Skriv ut  

Nordflyg i konkurs

Flygnyheter, Redaktionen, den 1 april 2010
Nordflygs senast flygplan blev för mycket och dränerade företaget snabbt då kontrakten uteblev.

Det kontrakt som låg i grunden för operationen med flygplanstypen Dash 8 Q400 drogs tillbaka när finanskrisen blev ett faktum och hela flygmarknaden sattes på prov. Nordflygs kärnverksamhet med fraktflygningar av tidningar till Gotland och Financial Times mellan Jönköping och Helsingfors har fortlöpt under många år med ett bra resultat.

Ulf Darenius VD på Nordflyg menar att myndighetens beslut att dra in den operativa licensen på ekonomiska grunder är felaktiga och beslutet skall nu överklagas hos regeringen.

- Vi har en fungerande verksamhet med våra Cessna Caravaner som inte har haft några störningar i sin trafik, men i och med indragningen av licensen så står flygplanen på marken och vi får hyra in kapacitet från andra bolag berättar Ulf Darenius.

På frågan om varför man inte gjort sig av med Dash 8 Q400 flygplanet tidigare är svaret kort och enkelt, det finns ingen köpare och marknaden har ett stort överskott på flygplan under dessa tider.

 




Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Har hört det förut...
Skrivet av Hjalmar Branting, 2010-04-05 12:45:51
...så här går det för alla bolag som som vill flyga större än det man hade tidigare, kommer ni ihåg Rguljär, Tryggflyg, Swedeways...
Anmäl inlägget
Tråkigt för ett seriöst bolag
Skrivet av Individ, 2010-04-04 20:59:18
Det är som ni säger, Caravanerna har ju alltid gått som tåget.
Där har ni stommen i företaget.
Hoppas därför ni kommer tillbaka i någon form.
Anmäl inlägget
Trist
Skrivet av Kokt korv utan senap, 2010-04-03 12:06:43
Synd detta med tanke på att bolaget hade det äldsta svenska AOC:t. Hoppas någon köper upp boet och räddar verksamheten för 208orna i varje fall. Nordflyg har varit ett genomgångsbolag för många piloter och detta kanske gör så att dem anställda där verkligen blir tvungna att ta steget till nästa jobb. Många har fastnat där på grund av att jobbvillkoren har varit mkt bra relativt till bolagets storlek. Hoppas det löser sig för alla!
Anmäl inlägget
Förklarar ju en del...
Skrivet av IEB, 2010-04-02 17:29:02
...varför jag hörde "Scoop" ( = Benair) på väg till Skavsta igår då!
Satt och funderade på det, på min väg till Finland.

Jäkligt tråkigt för Nordflyg, detta.
Hoppas att de reser sig på 10...
Anmäl inlägget
Alla ägg i samma korg !?!
Skrivet av Hönan, 2010-04-02 16:44:11
Varför lägger man alla ägg i samma korg? Varför fortsatte man inte med Caravan verksamheten i ett bolag och började med Q400 verksamheten i ett annat för att sprida riskerna? Det är ju mycket tråkigt att "frisk" verksamhet dras ner till KK av en Gökunge (Q400)......
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev