Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Rauk Air Bromma - Bunge norra Gotland

Flygnyheter, Adam Löppe, den 18 september 2011
Krispig morgontimma på norra Gotland. Möte någonstans i Stockholm senare på förmiddagen. Att ta sig ner till Visby och flyga därifrån tar tid. Lösningen heter Rauk Air som precis ska lätta från Bunge flygfält med destination Bromma. Förhoppningsvis redan i oktober.

Det har gått fort. Det var i somras som snacket kom igång. Hur omständligt det kunde vara att ta sig till Stockholm via Visby från Fårösund med omnejd. Och hur bättre det skulle vara att kunna flyga på andra tider än de som erbjuds av de stora aktörerna. Frågan kom upp. ”Ska vi inte ta och starta ett flygbolag?” Sagt och gjort.

Bunge
Bunge

−    Vi är många här på norra Gotland som har behov av att komma till Stockholm på kort varsel. Ett missat jobb på grund av att det inte fanns något flygplan tillgängligt avgjorde saken, säger Sven-Olov Eriksson, ordförande i styrelsen för Rauk Air AB.

Ökat krav från företagare
Han menar att norra Gotland präglas av en stark gemenskap företagare emellan. Fler och fler företag etablerar sig på norra Gotland och med det ett ökat krav att kunna ta sig till fastlandet på ett flexibelt sätt.

Rauk Air har idag sju delägare men tanken är att den skaran ska växa. I styrelsen sitter idag både privatpersoner och företagare, alla med anknytning till norra Gotland. En del bor i Stockholm men har fritidshus på öns norra del, andra är öbor med ett stort behov av att regelbundet kunna komma till fastlandet.

−    Vi har även bildat en flygförening där alla som vill kan bli medlemmar. För att få flyga måste man vara medlem i föreningen. Intresset är väldigt stort, både att gå med som delägare i bolaget och i flygföreningen, menar Sven-Olov Eriksson.

Det finns inget krav att sitta bakom spakarna som medlem. Piloterna finns redan, dels genom delägarna och dels utifrån. ”Det finns mycket piloter på Gotland”, menar Sven-Olov Eriksson som själv inte ha flygcertifikat.

Samma prisnivå
Tids nog kommer man öppna upp en hemsida där medlemmar kan gå in och boka plats. Sven-Olov Eriksson menar att målet på sikt är att kunna ligga på en prisnivå som står i proportion till övriga bolag som flyger från Gotland. Rauk Air ska inte bara vara fördelaktigt för de som kan öppna upp den stora plånboken.


-  Tanken är att alla som bor på norra Gotland ska kunna ta del av det här vare sig det gäller familjer eller företagare. Visst, man startar inte ett sånt här projekt för att förlora pengar, men på sikt kommer vi att tjäna på det här.

Med tiden hoppas Sven-Olov Eriksson att destinationerna bli fler. Var någonstans vet han däremot inte än, men beskriver en önskan om att kunna komma till såväl andra städer i Sverige som utomlands.

Reser till Frankrike
Så vilken flygplanstyp handlar det om? Styrelsen har ägnat mycket tid på att hitta det rätta alternativet för bolaget och nu börjar pusselbitarna falla på plats. I lördags åkte en representant från styrelsen ner till Frankrike för att kolla in en Vulcanair P68C.

−    Vi ligger i slutfasen av köpet nu. Det tar fem plus en passagerare och känns rätt för oss, säger han.

På Rauk Airs facebooksida finns en modell av hur planet kan komma att se ut. Blommor i gällra färger. ”Lite flower power” menar Sven-Olov Eriksson.
Påverkar inte resvanor
Trots tillgängligheten med en flyglinje från Bunge så menar Sven-Olov Eriksson att det inte kommer påverka hans resvanor från Visby nämnvärt.

−    Rauk Air kommer främst fungera som ett komplement till de övriga bolagen på Gotland. Jag flyger flera dagar i veckan från Visby och kommer fortsätta att göra det också.

Han beskriver sig själv som realist, precis som de andra i styrelsen och ser ljust på Rauk Airs framtid.
−    Det är mycket möjligt att vi tänkt fel på en del punkter men då ändrar vi på det. Det här kommer att fungera.





Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Raukair
Skrivet av Realist, 2011-09-20 10:15:15
Roligt att det finns visionärer. Men att transportera människor i denna typ av flygplan är numera "off".
Kan flygas av entusiaster som är medvetna om riskerna.Flygfätet i fråga saknar landningshjäpmedel,men lycka till i alla fall och flyg när solen skiner och det är sommar.
Anmäl inlägget
Raukair
Skrivet av Realist, 2011-09-20 10:14:11
Roligt att det finns visionärer. Men att transportera människor i denna typ av flygplan är numera "off".
Kan flygas av entusiaster som är medvetna om riskerna.Flygfätet i fråga saknar landningshjäpmedel,men lycka till i alla fall och flyg när solen skiner och det är sommar.
Anmäl inlägget
Roligt men...
Skrivet av V, 2011-09-19 22:44:46
Detta känns spontant som en rolig ide, men att få lönsamhet i detta blr nog mycket svårt. Med ett AOC för taxiflyg, firmaflyg under vintern samt taxi på sommaren tror jag detta kan lyckas. Men om det är som det skrivs så tror jag inte att rauk air blir någonting mer än ett pengaslukabde svart hål. Dock en mycket rolig ide av några iderika flygentusiaster... I like!
Anmäl inlägget
Svartflyg?
Skrivet av Svarten, 2011-09-19 19:24:40
men svartflyg är det väll inte om det är en förening som alla betalar till, eller?

Om de däremot tar betalt av icke medlemmar som åker med som pax, så bli det svart.
Anmäl inlägget
Re:Bana
Skrivet av Gustaf von Rosen, 2011-09-19 19:06:03
Vet inte men ganska många. Planet de tittat på behöver 200m i 0 vind.
Anmäl inlägget
Svartflyg
Skrivet av Nils, 2011-09-19 18:38:58
Det här är ju svartflyg! Hur kan Transportstyrelsen godkänna detta?
Anmäl inlägget
Läs artikeln.
Skrivet av A, 2011-09-19 18:36:36
Varför läser ni inte artikeln innan ni kommenterar?

De har ju redan bestämt typ står det, med en är 675 m inga problem.

Det handlar inte om någon reguljär flyglinje, utan en förening! Vilket gör att de kan flyga VFR när de känner för det.

Personligen tror jag dock inte att det kommer hålla särskilt länge. Det är ju helt omöjligt att hålla kostnaderna nere om man inte alltid är 6 pers i planet. Känns lite som önskedrömmar det här.
Anmäl inlägget
Ny flyglinje till bromma
Skrivet av Flyg expert, 2011-09-19 18:13:58
Jag tycker att det bara är bra att det kommer nya flygbolag till bromma efter som det är den flygplats i Sverige som pasagerar mängden ökar mest.
Men jag undrar bara när den gamla charter terminalen blir kar och man börjar flyga utrikes där ifrån?

KFW
Anmäl inlägget
Roligt
Skrivet av ESVB, 2011-09-19 18:07:57
Kul idé men banlängden är en bergräsning, inga hjälpmedel och har något underhåll gjorts överhuvudtaget sedan försvaret la ner för 20 år sedan? Var knappt någon flygaktivitet där alls ens när flyglottorna var igång...
Anmäl inlägget
Bana
Skrivet av NDB, 2011-09-19 16:32:02
Hur är det med banlängden på Bunge?

Hur många tvåmotoriga flygplan finns det som kommer ner på 675 meter?
Anmäl inlägget
Väder
Skrivet av ILS, 2011-09-19 16:17:52
Hur är det med inflygningshjälpmedel på Bunge?

Är det VFR som gäller?
Kan någon berätta hur det fungerar?
Anmäl inlägget
Mera av detta...
Skrivet av GERKRA, 2011-09-19 13:18:44
Hoppas att detta sprider sig över hela landet!.
Det behövs öppnas upp fler sådana här linjer!.
Anmäl inlägget
1 april?
Skrivet av PG, 2011-09-19 10:08:13
Är det redan första april??
Anmäl inlägget
VFR
Skrivet av instrumentflygaren, 2011-09-19 10:02:30
Hur hade dom tänkt flyga till Bunge?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
BAM
FMV
Air BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev