Skriv ut  

Pan Am - Verkligheten bakom TV serien

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 oktober 2011
På söndag startar TV-serien Pan Am. Livet för de fyra flygvärdinnorna på flygbolaget i serien präglas av romanser, intriger och spänning, allt enligt reklamen.
Men hur var det egentligen att arbeta på Pan Am på 1960-talet? Flygtorget har träffat sju svenskor som alla flugit världen över som anställda på det riktiga Pan American Airways.

Pan Am
Flygtorget träffade: Eva Dahlerus, Madelaine Egnell, Margareta Mellner, Ingrid Westin, Sofi Krönlein, Lena Wachtmeister, Eva Jacobsen

Pan American World Airways var och är fortfarande flygbolaget med stort F. Inget annat flygbolag har varit så omsusat, haft ett så starkt varumärke eller flugit till så många destinationer. I rymdfilmen 2001 är det en Pan Am-logo på den raket som i framtiden flyger passagerare till en rymdstation och skulle det vara med ett flygplan i en spelfilm från 1960-talet så var det Pan Am som syntes.

             Att titta på bolagets route-map från början av 1960-talet är detsamma som att titta på en världskarta med röda flyglinjer överallt. De enda delar av världen där det inte landade en Pan Am-maskin var Antarktis och Nordpolen. Och till vilken destination som ett Pan Am-plan än var på väg, skulle det finnas någon i kabinpersonalen som talade det språk som gällde på destinationen.
Pan AM Boeing 747
Pan Am Boeing 747 med sin klassiska logo. Pan Am var länge symbolen för allt vad flygande och glamour stod för.

– Jag som kunde italienska flög på Rom nästan oavbrutet. Det var en av orsakerna till att så många svenskor anställdes, vi var språkkunniga, duktiga på service, energiska och, ja, snygga.

             Det berättar Margareta Mellner, flygvärdinna på Pan Am under ett par år i början av 1970-talet, stationerad i New York och med hela världen som arbetsfält. Idag ligger arbetet ombord i kabinen långt tillbaka i tiden, men tidigare svenska Pan Am-värdinnor träffas fortfarande regelbundet i World Wings International.

– Det är en förening för Pan Am-flygvärdinnor och har funnits sedan 1950-talet, säger Ingrid Westin, ordförande i den svenska avdelningen. Vi är 42 medlemmar i Sverige och vi har lokalföreningar runt om i världen. Varje år har vi en gemensam internationell träff, nu senast i Boston.
Pan Am Avgångsklass
The class of 1967. Examensdag efter fullgjord utbildning på Pan Am College. Ingrid Westin längst fram i bakre raden.

             Det har funnits gott om svenska flygvärdinnor i Pan Am. Den stora boomen i anställningar skedde i mitten av 1960-talet och ökade än mer mot slutet av decenniet när bolaget började flyga Boeing 747 och behovet av kabinpersonal ökade kraftigt. Runt skiftet 1960-70 var drygt 300 svenskor stationerade bara i New York. Mindre grupper fanns på baserna i Miami, Chicago, Washington, San Fransisco, Los Angeles och på Honolulu. Pan Am flög enbart långlinjer och hade under många år de två klassiska PA 001 och PA 002, där maskinerna gick jorden runt, den ena i östlig riktning, den andra i västlig.

– Jag flög den 97 gånger, säger Sofie Krönlein som började som flygvärdinna 1957. Den tog 10-12 dagar varje gång och gick ungefär Los Angeles-Honolulu-Hong Kong-Bankok-Delhi-Teheran-Rom-London-Los Angeles. Vi brukade stanna 24 timmar på varje plats, sedan kom nästa maskin.
Pan Am Värdinna
Eva Dahlerus med den bruna Pan Am-uniformen från 1970-talet.

             Det var möjligheten att få vara med om den typen av äventyr som lockade unga svenska tjejer till de rekryteringsträffar som Pan Am regelbundet anordnade på Grand Hotel i Stockholm.

– Jag tror att vi alla ville bort från Sverige, det var så litet och så kallt. Att börja på SAS var ju inget alternativ, vem ville flyga till Kiruna? Att komma iväg till USA var enormt stort.

             De som klarade antagningstesterna, läkarkontrollerna och varken vara gifta eller kommunister, antogs till en fem veckors utbildning på Pan Am College i Miami.

– Varje morgon hade vi tenta, säger Ingrid Westin. Om mer än hälften av klassen misslyckades togs gårdagens föreläsning om eftersom lärarna då ansåg att de inte gjort ett bra jobb. Det var alltså inte enbart vårt fel att vi missade i testet.

             Ett ansvar som däremot låg helt på de enskilda tjejerna var att hålla vikten och uppfylla den yttre och inre stil som Bolaget krävde. Inför varje flygning kontrollerade en ”Grooming-supervisor” allt från hår till uniform och underkläder. Då gjorde också stickprov med vägning.  Pan Am hade en tabell där vikt och längd koordinerades. Den som vägde mer än vad listan föreskrev, plockades omedelbart av flygningen och fick en vecka på sig att återta den rätta vikten.

Pan Am Flygvärdinna
Eva Dahlerus i Pan Am-uniform modell 60-tal

– Det var stenhårt minns Madelaine Egnell som en gång fastnade i viktkontrollen. Jag flög direkt hem till mamma som hjälpte mig att gå ner fem kilo på en vecka.

             Det var inte heller tillåtet att vara gift, då var den flygande karriären över. Den regeln togs bort på 1970-talet men att bli gravid satte effektivt stopp för flygandet och fanns kvar i bestämmelserna fram till att Pan Am gick i konkurs 1991.

– Jag träffade min man redan efter ett halvår så det blev inte så lång tid ombord under 1962. Lite dålig timing, säger Lena Wachtmeister med ett stort leende.

             I häftet Horizon Unlimited, en introduktion till jobbet ombord som delades ut till alla flygvärdinnor, eller Clipper Women som bolaget kallade dem, står det: ”Efter utbildningen kommer ni att vara så kunniga i grunderna för vår passagerarservice att ni kan berätta om den i sömnen. Att utföra den blir en del av hela er uppenbarelse.”

– Servicenivån var ju fantastisk, säger Margareta Mellner. Vi stekte tournedos till alla ekonomiklasspassagerare, tillredde scrambled eggs, grillade rostbiff. Det fanns inget annat flygbolag som slog Pan Am när det gällde service och vi svenskor var kända för en hög servicenivå.

             Kraven på den flygande personalen var hög, arbetstiden låg på 65-70 flygtimmar i månaden och borta hemifrån cirka två veckor i månaden. Men det kompenserades med stor generositet från flygbolagets sida. Alltid de bästa hotellen, bra lön, rabatter på flygbiljetter och hotell för hela familjen. Det skapade en stark lojalitet mot bolaget.

– Ja, det var faktiskt glamour från första till sista dagen, säger Madelaine Egnell. Ena veckan var det Sean Connery eller Frank Sinatra, som alltid hade problem med toupén när han blev berusad. Nästa vecka flög vi gästarbetare från Puerto Rico som aldrig suttit i ett flygplan förut.

             Men det fanns också mörkare sidor. Att flyga de soldater som stred i Vietnam när de skulle på Rest and Recration var uppslitande. Pan Am var heller inte befriat från olyckor och i det politiskt heta 1970-talet var bolaget synonymt med USA och råkade ut för terrorhandlingar. Några dagar innan jul 1988 bytte Eva Jacobsson bort sin flygning från Frankfurt, via London till New York för att kunna åka hem tidigare. Väl hemma kunde hon läsa om vad som hänt flygplanet och den besättning hon arbetat tillsammans med de senaste veckorna när PA 103 passerade över Lockerbie i Skottland. Bomben ombord dödade alla, passagerare och besättning.

– Efter det slutade jag flyga, säger hon. Jag hade två gånger tidigare blivit utbytt på flighter som störtat så nu insåg jag att min tur var slut.

             I genomsnitt stannade de svenska värdinnorna två-tre år på Pan Am. Eva Dalerus var med längre, fram till att bolaget gav upp 1991.

– Då gick jag över till Delta, som tog över en del av våra linjer. Där blev jag kvar ända tills nyligen men det var inte samma sak som på Pan Am, den saken är klar. Det var en alldeles speciell känsla en branding som inget annat flygbolag lyckats med.
Pan Am

             Samtliga är överens om att åren på Pan Am är oersättliga. Något att bära med sig hela livet. Gemenskapen ombord och i jobbet finns nu kvar och vårdas i föreningen World Wings.
Och TV-serien, vad tror ni om den?
- Några av våra kollegor i USA har sett de första avsnitten. De tyckte inte att var som vi hade det och det verkar vara lite väl mycket sex.



Bifogade dokument och länkar
Klipp från serien på TV3
Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Eftersnack av värdinnorna!
Skrivet av Pam An, 2011-10-15 22:43:41
Efter första avsnittet hoppas vi få lite kommentarer av värdinnorna.

Vore kul att höra om serien ger en någorlunda verklig känsla av hur det var.
Anmäl inlägget
Gillade artikeln!
Skrivet av Aftonbladet, 2011-10-15 18:41:31
Coolt, Aftonbladet gillade Flygtorgets artikel!
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article13767850.ab
Anmäl inlägget
21:00 TV3
Skrivet av TV3, 2011-10-15 18:39:05
Imorgon kl. 21:00 TV3.
Anmäl inlägget
Pan Am
Skrivet av Palle, 2011-10-15 18:35:05
I vilken tv kanal startar serien och vilken søndag ? Søker denna søndag men finner inget med Pan Am ???
Någon som kan hjelpa mig med datum o kanal ?
Anmäl inlägget
Laddad
Skrivet av Pam An, 2011-10-15 08:46:40
Det ska bli så kul!
Anmäl inlägget
PanAm
Skrivet av pensionär, 2011-10-14 20:30:36
PanAm hade status även på Arlanda. De två Pan Am meckarna var lite kungar,och det var lite status varje gång man hade PanAm på sin lista som hjälp mek. Pan Am meckarna gjorde inga skit jobb själva.
Anmäl inlägget
Svar SAS
Skrivet av Fd Pam Am passagerare, 2011-10-13 22:13:57
Min jämförelse med SAS till Luleå avsåg att jag betalt för en fullprisbiljett Motsvarande business och att man inte ens blir serverad kaffe eller macka utan kostnad på SAS, vilket påvisar den usla servicenivå som det är just nu.
Anmäl inlägget
Minnen
Skrivet av Christina, 2011-10-13 17:45:20
Jag ser fram emot denna tv-serie eftersom jag själv är en f d Pan Am stewardess som började min flygande karriär 1972 i Miami. Först träning i Miami och sedan stationering där innan jag "transferred" till London när den basen öppnades. Många minnen att njuta av hoppas jag - om tv-serien är välgjord!
Anmäl inlägget
Service
Skrivet av FreqFlier, 2011-10-12 16:13:01
First Class och Business Class pa 4 och 5 stjerniga bolag som Finnair, Singapore, BA, och liknande fortfarande har mycket bra service och inte som vissa sjelvgoda 3-stjerniga bolag som serverar samma trista meny om och om igen och dar cabin entertainment system eller deras sk Business Lounges inte ar vert besveret.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Flygaren, 2011-10-12 09:57:26
FlygExpert: men serien är inspelad för längesen... finns massa klipp på youtube.
Anmäl inlägget
sas
Skrivet av Till fd Pan am pax, 2011-10-12 08:33:34
Konstig jämförelse mellan förstaklass till USA och att flyga ekonomi till luleå. Inte riktigt en ljus jämförelse, men det är en snevriden värld...
Anmäl inlägget
Toppenbolag
Skrivet av Fd Pam Am passagerare, 2011-10-11 18:06:29
En bra historisk återblick som jag som passagerare tycker är helt korrekt. Använde alltid Pan Am till USA. Resten man första eller business fick man världen bästa service. De lamracks som tillagades ombord var bättre än man får på en restaurant. Ja även den ryska kaviaren var utsökt med en citron som var ombunden med en duk för att undvika kärnor i kaviaren. Nu ser jag fram mot verligheten på SAS flyget till Luleå där jag kan köpa en renklämma med kaffe för en 50 kr.
Anmäl inlägget
Pan Am
Skrivet av Pilot, 2011-10-11 17:42:51
Om PAA hade fokuserat mera pa business och mindre pa "glamour" hade de fortfarande varit i livet.
Anmäl inlägget
Tack
Skrivet av Pam, 2011-10-11 17:22:34
Tack Anders för kul läsning
Anmäl inlägget
Kul!
Skrivet av Mange, 2011-10-11 16:01:30
Trevlig artikel! Dock är serien ett skämt
Anmäl inlägget
Glamour
Skrivet av T, 2011-10-11 14:23:31
Antagligen är serien sponsrad av flygindustrin för att locka till sig fler piloter och värdinnor. Tidigare innan Spyanair och Germania var detta ett fint arbete men nu är det rena skitjobbet när arbetsvillkoren försämrats rejält. Flygindustrin behöver mycket folk framöver men färre är beredda att betala för att jobba och när lönerna faller dramatiskt blir det ingen kvar som vill utsätta sig för detta arbete.

TP Kapten
Anmäl inlägget
Pan Am
Skrivet av FlygExpert, 2011-10-11 14:01:31
Det kan nog bli en bra och spänande tv- serie bara man inte överdriver som det ofta blir i americanska tv- serier.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev