Det finns 36 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Uppflygningar
Skrivet av Lars Borgström, 2011-03-28 11:42:55
Att säga att det är upp till JAR kontrollanter att se till att "dåliga" piloter inte får JAR cert tycker jag är orealistiskt. En uppflygning fungerar som ett stickprov och det är väldigt svårt för en kontrollant att få en helhetsbild av en person på 1-2 timmar. Flygskolorna kan få en mycket bättre helhetsbild och så länge de har obegränsat antal elever de får utbilda så kommer de att vilja få igenom så många elever som möjligt oavsett lämplighet.
|
|
reglera kommersiella flygskolor
Skrivet av piloten, 2011-03-27 23:27:55
Mycket bra artikel. Idèn att reglera antalet certifikat är smart tycker jag. Att helt förstatliga pilotutbildningen i Sverige hade ju varit bra. Vi får bara ut testade piloter på marknaden och plånboken spelar ingen roll. Det går inte att köpa sig en läkarutbildning i Sverige. Varför ska man kunna köpa sig till pilot? Helt vansinnigt. Jag känner många bra piloter som finansierat utbildningen själv, men jag önskar att de fått gå en gratis utbildning med vanliga studielån istället.
|
|
hjärnan
Skrivet av Wait a minute, 2011-03-27 19:44:10
Jag instämmer att pedagogiken är viktig. Men även en lärare finner en gräns där en elev inte klarar av att ta till sig utbildningen på ett tillfredställande sätt. Har inget emot högre krav på lärarna, snarare tvärtom, man kan höja nivån överlag anser jag. Om jag platser där vet jag inte nu, men jag tror det.
|
|
Huvudet på spiken
Skrivet av xxx, 2011-03-27 18:34:43
Wait a minute har helt rätt, problemet är just detta. Privata skolor tjänar bra med pengar på sina elever, självklart mjölkar man så mkt det går och kraven vid uppflygning är såklart för lågt ställda. Många stolpskott som sitter bakom spakarna.
|
|
Tänk med hjärnan!
Skrivet av !, 2011-03-27 17:07:21
Jag hoppas verkligen att du själv har en lärarutbildning på två år och läst pedagogik innan du bedömer elever, för det finns en mängd dåliga flyglärare som absolut inte borde vara lärare i något ämne. Där borde det vara riktigt hårda krav, men det är det långt ifrån. Oftast blir man flyglärare som något dragplåster innan man får ett riktigt jobb. Inte bra!
|
|
Begränsa antalet?
Skrivet av Wait a minute, 2011-03-27 16:33:59
Nä, ställ högre krav på pilotutbildarna istället. Om vi har för många piloter beror det snarare på att det är för lätt att bli pilot, inte på avsaknad av reglering. Som flyginstruktör har jag sett flertalet tveksamma elever, men makten att påverka ledningen till att hindra en betalande från att ta sina cert är obefintlig hos lärare. Pengarna styr.
|
|
Huvudvärk...
Skrivet av Bo, 2011-03-27 01:26:07
Så vi behöver FÄRRE piloter i hemmanet? Själv är jag utslängd till USA pga laseroperade ögon. Hemma kan jag inte ens flyga min gamla kärra Bergfalke, här flyger jag sedan snart 15 år kommersiellt, tung jet.....
Somebody explain!
|
|
Priset for att JAR-OPS / JAA åkte över ICAO.
Skrivet av f.d. ICAO Airline rep. to ANC, 2011-03-26 22:13:08
Först kom avreguleringen i USA efter att PanAm och TWA åkte av banan = KK. Om industrien hadde stått kvar vid IATA avtalet och behållit ICAO med Annexer som regelverk och inget annat; -hadde detta problem som her beskrives ICKE varit en realitet OCH HELLER ICKE 60+ FOR ATPL = S K A N D A L för bolagen w.v.
|
|
Bra!
Skrivet av Tf123, 2011-03-26 11:07:46
Jag tycker att det är helt rätt!
|
|
Utopi.. Svar
Skrivet av Lars Borgström, 2011-03-26 05:28:11
Skillnaden är ju att de i Asien inte har någon anledning att reglera antalet piloter då de är i stort behov. Ingen tvekan om att de hellre skulle slippa europeiska och amerikanska piloter om de kunde.
|
|
Väl tänkt!
Skrivet av Svante, 2011-03-25 20:46:04
Tänkvärt. Läkarförbundet har ju lyckats över förväntan - en konstant brist (pga få utbildningsplatser) har skapat en mycket lukurativ arbetsmarknad. Det har ju tyvärr gått så långt att vi måste kompensera med läkare som importeras och som inte talat begriplig svenska. Men som som sagt, arbetmarknaden för läkare är ju oförskämt bra. Det som måste till dock är en högskolebunden utbildningsform som utbildar mer än 10 - 12 stycken per kurs.
|
|
Victor charlie kom!...
Skrivet av Victor charlie charlie , 2011-03-25 19:02:34
Jag hatar alla pilot-nördar som tror att dom är piloter bara för att "pappa" har betalat certet..De här människorna kan absolut ingenting om flyg...
|
|
Yrke eller hobby??
Skrivet av malla, 2011-03-25 15:44:16
M ANdersson hur tänker du när du skriver att "Att flyga handlar inte bara om ett yrke utan om en hobby som skall kunna förädlas."? Varför skulle just pilotyrket vara så speciellt att det inte ens kan kategoriseras som ett yrke utan istället som en hobby?? Kan tänkas att just såna här villfarelser ger er piloter dåligt rykte!
|
|
Utopi?
Skrivet av Vertigo, 2011-03-25 15:33:44
Jag har svårt att se den positiva effekten detta skulle ge. Om vi stryper tillgången av arbetskraft (genom att införa svårare regler för JAA-certifikat), så kommer Asiatiska bolag införa liknande för Europeiska piloter (har redan skett i USA).
Det betyder att alla svenska piloter som idag flyger i Asien och Mellan-Östern (Emirates, Singapore, Qatar etc) skulle komma tillbaka och slåss om jobben i lilla Sverige.
|
|
haha
Skrivet av xxx, 2011-03-25 13:58:30
Uppenbarligen är det många "pappaspojkar" som tar illa vid sig av artikeln i alla fall. Ni vet vilka ni är, ni som köpt er fram och är kassa som yrkesmän!
|
|
Bästa Lösningen
Skrivet av Pappaspojke, 2011-03-25 12:53:49
Den bästa lösningen är ju att dra in certifikaten hos de piloter dom inte har något jobb. Problem solved. Vad tycker du om det Carl-Oskar?
|
|
Framtida arbetsmarknad
Skrivet av Tingdahlarn, 2011-03-25 12:45:40
Karl-Oskar borde bli politiker istället. Massor av ord men ingen plan! Bara konstatera att "det är inte bra", låt oss tillsätta en utredningskommite...igen! Sossarna behöver visst en ny "Ordförande"! Carl-Oskar, du är som klippt och skuren.
|
|
suck
Skrivet av xxx, 2011-03-25 12:43:23
Jo det går att jämföra en pilotutbildning med vilken annan utbildning som helst. Att vara pilot är inte en hobby det är ett yrke.
|
|
Nej till bregänsning
Skrivet av M ANdersson, 2011-03-25 12:38:00
ja problemen är uppenbara men att strikt reglera och bregränsa tror jag vore mkt olyckligt. Dessutom en begränsnign i frihet. Det går dessutom inte riktigt att jämföra tex en läkarutbildning med flygutbilnidng. Att flyga handlar inte bara om ett yrke utan om en hobby som skall kunna förädlas.
|
|
svar: Utvägar...
Skrivet av Lars Borgström, 2011-03-25 12:13:45
Utan JAA cert kan "asiatiska" piloter ej arbeta i europa och således finns där en viss skillnad.
|
|
Det finns alltid utvägar....
Skrivet av Dimi, 2011-03-24 23:30:27
Se hur det har gått för Europas välbetalda sjöbefäl! Dom ersätts med Asiatiska kollegor, för en "bråkdel" av kostnaden! I Sverige o övriga Europeiska länder har detta pågått i många år.. nu kräver tom Maersk, att deras kaptener, med miljonlöner, skall ersättas av billigare utländska kaptener! Pilot o sjöbefälscerten är desamma, så vad blir följden då av en reglerad svensk utbildning?
|
|
Tänkvärd artikel 2
Skrivet av JJ, 2011-03-24 20:54:21
Tänkbart är att auktionera ut certen - likt utsläppsrätter - så man skapar en marknad där flygskolorna är konsumenter och får köpa certen till högstbjudande/av varandra. Förmodligen skulle detta göra privat utbildning (ännu) dyrare med tanke på hur många som är beredda att betala för en utbildning. Men detta skulle vara gravt negativt ur en fördelningspolitisk aspekt. Isåfall vore det bättre att den statliga pilotutbildningen tar hand om alla certifikat så kan "pappa-betalar"-debatten undvikas.
|
|
Tänkvärd artikel
Skrivet av JJ, 2011-03-24 20:51:11
Riktigt bra artikel med många tänkvärda poänger. Det är en god idé att begränsa antalet certifikat men tyvärr faller det förmodligen på omöjligheten att implementera idén, likt många andra fina idéer. Hur skulle antalet cert fördelas mellan och inom länderna? Vad skulle styra vilka flygskolor som får certen?
|
|
skrämmande!!
Skrivet av Piloten!!, 2011-03-24 20:17:54
ännu en gång är en artikel skriven med en verklighetsuppfattning ja bara kan häppnas över!! Piloter ÄR redan idag en bristvara, och över en 25års period ännu mer. Men de verkar som vår skribent tror att arbetsmarknaden för piloter enbart existerar i Sverige!! I vilken verklighet lever den pilot idag som inte ser hela världen som sin arbetsplats??? Jobb finns, men har man inget kanske man skall ta sig en funderare på varför!!
|
|
Helt rätt
Skrivet av Lars Borgström, 2011-03-24 19:08:25
Mycket bra skrivet. Gillar framförallt tanken på att kvalitén på piloter skulle kunna höjas med en begränsning av antalet cert. Har själv sett på tok för många piloter i min karriär som är direkt olämpade för yrket.
|
|
No PPL/ATPL/MPL
Skrivet av Fjortizen, 2011-03-24 15:00:51
Självklart. Blir jag statsminister eller tillika envåldshärskare här i landet så kommer jag dra in alla pilot licenser. Varför? Jo för att Ni (Piloterna och kabinpersonalen) bara klagar. Ni vet att Ni har bra betalt?, varför klaga? Arbetstiderna..Åk til lNorrland och hugg ved med Er era lata as.
|
|
marknaden=kaos
Skrivet av xxx, 2011-03-24 13:23:34
Den som tror på pilotbrist inom de närmsta tio åren bör nog fundera igenom sin verklighetsuppfattning!
|
|
herregud
Skrivet av X, 2011-03-24 12:41:36
har saknas insikt både hur marknadsekonomi och demokrati fungerar.
|
|
Låt Marknaden styra
Skrivet av Piloten, 2011-03-23 22:16:48
Vi har just genomgått en svår ekonomisksvacka vilket givetvis gjort det svårare att få det första jobbet. Men vilken veklighet lever Carl-Oskar i när ledande flygbolag och organisationer diskuterar hur man ska kunna ersätta de piloter som går i pension samt att täcka behovet av den ökade tillväxten inom flyget. Vi ser ju redan nu hur flera bolag börjar rekrytera igen.
|
|
läkarförbundet är proffs
Skrivet av pelle, 2011-03-23 21:12:36
Läkarbörbundet har iallafall lyckats bra med motsvarande idé tidigare, alltså att övertyga statsmakten om lämpliga kullnivåer. Går det i denna branschen?
|
|
Stalinist
Skrivet av Stalin, 2011-03-23 20:26:38
Den här Carl-Oscar Lawaczeck är en äkta stalinist. Jag förstår inte hur man ens kan tänka i dessa överförmyndar banor. Ofattbart!!
|
|
Begränsning en bra väg att gå.
Skrivet av Niklas, 2011-03-23 19:51:07
Mycket bra inlägg! :)
|
|
Arbetskraftsexport
Skrivet av Plutten, 2011-03-23 19:17:36
Exporterar vi rockartister kan vi väl exportera piloter. Hur många svenska fartygsbefäl jobbar inte utomlands?
|
|
EU:s förtrollade värld
Skrivet av Cardoso, 2011-03-23 18:53:24
Som du själv säger så finns det flygföretag som har lyckats ta sig ur kollektivavtal och behöver inte oroa sig om att hitta JAA-piloter på lång tid. Likt andra varor och tjänster så skulle EU få problem när man försöker skydda den inhemska marknaden bl a från USA och BRIC-länderna.
Det är bara synd att folk skuldsätter sig och att dem fortfarande inte förstår hur arbetsmarknaden för piloter ser ut men det är inte ett problem.
|
|
Blickarna vänds mot öst.
Skrivet av Karl Marx, 2011-03-23 17:45:13
Samtidigt vill vi inte ha överförmyndare i kommersiell verksamhet, då kan man lika väl låta allt flyg styras av staten. Men jag förstår samtidigt problemet.
|
|
Instämmer
Skrivet av Pelle, 2011-03-23 17:37:22
Håller med, men svårigheten är att flyget troligtvis är den mest internationella arbetsmarknaden som finns. Att reglera antalet certifikat över landsgränser skulle vara svårt även om det är just såna här grejer EU skulle vara till för och inte bestämma vilka mått en gurka ska ha för att anses ätbar.
|
|