Feel Air på väg att taxa ut på banan
Publicerad den 15 mars 2011Det var i oktober 2009 som Feel Air lanserade planerna på lågprisflyg från Oslo och Stockholm till New York och Bangkok. Sedan dess har inte mycket hörts från bolaget. Hemsidan har legat still och några nyheter om när trafiken ska komma igång har inte funnits.

– Jag förstår att människor är skeptiska, det är bara sunt, säger Feel Airs VD Kai Holmberg. Och det är bara bra, då skärper vi oss och blir bättre.
Tystnaden från bolagets sida beror på att Kai Holmberg och Otto Lagarhus som hittills varit de synliga personerna i ledningen, ägnat mycket tid åt att intressera världen för affärskonceptet bakom Feel Air. Det har bland annat skett på olika mässor och flygseminarier världen över. Det är uppenbarligen ett fotarbete som betalat sig: På Feel Airs hemsida presenteras nu ledningsgruppen och det är fyra personer med internationell bakgrund och erfarenheter från olika delar av flygbranschen, som ska se till att bolaget kommer upp i luften ”någon gång under 2011”. Närmare än så preciseras inte trafikstarten även om Kai Holmberg räknar med att det behövs minst 5 månaders lanseringstid. Inte heller finns några detaljer kring hur den tänkta flottan ska se ut. Det har hela tiden talats om inledningsvis två Airbus A330-200, vilket på sikt ska öka till nio flygplan när antalet destinationer blir fler. Holländaren Erik Dahmen, fleetmanager i ledningsgruppen, har ett förflutet i Oasis International leasing och lär vara den som ska se till att Feet Air till slut får sina flygplan.
– Vi har en affärsplan som sträcker sig över fem år med sikte på tillväxt, säger Kai Holmberg. Det som nu stör oss är det ökande bränslepriset. Går det upp mot 130 dollar kommer vi inte att trycka på startknappen.
Men att det förr eller senare blir en premiärflygning, det tvekar Kai Holmberg inte ett ögonblick på. Det baserar han på det faktum att tre fjärdedelar av skandinaviska långlinjepassagerare flyger ut via någon europeisk hub. I sin tur innebär det att ledningen ser interkontinentala nonstoprutter från de nordiska länderna som en underutvecklad marknad med stor potential. Det faktum att det på en av Feel Airs tänka destinationer, New York, idag finns direkttrafik från alla tre huvudstäderna och det med minst två-tre konkurrerande bolag oroar inte. Från Stockholm och Oslo flyger Thai Airways nonstop till den andra destinationen, Bangkok.
– Marknaden är ju inte statisk, säger han. Erfarenheten visar att passagerarunderlaget ökar när lågprisbolag kommer in och båda destinationerna är under-served. Vi vänder oss dessutom till de priskänsliga passagerarna, de som idag flyger via någon transitflygplats. Vi är inte heller beroende av någon enskild leg för att klara oss. I våra framtidsplaner finns upp till 16 olika rutter till åtta-nio olika destinationer.
Trots den ökande öppenheten om utvecklingen i Feel Air är det mycket som ännu inte är offentliggjort. ”Vi håller korten tätt mot bröstet”, som Kai Holmberg säger, men uppenbarligen finns en ”industriell partner” inom flygbranschen med som uppbackning i bakgrunden.
– Det har tagit lång tid för oss att komma igång. Men vi har sannerligen inte rullat tummarna utan arbetat hårt på att få ner de ekonomiska riskerna det innebär att starta ett flygbolag. Vi är inga cowboys utan professionella yrkesmänniskor i flygbranschen.
Kommentarer
Fast jag tycker det är charmigt med all mjölkförpacknings-poesi på baksidan av mjölpaketen. Därav så är det numera 1-1 mellan fil-air och Arla.
Er det eneste low-cost som endast flyger long-haul.
Man kan IKKE booke gjennomgående med dem og Air Asia !
Jag tror inte det finns något sådant bolag i dag som enbart flyger longhaul. Oasis i Hong Kong var väl den senaste som slog igen butiken??
Och Mike, det blir nog ingen hub av ett bolag som inte kan erbjuda transfertrafik tyvärr…
Blir nog tufft att få ekonomi i Feelair är jag rädd.
1-0 till “Feel”, då jag är laktosintollerant!
er vel (i teorien) et eget low cost selskap/bolag.
Men i praksis er det jo en arm av Air Asia. Dette som et svar til flygvaerd
Undra när Mjölk Air ska komma, Nu när “Fil-air” finns? ….någon?
Ledsen,men finns det något lågprisbolag som enbart flyger longhaul? Frågan är också hur underlaget kommer vara med trafik till bara BKK och NYC som de ska börja med? Hur många utav t ex. CO, SK och TG pax fortsätter vidare i Asien resp. USA när de kommit til NYC och BKK?? Bara en liten fråga…
Men Feel Air kanske inleder sammarbete med annat bolag för vidareanslutningar….
ved at sajter som Flygtorget m.fl omtaler Feel, så burde noe svært konkret komme ut.
Hvor er, og hvilke kjerrer skal anvendes…..
…att de inte åker av taxibanan innan de når banan. Känns som att risken är stor för detta, tyvärr.
Ta en titt i GDS:erna och titta på Miami.
Vi behöver en hubb på nordliga breddgrader som flyger direkt Miami.
Det här är succe!! Av med hatten och på med kepsen annars får man inte följa med in i framtiden , snabba på innan det andra norska bolaget ändrar sig igen Lycka till
Varför inte LA eller San-sisko,Kina,Indien där biljett gilden är mycke större ?
Jag tar också av mig hatten och lovar att äta upp den som en liten bonus om ni kommer ut till startbanan.
skal de komme i gang til Asia for vinter 11/12 må snart noe konkret(booking) være på plass.
Noen som vet om 330’s fra Air Madrid eller Air Comet fremdeles er aktuelt. Så langt virker det som luftslott.
Men är skeptiskt. Men skulle ni lyckas tar jag av mig hatten och grattulerar.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten