Skriv ut  

Vi räddar miljön genom att människor flyger

Debatt, Redaktionen, den 18 februari 2011
Den globala flygindustrin står idag för två till tre procent av världens alla koldioxidutsläpp. Den siffran ska minska, och det är flygbranschens ansvar att göra det. För oss i svenska flygbranschen är det en gåta att så många tycks tro att flyget, till skillnad från bilen, är immuna mot att sänka sina utsläpp tack vare ny teknik. Men möjligheterna finns och det sker redan idag, utvecklingen går framåt men kommer att vridas tillbaka om flygets motståndare får som de vill.

Flygbranschen och miljörörelsen vill i grunden samma sak, flygets utsläpp ska minska och på sikt försvinna. Men vägen till minskade flygutsläpp går inte via klimatskatter och passagerarskatter. Om vi ponerar att flyget förutom att som enda transportslag ingå i EU: s handel med utsläppsrätter också skulle åläggas en ökad skattebörda i syfte att få människor att flyga mindre så skulle följden troligen inte bli ändrade resvanor. Sett över tid har flygindustrin med jämna mellanrum påfört bränsletillägg på biljettpriset, inte vid något tillfälle har det fått människor att flyga mindre.

Svenskarna har sedan länge vant sig vid julresan till Thailand, affärsresan till Göteborg och weekendresan till London med goda vänner. Vi tycker att vi i Sverige ska kunna få fortsätta med det utan att få dåligt samvete. Det är något positivt, resande är en förutsättning för turism, handel och möten över gränserna. Vad skatter som syftar till att få människor att flyga mindre istället skulle åstadkomma är att de avsevärt skulle försvåra för flygbolagens egen förmåga att investera i miljöteknik, i synnerhet den nya generationens flygplan. Flygplan som kommer att minska bränsleförbrukningen med upp till 30 procent jämfört med idag. Människor kommer inte att välja bort sin julresa för att det blir ett skattepåslag på biljetten, däremot hade de pengarna gjort bättre nytta genom att investeras i biobränsle eller i mindre bränsleslukande motorer.

Nu står flygindustrin inför en fantastisk möjlighet, en möjlighet där svenska flygbolag kan och ska ligga i absolut framkant. Inom kort kommer biobränsle att finnas certifierat för flyget. Detta bränsle kan fyllas på och blandas direkt med det fossila bränsle som används idag och studier visar att användningen av biobränsle inom luftfarten skulle kunna minska sektorns totala koldioxidutsläpp med upp till 80 procent, jämfört med fossilt flygbränsle. Där står vi nu och det är nu vi måste höja rösten mot beslutsfattare, därför att här finns möjligheterna. Tekniken har nu gjort grönare flyg möjligt, nu ska vi tillsammans tillvarata denna möjlighet.

Utmaningen vi nu står inför är att få detta nya biobränsle lättillgängligt på marknaden så att Sverige än en gång kan vara ett föregångsland inom miljöteknik. Men det kräver investeringar och politisk handlingskraft om vi ska få fungerande anläggningar för bränsleproduktion och distribution till våra svenska flygplatser.

Flygbranschens hårda globala verklighet är att många flygbolag kämpar hårt för att uppnå och upprätthålla lönsamhet, en lönsamhet som är en förutsättning för att kunna investera i nya flygplan och förnybart bränsle. Samtidigt har den tekniska utvecklingen nu möjliggjort för oss att inom 3-5 år kunna flyga på biobränsle. Att i det läget tro att skatter och pålagor är svaret på flygets utsläpp är att skjuta sig själv i foten, det skulle bara betyda att investeringstakten minskar och flygets gröna omställning försvåras.

Grön omställning för flyget förutsätter investeringar i miljöteknik, investeringar förutsätter lönsamhet, lönsamhet förutsätter att människor fortsätter flyga. Vi kommer aldrig att kunna sänka flygets utsläpp med hjälp av straffskatter med mindre än att vi slutar flyga helt. Vi från flygbranschens sida är beredda att göra de investeringar som krävs för att få en infrastruktur för biobränsle på plats, men det kommer att krävas politiskt stöd. Därför hoppas vi att vi tillsammans kan tillvarata de fantastiska möjligheter som nu finnas att skapa framtidens gröna flyg.
Flyget tillhör framtiden.

Jan Olov Bergling Branschchef
Svenska FlygBranschen Lars Andersen
Miljöchef SAS Ann-Sofie Hörlin Miljöchef Malmö Aviation




Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dåligt skrivet uttalande (forts)
Skrivet av andersemanuel, 2011-02-19 10:47:16
ersätta. Annars är ju teknikutveckling att föredra framför begränsning genom skatter tycker jag.
insändaren "patetiskt" verkar ha blandat ihop ozon och co2.. och mopeder :-)
Anmäl inlägget
Dåligt skrivet uttalande
Skrivet av andersemanuel, 2011-02-19 10:46:28
"vant sig vid julresan till Thailand" är ju bara ett pinsamt inlägg. Argumentet, att människor ska få resa hur och vart de vill och det inte förstör för andra, är bättre. Diskutionen ska vara om CO2 utsläppen skadar mer än resandet ger av godo. Tyvärr är de nya ickefossila bränslena dyra och ger bara högre matpriser för utvecklingsländer. Just flyget är det transportslag som borde få använda fossilolja som energikälla, då det är dyrt och svårt att
Anmäl inlägget
Studier visar att internet...
Skrivet av Henke, 2011-02-19 10:29:42
...lämnar samma "carbon footprint" som flyget, så släng datorn så kan ni flyga med gott samvete ;-)
Anmäl inlägget
Patetiskt
Skrivet av Metan, 2011-02-18 16:29:01
Sveriges kreatur släpper ut mer ozonförstörande gaser över än vad flyget i Sverige gör. Ett charterflyg drar 2,4 dl Jet A1(= City Diesel) per mil och pax, dvs. lika mycket som en EU moped. Ska vi ha inskränkningar vad gäller boskapsskötsel och lägga högre skatter på mopeder också. Hela debatten om hur flyget förstör miljön är irrelevant. Diskutera i stället om vi ska ha rätten att åka utomlands i stället och i så fall hur ofta, en gång per år eller varför inte vart annan år.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev