SAS gör sig beredda att flyga fler långlinjer

Publicerad den 2010-10-12 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Kampen om långlinjedestinationerna från Skandinavien hårdnar när Norwegian och Feel Airs planer på flygningar till New York och Bangkok börjar ta form. Det rapporterade Flygtorget om i förra veckan. Men SAS tänker inte ge upp kampen så lätt. - Be my guest, vi ska ge dem en knalltuff konkurrens, säger SAS kommersielle direktör.

SAS och bolagets långlinjer är ett kärt diskussionsämne i branschen och åsikterna är blandade: Lägg ner den interkontinentala trafiken, säger en debattör. Flytta all Asientrafik till Arlanda, säger en annan.

SAS

– Fel på båda punkter, säger Robin Kamark, kommersiell direktör i SAS. Kastrup är vår hub för intercont och nu, när vårt core-program ger resultat, kan vi utveckla de långa linjerna igen.

SAS har långa traditioner när det gäller interkontinental trafik, redan den 17 september 1946 startade den första DC 4:an på linjen mellan Bromma och New York och under årens lopp har det gått att flyga SAS till de flesta världsdelar. I dagsläget är dock flygplan i långlinjeflottan avställda och destinationerna koncentrerade till New York, Washington, Chicago, Tokyo, Beijing, Bankok och Dubai.

– Trafik på långlinjer är en sammansatt utmaning, fortsätter Robin Kamark. Vi verkar i efterdyningarna av en svår konjunktur, SAS har tidigare haft för hög kostnadsnivå, vi ligger där vi ligger rent geografiskt och det kräver en enorm kapitalbas för att hålla trafiken igång. Vi räknar med 80 – 100 miljoner för att hålla två långdistansmaskiner igång.

De senaste åren har strategin varit att övervintra vad gäller interkontinental trafik. Men enligt Robin Kamark ger nu sparprogrammet i Core, färdigt "till 75 procent", så positiva effekter att bolaget är konkurrenskraftigt också på de långa flygningarna. Lägg därtill att nästa generation långdistansflygplan, Boeing 787 och Airbus 350 snart är i trafik så blir framtidsutsikterna ännu bättre.

– Med 15-30 procent lägre bränslekostnader får vi en helt annan flygekonomi. Men vi måste fortfarande sänka våra egna kostnader ytterligare.

En av de svåra konkurrenterna på trafiken till Asien är Finnair. Bolaget plockar stora mängder svenska resenärer från Stockholm och övriga Sverige, passagerare som tycker att det är klokare att resa österut direkt, istället för att först ta sig till Kastrup och därefter flyga tillbaka över Stockholm på väg mot Beijing eller Tokyo. Ofta hörs därför åsikten att SAS borde stationera Asientrafiken på Arlanda.

– Vi har försökt, säger Robin Kamark. Vi har flugit till både Beijing och Bangkok från Stockholm men det bar sig inte. Finnair har den geografiska fördelen att de kan använda en maskin på en turnaround till exempel till Tokyo medan vi måste slinga en maskin på de destinationerna. Dessutom ska vi vara medvetna om att Finland inte räcker som marknad, de måste hämta sina passagerare i både Sverige och nere i Europa.

Robin Kamark menar också att SAS valt att, i motsats till Finnair som har ett stort antal destinationer i Asien, flyga till ett utvalt antal platser och sedan slussa passagerarna vidare med partnerbolag. Ett "beyond.hub"-tänkande som ger än fler destinationer att välja på.

De svenska kunderna ska därför inte hoppas på fler interkontinentala linjer från Arlanda än dagens Chicago och New York, trots att beläggningen till just USA varit rekordhög under hela sommarprogrammet med en stadig kabinfaktor på ca 90 procent. SAS har siktet inställt på fler långdestinationer, vilka vill Robin Kamark inte gå in på men Hong Kong är en plats som återkommer i diskussionerna utanför bolagets väggar.

– I framtiden vill vi ha mer intercont till Asien och USA och de planerna kan vi göra allvar av nu när kostnadsläget i bolaget är ett helt annat än förut. Vi har bara valt att skynda långsamt.

Vilka de nu än blir är det från Kastrup de ska utgå, det råder ingen tvekan om, "Köpenhamn är primär, Arlanda sekundär" enligt Robin Kamark. SAS ser sig som positionerade i Skandinavien och nordtyskland för den interkontinentala trafiken och den positionen ska förstärkas. Särskilt när den nya flygplatsen i Berlin snart öppnar och Frankfurts tredje bana blir klar och ökar kapaciteten där. Samtidigt som de traditionella konkurrenterna Amsterdam och London finns kvar.

– Inom ett par år, när flera bolag använder Airbus 380 mellan Europa och Asien blir det oerhört tufft på volymsidan. Det är många stolar som ska fyllas varje dag. I det läget tror jag att kvalitet blir ett avgörande försäljningsargument och SAS har ett mycket starkt varumärke vad gäller service och kvalitet ibland annat Tyskland. Vi är, bland annat tack vare vårt geografiska läge, en nischoperatör och vi kan aldrig konkurrera med volym utan måste satsa på premiumpassagerare. Någon A380 blir det aldrig i vår flotta.

Den inriktningen gör också att SAS inte är särskilt oroliga för de långlinjer som Norwegian och Feel Air nu planerar.

– Naturligtvis tar vi hänsyn till all konkurrens och vi har tagit med dem i strategin som lades fast 2008. Den håller vi oss till så be my guest, vi ska ge dem en knalltuff konkurrens.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Teddy
2010-10-17 00:46

Bara lugn, Klas. Asiaterna kommer till Arlanda. Var så säker. Låt danskarna behålla sitt SAS. De har ju inget annat att skryta med än sitt vaskmedel till öl, sega biffar och vindsnurror. Tro fasen att de är angelägna om att ha kvar SAS långlinjer på CPH. Till vilket pris som helst!

IATA DIREKTÖR
2010-10-16 22:11

Hvor lenga skall SAS med statliga medlen leka,-
varje stol på långlinjerna går med for lust’ I o.m. att LFI icke kunne stå imot ICAO när dom röstade for förlengt pensions avtal ifrån 60 till
65 har SAS i dag den dyraste Flight Crew i Europa ??????????????
Hvorfor är det inga som reagerar. ????????????

Klas
2010-10-16 09:53

Har aldrig förstått varför lilla Danmark ska vara SAS hub, Sverige är största landet, Stockholm största staden och vi ligger närmare Asien där marknaden finns. Men jag säger, skit i SAS. Se till att få asiatiska jättar som JAL, Cathay och Korean till att flyga till ARN så kan lilleputtarna behålla sitt SAS. Jag flyger då hellre allt annat när jag ska långt bort. Vill ha en känsla av asien direkt på planet och väljer således ett bolag därifrån, Qatar är också jättebra.

Cato
2010-10-16 01:39

För övrigt anser jag att SAS bör förgöras.

Theodor Brasved
2010-10-15 23:50

Håller med Howard och M. Helt sjukt! Jag tänker inte subvensionera CPH och dansk***** i fortsättningen! ARN i första hand, HEL i andra. AMS går också bra.

Howard
2010-10-15 11:21

För det fall SAS överför Asien från CPH till ARN kommer sannolikt det militanta danska facket att förklara krig. Stor risk för omfattande fackliga åtgärder således. SAS darrar!

M
2010-10-15 10:57

Vi är många som kommer att fira den. Något mer idiotiskt än SAS finns inte. Tänk att vi svenskar finner oss i att via skattsedeln snedvrida marknadsförutsättningarna till ett grannlands fördel och vår egen nackdel.

Tjong
2010-10-15 02:13

Kamark är just bara en i ledet av de dödgrävare för svenskt flyg.
Jag ska fira den dagen då det förhatliga SAS går i graven.
SAS är ren jävla ondska!

Tim
2010-10-14 13:36

Vilken kvalitet – flög med SAS från Zrh till Arn härom dagen- trångt, fullt., ch mycket obekvämt – Låt bli att flyga ifrån Arlanda -här vill vi ha bra flygbolag som månar om resenären också och inte bara på att hjälpa kastrup. Staten bör snarast sälja sin del i SAS så vi slipper bidra med våra skattepengar. Låt gärna Lufthansa ha Arn som hub.

Harry
2010-10-14 00:31

CPH har ett ok men en aning perifert läge för att mata från norra europa. I Polen bor det väl ca 40 miljoner, i Tyskland 90 osv. För dessa samt sydsvenskarna är det en lätt sak att ta sig till CPH. Arlanda ligger väldigt perifert för dessa passagerare.

Du flyger inte gärna Hannover-Arlanda, däremot går det bra till CPH. Du kan också flyga tex Gdansk- CPH! Finnair matar till Helsingfors, men har inte lätt att tex flyga passagerare från Stuttgart till HEL. Det klarar SAS!

Benke
2010-10-13 16:04

Karmark och SAS drömmer om att bli intercontinetal hub för Berlins nya flygplats. Vad man inte har förstått är att öppnandet av den nya jätteflygplatsen nnebär att Lufthansa kommer att använda flygplatsen som ny intercontinental hub för hela norra Tyskland. Berlin har saknat den möjlighent p.g.a. för liten flygplats (Tempel). Flughafen Berline-Brandenburg kommer helt enkelt att bli ett hot mot CPH.

Rikard
2010-10-13 15:24

SAS vågar helt enkelt inte satsa på Arlanda eftersom SAS ledning inte vågar tänka stort eller nytt.

Danne
2010-10-13 15:20

en 30 mils cirkel från Arlanda ger nästan halva Sveriges befolkning. CPH matas av svenskar, bara att inse. Knappast så att Tyskar överger knappast sitt älskade Lufthansa för sas. CPH lever tack vare skåne. Dags för skåningar att välja, är de danskar eller svenskar

M
2010-10-13 14:24

SAS är inget annat än tillämpad dansk transportpolitik. Det obegripliga är hur vi svenskar kan finnas oss i detta. Vi betalar för att Kastrup ska bibehålla sina konstgjort uppblåsta passagerartal, och dessutom gör vi det flera gånger om. Först via biljettpriset, sedan via skattsedeln. Lägg därtill all dödtid och miljökostnader genom vansinniga omvägar via Kastrup.

Lundsbo
2010-10-13 12:12

Det bor väl lite fler folk 30 mil runt CPH. Dra en liknande cirkel runt Helsingfors. Tror att du får mindre folk. Skillnaden är att man tänker större där. SAS tänker bara på örestad och norra Tyskland. Finnarna feedar från hela Europa till Asien och vice versa.

Harry, skåne.
2010-10-13 07:28

Det syns att det är stocholmare som skriver många kommentarer på denna sidan. Dra en cirlkel på 30mil runt köpenhamn och kolla befolkningsunderlaget! De flesta av passagerarna på intercont är ickeskandinaver. Sorry, men då ligger stockholmare lite “off”.

Björn
2010-10-13 07:20

Han brukar ge svårt på tal, gentemot konkurrenter. Det är precis det som behövs. Bit ifrån, äntligen! Nu är punktligheten på plats, kundnöjdheten högre än på många år och, viktigast av allt, ekonomin i ordning. Nu är det dags!

andersemanuel
2010-10-13 06:16

-ännu en stjärma som springer åt fel håll och tappar chansen? det tog 7 år för ledningen att avbryta aoc uppdelningen och nu skyller man på core sas för att inte satsa på oslo och arlanda. Thai flyger med fulla plan från det rika norge och varken lindegard eller jansson förstod. Nu är vi effektiva och punktliga så get nu järnet och sjabbla inte bort detta.

hoho
2010-10-13 04:24

sas ligger så otroligt efter med “långdistans tänkandet” så de kommer bli omkörda så det skriker om det när väl norwegian kommer igång med sina linjer…

Peter
2010-10-13 03:28

sas Sverige lyckas inte skaffa en enda slot i Japan = otroligt! Finnair skrattar o tar hälften av sina asienpassagerare från Sverige/mälardalsregionen. Att kamark avfärdar ARN som primär bas med delförklaringen att sas under en höst på ett extremt dåligt genomfört sätt testade två asienlinjer i några månader håller inte. Utan Svenska resenärer är CPH som bäst en regional flygplats. Ej slump att FEEL Air/Norwegian väljer Arlanda, de inser det sas vägrar, att Arlanda har ett bra passagerarunderlag

Kalle Kula
2010-10-13 01:07

Jag hoppas verkligen att Kamark läser kommentarerna till denna artikel. Dom speglar hur vanligt resenärer tänker och resonerar. Då kanske SAS äntligen inser hur verkligheten ser ut. Otroligt att dom återigen sviker sina svenska resenärer. Vill ni att vi ska överge SAS? Verkar nästan så…..

ulla
2010-10-12 23:47

knallhård konkurrens, tacka 17 för att SAS kan ge dem det när det är vi skattebetalare som får betala kalaset, oförskämt!

Micke
2010-10-12 22:53

Som det ser ut så bryr sig inte SAS om sin största marknad – Sverige då man vägrar att flyga långlinjer från ARN. Att det inte funkade tidigare berodde mkt på att det var dåliga anslutningar från övriga inrikeslinjer. Verkar som att SAS vill att vi svenskar ska fortsätta flyga med de duktiga konkurrenterna och SAS skiter i Sverige, märkligt!

ola.
2010-10-12 22:33

stockholm skulle kunna ta en hel mängd passagerare från olika länder i norra europa om man bara vågade satsa, tänk riga-NY med en kort mellanlandning på ARN…

patric
2010-10-12 22:29

SAS borde utveckla linjerna inom Europa innan dem börjar köra till New York elr Tokyo. Delta Airlines är på G och GOT kommer upp mer och mer med antalet linjer. Easyjet trafikerar mest linjer härifrån, Norwegian verkar börja, LOT skulle börja, BA börjar också nu i höst. Samma är det på GSE, Ryanair har bara startat över 8 linjer detta året och mer beräknas komma. GOT tar sig uppåt men det är en lång bit kvar tills vi får internationella destinationer, förutom Teheran och våran charter

Kb2X
2010-10-12 22:00

Sas gör sig beredda att flyga fler långlinjer…
Från Kastrup

USA Pendlare
2010-10-12 21:52

Varför inte got-mia det är alltid ett krångel att ta sig dit från Sverige

Som vanligt....
2010-10-12 20:18

Motsägelsefullt…. Om nu SAS tänker satsa på premium och affärsresenärer så blir det ingen knallhård konkurrens. SAS verkar fortfarande leva kvar i det glada 70 talet och tro att en SAS resenär är villig att betala det dubbla och dessutom flyga via CPH. Så valet blir nog ganska enkelt… Billigare biljett och att få resa direkt från OSL eller ARN. Grattis Feel Air och Norwegian!

Benke
2010-10-12 16:56

Andreas. Du har helt rätt. Man kan inte två Asien hubbar. SAS skulle ha gjort ARN till exklusiv Asien hub och tagit upp konkurrensen med Finnair, anpassat anslutiningsflyg och avgångstider. Men tyvärr har SAS ledning inga visioner om sånt, och tyvärr måste jag säga så förvaltar vi majoritetsägare Sverige inte vår SAS kapital väl. Jag hoppas på sikt på en utbrytning av den svenksa delen av SAS. Sverige behöver ett eget flygblolag, såsom Norge har visat att man kan bilda framgångsrikt.

nils.
2010-10-12 16:02

GOT är framtiden.

Teddy
2010-10-12 16:01

GOT har ytterst få begränsningar och är anpassad för att snabbt och relativt billigt kunna byggas ut för mer kapacitet. Det är korta avstånd och allt är välpanerat med skön atmosfär som följd. Dessutom kommer GOT i framtiden knytas till järnvägsnätet. GOT har även ett starkt stöd bland sina grannar som bor inom 20 km från GOT. 80 % stöder GOT och lika många trivs med GOT som granne. Undersökningen finns på GOT:s hemsida. Återigen, Nille. Hav förtröstan! GOT kommer!!

pf
2010-10-12 15:58

har vel fraktlinjer til DXB med Emirates 3 ggr per uke med B-747.

Må det være passagertrafikk?

pf
2010-10-12 15:54

Det var på 60-tallet at businesspax la opp reisene sine etter når SAS hadde sine avganger….
Finnair har suksess med Asia fordi de klarer å komme seg t/r HEL-destinasjon i løpet av 24-t. SAS parkerer f.eks. fra 14.45 til 0.25 i BKK, det gir mye kapital/dødtid og dårlig utnyttelse. Forklarer vel også hvorfor sjeldent SAS er prismessig konkurraqnsedyktige.

Teddy
2010-10-12 15:45

Nu blir jag nog snart idiotförklarad p.g.a mina inlägg. Speciellt av individer nere vid sundet. Vi låter dom hållas, Nille. Dom vet innerst inne att GOT blir att räkna med framtiden, om ej storleksmässigt. ARN kan bara växa långsamt p.g.a sitt idiotiska utsläppstak. OSL är dyrt. Omkringboende runt HEL motsätter sig mer trafik. CPH måste bygga ut i Öresund för expandera och det kommer att kosta! Såvida inte Reepalu & co återigen vill använda svenska skattepengar till det.

Teddy
2010-10-12 15:08

Inga asienlinjer är aktuella utöver den till Teheran som varit igång länge. Men organisationen Göteborg & Co har täta diskutioner med olika asiatiska flygbolag om direktlinjer till ett par viktiga asiendestinationer och dom har inte varit helt avvisande!! Inte troligt med dagliga avgångar, men kanske 3 avgångar i veckan. Inom 3-4 år kanske. Den miljardsatsning på nybyggnation och uppgraderingar som nu ska påbörjas på GOT lär ju inte försämra Landvetters möjligheter. High five, Nille! GOT kommer!

Per
2010-10-12 15:04

Dags för staten och skattebetalarna som att öpnna plånboken snart då! För att danskarna skall få mer lång linjer.

.
2010-10-12 15:00

SAS får väl börja intressera sig för norra skandinavien istället för att lägga allt i Köpen-fucking-hamn

Andreas
2010-10-12 14:28

Robin Kamark säger att Beijing och Bangkok inte bar sig från STO. Men om man analysera det.
SAS gav sig in på de två asien linjer där arlanda redan har nonstop-linjer med Air China och Thai Airways. Dessutom öppnade man dessa linjer precis innan lågkonjukturen och finnanskrisen var på väg att slå till som hårdast nämligen hösten 2007 (om jag kommer ihåg rätt). För det tredje hade man ju samtidigt kvar dessa linjer från CPH, man konkurrerade alltså med sig själv.

Teddy
2010-10-12 14:24

SAS har aldrig varit intresserade av GOT. Dom kan vi glömma. Men Delta tänkte starta en daglig linje till New York, men finanskrisen gjorde att bolaget lade planerna på is med avsikten att starta linjen vid ett senare tillfälle när tiderna förbättrats och jag har hört rykten, om än vaga, att GOT återigen är på tapeten hos Delta och kommer linjen igång och om Delta bara har lite tålamod plus att GOT gör reklam för linjen i olika media i Västsverige kommer den att funka alldeles utmärkt!

Teddy, flitig asienresenär
2010-10-12 13:50

Återigen en märklig retorik från SAS styrelse och återigen avser man att vända ryggen mot den största resandegruppen, sina svenska resenärer. Börjar mer och mer undra vad för hållhake danskarna har på SAS egentligen. Men OK. Då vet jag vad som gäller i fortsättningen för min del i alla fall. Antingen Thai eller Air China från ARN eller Finnair från HEL. CPH är och kommer aldrig av flera skäl vara ett alternativ för mig. Tack för klara besked för en gångs skull, SAS!

resenären
2010-10-12 13:14

Vi har flugit till både Beijing och Bangkok från Sto men det bar sig inte, säger Robin Kamark på SAS i artikeln. Man försökte ju inte ens då avgångstider från Sto som inte alls var anpassade för anslutande flyg. Kändes nästan medvetet.

INT
2010-10-12 13:07

Look, SAS of course flies from airports where they earn most money. As it says in the article, SAS have severel times tried Arlanda for Asian traffic and it didn´t work. Why can´t you just accept that? CPH is the main hub for SAS. Just like ZRH is the main hub for Swiss Int´l and Geneve and Basel serves as secondary hubs.
And for the record, SAS is never going to fly intercont from GOT. Do you think you´ll survive travelling those 30 minutes extra via CPH??

Nille
2010-10-12 12:51

Jo det behövs mer. Vi i Göteborg saknar helt tex linje till USA och Asien. Här borde flygbolagen kunna sätta in direktflyg istället för att alla satsar från huvudstaden och rikserar att ta dör på varann.

FMA
2010-10-12 10:35

Rubriken säger allt, det behövs inget mer!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten