Skriv ut  

Nu samlas landets regionala flygplatser

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 april 2012
Sveriges 36 regionala flygplatser får allt större betydelse. Tillsammans har det ett linjenät på 136 direktdestinationer, varav 107 är utrikes.
– Vi kan tala om ett helt nytt inrikesflyg, säger Peter Larsson, vd på Sveriges Regionala Flygplatser, som igår gjorde ett avstamp för framtiden.

Jönköping Flygplats från luften

För 91 år sedan, 1921 öppnades Lindarängens flyghamn, det som räknas som Sveriges första flygplats för passagerarflyg. För 13 år sedan invigdes den senaste flygplatsen i landet, i Pajala och 2010 delades flygplatsägandet upp i två block; statliga Swedavia å ena sidan med 11 av landets största flygplatser och Svenska Regionala Flygplatser, SRF, å den andra. Sedan dess har SRF så sakta arbetat på att finna en form och igår gjordes ett avstamp i den nygamla organisationen.
– Vi ska vara en samlande kraft för alla landets regionala flygplatser, vara remissinstans, göra gemensamma upphandlingar, utveckla kvalitetssystem och över huvud taget vara en resurs, berättade Peter Larsson, vd för SRF.
                      Det är en brokig skara flygplatser som nu presenteras på den nya hemsidan flygplatser.se, både vad gäller storlek och trafik.
– Det är 36 flygplatser som ingår, ett par av dem är stora, från Skavsta, Göteborg City, Växjö och andra till Skövde, Oskarshamn och andra med en minimal verksamhet, fortsätter Peter Larsson. Men sammantaget har det stor betydelse för tillgängligheten runt om i landet, särskilt i Norrland.
                      Faktum är att Sverige är det land med flest flygplatser i Europa. På den nya hemsidan är alla flygplatserna samlade och med det också ett stort linjeutbud: Det går att flyga direkt till 136 destinationer, varav 107 är utrikes. Till största delen är det chartern som står för trafiken utomlands men 18 av de 36 flygplatserna har egna reguljära utlandslinjer, bland annat Linköping- Amsterdam, Skellefteå-Helsingfors och Växjö-Köpenhamn.
– De 136 destinationerna ger sedan ett evinnerligt antal anslutningar, inom landet och vidare ut i världen. Vi talar om ett helt nytt inrikesflyg med 5,8 miljoner passagerare varje år.
                      Ett av de goda exemplen på vilken betydelse en flygplats har för en ort och region är Arvidsjaur. Den lilla kommunen i norrbotten är centrum för de vintertester som de stora biltillverkarna genomför varje år. Under vinterns högsäsong har flygplatsen direktlinjer till München, Hannover, Stuttgart och Frankfurt tre dagar i veckan och upp till fem dagliga avgångar till Stockholm. Utan en väl fungerande flygplats hade det inte varit möjligt.
                      Den stora skillnaden mellan SRF och Swedavia är att medan de 11 statligt ägda flygplatserna ingår i ett bolag, är de regionala flygplatserna alla sin egen affär, oftast ägda av kommunen och näringslivet där de ligger.
– Det gör att vi har en konkurrensnackdel gentemot de statliga flygplatserna, säger Peter Larsson. Vi kan inte jämna ut intäkter och kostnader mellan flygplatserna utan alla bär sina egen ekonomi. Dessutom har driftsbidraget på 100 miljoner till de regionala flygplatserna inte höjts på nio år.
– Ett av våra främsta mål i SRF är att lobba för en mer sammanhållen flyg- och transportpolitik och att flyget börjar räknas som en viktig del av kollektivtrafiken.



Bifogade dokument och länkar
Få en överblick av de regionala flygplatserna här!
Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Antal flygplatser
Skrivet av ORD, 2012-04-28 09:00:35
Höll på med detta på 90-talet och då hade Sverige 55 Civila Instrumentflygplatser. Norge 54, Tyskland drygt 10. Kan hända har både Tyskland och Frankrike ökat antalet flygplatser då flera tidigare militära har blivit öppna för civil trafik. Har inte koll på Spanien, Italien och UK, men det är många i Sverige!
Anmäl inlägget
Regionala flygplatser behövs
Skrivet av Eurobonus Gold, 2012-04-27 19:19:59
För att strategin ska ge god effekt så tror jag bättre koordinering krävs med flygbolag aktiva i Sverige. Lokala flygarrangörer som säljer biljetter och sedan hyr in "vitmålade" flygplan som är utflaggade till LT, RO etc inger inte förtroende. S.k. interliningavtal saknas ofta och hela upplägget känns oseriöst för resenären. Använd istället motsv franchising. Kostnadseffektiva bolag får efter kvalificering måla sina flygplan i SAS färger med full koppling till Star Alliance, detta kan utvecklas.
Anmäl inlägget
Geografikunskaper
Skrivet av Akka, 2012-04-26 22:37:46
Arvidsjaur ligger inte i Norrbotten utan i Lappland. Däremot ligger det i Norrbottens län. Att påstå att Arvidsjaur ligger i Norrbotten är lika fel som att säga att Enköping ligger i Uppsala (det ligger i Uppsala Län) eller att Oskarshamn ligger i Kalmar (Kalmar län). Dessutom skrivs Norrbotten med stor begynnelsebokstav.
Anmäl inlägget
Till pf
Skrivet av Jeppe på berget, 2012-04-26 18:55:07
Ta det lugnt, tovaristj. Dom menar säkert antalet flygplatser/flygfält i förhållande till den landets totala folkmängd. Panjatnu?
Anmäl inlägget
Greit at svensker sjungor om "Fornstora dar"
Skrivet av pf, 2012-04-26 11:37:32
men å skrive at Sverige er det land som har flest flygplatser i Europa....det er bare til at skratta av....
Anmäl inlägget
Klas, tror du da
Skrivet av pf, 2012-04-26 11:35:21
at Ryanair blir ??? Muligens så bør du se litt på de ringvirkningene som FR bidrar med på/rundt de lufthavnenene....
Anmäl inlägget
Ta betalt
Skrivet av Klas, 2012-04-26 08:11:26
Dags för dessa flygplatser att ta betalt av bolag som Ryanair! Som det är nu så sponsrar de Ryans verksamhet med dina och mina skattepengar!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev