Skriv ut  

Malmö Aviation köper Bombardier

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 juni 2011
Valet föll på kanadensiska Bombardier och deras CSerie när Malmö Aviation nu inleder moderniseringen av flygplansflottan. I första skedet blir det leverans av fem CS 100 och fem CS 300 som kan sättas i trafik i Sverige från 2013.

– Det har stått mellan Bombardier och Embraer, någon annan leverantör har aldrig varit aktuell, säger Malmö Aviations vd till Flygtorget.

 

Malmö Aviation
Malmö Aviation Bombardier CS 100

Frågan om vilken flygplanstyp som ska ersätta Malmö Aviations allt äldre flotta av Avro RJ 100, har varit aktuell en längre tid. Spekulationer om att Airbus eller till och med Boeing skulle stå för leveranserna har funnits, men svaret blir Bombardier.

– En liten Airbus kunde vi möjligen få ner på Bromma men Boeing har aldrig varit ett alternativ. Det skulle möjligen vara en 717 då, säger Bengt Roswall, vd för Malmö Aviation.

            Istället har det stått mellan Embraer och Bombardier men när utvärderingen var klar stod de kanadensiska, ännu inte färdigutvecklade CS 100 och CS 300 som segrare.

– Bränsleförbrukning, storlek och bullernivå är i särklass hos Bombardier. Ingen annan kommer i närheten. Dessutom klarar den en bana på bara 1 500 meter om det behövs.

            Med köpet av de fem CS 100 med plats för 125 passagerare och fem CS 300 med plats för 145, blir Malmö Aviation fjärde kund på flygplanstypen. Hittills har Republic Airways, Lufthansa och Lease Corporation International Group beställd sammanlagt 57 flygplan av de två typerna. I orderböckerna finns också optioner på ytterligare cirka 100 flygplan.

            Köpare är Braathens Leasing Limited, ett dotterbolag till Malmö Aviations ägare, Braathens Aviation. I samband med köpet tecknades också en option på ytterligare tio flygplan. Sammanlagt 20 flygplan överskrider väl Malmö Aviations nuvarande behov av cirka 12 flygplan.

– Med Bombardiers Cserie kan vi inte bara stärka vår position på Bromma, det ger också möjlighet att expandera i regionen, säger Geir Stormorken, ordförande i Braathens Aviation.

            I klartext innebär det att de nya flygplanen på sikt kan komma att användas i Sverigeflyg, där Braathens nyligen köpte större delen av aktierna. Köpet är godkänt av Konkurrensverket trots invändningarna från en minoritetsägare så allt pekar på att Braathens tar över kontrollen av Sverigeflyg.

– Jag kan tänka mig att Sverigeflygs linjer från bland annat Visby och Ängelholm skulle må bra av jettrafik istället för dagens ATR-maskiner, säger Bengt Roswall.

            Malmö Aviation räknar med att sätta de första CS 100 i trafik under 2013. Sedan fasas de in en ny var sjätte vecka. I kabinen är det en 2 + 3-konfiguration på stolarna, extra breda ryggstöd och wide-bodyinredning med bland annat större fönster.

            Enligt Bombardier minskar den nya Cserien de operativa kostnaderna för flygbolagen med 15 procent och bränsleförbrukningen med 20 procent. Även bullernivå och miljöpåverkan är bäst i klassen flygplan med 100 – 150 säten. Den maximala flygsträckan är 5 463 kilometer.

            Affären mellan Braathens och Bombardier värderas till 665 miljoner dollar för de tio första flygplanen. Fullföljs optionerna går det hela upp till nära 1,4 miljarder dollar.




Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Landställ
Skrivet av Niils, 2011-06-11 22:36:09
Helt annan tillverkare på landställen denna gång, Liebherr Aerospace, och nej man har inte haft nån rollout ännu.
Anmäl inlägget
Va ni kan!
Skrivet av experten, 2011-06-09 22:27:30
Jag är impad om vilka kunskaper det finns hos alla "lekmän"
Anmäl inlägget
Dyrare med fler flygplan?
Skrivet av Räknenisse, 2011-06-09 21:33:44
"Affären mellan Braathens och Bombardier värderas till 665 miljoner dollar för de tio första flygplanen. Fullföljs optionerna går det hela upp till nära 1,4 miljarder dollar"

De första 10 planen kostar alltså 665 miljoner dollar, och de följande 10 kostar 735 miljoner dollar? Har de fått ett specialerbjudande: "Köp 10 betala för 11"?
Anmäl inlägget
FW: prototyp
Skrivet av joflin, 2011-06-07 22:33:54
Spännande att se om de till skillnad från Boeing ( med 787-projektet) får ordning på utkontrakterade riskdelad delproduktion till andra bolag, av ett tekniskt mycket spännande ( till stor del) kompositflygplan. Turbofläktmotorerna från Pratt & Whitney lovar dock mycket gott. Bänkkörda och redo för typgodkännande, med lågt buller och bränsleförbrukning.
Anmäl inlägget
Prototyp
Skrivet av joflin, 2011-06-07 22:33:27
Noteras bör väl att kanadensiska Bombardier fortfarande har att bevisa produkten c-series i luften. Mig veterligen har varken CS100 eller CS300 haft "roll out" än. Hoppas de inte köpt landställ eller fartmätare från Goodrich denna gång (SAS Dash-8_Q400 el. AF A330).
Anmäl inlägget
Forts...
Skrivet av HiFly, 2011-06-07 19:32:02
@:/ Avro RJn må vara ett vackert plan till utseendet, men det drar för mycket bränsle för att kunna konkurrera idag. Dessutom började dom bli gamla, och det är därför vi ser denna order. Jag håller däremot med dig om att dom även bör expandera utanför Sverige, för passagerarunderlag för många rutter finns. Skulle bli väldigt förvånade om dom inte tog upp dom 10 optionerna.

Ledsen för en lång kommentar.
Anmäl inlägget
Forts...
Skrivet av HiFly, 2011-06-07 19:31:22
Sen har vi COMAC med C919, som också kommer utmana, och sen har vi även ryssarna. Ska bli sant om MS-21 kan bli någon riktig utmanare, eller om den blir en ny Tu-204.

Airbus och Boeing kommer uppenbarligen slå tillbaka. Airbus har redan annonserat A320 NEO, och Boeing kommer knappast vänta mycket längre med att annonsera sitt svar. Lägg då till alla dessa nya utmanare, och då ser jag en överkapacitet. Någon kommer att förlora...


Anmäl inlägget
Forts.
Skrivet av HiFly, 2011-06-07 19:30:45
Att Airbus eller Boeing inte fick orden är knappast någon överraskning. Airbus A318 är knappast känd för att vara så effektiv, och så vitt jag vet så tillverkas 717s inte ens längre!

Istället tror jag andra tillverkare kommer ta över marknaden för plan med 150 säten eller mindre. Vi har Bombardier med C-Series, som kan vara ett stort hot mot 73Gs och A319NEOs. Embraer tror jag kommer annonsera ett nytt plan snart, kanske till och med vid Paris Air show, som hålls snart.
Anmäl inlägget
Varför inte MRJn? (1)
Skrivet av HiFly, 2011-06-07 19:30:00
Det finns mer än bara Boeing, Airbus, BBD och Embraer i den här världen!

Jag tycker att det är väldigt intressant att bara Embraer och Bombardier varit aktuella. Dom borde även undersökt MRJn och SSJn. C-series är visserligen ett mycket kapabelt plan, men jag tror att dom skulle kunna få en bra deal för dom andra planen också.
Varför? - Jo, för att varken MRJn eller SSJ (eller
C-Series för den delen) har varit några storsäljare.
Anmäl inlägget
Re: :-/
Skrivet av Sune, 2011-06-07 14:31:48
Patric, det stora felet med Rj100 är att den har två motorer för mycket :-)
Anmäl inlägget
Äntligen -)
Skrivet av Crew, 2011-06-07 10:28:31
Så glad över detta nyhet. Det va på tiden att modernicera sig för Malmö Aviation.
;-))
Anmäl inlägget
:/
Skrivet av Patric, 2011-06-07 10:25:52
Ärligt talat så var det inte fel på avroRj100, men jag ser fram emot detta! Hoppas också att Malmö Aviation utökar sina flygningar utöver Europa, och att dom kan få inspiration till att flyga turistresenärer, eller fritidsresenärer. Nice är ett väldigt stort resemål bland svenskar*
Anmäl inlägget
Wow, grattis Mavia!
Skrivet av Per Olof, 2011-06-07 08:06:26
Med Sverigeflyg och "riktiga" flygmaskiner ska nog både DY och SK bli lite oroliga. Heja Mavia:-)
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev