Skriv ut  

Ny flygplats ska ersätta överlastade London Heathrow

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 november 2011
Heathrow i London har slagit i taket. Kapaciteten är i det närmaste utnyttjad till 100 procent och dagligen hanteras 75 000 fler passagerare än vad flygplatsen är byggd för.
Därför finns nu ett förslag på en helt ny flygplats vid Themsens mynning med fyra parallella landningsbanor och möjlighet att ta emot 150 miljoner passagerare årligen.

London Heathrow SAS
London Heathrow

– Heathrow är död, London behöver en ny flygplats för att kunna fortsätta att konkurrera om flygtrafiken.
             Den salvan avlossade Boris Johnson, borgmästare i London i början av året. Orsaken är att den brittiska storflygplatsen inte kan expandera mer utan utnyttjas till 99 procent och det har gjort att andra europeiska storflygplatser, till exempel Frankfurt, Amsterdam och Madrid tagit över en del av den transittrafik som engelsmännen gärna vill behålla. Förra året halkade Heathrow ner till sjunde plats bland de flygplatser i världen som har flest internationella rutter. London har idag 157 direktdestinationer utanför hemlandet, i jämförelse med 224 från Charles de Gaulle i Paris och 235 från Frankfurt.

British Airways Heathrow
British Airways Boeing 747-400

             I dagarna presenterades så ett förslag på en ny storflygplats, placerad vid mynningen av Themsen. Fyra landningsbanor, varje fyra kilometer lång och kapacitet att ta emot 150 miljoner passagerare, mer än dubbelt de 66 miljoner som passerar Heathrow årligen.
             Det är Isle of Grain, en halvö som sticker ut i Themsen alldeles vid flodmynningen, som ska utgöra basen för flygplatsen. Men det kräver också tillverkning av en helt ny ö, stora fördämningar för att undvika översvämningar och naturligtvis motorvägar, underjordiska tågstationer och all annan infrastruktur som hör en flygplats till. Arkitekten bakom det hela Prislapp: 50 miljarder pund, motsvarande 550 miljarder svensk kronor.
             Föga förvånande är miljö- och djurvänner och lokala politiker inte överförtjusta över planerna. Området är dels en etablerad häckningsplats för fåglar, dels ligger en av världens största gasanläggningar i närheten.
– En idiotisk fis i vinden, kommenterade en lokal politiker planerna.
            Men Boris Johnson ger sig inte. En tredje landningsbana på Heathrow är uteslutet och Gatwick utnyttjas till bristningsgränsen. En ny flygplats måste alltså till och den nu föreslagna skissen skulle ”göra att vi springer förbi våra medtävlare bland de europeiska flygplatserna”.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

London-flyplassene
Skrivet av pf, 2011-11-14 15:30:00
vil mer og mer bare ta lokaltrafikk til/fra UK pga at de ikke har mer kapasitet-dyrere og fly pga at de(spesielt LGW/LHR) ikke vil fungere som hub.
Ny plass i Themsens utløp vil bety kollisjoner med fågel-de har varit der xy-antall år, og vil vende tilbake.
Anmäl inlägget
Amsterdam
Skrivet av Jeppe, 2011-11-13 00:27:18
Amsterdam-Schiphol kan säkert locka till sig mycket trafik från Heathrow. 5 landningsbanor, allt välorganiserat och näst intill obegränsade expansionsmöjligheter. Frankfurt planerar att bygga terminaler i den södra delen och en landningsbana till. Berlin-Brandenburg står snart klar. Paris-CDG vet jag inget om. Frågan är väl om London verkligen behöver bygga nytt i framtiden.
Anmäl inlägget
Dröjer länge
Skrivet av Jaxa, 2011-11-12 13:48:34
Det dröjer bra länge innan britterna ens kan börja fundera på att bygga flygplatsen. Först måste dom få ordning på statsfinanserna. Kanske till nästa sekel.
Anmäl inlägget
Boris Johnson
Skrivet av Eurobonus, 2011-11-11 22:48:18
Londonområdet är fortfarande den region i hela världen som har störst passagereragenomströmning per år med sina primära flygplatser (LHR, LGW, STN, LCY). Londons borgmästare har dock gjort en helt korrekt analys enligt min mening. London behöver på sikt en ny och mer effektivt huvudflygplats än LHR för att fortsatt kunna konkurrera med omvärlden likt t.ex. DXB etc
Anmäl inlägget
Konstigt!
Skrivet av Hmmmm..., 2011-11-11 16:54:27
Vad hände med det jag läste igår i flygrevyn om att transportministeriet bestämt att inga nya rullbanor ska byggas i Storbritannien innan 2050 för att minskakoldioxid utsläppen? Funkar ju naturligtvis inte i praktiken tror jag!
Anmäl inlägget
Om man gillar fåglar
Skrivet av pf, 2011-11-11 15:49:42
så bygger man ny flyplass i utløpet av Themsen
Anmäl inlägget
Drag, Ja det är det!
Skrivet av Panda, 2011-11-11 14:21:55
Det är uppfriskande med saklighet i debatter! Jag uppskattar att en expert både vet att Arlanda är underutnyttjad som flygplats likväl som att det går att koordinera bort behovet av två rullbanor. Du är välkommen att presentera din modell för oss okunniga flygplatsanställda.
Anmäl inlägget
Snälla, Snälla, Snälla
Skrivet av ..., 2011-11-11 11:30:39
Rubriken gjorde ju att man trodde ett beslut var taget...
Snälla flygtorget, bli inte som Aftonbladet/Expressen och överdramatisera rubrikerna.
Anmäl inlägget
Här är det drag!
Skrivet av Tredje bananen!, 2011-11-11 11:05:45
Annat än Arlanda som står öde!
Där har man en liten peak på morgon och eftermiddag men inget som kräver mer än en bana för det om man kan koordinera!
Anmäl inlägget
Ny flygplats
Skrivet av TG, 2011-11-11 08:54:33
Det är väl bara att börja bygga när finansieringen är klar?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev