är det bra när skolor ser allvaret med att nyex-elever inte omedelbart får jobb och väljer annan sysselsättning. Men skyddad verkstad är skyddad verkstad. Vinsten för skattebetalarna är oklar, nu liksom tidigare.
Anmäl inlägget
Ljungbyhed
Skrivet av Nisse, 2010-02-18 14:16:07
Nu är det väl Ljungbyhed och inte Ängelholm TFHS ligger i..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev