Stora förluster för Finnair och Norwegian

Publicerad den 3 maj 2011
Kommentarer
Både Finnair och Norwegian har förlorat stora pengar första kvartalet i år. I Finland ligger förlusten på dryga 400 miljoner medan det norska flygbolaget tappat 5,3 miljoner svenska kronor per dag under årets nittio första dagar. De röda siffrorna från Finnair och Norwegian ökar intresset inför SAS kvartalsrapport nästa vecka.

Den 10 maj, nästa vecka, presenterar SAS resultatet för första kvartalet i år. Det är siffror som branschen väntar med spänning på, inte minst sedan bolagets två främsta konkurrenterna på skandinavienmarknaden, Norwegian och Finnair, visat röda siffror under årets tre första månader.

Båda flygbolagen har en positiv utveckling på passagerarsidan men hamnar trots det på minus. Finnair, som tappar 427 miljoner svenska kronor innan skatt, hänvisar dels till de stigande oljepriserna, dels till katastrofen i Japan där bolaget har en av sina största marknader, för att förklara förlusterna. Redan i mars började bolaget dessutom att höja sina biljettpriser.

Norwegian å sin sida är inne på delvis samma förklaringar till förlusten på 5,3 miljoner per dag under kvartalet eller sammanlagt 479 miljoner svenska kronor innan skatt; de rusande bränslepriserna. Men också den stora expansionen med nya rutter i Sverige och Finland kostar pengar och påverkar resultatet. Därtill fortsätter bolaget utvecklingen av flygplansflottan. Under första kvartalet togs sju nya Boeing 737-800 i trafik samtidigt som de äldre 300-modellerna lämnar bolaget. Enligt Norwegians vd Björn Kjos har de nya flygplanen inneburit en besparing på bränslenotan med 6 procent per säte, jämfört med förra året.

SAS, som alltså ännu inte presenterat sin kvartalsrapport, har fortfarande bränsleslukande äldre flygplan i flottan, men har samtidigt redan förra året säkrat upp till 70 procent av årets bränsleförbrukning. I takt med de ökande bränslekostnaderna har SAS enligt beräkningar tjänat närmare en halv miljard på de säkrade priserna. 

– Vi har ändrat policy och höjt den säkrade kvantiteten från 40-60 procent till 40-70 procent. I snitt ligger vi på 55 procent för de nio första månaderna i år. Dessutom har vi förlängt säkringsperioden till 18 månader, säger Elisabeth Manzi, presschef på SAS.

I den pågående kraftmätningen mellan Norwegian och SAS är det inte bara ekonomin som spelar roll. Lika viktig är den upplevelse och den bild av flygbolaget som marknaden ser. Haakon B Schröder, rådgivare på PR-byrån Playground i Norge, menar att det sker ett maktskifte SAS och Norwegian emellan, där SAS nu alltmer tar sig an den pigga rollen som utmanare. Norwegian däremot lider av vad Haakon B Schröder kallar ett ”SAS-syndrom” med bland att fackföreningsproblem.

– SAS verkar vara mer harmoniskt än på många år och med prissättningen på biljetter har bolaget rätt och slätt tagit Norwegians starkaste kort och gjort det till sitt eget, säger han i en intervju med norska E24.no.

På tisdag nästa vecka visar det sig om den harmonin också avspeglar sig i ekonomin.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Fredrik
2011-05-05 12:05

Du får gamla flygplan, du får otrevliga flygvärdinnor och dyra priser. Norwegian erbjuder en bra produkt. Billigt, nytt och bra service! Något som SAS borde ta efter. Sen klarar sig Norwegian på sina egna ben, inte som SAS som klarar sig tack vare oss skattebetalare
på konstgjord andning!!

enginefire
2011-05-05 10:31

SAS kommer aldrig gå i konkurs så länge våra skattepengar går till att hålla bolaget under armarna, skulle däremot våra regeringar sälja sina aktier och inget annat bolag vilja köpa SAS skulle det ta en kvart sen är det slut.

G:B
2011-05-04 11:46

Dröjer inte länge till innan Norwegian konkar, dem kan inte konkurera med SAS om service, pris. Man får en helhet med SAS.

Harry
2011-05-04 10:28

I Norge, enligt nyligen gjorda jämförelser. Det är bra med konkurrens och att man kan flyga med det bolag man vill. SAS vd påstår att man tar marknadsandelar i Norge. Kjos förnekar.

Enigma
2011-05-04 09:50

Norwegian kommer gå konkurs som sterling en dag och hur kan norwegian bli bliigig när man plusar på seat och baggage avgift meal osv

viggo
2011-05-03 23:34

Flyger aldrig med SAS.
Varför ska JAG ge pengar i form av skatt till ett företag som bara går minus och minus. Utöver det så ska jag KÖPA en 2x dyrare biljett tillskillnad från Norwegian eller Ryanair. Dessutom så får man en otrevlig trött och gammal flygvärdinna. Har efter ett flertal incidenter beslutat att jag inte tänker åka med SAS mer. Väljer Malmö Aviation inrikes, Norwegian utrikes. Sorry SAS.

Lars
2011-05-03 18:04

Ok, vi nordmenn elsker alt som er svensk, 50% av møblene kjøper vi på Ikea, klærne kjøper vi på Lindex, og dupedittene kjøper vi på Biltema, Jula, og Clas Olshon, og bilen kjøper vi av Volvo. Jeg tror de 10% markedsandel som Norwegian har i Sverige er ganske uskyldig, i forholdt til SAS sine 50%
Men tror Norwegian har full kontroll, alle har underskudd i 1Q, vent på SAS i neste uke.

PH
2011-05-03 17:36

Crash boom bang DY. Ha det, som de siger i Norge

SAS 4ever
2011-05-03 16:31

Ja inte Norwegian då. Det är precis sånt här som jag som passagerare (billjettköpare) inte vill läsa om ett flygbolag. Jag bokar helt klart med andra än norsken framöver. Jag tror inte jag är ensam att känna och tänka så här… (och det är väl precis sånt här norsken inte vill ska ske)

Fritz Klyka
2011-05-03 13:38

Är enig med dig till 100%!!!!

lars
2011-05-03 12:42

Så om SAS vinner kampen så skal vi alle tilbake til steinalderen der København er hovedstad i Skandinavia ?
Jeg foretrekker heller et Norwegian med base i Norge, og at SAS går konk så Sverige kan få et eget flyselskap med minst 20 langlinjer fra Sverige.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten