Thomas Allard: Allvarliga anklagelser från flygbranschen

Publicerad den 20 januari 2011
Kommentarer
Med anledning av Jan Palmérs och Jan Berglings debattartikel på Flygtorget måste jag reagera. Texten innehåller en rad påståenden om vår personal och verksamhet som inte stämmer. En rad uppgifter i artikeln är direkt felaktiga, ryckta ur sitt sammanhang och hopsatta på ett felaktigt sätt, skriver Thomas Allard, generaldirektör LFV.

Jag satt nyligen bredvid Jan Bergling på ett seminarium om flygtrafikledning och Svenskt flygs framtid. Precis innan debattartikeln publicerades. Jan Bergling ställde vid det tillfället inte en enda fråga och nämnde heller inte att en artikel skulle publiceras. Det känns väldigt konstigt.

Flera av de missförstånd, felaktigheter och påståenden som nu radas upp hade då aldrig behövt gå i tryck. Från LFVs sida kan vi aldrig acceptera orättfärdiga påhopp på våra medarbetare. Den personalbrist som uppstått vid några enstaka tillfällen beror på att vi nu har ett mycket stelbent bemanningssystem, till följd av att vi sagt upp kollektivavtalet.

Den enskilde flygledaren kan inte lastas för att det vid några tillfällen uppstått situationer som krävt restriktioner som resulterat i förseningar. De flygledare som arbetar för LFV är engagerade, ambitiösa och kompetenta. Vår personal är lyhörd och lojal samt gör ett stort arbete.

LFVs likviditet
Luftfartsverket är inte bankrutt. Påståendet är falskt och kränkande. Vi har förvisso ett likviditetsunderskott och flygbolagen har en skuld till oss till följd av felaktiga trafikprognoser som utgör grunden för vår prissättning. Det uppstod under lågkonjunkturen 2009. Efter synpunkter från flygbolagen och LFV fastställer Transportstyrelsen en trafikprognos som underlag för en routeverksamhetens prissättning. 2009 var denna + 5 procent. Vår bedömning var – 5 procent. I realiteten dök trafiken med 11 procent.

Alltså mer än 15 procent från gällande prognos. Då är det inte så underligt att det uppstår ett underskott, men LFV valde att inte fullt ut, mitt under rådande finanskris höja sina priser för att få kostnadstäckning. Flygbolagen hade nog med bekymmer vid det tillfället.

Det är prognosmakarna, i första hand Transportstyrelsen, och deras träffsäkerhet som avgör hur våra intäkter utvecklar sig. Här måste trafikprognoserna bli mer precisa och baseras på bättre samordning mellan oss och flygbolagens. Kostnadssidan är däremot vårt ansvar.

Effektiviseringsprogram
Ett kraftfullt effektiviseringsprogram med rationaliseringsåtgärder pågår som ska minska kostnadsmassan med 300 miljoner kronor till 2014. Detta är nödvändigt för att vi ska kunna leverera konkurrenskraftiga tjänster. Om detta för vi en tät dialog med våra ägare näringsdepartementet och vår styrelse.

Jan och Jan fortsätter att sprida direkt felaktiga uppgifter. Vi har mätt i Euro högre avgifter än Danmark och Norge. 2 procent för att vara exakt. Detta är delvis orsakat av valutaeffekter vi inte rår över. Jämfört med Finland är avgiften 1,7 gånger högre. Samtidigt ska betonas att Finland har delvis andra förutsättningar än vi i Sverige, såsom indirekt statligt stöd och ett premiebaserat pensionssystem. Det rör sig om flera hundra miljoner i lägre kostnader som branschen slipper bära.

Att Luftfartsverkets ledning och dess personal inte förstått allvaret och saknar intresse, initiativ och förmåga att göra något åt problemet är en allvarlig anklagelse. Jag kan försäkra er om att LFV arbetar fokuserat och strategiskt med lösningar för branschen och framtiden. Vi har förmågan att leverera nytta till våra kunder.

Stora förändringar
Flygsystemet i Europa genomgår nu den största förändringen på 50 år. LFV har tagit en ledande position i detta arbete, tillsammans med våra kollegor i regionen. Skälet är enkelt. Framtidens system får inte byggas för det tätbefolkade Centraleuropas komplexa trafikströmmar. Då får vi en högkostnadsprodukt som inte följer de förutsättningar vi lever under.

LFV har 75 års erfarenhet av flygtrafikledning. Vi vet hur viktigt det är att inte bara följa med i den tekniska utvecklingen utan även leda den. Det program vi tagit fram bygger nu på ökad samverkan med våra grannar. För att klara det stora utvecklingssteg vi står inför delar vi kostnaderna med kollegorna i norra Europa. Ett effektivt sätt att minska framtida kostnader. Med dem i projekten lägger vi också grunden för den nya effektivitet som EU-samarbetet kräver.

Samverkan över nationsgränser
År 2014 kommer Europas 40 stater, där man idag svarar för var sitt luftrum, att driva 5-8 funktionella luftrumsblock där trafiken bestämmer samverkan mellan flygtrafiktjänsterna i stället för nationsgränserna. Tillsammans med våra danska kollegor har vi redan etablerat det dansk-svenska luftrumsblocket. För att reducera kostnaderna ytterligare har vi satt upp ett gemensamt bolag, NUAC för entroute-verksamheten. Vi driver även teknikutveckling och utbildning tillsammans med danska Naviair.

Gemensamt arbetar vi även för att få med kollegorna i Finland, Norge och de baltiska staterna i arbetet så att vårt eget luftrumsblock då kan expandera till NEFAB, north european functional airspaceblock.

På kort tid har det skett en total omställning av flygmarknaden i Europa. Marknaden har avreglerats och konkurrensen har ökat betydligt, samtidigt som flygpriserna pressats. Detta ställer många frågor på sin spets. Flygbolagen har under något decennium levt under en väldigt pressad situation. Men samtliga flygbolag har mött ändrade förutsättningar.

Ökade krav på effektivitet
Nu är turen kommen till flygtrafikledningen. För snart ett år sedan gick flygplatser och flygtrafikledning skilda vägar. Skälet var att alla i flygbranschen ska fokusera på sin huvuduppgift. Detta för att bli mer effektiva och professionella.

Målet inom EU-samarbetet är att flygtrafikledningen i Europa ska klara av att hantera en tredubbling av trafikmängden samtidigt som kostnaden ska halveras. Samtidigt ska vi garantera högsta flygsäkerhet och reducera vår miljöpåverkan med 10 procent. Det är målsättningar som kräver stora ansträngningar och vi är en del av dessa.

Thomas Allard
Generaldirektör

Skriv en kommentar

Kommentarer

Thomas A
2011-01-23 17:19

Läs årsredovisningarna.

Brukare
2011-01-23 17:13

Vad är det för siffror som Thomas A llistar i tabellen 2004 -2009?
LFV’s kostnad, som vi flygbolag betalar var år 2005 under 1,1 miljard och är i 2011 över 1,7 miljard.
Svenska flygbranschen har full koll på vad vi betalar och vi har fått nog. Sifforna är oficiella.

ESMM
2011-01-22 17:28

…att fastställa sommarsemestrarna. Det blir inte roligt om inget avtal finns….Kom igen nu Allard!

Fl
2011-01-22 14:12

Dock kan man ju konstatera att vår GD totalt missbedömt situationen och sin personal i “förhandlingarna”. Oavsett slutresultat så kommer LFV, flygbolagen och de anställda ha förlorat massor! Hade LFV valt att förhandla enligt övriga arbetsmarknaden så hade dom kunnat fått till stånd ett väldigt billigt avtal. Men nu blir det inte så och flygbolagen har förlorat massor av pengar på den senaste tidens förseningar för att inte tala om vad som händer till sommaren!

Thomas A
2011-01-22 14:01

Kostnader mkr
2009 5856
2008 5998
2007 5458
2006 5240
2005 5133
2004 5306

Inget konstigt med dessa kostnader! Jämför gärna med andra företag! Man måste relatera till fakta och inte till rykte och myter som “Brukare” gör!
Dock kan jag bli irriterad på LFV som inte nog förklarat för flygbolagen att dom lånat massor av pengar!!!!

FL
2011-01-22 13:45

Är det någon speciell anledning till att du är så bitter och sprider massa falska rykten?

Thomas A
2011-01-22 13:39

Det finns ingen “kostnadsexplosion”! Vad är det för dravel. Däremot finns det en “intäcksimplosion”! Detta beror på en felaktig trafikprognos av TS och det faktum att man lånat ut pengar till flygbolagen. Att bara hitta på massa saker som du gör för att du, av oklar anledning, är irriterad blir bara patetiskt!

Brukare
2011-01-22 13:24

Fakta 1. Det finns inget som helst samband mellan LFV’s kostnadsexplosion och fallande trafik.
Fakta 2. LFV’s förslust uppkommer pga att deras kostnader okontrollerat (av ledning och ägarna/staten) tillåts explodera samtidigt som trafiken står still.
Fakta 3. Skulle flygbolagen löpande kompensera LFV’s kostnadsutveckling så hade avgiften i dag varit högst i Europa och troligen högst i världen.
Den svenska flygindustrin säger nu ifrån, att nu får det vara nog. Konstigare än så är det inte.

ESMM 7
2011-01-21 22:04

Om du verkligen vill att situationen skall ändras/förbättras så får du se till att vi får ett avtal snart så vi kan börja jobba som vanligt igen. Byt ut hela LFV:s förhandlingsgrupp, dom kommer inte längre med dagens taktik och har noll förtroende! Tänk så lätt det är att rasera något man under lång tid byggt upp…

anställd ( ett tag till)
2011-01-21 19:58

Äntligen kommer så den som för längesedan skulle tagit ansvar för sitt beslut ut på plan!
Så Thomas Allard nu när du äntligen insett att det är du som satt hela branschen i skiten! skall du då ta ditt ansvar för att detta får ett slut?
Det är du och bara du som kan och skall ta ansvar för detta!

f.d.IATA Dir. FLT Ops & Safety
2011-01-21 19:11

Efter 8 år som IATA Bolagens (258) representant
till ICAO så är dessa inlägg / komentarer inget
nytt for min del; – det är som å läsa protokollen ifrån ett ANC Meetings i Motreal. Det bara bevisar den totala ukunskap som for närvarande finnas i hela flygindustrien; – till trots for det enroma regelverk / kunskaps krav på utövare; men i dag med minskande krav / fel tillsättande av Styrelse Ordförande; GD’ar; VD’ar; samt Management.

Siffervändare
2011-01-21 15:36

TS bestämmer priset efter flygbolagens egna prognoser. LFV har inget att säga till om. Eftersom flygbolagen indirekt själva därigenom sätter sina egna priser, så vad i hel-te klagar de för. Jo, svaret är enkelt. En del i flygbranschen skulle nog hålla på med annat istället (J&J?). Branschen, de seriösa bolagen, skulle nog må mycket bättre, om det gick att sanera bort nuvarande McHamburgerRestaurang-mentalitet.

FL och universitetsutbildad.
2011-01-21 15:03

Håller med dig i allt utom: “vars status på insändare, debatt och språkbruk är högst tveksam.” Om du refererar till “Sj var god dröj” så kan jag hålla med dig även på den punkten. Men annars tycker jag att inläggen håller rätt ok nivå. Varken du eller någon annan här kommer att vinna något författarpris men man kan väl få uttrycka sig ändå! Var inte för pompös och arrogant!

