Bromma – Kastrup ny linje för Skyways

Publicerad den 30 september 2011
Kommentarer
Bromma får återigen en förbindelse med Köpenhamn när Skyways startar en ny linje i slutet av oktober. Den nya rutten trafikeras tre gånger dagligen med en Fokker 50. Även Cimber och Flybe Nordic har planer på att starta trafik mellan Bromma och Kastrup.
Skyways

Skyways Fokker 50

Skyways fortsätter att utvidga sitt linjenät och börjar den 31 oktober flyga på Kastrup från Bromma. Därmed återuppväcks en av de mer klassiska linjerna i Sverige, senast var det SAS som gjorde ett försök ett stycke in på 2000-talet.
– Bromma passar bra in i vårt trafiknät, säger Lars-Åke Bertilsson, vd på Skyways till Flygtorget.
                      Det blir tre dagliga avgångar, morgon, middag och eftermiddag och trafiken flygs med en Fokker 50. Inledningsvis fanns planer på att använda en Embraer 145 men det ändrades till turboprop, bland annat med hänsyn till buller- och miljöregler på Bromma. Skyways är ett av få flygbolag i Norden som flyger Fokker 50 i linjetrafik.
                      Cimber-Sterling som numera är systerbolag med Skyways, har även de planer på att börja flyga mellan Köpenhamn och Bromma. Det sker i så fall när sommartrafiken startar nästa år och med en ATR 72.  Lars-Åke Bertilsson ser inte det som något problem.
– Nej, vi håller ju på att stämma ihop våra olika linjenät och skapa code-share, även om koordineringen fortfarande är i sin linda.
                      Det finns också uppgifter om att det nya regionala flygbolaget Flybe Nordic, som i oktober startar trafik mellan Bromma och Tallin, har visat intresse för trafik mellan Bromma och Kastrup. I så fall hårdnar konkurrensen på sträckan Stockholm – Köpenhamn betydligt. Hittills har SAS och Norwegian varit ensamma om den trafiken.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Experten
2011-10-04 23:30

Nu kommer det alltså att bli en till, Bromma får bara fler och fler linjer.

Uggla
2011-10-04 22:51

Med andra ord Skyways har fått “skit-tider” till CPH = dömt att misslyckas!!! Sorry!!!

ARNACXH
2011-10-03 13:58

Det lilla problemet är bara att JZ inte har några slots i peak på BMA för detta…. Bara en liten detalj 🙂

Proffset
2011-10-02 21:51

Sanningen är att Skyways F50’s biljettpriser är högre än Jet-bolagen per distans!
Vad beträffar miljövänlighet så förbrukar F50 30% mer flygbränsle än ATR72.
F50 tar 50 pax och ATR72 tar 70 pax, Så per passagerar kilometer är F50 en miljöbov!!!

Turbofan
2011-10-02 19:13

Alla vill åka jet, men ingen vill betala det högre priset på biljetten. Turboprop är både billigare och miljövänligare på kortare sträckor, dit BMA-CPH måste räknas. Tidsvinsten med jet på en sån sträcka är marginell. F50 är inte bullrig i kabinen, en av de tystaste i klassen. Dessutom med rymligare kabin än de flesta jetmaskiner i samma segment. Benutrymmet är överlägset de flesta!

Bertil
2011-10-02 14:51

Man måste leva i en egen bubbla på Skyways om man tror folk vill åka i en skramlig F50 på en flygning över en timme. Det är rena stenåldern, kommer inte att hålla över tre månader. Finns inget sämre än att åka turboprop när vintern med sin isbildning kommer och det skramlar ännu mer när isen lossnar från propellerbladen och åker in i kabinväggen. Sätt åtminstone in jet på sträckan om ni skall ha en chans.

Proffset
2011-10-01 20:07

Det måste också vara en perfekt lagd tidtabell så att man täcker upp så många anslutningar man någonsin kan i CPH för att få ut max av en sådan linje.

Proffset
2011-09-30 23:55

Om man skulle flyga med en EMB 175/195 och en grym reklam samt generös catering + wifi så kanske det skulle lyckas……..

Sthlm
2011-09-30 22:06

Jag skulle vilja veta varför Malmö Aviation inte har startat den här linjen, det kanske skulle ge en ledtråd på svårigheten.

Åke
2011-09-30 20:31

Det går möjligen att flyga F50 till Norrland utan jet konkurrens då man enbart jämförs med tåget!
Men söderut som STO – CPH med en mördande konkurrens av SAS och Norwegian’s Boeing 737’or glöm det……

Oscar Uniform
2011-09-30 19:40

Det går inte att misslyckas denna gång. Nu har de två hemmamarknader, Cimber Sterling Köpenhamn och Skyways Stockholm. Codeshare och allt blir super, men jag tycker att det är konstigt att de inte satsar på en ordentlig maskin även om jag gillar F50. Marknadsföringsmässigt och passagerare är känsliga för vad de kliver ombord på. Den resan ska ta max ta 1tim och 10min.

Pendlare
2011-09-30 19:31

Sitta 90 min i en F50 kan bara bli en flopp!
Linjen läggs ner inom 3 mån…….

Ricci
2011-09-30 15:07

Skulle funka perfekt med SAS och en CRJ på sträckan…

Lloyd Fischer
2011-09-30 14:35

Då kan jag börja resa mer internationellt!

K-d pax
2011-09-30 14:26

Vi kan tacka alla Bromma förespråkare att Sveriges huvudflygplats heter Kastrup. Alla dom här linjerna från Bromma undergäver Arlandas chans att bli en storflygplats i Norden. Det kommer att dröja innan ARN får nån ny långlinje. CPH och OSL kommer att gå före.

Filosof
2011-09-30 14:02

Malmö Aviation + Sverigeflyg + FlyBe i någon sorts allians på Bromma + Finnair i Helsingfors, det hade kunnat bli grejer det =)

OLE
2011-09-30 13:15

Äntligen en linje som kan fungera riktigt bra.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten