Skriv ut  

Feel Air lägger långlinjerna på is

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 september 2011
En osäker konjunktur och en alltför tuff konkurrenssituation i Skandinavien. Det gör att Feel Air skjuter upp planerna på långlinjer till lågpris. Det meddelade bolaget på sin hemsida förra veckan.
Men samtidigt öppnas för långlinjer till Sydamerika och Afrika.

Feel Air överraskade många för två år sedan med planerna på att börja flyga till New York och Bangkok för hälften av vad de etablerade flygbolagen tog för biljetterna. VD Kai Holmberg har rest världen runt och berättat om sitt nya koncept: Långlinjer till lågpris. Men några flygningar har inte startat och vid ett seminarium i Köpenhamn i juni i år sa han till Flygtorget att:
- Jag förstår om människor är skeptiska.
          Den skeptiska hållningen har nu blivit realitet i och med att Feel Air själv lägger sina planer på is. I ett pressmeddelande, publicerat på den egna hemsidan förra veckan förklaras det med den rådande ekonomiska osäkerheten och svajiga konjunkturen och det faktum att långlinjekonkurrensen i Skandinavien hårdnat betydligt den senaste tiden.
- Riskerna är för stora för en trafikstart 2011, skriver Kai Holmberg.
          På flygsidan är det nya linjer hos SAS och Thai, tillsammans med att Qatar, Emirates och Gulf Air etablerat sig på Kastrup och därmed öppnat sina stora internationella nätverk för skandinaviska passagerare.
- Det gör att konkurrenssituationen är helt annorlunda än när vi lanserade planerna för Feel Air.
          Men ledningen för Feel Air ger inte upp utan är övertygade om att långlinjer till låga priser är en växande trend i flygbranschen. Redan tidigare har Kai Holmberg talat om att det koncept som Feel Air vilar inte är låst vid Skandinavien utan kan flyttas var som helst, till exempel till södra Östeuropa. Pressmeddelandet talar också om att Feel Air ser möjligheter att börja flyga långlinjer till Sydamerika, Afrika och andra destinationer i Asien.
- Ledningen i Feel Air har ett brett flygbolagskunnande och tillgång till kapital. Det gör att vi kan utvidga våra planer på ett annat sätt än hittills, skriver Kai Holmberg.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Konkurrens...
Skrivet av HiFly, 2011-09-23 01:13:00
Jag tror det kan finnas rum för ett långfärdslågprisflygbolag (jobbigt ord) i Skandinavien. Dock bara ett, och här tror jag Norwegian har chansen att vinna, med feed, ett etablerat brand, och flygplan på beställning.
Att två nya bolag går head till head på en liten marknad är helt vansinnigt...
Anmäl inlägget
Lågt pris
Skrivet av Flyg expert, 2011-09-21 20:27:52
Det är nog inte så dumt att flyga med lågare priser norwegen till exempel dom är faktiskt riktigt bra nästan bätre än SAS.
Och dem ska ju också börja flyga på longdistansae alltså längere än Dubai.
Men det blir nog bra med Feel Air också men jag tycker nästan att man borde tänka på Arlanda och inte bara på Kastrup.

KFW
Anmäl inlägget
Kanske inte så dumt ändå.
Skrivet av Olle, 2011-09-21 14:45:38
Man kan ju se det positivt också. All heder åt de inblandade som är ödmjuka inför uppgiften och ser på uppgiften med realistisk uppfattning. Oftast är det ju tvärt om i flygbranschen, dvs att det saknas total verklighetskänsla.
Anmäl inlägget
Inte chockad
Skrivet av Bill, 2011-09-21 13:59:57
Det är väl ingen som är chockad. Eller?
Dessutom: Etihad!!
Dom flyger ju inte ens på Norden.
Anmäl inlägget
Etihad
Skrivet av Alex, 2011-09-21 13:09:26
De är väl roliga. Har stavat Etihad "Ethiad", och ännu värre är ju att de inte ens flyger på Kastrup. Gulf gör det däremot...
Anmäl inlägget
Hatten
Skrivet av Kungen, 2011-09-21 13:03:03
Jaha, då slapp jag äta upp hatten som jag lovat, men jag lovar att äta upp den om det blir någon flygning med Feel Air till Afrika.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev