West Atlantic flyger världens enda Q400 i fraktversion

Publicerad den 28 september 2010
Kommentarer
I november tar West Atlantic en ombyggd Bombardier Q400 i bruk som fraktflygplan. Det är bolaget ensamt om att göra i världen. - Vi gör det som en test för att se om maskinen passar in i nätverket, säger vd.

Kanadensiska Bombardier Q400 är ett renodlat passagerarflygplan och i tjänst hos ett stort antal flygbolag världen över.

Q400

Bombardier Q400

Nu vill svensk-brittisk fraktflygbolaget West Atlantic, det största regionala fraktflygbolaget i Europa, prova om flygplanet passar som fraktmaskin.

– Det är ett försök, en test för att se om den kan gå i kommersiell frakttrafik och vi ska vara klara över att det blir en nischproduktion där farten och kategori III-landningsmöjligheter är avgörande, säger Gustaf Thureborn, vd på West Atlantic.

Den nu aktuella maskinen har redan ett brokigt förflutet. Den ingick i SAS flotta av Q400 som bolaget parkerade efter ett par incidenter när landningsställen vek sig vid landning. Det svenska fraktflygbolaget Nordflyg nappade då på idén att börja flyga Q400 som fraktflygplan, köpte två av SAS-maskinerna och räknade med att marknaden skulle reagera positivt på den nya generationen turboprop-maskiner.

Konverteringen till fraktversion gjordes av Cascade Aerospace i Kanada, som tidigare bland annat levererat en Q400 i brandbekämpningsversion till Frankrike. Men när finanskrisen slog till gick luften ur fraktmarknaden och investeringen i nya flygplan drev Nordflyg i konkurs i april i år.

Nu ser Gustaf Thureborn att volymerna på fraktmarknaden ökar och att det finns en efterfrågan på snabbare transporter och jettrafik.

– Det är den högre farten som gäller för en Q400 samtidigt som den är ca 20 procent billigare i drift än en jetmaskin. Vi kan använda den på längre distanser med ett mindre fraktunderlag.

Maskinen ska tas i bruk i november och West Atlantic tänker stationera den i Luxemburg. Chanserna att den ska dyka upp på bolagets baser i Coventry eller Göteborg är små.

– Vi kommer att lansera den på hela marknaden men jag räknar med att den uteslutande kommer att gå i trafik i Centraleuropa. Det viktiga är att passa in den i befintliga nätverk.

Lastkapaciteten är 9 ton och en total volym på 90 kubikmeter, vilket är mer än vad bolagets BAE ATP och ATR 72 och CRJ 200 klarar. Det faktum att West Atlantic blir först i världen med att använda en Q400 som uteslutande fraktmaskin understryker också att det är ett försök.

– Vi ger det inledningsvis en vintersäsong, alltså en bit in på 2011, säger Gustaf Thureborn.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Fd West Air
2010-10-01 10:59

Det är/var ingenting som man kunde göra på West Air Sweden.
Nu försöker Thureborn bli av med alla skandinaviska piloter för att köra med billigare engelska och europeiska piloter. Men han kör lite lagligare?!?, har lagt in tre anbud själv i Norge varav han la det högsta på West Air Sweden. De piloter som jobbar kvar där nu är väldigt oroliga över framtiden, lägre lön, sämre pensionsavtal osv osv.

MrQ
2010-09-30 17:05

De söker nog desperat efter piloter. NAS suger upp varenda norrman på åOslo basen har jag hört….Hej Svante 😉

Ex West Air
2010-09-29 15:49

West är inte ett företag som försöker att arbeta med levernatörer från Sverige, Europa utan de som sköter inköp mm försöker få till flashiga resor över atlanten

Glader
2010-09-29 12:17

Ja, det är en riktigt bra maskin, speciellt när landing gear fungerar vid landning.

Svante
2010-09-29 06:32

Var chiefpilot på denna på Nordflyg. Tyvärr fick vi aldrig snurr på marknaden med den, men den levererade imponerande resultat.
Hoppas verkligen den kommer till sin rätt nu, det finns en mycket stor potential för den! Lycka till West Atlantic!

GT
2010-09-28 18:53

Nej de söker inte!

Eric
2010-09-28 11:36

Q400 is Awesome!!!

Pilot
2010-09-28 10:36

Vet någon om de söker piloter?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten