Skriv ut  

Starka reaktioner efter Ryanair-reportage

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 februari 2012
I söndags visade SVT Rapport ett kritiskt reportage där ett antal piloter på Ryanair vittnade om allt hårdare arbetsvillkor och oron för att det påverkar flygsäkerheten.
Det var ett inslag som de flesta media hakat på och som orsakat starka reaktioner. Det europeiska pilotfacket tänker nu granska det irländska flygbolaget.

Ryanair

Ryanair har alltid hållit en hög profil i media. På en presskonferens i Stockholm i höstas kom piloternas arbetsförhållanden på tal och vd Michael O’Leary ifrågasatte piloternas produktivitet och debatten om trötta piloter.
- Enda anledningen till att de behövs två piloter på en flygning är att den ena har i uppgift att hålla den andra vaken.
          I ett reportage i SVT Rapport i fredags vittnar ett flertal piloter på Ryanair – anonymt – att de känner sig alltmer pressade av kontraktsvillkoren. I och med att de är kontraktsanställda via ett separat företag, Brookfield Aviation International och inte direkt anställda i Ryanair, känner sig tvingade att leverera och därför arbetar trots att de är sjuka, accepterra förflyttningar och över huvud taget att inte protestera mot arbetsvillkoren. Flera av piloterna som SVT Rapport intervjuat, menade att säkerheten inte längre kommer i första hand utan har blivit ”en nedåtgående spiral”.
          Michael O’Leary själv har inte kommenterat reportaget men Ryanairs kommunikationschef Stephen MacNamara säger i en skriftlig kommentar att de flesta anklagelser är falska.
          Det europeiska pilotfacket EFT är medveten om problemen och har under en tid fått vittnesmål från piloter på Ryanair som stämmer överens med de som redovisades i TV-reportaget. På basis av de vittnesmålen tänker facket agera mot Ryanair och bland annat kräva att bolaget respekterar rätten till kollektivavtal.



Kommentera artikeln
Det finns 37 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Lågbudjet
Skrivet av Pilot, 2012-02-09 17:10:59
0 kr i företagsskatt i Irland, 0 kr arbetsgivaravgifter.
Vilka är det sen som får gå in och sponsra Irland och indirekt Ryanair?
Ryanairs billiga biljetter betalar vi alla i Sverige.
Efter ett antal incidenter är det med deras priser bara bara en tidsfråga innan haveri.
Anmäl inlägget
Till Tyckandeskärpningen
Skrivet av Jonas, 2012-02-09 13:06:37
Efter 6 år som c.ing i svensk industri o nu 4 år som 737 pilot kan jag säga att "riktigt" jobb har jag aldrig upplevt i industrin på tjänstemannanivån. Just det!! Riktigt slöa dagar med datorjobb, fika, möten och möten. Papperskvarn. Däremot har jag upplevt rejäl mental trötthet i flyget- förvånad själv, men dutytiden sliter oerhört hårt. Väl i luften lugnar det iaf ned sig oftast.
Anmäl inlägget
Yrke
Skrivet av Yrkesverksam, 2012-02-08 23:35:06
Nu uppmanar jag alla piloter att stå upp för kollegiet och "avslöja" verkligheten i flygbolagen! De som jobbar för nöjets skull (och hör hemma på flygklubben) är relativt få. Vi som behöver försörja familj och betala hyran, utan mamma o pappa, behöver en inkomst och arbetstider som möjligör ett skäligt liv. Och kom ihåg att dessa "flyga för nöjes skull" kommer också växa upp och skaffa familj alt tröttna på alt slösa på arvet.... STÅ UPP! STÄLL KRAV! YRKESSTOLTHET!
Anmäl inlägget
Jobb
Skrivet av Foxconn, 2012-02-08 13:13:21
Hade pengar varit en drivande faktor så hade jag inte sökt mig till flygbranschen över huvudtaget. Yrket är intressant, spännande och roligt. Just därför jag tycker vi ska kämpa för skäliga förhållanden. Förstår inte varför alla drömmare jobbar för att sänka hela kåren. Sen delar jag hellre cockpit med en professionell pilot som är rakryggad och vågar ställa krav på arbetsgivaren än en person som gör vad som helst för att komma upp i luften. Den sistnämnda ser jag som en säkerhetsrisk.
Anmäl inlägget
Byt jobb
Skrivet av Nu, 2012-02-08 07:53:22
Jag skulle aldrig anställa någon som påstår att pilot är ett jobb som alla andra. Det är klart att du blir chockad med den inställningen. Pilot är en livsstil och personligen tycker jag att det krävs ett stort intresse för att hålla sig i bästa flygtrim och även sprida lite glädje bland de andra som jobbar ombord. Om du bara jobbar för pengar så ska "DU" byta jobb innan något händer p.g.a. att du är urlakad.
Anmäl inlägget
Verklighet
Skrivet av Foxconn, 2012-02-07 23:14:51
1. Jag är också arbetslös, så lägg ner martyrsnacket.
2. "Drömjobb" är nog fel benämning om du vill göra det gratis, jobb får man betalt för.
3. Om flygning är högsta drömmen, utöva den drömmen på närmaste flygklubb.

Det skrämmer mig att det finnas så många "Bigglesromantiker". Varför försöker ni aktivt motverka bra förutsättningar inom pilotyrket?
Anmäl inlägget
Tyckandeskärpning tack
Skrivet av Senior advisor , 2012-02-07 23:05:36
Vänligen ge fakta för hela bilden innan känslorna
kopplas in. Hur ser schemat ut : ledighet-stand by-flygtid-annat arbete. Vilka löner och ersättningar gäller totalt? Obs procenttal är här fullständigt ointressanta, riktiga data tack.
I riktiga befattningar i företag är 60 tim verkligt arbete vanligare än tvärtom. Dessutom kan trötthetsfaktorn resulterande i farlighet variera högst väsentligt oberoende av formell avverkad tid eftersom det finns många andra faktorer.
Anmäl inlägget
Reality check
Skrivet av BB, 2012-02-07 21:01:29
Vilket kvalificerat skitsnack. Ställ dig utanför själv utan jobb så kan vi ju snacka sen. Skenheligt skitsnack utan grund. Jag ställer upp och jobbar gratis deltid som pilot för att få flyga. Jag delar gärna en tjänst med någon annan som också ska ha chansen att uppleva sitt drömjobb. Du har suttit tryggt för länge och skulle behöva göra en reality check.
Anmäl inlägget
Tvång
Skrivet av Foxconn, 2012-02-07 20:51:50
Så länge det finns individer som lever i en romantisk vanföreställning om pilotyrket och kan tänka sig att jobba under dåliga förhållanden "bara för att få flyga". Så kommer bolag utnyttja dessa personer. Vilket resulterar i att bolag med vettiga anställningsvillkor blir lidande i och med högre omkostnader. Så det är viktigt för "oss andra", att se till så alla bolag behandlar sina anställda korrekt. Oavsett om de som jobbar där gör det frivilligt eller ej.
Anmäl inlägget
Inget tvång
Skrivet av Farfar, 2012-02-07 19:34:34
Det är väl ingen som Tvingar piloterna att arbeta på Ryan, eller?
Anmäl inlägget
igår och idag
Skrivet av snackis, 2012-02-07 18:35:37
Vi snackar inte om för 21 år sedan! Utan idag. Det är inte länge sedan man tog bort poängsystemet och ersatte med sin part Q. Viss skillnad.
Anmäl inlägget
Den här tråden behöver nyanseras
Skrivet av Domodedovo, 2012-02-07 17:07:06
Ryanair: 21 år utan ett haveri. Till skillnad från ex SAS inga skandaler i form av fifflande med flygsäkerheten.

Det är tack vare Ryanair och dess likar som en flygbiljett kostar lika mycket idag som för femton år sedan.

Alla de som uttrycker ovan sitt förakt och ovilja att flyga med Ryanair kan bara konstateras vara i minoritet. Ryanair slår regelbundet passagerarrekord och är Europas lönsammaste flygbolag.

Och som sagt - inte ett enda haveri på tjugoett år.
Anmäl inlägget
Till Gringo
Skrivet av Ture, 2012-02-07 16:43:58
Du skriver att "FR har väl redan kraschat i Rome och man fick skrota planet."

Denna olycka var väldigt bra hanterad av piloterna, det berodde på en stor fågelflock liknande "the Hudson miracle" där planet också avskrevs.

Den enda skillnaden var att Ryanair piloterna inte hade vatten att landa på och att det inte togs upp i media, piloterna ska klart ha applåder !!!
Anmäl inlägget
Trygghet
Skrivet av Kapten, 2012-02-07 15:43:34
Patrik Löwen
Vad händer om du måste vara hemma för sjukt barn?
Om du blir sjuk ett halv år?
Tappar cert?
Kommer i konflikt med din chef?.
Du blir av med ditt arbete!
Är det en trygg arbetsplats?
Det finns mkt mera att ta fram- upp som ett kollektiv-
Avtal skyddar dig mot.
Med vänlig hälsning,
Kapten tung luftfart 13000 Tim
Anmäl inlägget
dyrare
Skrivet av Svensson, 2012-02-07 15:22:02
Jag vill oxå ha bättre arbetstid och ev högre lön.Det betyder att den produkt jag tillhandahåller i en annan bransch kommer att bli dyrare för er. Vilket ni inte ställer upp på... same same but...
Anmäl inlägget
Till FReak
Skrivet av SPF medlem, 2012-02-07 15:04:47
Sedan när är LFV en myndighet med pondus och aktivt ansvarstagande? Viktiga frågeställningar som gäller säkerhet har sänts till denna tandlösa myndighet och svaret har varit svävande politiskt!

Lägg ner!
Anmäl inlägget
Skräckbolag.
Skrivet av RYAN AIR, 2012-02-07 14:44:08
När ska den stora smällen inträffa och ska den verkligen behöva inträffa?
Vi är nu många som avstår att åka med lågprisbolag med RYAN i spetsen. Det är lika stor skillnad som att äta på Pizzerian och en normalklassad restaurang. Nu ser vi inte på catering utan på flygsäkerheten. Kan förstå att unga piloter kan tycka det är bra att jobba på dessa bolag för att samla erfarenhet, men det är inte hållbart i längden./Hantverkarn
Anmäl inlägget
Tomas lär dig reglerna
Skrivet av DY OSL, 2012-02-07 14:26:06
Tomas vakna! Ingen flyger 60 h i veckan! Det är duty som kan scheduleras upp till 60 h, INTE flight duty !!! Och för övrigt så ligger våra veckor i snitt på 45-50 h i total duty
Anmäl inlägget
Inget nytt
Skrivet av Janne, 2012-02-07 14:18:08
Alla vi som är i branschen är väl inte förvånade. Snackar man lite med piloter på Ryan så upptäcker man ganska snart detta. Det funkar så typiskt på Ryan, men också på en del engleska bolag där folk är livrädda för att sjuka sig, management på fear ligger i den engelska traditionen.

Men Ryan behöver nog tas isär och granska lite extra
Anmäl inlägget
Redan hänt
Skrivet av Gringo, 2012-02-07 14:06:26
FR har väl redan kraschat i Rome och man fick skrota planet.
Anmäl inlägget
Fusk med avisning
Skrivet av Säve-pilot, 2012-02-07 13:56:33
Förra året var jag vid två tillfällen vittne till hur Ryanair startade med snöslask på vingarna. Jag försökte stoppa det hela vid ena tillfället, men idiotförklarades av flygplatschefen på Säve som ansåg att han "inte kunde ingripa mot sina kunder". Göteborgs-Posten tipsades om detta nära haveri., men tog inte in artikeln.....
Klart att det går att köra billigt om man struntar i säkerheten!!
Anmäl inlägget
Lita inte på "myndigheterna"
Skrivet av x-pilot, retired, 2012-02-07 13:53:14
Att våga ta med tio minuters extra bränsle, att våga försena en avgång för att undersöka ett fel, att våga skriva in ett fel i loggboken utan att vara på "hemmabas" - utan att sedan behöva stå till svars bara för att man tillämpar good airmanship - är detaljer som skapar flygsäkerhet. Vi som sysslar med flyg vet att många olyckor uppstått ur något litet, som genom en kedjereaktion slutat i katastrof!
Att känna sig otrygg och/eller uttröttad reducerar marginalerna hos den mänskliga faktorn.
Anmäl inlägget
Svar 60 timmar
Skrivet av Tudor, 2012-02-07 13:11:56
Till Tomas;

Var vänlig och lär dig skillnaden på att flyga och att vara i tjänst.

Du blandar ihop saker och du gör de förvirrade små stackarna som inte har kunskap ännu mer förvirrade när du skriver sådant.
Anmäl inlägget
När skall paxen inse?
Skrivet av Trött, 2012-02-07 13:08:04
Att det finns en anledning till att flygresan från Skavsta till UK kostar mindre än en taxiresa i en vitlökstinkande Volvo 740 GL från Sthlm C till Skavsta. Att fortsätt gynna dessa skitbolag som Ryan är som att köpa IKEA prudukter som tillverkats av småbarn i Bangladesh! Lägg ner lågprisflyget och lär er betala vad det kostar att resa med flyg. När Ryan kom förundrades alla över hur dom kunde vara så billiga, nä dom kan inte vara det utan orsak. Öppna ögonen!!
Anmäl inlägget
ICKE SAKLIG INFO TILL RESENÄREN !!
Skrivet av f.d.IATA Dir. FLT Ops & Safety, 2012-02-07 13:05:20
Beklagar djupt denna falskhet som nå på går i media. Problemet i dag är att industrien har en konflikt mellan Europa och överiga verden vid att ICAO's Annexer har blivit överkjört av ESA och derav poliiskt förlengd tjänstgörings tider till 14 timmar året 2012.
Detta problem har alla bolag och det är Transportstyrelsen som har ansvaret som icke satte ned foten; samt fortfarande godkjenner EGENKONTROLLEN.
Capt. (Ret) T.Granaas, Eng.
(f.d Luftfarts Inspektör)
Anmäl inlägget
60 timmar
Skrivet av Tomas, 2012-02-07 12:39:21
Norwegians piloter flyger nu upp till 60 timmar i veckan. Vem vill åka med i ett flygplan vetandes att piloten är inne på sin 59:e timme och ska landa på en hal bana i blåsigt väder. Inte jag!!! Folk som jobbar på kontor har dryga 40 timmars vecka. Det har gått för långt. Frågan är bara när en krasch kommer pga detta.
Anmäl inlägget
Lätt att åtgärda, välj bort lågprisbolagen
Skrivet av Johan Törnblom, 2012-02-07 12:34:11
Märkligt att folk blir upprörda, vad tror man när en biljett kostar några hundralappar?

Vi är många som sedan länge slutat flyga med Ryan/Norweigan, det är bara att följa med strömmen.
Anmäl inlägget
Skavsta
Skrivet av Jonas B, 2012-02-07 12:25:20
Trevligt med Skavstabas. Och visst är det härligt att flyga. Även om man har hemmabas så har vi piloter (som har samma design som människor...) en kropp/psyke som har bergränsningar. Dessutom växer man o skaffar barn, behöver bolån etc. Nä, det luktar svavel så fort RyanAir öppnar munnen. Fast anställning är en psykologisk trygghet som gagnar säkerheten!!
Anmäl inlägget
Ryanair Bashing
Skrivet av FReak, 2012-02-07 12:16:25
Omdömeslösa kommentarer om FR tycks ligga i tiden. Att SVT nu hoppar på detta tåg med ett oseriöst reportage förvånar mig inte.
Finns det synpunkter på FR kontakta LFV som ansvarig tillsynsmyndighet men inte okunniga journalister.
MOL har sin egen stil, ok, men han har aldrig sjunkit så lågt som att angripa sina konkurrenter när det gäller flygsäkerhet.
Vilket bolag evakuerade ett plan på Kastrup nyligen ???
Tur att SVT sänder på marken nuförtiden och inte längre i luften.
Anmäl inlägget
Dra in AOC
Skrivet av W, 2012-02-07 11:50:36
Dra in Ryanairs AOC för gott. Det borde gå att göra det och hemligstämpla orsaken, kalla det "För rikets säkerhet"
Anmäl inlägget
Till Flygtoken
Skrivet av W, 2012-02-07 11:48:24
Flyger turboprop i Europa och gör det för pengarna och för att ha ett liv. Om du gör det för att du tycker roligt så bör du begripa att de flesta gör det för pengarna. Och om du tycker det är så jävla roligt och inte bryr dig om pengarna så kan du lika gärna flyga Microsoft Flightsimulator hemma och låta blir att förstöra arbetsvillkoren för oss andra som behöver pengarna.
Anmäl inlägget
Ryanair RYR
Skrivet av Patrik Löwen , 2012-02-07 11:05:13
Som sagt, här kastas det paj hit och dit.

Flyger själv B738 på Ryanair med bas Skavsta, och jag är mer än nöjd. Lönen är ok, och jag får flyga, det är det jag lever för, vilket fler piloter borde göra, inte för pengarna.
Anmäl inlägget
Citat från en annnan Ryan-pilot
Skrivet av Saxen, 2012-02-07 10:52:00
"Jag tycker det är bra att saken kommer upp i dagsljuset. Vi behandlas ganska dåligt, utan några som helst sociala förmåner. Eller sommarsemester, föräldrarledighet etc etc. Det finns ingen kölista för skavsta bas, utan allt är jövligt random. Det fuskas och böjs med skatterna hit och dit för de flesta för att passa just ryanairs modell. Det finns så mkt mer att säga, men klart som fn att anställningsvillkor påverkar flygsäkerheten också. Jag tror bara bollen har börjat rulla.."
Anmäl inlägget
Kapitalet vs piloten (CC-CA)
Skrivet av Lejonet, 2012-02-07 10:44:00
Hej,
Det är hög tid att herr O'Leary får smaka på sin egen medicin .
RyanAir sparkar alla anställda som försöker organisera sig!
RyanAir sparkar alla som är sjuka för ofta.
RyanAir kan när som helst flytta sina piloter till en annan bas ( land)
Det behövs en fackförening för att förhandla fram vettiga villkor.
Mvh
Pilot,kapten,moderat
Anmäl inlägget
Profiten
Skrivet av Profeten, 2012-02-07 10:42:54
Är det bara bolag med dåliga anställnings avtal som överlever i dessa tider?. Norwegian, Primera, Jet time, Ryan? Är det dåliga anställningsavtal som är vinstmarginalen i dessa bolag?
Anmäl inlägget
Det har jag länge misstänkt!
Skrivet av 1upp2ner, 2012-02-07 10:05:14
Att lågprisbolagen nu rör sig i gränslandet till vad som är flygsäkert. Jag har redan tidigare reagerat mot O’Learys påstående att andrapilotens roll bara är att hålla flygkaptenen vaken. Uppenbarligen lever O’Leary i en alldeles egen föreställningsvärld, som befinner sig väldigt långt från verkligheten. Har han ens tänkt tanken, hur bra den ordinarie piloten kan tänkas landa ett stort trafikflygplan med t.ex. kräksjuka i snöstorm? Inte med mig som passagerare, tack!
Anmäl inlägget
Gött
Skrivet av Pelle, 2012-02-07 10:00:05
De va på tiden!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev