Platsannons på Flygtorget.se

Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Grönt ljus för kurvade inflygningar i Göteborg

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 maj 2011
Försöken med gröna inflygningar går vidare. Igår deltog Novair med en Airbus 321 och visade hur kurvade inflygningar sparar bränsle och miiljö.

– Det är inte så komplicerat det hela, säger en pilot på Novair.

Det började med Mint på Stockholm Arlanda förra året och går nu vidare med Vinga på Landvetter i Göteborg. Målsättningen är att reducera buller och utsläpp och samtidigt minska bränslekostnaderna för flygbolagen.

            Igår testades tekniken på Landvetter flygplats när Novair, som är det flygbolag som deltar i miljöprojektet, testflög med en av sina Airbus 321 och gjorde en så kallad ”Vinga-landning”.  Novair har deltagit i utprovningen av de mer skonsamma inflygningarna sedan 2009.

– Det är en av våra ordinarie maskiner som uppgraderats lite, bland annat vad gäller navigationsutrustning, säger Henrik Ekstrand, till vardags pilot och Vinga-ansvarig på Novair och under tisdagen den som informerade de nära 100 deltagarna ombord. Ur pilotsynpunkt är det inte särskilt komplicerat och vi övar det redan i simulatorn.

            I Vinga-projektet ingår de flesta momenten i närheten av och på flygplatsen: Inflygning, landning, markrörelser och utflygning. I princip handlar det om att glidflyga in mot flygplatsen utan gaspådrag och svänga in mot banan betydligt senare än vad som görs idag. Väl nere på marken sker körningen med bara en motor.

– I första hand ska vi hitta den kortast möjliga inflygningsvägen, fortsätter Henrik Ekstrand. De klarar vi genom att använda RNP-navigering med hjälp av GPS istället för fasta radiofyrar på marken. Det innebär att de traditionella gröna inflygningar, rakt på banan, som gjorts förut kan bytas mot de mer sofistikerade och kurvade inflygningarna.

            I Göteborg sparar den nya inflygningen ungefär tre minuters flygtid vilket i sin tur minskar bränsleåtgången med cirka 150 kilo och koldioxidutsläppen med närmare ett halvt ton. På Landvetter, med 30 000 landningar per år ger det snabbt stora miljövinster när tekniken är fullt utvecklad. Men också på mindre flygplatser ger det effekt.

– Därför hoppas jag att vi kan gå vidare och testa på några av de regionala flygplatserna, nu när vi vet att det fungerar på Arlanda och Landvetter, säger Nicklas Wiklander på LFV. Samtidigt måste vi fördjupa diskussionerna med våra myndigheter, Vinga-projektet löper bara fram till september. Sverige ligger långt framme i Europa på det här och det vore synd att tappa tempo.

            En grön inflygningsteknik ställer också nya krav på flygledarna och hur de sorterar trafiken. Intensiv trafik och dåligt väder är andra faktorer som också ska övervinnas.

            Vid testen i Göteborg medverkade också representanter för Airbus som nu fick möjlighet att se hur de egna flygplanen uppförde sig i ett skarpt läge.

– Det gick perfekt, säger Paul Franck Bijou på Airbus. Tekniköverföringen mellan flygplanet och marken är det vi jobbar mycket med och det fick vi testa i en riktig miljö. Sverige satsar hårt på miljöarbetet inom flyget och det är en stimulerande utmaning för oss att möta.






Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Om inte minst tilltro
Skrivet av B-O Gavne, Västerås, 2011-05-27 10:13:08
FLYGTORGET! ..e´ väl till för att populära och inte minst skänka tilltro till att flyga. -Och vad skänka tilltro när man uppträder anonymt??? Och signaturerna Toddy och Zappa skriver med att Tjat skriver till Ebbe! ...vem faeeen är Ebbe?
Och sen en fråga från en mindre novis: Kurvade inflygningar! Va´fö inte bara flyga in rakt fram å så ner?
Anmäl inlägget
Vänta nu!?!
Skrivet av Sandra, 2011-05-26 12:36:39
"Det började med Mint förra året". SAS och LFV har arbetat med den kurvade inflygningen sedan början av 2000-talet och SAS är det enda flygbolag som har tillstånd att flyga den i daglig drift. Spännande omskrivning av verkligheten.
Anmäl inlägget
Sedan 1996
Skrivet av gps, 2011-05-26 12:04:16
Det första flygbolag hade
detta GPS relaterade system
i drift redan år 1996, så allt är inte
så nytt.
Anmäl inlägget
Ebbe
Skrivet av Tjat, 2011-05-25 23:19:10
Ja men de nya kurvade inflygningarna har inte funnits sen "långt tid tillbaka". Det är nytt på Landvetter.
Anmäl inlägget
Tjafs?
Skrivet av Zappa, 2011-05-25 20:17:49
Bäste Toddy,

Tror att det kanske är dags att uppdatera sig i ämnet för att undvika att man gör bort sig i offentliga forum?
Anmäl inlägget
Varför blir allt så märkvärdigt?
Skrivet av Toddy, 2011-05-25 10:33:21
TOD eller top of descend har system i Flpl kunnat räkna ut sen lång tid tillbaka.
Idag är allt så hippt och kallas för fina namn som gröna inflygningar och allt annat tjafs!
Kom med något nyttv istället!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrädsla
Flygtorgets nyhetsbrev