Från läktaren
2011-01-21 14:54

…att denna debatt förs på Flygtorget, vars status på insändare, debatt och språkbruk är högst tveksam. Föreslår ett upplägg där Jan och Jan möter Allard öga mot öga för att diskutera detta (om dom törs…), att Allard möter FL-kåren öga mot öga (om han törs….) förhandlingsgruppen lägger alla korten på borden och ser till att ett avtal blir klart (om dom törs….)

Tyvärr
2011-01-21 09:58

Tyvärr måste LFV följa transportstyrelsens prognos, unitrate är inget som LFV sätter lite på känn utan räknas ut med tanke på hur mycket pengar LFV behöver dra in för att täcka kostnader på personal/utrustning/utveckling mm och bestäms sen beroende på transportstyrelsens prognos till en unitrate, dvs högre prognos – lägre unitrate, lägre prognos – högre unitrate.

FL
2011-01-21 09:54

Men hur trög är du?! LFV FÅR inte använda sina egna prognoser! Hur svårt är det att förstå! Läser du inte artikeln?!

Realist
2011-01-21 09:53

Men hur svårt är det att fatta! LFV vill inget hellre än att kunna bestämma själv men det får man inte! FATTA NÅGON GÅNG! OCH FORTFARANDE HAR FLYGBOLAGEN LÅNAT PENGAR AV LFV SOM SKA BETALAS TILLBAKS MED HÖJDA AVGIFTER! Läs artikeln igen och läs de inlägg som förtydligar! Inga egna tolkningar och “jag tror att det är si eller så”!

Analytiker
2011-01-21 09:34

Thomas A menar att TS fastställer en trafikprognos. 2009 var denna + 5 procent. LFV bedömning var – 5 procent. I realiteten dök trafiken med 11 procent. Alltså mer än 15 procent från gällande prognos.”

Hade LFV följt sin egen organisations analys -5%, haft kostnadskontroll och levererat därefter så hade skillnaden max varit -6 procent. Lägg inte skulden på flygbolag och transportstyrelsen? DFS och NATS tjänar pengar men inte LFV. Problemet ligger i affärsmodellen.

Realist
2011-01-21 07:46

Men vad är det du inte fattar?! Flygbolagen har lånat 350 miljoner och därför har unitraten höjts för att betala tillbaks lånet! Under alla andra år har Sverige haft en unitrate som varit under genomsnittet!

FL ESOS
2011-01-21 07:33

Din kritik känns fullständigt främmande för mig. Vad är det du väntar på ska göras? Ska avgiften sänkas? Varifrån ska pengarna tas? LFV får stå sitt kast för att man försöker bära upp konkursmässiga flygbolag. Det borde de ha fattat att de inte skulle fått ett öre tillbaka från början. Och nu blir människor uppsagda pga av det. Frågan är varför vi FLygledare hamnar i skottlinjen över det? Branschen har hamnat fullständigt snett då det går att flyga från Stockholm till Göteborg för 300 kr.

Brukare
2011-01-20 20:59

Synd att vi inte kan ha en seriös debatt på denna sida. Alla siffror som redovisas är officiella. LFVs kostnader har exploderat. Avgiften är på 7:e plats, 18 % över genomsnittet medan luftrummet, enligt Eurocontrol, har en komplexitet som är på 20 plats, långt under genomsnitt. Också ägarna (staten) har ett stort ansvar men inget görs. Vi har fått nog av löften som löpande skjuts tre år fram i tiden.

FL
2011-01-20 20:24

LFV (läs GD) har gjort bort sig och nu vet dom inte hur dom ska kunna backa med hedern i behåll! Ett förslag; Avgå och ta konsekvenserna av ert ansvarlösa handlande! Så nej, det kommer nog att dröja innan det blir något avtal.

011
2011-01-20 19:47

När får blir ett avtal klart så det blir slut på denna soppa? Finns viljan att lösa denna situation?

A321
2011-01-20 19:22

– Jo käre GD, du måste skriva något positivt om dina anställda!
– Neeej, jag vill inte, jag vill inteeeee!!!!
– Jo, du måste!!!
– Nej, nej, nej och åter neeeeeeeeeej!
– Nu gör du som jag säger!!!
– Inte mer än fyra rader då!
– Ok, då kör vi på det!

Jimmy Käck
2011-01-20 17:57

Om sedan detta är Thomas ärliga åsikt om sina medarbetare, där är din gissning lika god som min.

En liten kund
2011-01-20 17:43

Det är mycket lätt, men möjligen arbetskrävande, att hitta sanningen i denna debatt. LFV:s VD beskriver i stort sett sanningen om man har förstånd att förstå innehållet i hans text. Jan o Jan förstår det nog dessvärre inte, men så är deras inlägg också ett rekord i fabelskrivning, om än aldrig så påhittigt. Hur ska flygbranchen, inkl LFV, överleva med sådana aktörer?

FL
2011-01-20 17:32

Det så pinsamt att läsa många av dessa inlägg! Bara en sak som att många tror att LFV har hand om shopping på flygplatserna. Jag förstår dock kritiken mot alla flygledare som hinner skriva här, det är ju inte acceptabelt att vi har fritid! Tror minsann att vi borde jobba dygnet runt…vi är ju trots allt flygledare och inga människor!

Vikboplan
2011-01-20 16:55

LFV har misslyckats att förklara för bolagen att dom har lånat pengar som måste betala tillbaks. LFV;s GD har alienerat sig från sin egen personal och för att kunna återgå till normalläge måste han avgå. Att han på 4 rader (förmodligen skrivet under pistolhot) försvarar flygledare hjälper inte! Han måste bort! Dock tycker jag han, på ett bra sätt, förlöjligar Jan och Jan och det är väl det enda bra han gjort sen han kom till LFV! Det finns en stor majoritet av personalen som känner så!

Reijo
2011-01-20 16:20

Nej – jag klagade inte på Televerket och Vägverket. Jag klagar inte på företag/verk som sköter sina uppdrag på ett bra sätt. Problemet med LFV/Swedavia är att de genom näringsministern givits helt fel uppdrag. De är till för att ge service till flygpassagerare och flygbolag. Nuv. uppgifter leder till att bolagen blir en “lekstuga”. För mig skall LFV/Swedavia se till att infrastrukturen fungerar. Nu försöker näringsministern att “klä brudarna” inför privatisering.

Lekledare
2011-01-20 15:58

Vad baserar du detta uttalande på?!!! Kunskap eller bitterhet/jantelag eller vad? Det känns mer som att man ska klaga på allt som är statligt oavsett vad som är fakta. Du klagade på Televerket och du klagar på vägverket inte direkt för att du tycker dom gör några fel utan bara därför att! Det finns saker som LFV kan göra bättre men tro mig, det finns det hos alla de företag som ni jobbar på!

Reijo
2011-01-20 15:32

Håller med Iversen att man inte kan skilja helt på Swedavia och LFV. Att den förtsnämnda utvecklats till en “lekstuga” med kundernas pengar och att LFV utvecklats till en “lekstuga” med flygbolagens pengar är uppenbart. Huvudman för de båda – bolag som myndighet – är Näringsdepartementet (via Transportstyrelsen). Ingen vill betala för en “värmestuga”.

Flygakuten
2011-01-20 14:50

Men då utgår du ju från fel fakta! Det är fakta att LFV har lånat ut 350 miljoner till flygbolagen! DET ÄR FAKTA! Dessa skulle betalas tillbaks med höjda avgifter! Man måste ju betala tillbaks sina lån, det är väl inte så svårt att fatta?!

YO
2011-01-20 14:15

Konstaterar att personalen på LFV har gått om tid att kommentera artiklar , flygbolagen är trötta på att dras med i LFV:s konflikter var och vartannat år , det är väl inte ett dugg konstigt.
Och snälla sluta dravlet om lån och skulder , LFV sätter en avgift och flygbolagen betalar denna – punkt.

Inkorrekt 2
2011-01-20 12:58

Vad det gäller flygledares s.k. maskning så är verkligheten att när LFV sa upp avtalet så försämrades möjligheterna att schemalägga personalen på ett effektivt sätt.

Ej FL
2011-01-20 12:58

Svenska Flygbranschen kritiska till kostna …
Otroligt vilka oseriösa debattörer Palmers och Bergling är. Det är genomgående faktafel i debattinlägget. Sorgligt när de inte kan ska skapa sig en korrekt bild baserad på riktiga fakta, med de roller de har måste man verkligen ifrågasätta förtroendet. Man bör kunna debattera med goda grunder och sunda åsikter.

FL ESOS
2011-01-20 12:06

Det är ju konstigt att Mats Iversen som inte ens har koll på vem som bedriver Flygtrafikledningstjänst och vem som driver Flygplatsen ändå känner sig så insatt i detta ämne att han kan avgöra att “debattörerna har rätt på varje punkt”. Skillnaden med J & J från LFV är att J & J har ett vinstintresse med att pressa LFV att sänka avgifter medan LFV är ett statligt verk som inte får gå med vinst. LFVs GD har alltså inga motiv för att gå ut med vilseledande info vilket däremot J & J har.

Sune
2011-01-20 12:03

Kommentar till “Fredrik”:
“..varför kommer inte besparingarna förrän 2014?”
Det står att 300 miljoner skall sparas TILL 2014, inte att de skall BÖRJA sparas 2014.
100 miljoner sparades 2010, 100 miljoner till skall sparas 2011 osv.

FL Z
2011-01-20 11:54

Tack Thomas! Äntligen lite stöd och upprättelse. På tok försent dock! Ut med samma skrivelse i Di.se och se till att fixa ett avtal omgående!

Mats Iversen
2011-01-20 11:51

Försök inte vilseleda debatten. Swedavia och LFV sorterar båda under Näringsdepartementet (Maud Olofsson) och ytterst ansvarig är infrastrukturministern. Att man haft en mindre kompetent infrastruktupminister under fyra år (Åsa Torstensson (c)) är nog en del av problemet. Att som “Nils” försöka sticka huvudet i sanden och inte se sambandet är däremot ytterligare ett bevis för att debattörerna var helt rätt ute i sin kritik.

Fredrik
2011-01-20 11:46

Om nu trafiken var 15% mindre än prognositiserat 2009, varför kommer inte besparingarna förrän 2014? LFV kanske helt enkelt inte anpassat kapaciteten efter efterfrågan!? Vad jag förstår så investerar man pengar för att jobba på andra marknader också men varför får jag som svensk kund betala för det?

Jag kan förstå Jan och Jan’s klagomål, jag som är deras kund tittar ju på priset på mina resor idag, inte vad dom kostar om tre år.

Nils
2011-01-20 11:42

Mats Iversen,

Du tycks inte ha koll på att LFV är delade, där LFV numera enbart pysslar med flygtrafikledning och Swedavia sköter flygplatserna.
Debatten handlar om LFV, dvs flygtrafikledningen.
Du däremot tycks diskutera shopping, komfort för resenärer etc, dvs Swedavia.

Du då inte ens har koll på vilket företag som diskuteras så framstår ditt “Debattörerna har rätt på varje punkt” som patetiskt.

Mats Iversen
2011-01-20 11:36

Thomas Allard reagerar starkt och försöker misstänkliggöra debattörerna. Debattörerna har rätt på varje punkt. Allard försöker att skjuta över en del av skulden på Trafikverket. Vilket svar de? Vågar han skriva detta? För LFV Arlanda är viktigare att utveckla shoppingcenter än att satsa på komfort för kunderna – flygresenärerna. Hur mycket av dyrbar tid lägger ledningen för LFV på att diskutera shoppingcenter istället för att lösa problemen som drabbar kunderna?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten