Finnair satsar allt på Asien och lämnar Europatrafiken

Publicerad den 13 februari 2012
Kommentarer
Finnair fortsätter att flyga de lönsamma långlinjerna till Asien medan ett annat flygbolag tar över den förlusttyngda europatrafiken. Så ser en framtidsplan för Finnair som börjar få allt fastare form. Vilket flygbolag som i så fall blir europeisk partner avslöjas inte men redan sommaren 2013 ska flygningarna starta.
Pushback

Finnair har de senaste åren haft röda siffror i bokslutet. Det är fyra år sedan flygbolaget senast gick med vinst, förlusten under fjärde kvartalet förra året på motsvarande cirka 280 miljoner kronor var större än beräknat och redan nu varnar ledningen för en tung inledning på det nya året. I augusti förra året presenterades ett sparprogram med ambitionen att spara 140 miljoner euro fram till 2014.
                      Ljusglimten är trafiken till Asien, trots förra årets tsunami i Japan och oroligheterna i Bangkok. Långlinjetrafiken är lönsam och Finnair räknar med fortsatt tillväxt och öppnar i maj ytterligare en linje, till Chongqing i Kina.
                      Kvarstår den förlustbringande nordiska och europeiska trafiken och därför offentliggjorde Finnair förra veckan att de letar efter en partner som kan ta över den trafiken. Tanken är att driften ska kunna ske till betydligt lägre kostnader än vad Finnair själva klarar och dessutom kunna expandera, i första hand regionalt. Det tyder på att den framtida partnern kommer att ha en lågkostnadsprofil och knappast vara något av de klassiska europeiska flygbolagen.
                      Parallellt med sökandet efter en samarbetspartner förs diskussioner med den flygande personalen om kostnadssänkningar. Det kan tyda på att ett alternativ är att göra som Iberia med starten av Iberia Express, alltså ett eget lågkostnadsflygande.
                      Det mesta pekar dock på att samarbete med ett annat flygbolag eftersom Finnair vill vara en stark aktör i Norden på den allt tuffare regionala marknaden och där äger bolaget redan 40 procent av Flybe Nordic. En lösning skulle kunna vara att låta det bolaget ta hand om den regionala trafiken medan en annan samarbetspartner tar hand om den europeiska trafiken. Enligt Finnair har ett flertal flygbolag hört av sig och visat intresse men vilka de är avslöjas inte i det pressmeddelande som presenterade de nya planerna. Men det kommer att kräva ett bolag med resurser eftersom det talas om en flotta på 120-150 flygplan och baser på flera platser i Norden. Enligt planerna ska trafiken i set nya samarbetet vara igång sommaren 2013.
– Samarbetet handlar om en kostnadseffektiv expansion och att accelerera vår strategi för Norden, Nordic Champions. Målet är att etablera nya baser i hela regionen, säger Finnairs vd Mika Vehviläinen i ett uttalande.
                      Ett flygbolag som kan möta Finnairs planer är Norwegian, där det finska bolaget redan äger fem procent. Norwegian har också etablerat en bas i Finland och det har talats om att integrera de två flygbolagens bokningssystem. Norwegians köp nyligen av 222 nya flygplan kan även det vara en signal om ett närmare samarbete. Ett annat flygbolag som nämnt är Air Berlin som är på väg in i One World, den allians där också Finnair är med. Å andra sidan har Air Berlin nyligen inlett ett samarbete med Ethiad, just med syfte att vara feeder till det bolagets långlinjer.
                      Vem samarbetspartnern än blir, får det flygbolaget nöja sig med att flyga kortlinjetrafiken. Långlinjerna till Asien är och förblir kärnan i Finnairs verksamhet. I en intervju i den finska tidningen Hufvudstadsbladet säger Mika Vehviläinen att ambitionen är att vara ”Nordens etta och tredje störst i Asientrafiken”.
– Ett samarbete ger ökad feedertrafik stödjer vår asienstrategi och ger oss också en bättre närvaro i de nordiska länderna.

Skriv en kommentar

Kommentarer

G.v.R.
2012-02-13 22:19

Norwegian är inte aktuellt enligt CEO:n

“Vehvilainen said Norwegian Air Shuttle is not one of Finnair’s potential partners–it’s rather the new joint venture’s main competitor.”

Ricci
2012-02-13 20:35

Som jag ser det är det bara DY som skulle kunna vara aktuella. Men DY kommer indirekt också vara konkurrent på långlinjerna dvs om nu DY börjar flyga långt….
Om nu SAS/SIA/Thai satsning kommer vär ut så kommer den strypa flödet från ARN och övriga norra Sverige till HEL.

no chance
2012-02-13 16:06

om asia trafiken gör pengar skulle passaserarna komma från Helsingfors regionen…det är bara så dyrt att mata trafik från euroopa…om asia trafiken går bra skulle denna matartrafiken klara med pengar in från asien…mellan twå stora städerna punkt-till-punktkan man göra pengar..men alldrig med finnairs via Hfors trafiken.finnair måstefåmera finska passarare….och den är omöjligt…snart är det slut!!!

pf
2012-02-13 11:50

ha feeding til/fra langruter-altså AY-kode og gjennombooking-det som kan det får diskutere om det er Low cost model(innen europa)
MÅ ha feeding, fordi det finnske hjemmemarked er for lite

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten