SAS allt närmare alliansen Atlantic++

Publicerad den 11 januari 2011
Kommentarer
SAS är på väg in i Atlantic++, en allians inom alliansen Star Alliance. Ett medlemskap i den exklusiva klubben av 5-6 flygbolag och trafiken över Atlanten kan innebära upp till 150 miljoner i ökade intäkter.

I maj 1997 bildades Star Alliance av Lufthansa, SAS, Air Canada United Airlines och Thai Airways International. Sedan dess har alliansen vuxit och i dag är 27 flygbolag medlemmar.

Samtidigt som Star Alliance fortsätter att växa har tre av grundarna, Air Canada, Lufthansa och United Airlines bildat en "allians inom alliansen" kallad Atlantic++. I juli 2009 gav de amerikanska transportmyndigheterna gruppen en så kallat antitrustimmunitet vilket innebär att de kan utveckla samarbetet när det gäller flygningarna över Atlanten. Att dela på intäkter, kostnader och linjenät är ett sätt att möta den allt hårdare konkurrensen på trafiken mellan Europa till USA. En marknad som hårdnat betydligt sedan British Airways och Iberia gått samman och tillsammans med partnern American Airlines nu vill ha sitt samarbete på atlanttrafiken godkänt.

En fjärde medlem i Atlantic++ är numera Continental Airlines och sedan ett år pågår förhandlingar om utvidga kärntruppen med ytterligare ett eller två flygbolag. Ett av de dem är SAS som enligt pressuppgifter ska vara klara med förhandlingarna i början av året.
– Vi är väldigt nära nu. Vi har förhandlat under året och nu har vi fått de flesta villkoren. Återstår att se om det passar SAS, det handlar om hur SAS ska satsa på de interkontinentala linjerna, säger bolagets kommersielle direktör Robin Kamark i en intervju med norska Finansavisen.

Det drygt årslånga samarbetet inom Atlantic++ har utvecklats betydligt bättre är beräknat. Det innebär att ett medlemskap garanterar en omsättningsökning på två procent vilket i SAS fall innebär ca 150 miljoner kronor. Både Continental och Lufthansa är också positiva till att ta in SAS i gemenskapen.

– Ju fler desto bättre, säger Continentals Jeff Smisek till Finansavisen.
Flygtorget har varit i kontakt med SAS men där vill man bara kommentera ärendet med att "förhandlingar fortfarande pågår och det därför inte finns något nytt att berätta".

Skriv en kommentar

Kommentarer

Shannon Oceanic
2011-01-13 19:52

……och sköna VIRGIN ATLANTIC flyger vidare,än så länge i sin ensamhet

Moder Svea
2011-01-12 15:07

Att SAS gör gemensam sak med några andra flygaktörer för att möta konkurrensen gynnar bara oss konsumenter.
Bankerna i Sverige, det om något, borde någon gråtta djupare i.
Där kan man tala om kartell!

//Petter
2011-01-12 11:48

En kartell innefattar alla, åtminstone de största, aktörerna på marknaden. Här är det ett par företag som skall sammarbeta för att möta konkurrensen mot andra aktörer så det är knappast en kartell detta handlar om.

Yo
2011-01-12 08:51

El ,Bensin , Bank är väl 3 bra ex på kartellverksamhet här hemma , finns fler tips . bara höra av sig.

jonnythunder
2011-01-11 18:43

Ja, Jag tycker svaret och beskrivningen i artikeln stämmer ganska så överens eller?

Wikipedia
2011-01-11 17:14

Karteller uppstår oftast i en oligopolisk marknad, där ett litet antal företag, oftast med liknande produkter, sätter sina priser efter bestämda regler. Andra aspekter förutom prisreglering kan vara hur stor produktion man får ha, hur marknadsandelarna ska fördelas, vilka regioner och vilka kunder man ska ha kontroll över.

Wikipedia
2011-01-11 17:13

En kartell är en formell överenskommelse mellan företag med avsikt att sätta den marknadsmässiga konkurrensen ur spel. Medlemmarna i kartellen godkänner att koordinera sina priser och sin produktion med varandra. De flesta konkurrenslagar förbjuder karteller.

jonnythunder
2011-01-11 16:36

Vad är definitionen för Kartell och vad går gränsen för detta. Någon vis får upplysa mig

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten