Skyways köper Cimber
Publicerad den 17 juni 2011Danska flygbolaget Cimber Sterling har vacklat på ruinens brant och spekulationerna om hur bolaget ska räddats har varit många. Nu visar det sig att det blir Mansvell Enterprises Ltd som i ett första skede lägger in 165 miljoner i Cimber Sterling. Fullföljs avtalet, det handlar ännu bara om en icke-bindande överenskommelse, är det nästa steg i arbetet på att skapa ett stort regionalt flygbolag i Norden. I dagsläget har de Skyways, City Airlines och Cimber Sterling en sammanlagt flotta på närmare 50 flygplan och 3 miljoner passagerare årligen.
Bakom Mansvell står miljardären Igor Kolomoysky som också kontrollerar Ukrainian Aviation Group med de tre ukrainska flygbolagen Aerosvit Airlines, Dniproavia och Donbasaero. Kronan i den gruppen är Aerosvit som idag flyger långlinjer till bland annat New York. Igor Kolomoysky har också ägarintressen i minst två flygplatser i Ukraina.
I ett pressmeddelande från Cimber Sterling talas om att det nya flygbolaget ska ägna sig åt inrikes- och regionaltrafik. Vilket av de tre flygbolagen som får störst inflytande i gruppen är ännu oklart, likaså var huvudkontor och bas ska ligga och framför allt – vad bolaget ska heta. I danska media tolkas beskedet om att linjetrafik blir kärnan i det nya flygbolaget, som att charterverksamheten inom Cimber Sterling antagligen ska avvecklas och att bolagets Boeing 737-700 säljs.
Ledningen på Cimber Sterling väntar nu på ett myndighetsgodkännande av avtalet vilket i så fall innebär att affären kan vara klar under sommaren.
Kommentarer
Vad händer med de 737 som Cimber haft, vart tar de vägen och vad händer med dom flygningarna?
Ha ha haa!
otrloigt roligt att förståsigpåarna tror på arn eller cph när de två svenska är i GOT och JKG och Cimbers huvudkontor är i Söndeborg
Men varför lägga sin hub i CPH när dem redan har allt, anslutningar och egna direktlinjer, då är ju ARN bättre när det inte finns någon konkurrens…
Noterar att “FLYGARBALLE” hellre skriver på danska än svenska, vilket också förklarar innehållet i själva inlägget. Skåne är ju mer danskt än svenskt, mentalitetsmässigt. Givetvis är det så att kostnadsläget är betydligt fördelaktigare i Sverige och svensk ekonomi är betydligt större och stabilare än den danska, så visst, svenska staten behöver säkert inte lägga sig i alls för att huben ska hamna på Arlanda.
Då kan man hoppas att Sterling namnet försvinner från flygbranschen en gång för alla. Sämre brand får man leta efter.
Varför skall Svenska staten lägga sig i att Skyways HK och hub hamnar i Stockholm???
Vad har svenska staten med detta att göra?
København (Köpenhamn) CPH är ett så mycket bättre val av HUB då detta ligger närmare europa och har fler anslutande flygruter än på ARN.
Intressant att inte ens Flygtorgets egna redaktion har förstått att bolaget heter City Airline, och inte City Airlines.
Går ja på magkänsla känns det här inte bra
Svenska staten måste givetvis kämpa så att huvudkontor och hub hamnar i Sthlm ARN. Men vis av erfarenhet kommer förmodligen svenskarna bara att titta med händerna i byxfickorna, på medan Köpenhamn kammar hem det hela, precis som med SAS.
SCANDINAVIAN AIRLINES borde börja bli svettiga nu…
En plan för 737-orna;
Ställ tre på ARN, två på GOT och en på MMX o flyg charter för de stora charterbolagen. Där finns det bra pengar o tjäna 🙂
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten