Platsannons på Flygtorget.se

Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Ny stor flygplats i Emmaboda?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 mars 2010
Daglig linjetrafik till norra Europas stora städer. Investeringar på närmare en miljard. De storstilade planerna på att skapa en storflygplats i sydöstra Sverige, Emmaboda International Airport, har än en gång väckts till liv. Men det är inget som oroar de redan befintliga och i så fall ”hotade” flygplatserna i regionen.

På Emmaboda kommuns hemsida, under rubriken kommunikationer står att läsa:

Till Emmaboda kan du ta dig på en mängd olika sätt. Tåg, buss eller flyg till någon av våra närliggande flygplatser.
Närliggande flygplatser är Kalmar, Växjö och Ronneby, alla inom en radie på 6-7 mil. Det vill man nu ändra på och har lanserat tankarna på att samla all flygtrafik i sydöstra Sverige till just Emmaboda och en ny storflygplats med internationell linjetrafik. Det faktum att flygstationen i kommunen i dagsläget varken har någon egen flygtrafik och otillräcklig infrastruktur vad gäller bana, stationsbyggnader och liknande är av mindre betydelse. Med investeringar på mellan 600 miljoner och 900 miljoner kronor ska visionen bli verklighet, menar förespråkarna.

– Det där är gamla planer som dammats av igen, säger Ulf Axelsson, nytillträdd vd på Växjö Airport.

Gamla planer eller inte, så ska de i maj presenteras för infrastrukturminister Åsa Torstenssons statssekreterare. Bakom planerna på att förvandla landningsbanan i Emmaboda till en internationell storflygplats ligger ”flera stora företag” i Kalmar, Blekinge och Kronoberg. De menar att de bristfälliga utrikesförbindelserna från de tre befintliga flygplatserna är ett allvarligt avbräck för näringslivet i regionen. I motsats till tidigare försök att lansera Emmaboda som en ny storflygplats, har företrädarna den här gången valt att inte förankra planerna lokalt och regionalt, utan alltså gått direkt till regeringen.

En av anledningarna till att planerna än en gång väckts till liv, är det faktum att både Kalmar flygplats och Smalands Airport i Växjö går med förlust. Eftersom de ägs av respektive kommuner och regioner är det lokala skattepengar som täcker underskottet. Lägg därtill det faktum att flygvapnet än en gång talar om nedläggning av en flygflottilj, kanske F 17 i Kallinge, vilket skulle hota Ronneby flygplats, den enda LFV-ägda i området.

De tre flygplatserna hade i januari i år tillsammans ca 35 000 passagerare. Under förutsättning att alla de skulle fortsätta att flyga från en flygplats i Emmaboda, ger det ett passagerarunderlag på drygt 400 000 per år. Just den siffra som nämns för att få flygplatsen lönsam.
Ulf Axelsson vet hur svårt det är att skapa lönsamhet, trots att Smalands Airport har inrikes och utrikes linjetrafik charterflygningar.

– Vi gick med förlust förra året, jag har ännu inte de exakta siffrorna, säger han. Om vi som regional flygplats når ett nollresultat, då gör vi ett extremt bra arbete.

I nuläget är dock inte kostnader, lönsamhet och andra frågor de tyngst vägande. Nu gäller det att få gehör för planerna. Landshövdingen Sven Lindgren i Kalmar är positiv till förslaget och menar att alla framgångsrika regioner behöver en internationell flygplats.

Den avgörande frågan, varför det kräver ett nybygge i Emmaboda istället för utveckling av någon av de befintliga platserna, får bara ett svar: Läget. Men det är ett argument som inte biter på Ulf Axelsson.

– Varför hitta på nytt, säger han. Växjö ligger idealiskt och har redan ett upptagningsområde på 360 grader. Jag tror inte att vi behöver oroa oss så mycket för de här planerna den här gången heller.
 






Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dårar!
Skrivet av Ekonomisk pilot, 2010-03-19 12:23:47
Det har sålts tjogvis med nerlagda baser i trakterna för struntsummor. Kompletta flygplatser som hade kunnat vara i drift på några månader med minimala kostnader. Kosta, Knislinge, Uråsa mm. Nej detta är knappast seriöst.
Anmäl inlägget
Vakna
Skrivet av Dårar, 2010-03-18 08:02:00
Det räcker mer att man tittar på bilden som ligger här på sidan, när började vi med vänster trafik??? Ser verkligen seriöst ut. Nehe, tycker att ni skall sluta fundera och ägna tiden till något vettigare.
Anmäl inlägget
Storhetsvansinne?
Skrivet av kent, 2010-03-17 13:59:14
Kanske dags att söka hjälp för den person som kommit på detta!!!???
Anmäl inlägget
Civil flygplats
Skrivet av RA, 2010-03-17 13:11:48
Det är möjligt att du har rätt, Airways.
Anmäl inlägget
Ingen militär idé
Skrivet av Airways, 2010-03-17 12:37:43
Just Emmaboda flygplats har såvitt jag vet ingen militär anknytning alls. Banan är för kort och det finns mig veterligen inte några uppställningsplatser vid banändarna för beredskap. Flygplatsen har ingenting med flygvapnets bassystem att göra heller såvitt det ser ut på layouten. Att pengar delades ut hade förmodligen ingenting med försvarmotiv att göra för då hade flygplatsen fått en ca 2000 meter lång bana och uppställningsramper m.m. för militärflygplan.
Anmäl inlägget
Privat initiativ med staliga pengar
Skrivet av RA, 2010-03-17 11:14:25
Nä, det är tydligt att det var ett privat alternativ (har läst bloggen), även om det säkert fanns en baktanke om ett reservflygfält för militärt bruk när staten gav ut AMS-pengar, precis som skett med vissa superspikraka vägbyggen in på 80-talet. Någon arbetslöshet fanns knappast i Småland under denna tid som kunde motivera bidraget.
Anmäl inlägget
Emmaboda inte militärt
Skrivet av Airways, 2010-03-17 08:22:25
Emmaboda flygplats har ingen militär bakgrund. Banan är relativt kort och ämnad för turbopropflygplan och inga militärjet. Att Linjeflygs F28 kom på besök var ett misstag... Flygplatsen finns för näringslivet i omgivningen av Emmaboda.
Anmäl inlägget
Ägare
Skrivet av X, 2010-03-17 07:48:31
Kan någon berätta vilka som äger flygplatserna i denna region?
Anmäl inlägget
Här var svaret
Skrivet av Nils, 2010-03-17 00:00:17
Näringslivet som byggde fältet tydligen.
http://lae.blogg.se/2010/january/skutaryd.html
Anmäl inlägget
hahaha
Skrivet av kalmar aip, 2010-03-16 21:53:56
Känns som ett stort skämt, Kalmar Flygplats klarar sig fint, likaså, Smaland och Ronneby.... Lägg ner idén och utveckla Kalmar Flygplats istället...
Anmäl inlägget
Övriga erforderliga infrastruktursatsningar
Skrivet av Den bondförnuftige, 2010-03-16 21:31:56
För att realisera idén så måste resenärerna komma till/från flygplatsen på ett effektivt, snabbt, smidigt och miljövänligt sätt.

Det enda konkurrenskraftiga alternativet är snabbspårvägar till Kalmar, Karlskrona respektive Växjö med en tågstation i direkt anslutning till den nya flygterminalen i Emmaboda. Detta blir en kostsam investering för staten med det mycket blygsamma passagerarunderlaget som predikteras.
Anmäl inlägget
Militärt reservflygfält
Skrivet av RA, 2010-03-16 21:31:19
Jo, Nils. Det är förmodligen ett av alla de reservflygfält som byggdes under det kalla kriget på uppmaning av Nato ( vår praktiskt tillämpade "alliansfrihet"). Natos plan skulle mellanlanda/tanka inför mål i Sovjet (på 50-talet var räckvidden för militärplanen inte så lång). I utbyte fick vi tillgång till amerikansk teknik. Det finns en mängd sådana i östra Sverige. Alldeles i närheten finns det t ex en kamoflerad spikrak vägsträcka mellan Växjö och Kalmar med samma syfte.
Anmäl inlägget
Flygvärlden i Sveriger har blivit galen
Skrivet av En initierad i branschen, 2010-03-16 20:33:08
Återigen kan man konstatera att kombinationen kommunalpolitiker med noll verklighetsförankring och en övertro på hur ofta och vart vill flyga gör att ett så här galet projekt får "mediatid". Luktar Kallax tycker jag....
Anmäl inlägget
Bakgrund?
Skrivet av Nils, 2010-03-16 17:52:59
Någon som har koll på vad det nuvarande flygfältet i Emmaboda har för bakgrund? Vem byggde det? Ser inte ut att ha varit militärt?
Anmäl inlägget
Vansinne!
Skrivet av PL, 2010-03-16 17:06:34
Vem som nu kläckte denna idén skulle få sparken!

April i förtid kanske?
Anmäl inlägget
y
Skrivet av x, 2010-03-16 16:26:08
Herregud....snacka om att slänga pengar i sjön
Anmäl inlägget
y
Skrivet av x, 2010-03-16 16:24:43
Herregud....snacka om att slänga pengar i sjön
Anmäl inlägget
Märklig idé!!
Skrivet av Airways, 2010-03-16 12:36:15
Det känns kanske lite konstigt med en nyetablering så nära Växjö och Kalmar flygplatser som väl inte har en så massiv flygtrafik. Men med detta sagt så går det kanske att få fart på en sån här investering om det sker i en kombination med satsning på turism i området. Särskilt tyskarna vill ju komma och träden i Småland... Men jag förstår inte varför det inte går att flyga från Växjö i sådana fall, det ligger ju nära...
Anmäl inlägget
Hahaha!
Skrivet av RA, 2010-03-16 11:10:06
Jag trodde att det var några veckor kvar innan det var dags för aprilskämt.
Anmäl inlägget
Emmaboda
Skrivet av Ingrid, 2010-03-16 10:30:06
Synd att LIN inte finns kvar. De landade ju där vid minst ett tillfälle
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Skies
Flygrädsla
Flygtorgets nyhetsbrev