Svenska norwegianpiloter kan dras in i en strejk

Parterna i pilotkonflikten i Norge har inte offentliggjort varför förhandlingarna bröt samman i tisdags. Men uppenbarligen har inget framsteg gjorts i frågan om hur piloterna ska vara anställda i Norwegian och på utländska baser.
Vad nästa steg är oklart men enligt det norska pilotfacket kan det bli fråga om uppsägning av piloter och därefter tar riksmedlingsmannen över förhandlingarna.
I Sverige följer Svensk Pilotförening, SPF, utvecklingen.
– Svenska piloter är lika hotade av utflaggning som de norska så konflikten där angår också oss, säger Gunnar Mandahl, ordförande i SPF till Flygtorget.
Om det skulle gå så långt som till en pilotstrejk, den första i Norwegian, kommer det med all sannolikhet att påverka också Norwegians bas på Arlanda. De drygt etthundra svenska norwegianpiloterna har lite olika facklig tillhörighet.
– En del är anslutna till SPF, andra till NPF, det norska pilotfacket på Norwegian, en del är dubbelanslutna och ett fåtal är inte organiserade, fortsätter Gunnar Mandahl.
Hur en eventuell strejk, utlyst av det norska pilotfacket, kommer att påverka Norwegians piloter som är stationerade i Köpenhamn, Helsingfors och Arlanda, är osäkert.
– Jag vill nog inte uttala mig om det ännu, men kan väl säga att det vore orimligt att en liten grupp svenska piloter i Norwegian fortsätter att flyga. Det troliga är att de tas ut i en sympatiåtgärd.
Kommentarer
Nej, den regeln är borta enligt Skatteverket.
Det är olagligt i Sverige också om du som företagare bara har EN uppdragsgivare. Då anses du vara anställd av uppdragsgivaren.
@Kapten
Nej skatteverket har inte koll på hur det fungerar eftersom de i så fall hade tagit tag i det.
Hela upplägget med “self-employed” som det Ryanair kör med är inte förenligt med svensk skattelagstiftning och Ryan ska stå för alla sociala avgifter för skavstabasen.
I Finland försökte en rekryterings firma från Holland få kabinpersonal till Hifly som egenföretagare. Hifly flög för Finnair i vintras. Men facket och myndigheterna stoppade detta eftersom det var/är olagligt i Finland.
Vad jag förstår så kan man välja att vara
egen företagare eller inte när man arbetar
för tex. PARK. Om alla piloter väljer att inte
vara det så kommer lagen att fungera.
Att svenska Skatteverket godkänner detta
Upplägg är konstigt, men de känner nog inte
till dessa skatte smitare 😉
Med vänlig hälsning,
Kapten
Informationen som ges via länken är lite otydlig.
EU berör inte i sitt beslut VEM som ska betala de sociala avgifterna, bara vart de ska betalas.
Om jag “arbetar” åt t ex Norwegian via Parc Aviation så är jag fortfarande egenföretagare och måste då betala mina egna sociala avgifter precis som med de nuvarande reglerna.
Om det ska bli någon ändring så bör EU ta ett beslut att flygbolagen SKA betala de sociala avgifter som krävs.
Hej,
Nu har äntligen EU börjat vakna i denna fråga, gå in på denna länk ( som jag för övrigt försökt att få in som en egen tråd på forumet ) så ser ni vad som har beslutats. Är detta slutet för Ryan & co.
mvh
Kapten
Det är samma personer, fast anställda på Norwegian eller flygande för Norwegian som kontraktsanställda via bemanningsföretag i skatteparadis. Det handlar om de skall ha pension eller sjukförsäkring samt staterna skatteintäkter eller inte. Varför är Norwegians piloter inte värda fast anställning så de kan ta ett huslån?
Det är möjligt pilotyrket står inför en radikal förändring. Att fackföreningarna inte har verktygen att stoppa bemanningsbolagen frammarsch. Den viktigaste frågan är socialförsäkringen och arbetstryggheten som dessa två aktörer, bemanningsbranschen och flygarbetsgivarna, med detta upplägg försöker kringgå. Arbetstagarna behöver en representant inom bemanningsbranschen vilket helt saknas idag. Frågan är hur detta ska gå till?
Flyget går åt samma håll som andra branscher, allt från hantverkare till IT-folk flyttas utomlands eller bemannas med billigare personal. I en globaliserad värld måste man ta den konkurrensen.
Att drifta servrar, flyga ett flygplan eller skruva ihop en bil kan faktiskt utföras lika väl av en polack som en skandinav. Vill man inte inse detta så blir det konflikter som tyvärr bara gör pinan värre för såväl bolag, anställda och kunder.
Åk du med SAS som strejkar mer än något annat bolag i norra Europa !
Ruggit tråkigt bolag det där Norwegian!, töntigt av dom att strejka. Jag åker helre med SAS.
2) Det finns inget som visa (i alla fall inte så att kunderna bryr sig) att nordiska löner automatiskt innebär bättre flygsäkerhet än löner från andra delar av världen. Det finns Thailändska, Baltiska, Polska mm bolag med tillfredställande flygsäkerhet. Så sluta med snacket om lön kontra flygsäkerhet och fokusera på den verkliga frågan! Som handlar om regler kring lön och avtal i en fri marknad som EU.
Oavsätt om man gillar det eller inte är det arbetsgivarna som just anställer, leder och fördelar arbetet. Om de inte tror på sin personal så kommer de att hitta andra vägar. Kortsiktigt kan man tvinga in arbetsgivarna i ett hörn och vinna kortsiktiga vinster. Men på lång sikt måste det till samsyn om vi ska ha flygbolag i norden.
Jag tycker att det är fantastiskt att det fortfarande finns stalinister som su så här 20 år efter murens fall. Men det är klart, håller man inte med folk så är det bäst att de försvinner eller åtminstonne inte skriver på flygforum om de ifrågasätter SPF eller militanta stridsåtgärder. 1) Jag skrev inte att man skulle lägga sig platt. Jag efterfrågade samarbete/försök till samsyn.
…inte behöva hända något otäckt, innan vi ändrar synen på safety. Finns så många skräckexempel på det redan.
nope, svenska delen har bara ett svenskt tillägg på sitt kontrakt så de är skatte-, förmåns- och socialt anställda i sverige.
Nu måste piloterna och facket visa musklerna. Görs det inte nu visar vi att vi accepterar villkoren och då är branschen dömd för en lång tid framöver. Arthur Ash, ditt inlägg är det värsta jag läst på länge. Vad gör du på ett flygforum med de åsikterna? Om branschen skulle följa din linje hade ingen vågat flyga om 10 år..
Kjos har en bakgrund i rederibranchen, där “billiga” besättningar sköter jobbet. När han säger att han skall flyga billigast i världen är det uppenbart vad han är ute efter. På resemässan i CPH sade han med ett stort flin, att de thailändska lönerna är en tredjedel av de skandinaviska. Kjos har setts på flera partys tillsammans med Giske. Kjos plan är att flyget skall få samma undantag som sjöfarten har. Då är det goodbye med jobben.
Vem ska betala din sjukvård, dina barns skola,
Äldre vården, bostads bidragen, social bidragen,
Infrastruktur m. m.
Inte är det personal som får sin lön via skatte
Paradis eller polacker som lägger din altan
Eller………. Listan kan göras lång
Jag betalar gärna skatt i Sverige för att kunna ha dessa
Förmåner. Skulle gärna slippa betala en halv miljon i skatt
Men jag ser ju vad vi får ut av det
Det är ju kul att det är så många piloter som vill ta strid. Men har ni inte funderat på att det kanske är just därför flygbolagen söker andra lösningar än nordiska piloter? Tyvärr drar ju det med sig alla andra också. Jag tror tyvärr inte att vi kommer att ha några flygbolag alls om inte piloterna i norden börjar samarbeta med sina arbetsgivare.
Jag jobbar inte på Norwegian men jag är “gärna” med och sympatistrejkar för den här saken!
Nu Norwegian och sedan Ryanair, dessa bolags personalpolitk är en skam för branchen.
Om vi ska kunna jobba med detta till pension är det, skyhög tid att sätta stop nu!!!
Jag håller också med “kapten”. Stå på er nu, jag är helt övertygad om att allmänheten är på piloternas sida och har överseende med strejker som kan bli verklighet. Om det inte har varit några strejker nånsin innan, när piloterna har haft schyssta villkor så måste det kanske bli ändring på det nu. Gå gärna ut med information på TV-nyheterna om vad en pilot får ut i handen efter att man har betalat alla skatter och sociala avgifter, då får ni allmänheten med er än mer.
Håller med föregående talare! Stå på er nu annars är vi snart livegna och utan trygghet för evigt! Visa att vi i Skandinavien kräver trygghet precis som alla andra.
De flesta sympatiserar med er och det visar sig säkert vid en eventuell konflikt!
Det började med byggnads, nu är det flyg
Branschens tur. Är det detta vi vill ha eller
Är det trygghet , HR avdelningar som tar hand om
Personalen, mamma- pappa ledighet , sjuklön,semester
m.m.
STÅ PÅ ER det är nu det gäller. Försvara det vi
Kämpat för under många år, förstör inte detta nu.
Med vänlig hälsning,
Kapten
Är inte de arlandabaserade piloterna anställda i bemanningsbolaget Norwegian.se ? Precis en sådan lågprisutflaggning som de norska piloterna hotar strejka mot. Det enda som håller på att hända nu är att ett lite dyrare lågprisbemanningsbolag byts mot ändå billigare.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten