Skriv ut  

En flygplats måste bort

Debatt, Redaktionen, den 28 juni 2012
Inget seriöst flygbolag lär i nuvarande konjunktur gå in och börja flyga Norrköping – Köpenhamn i konkurrens med motsvarande trafik från Linköping.
Vill regionen ha bra flygförbindelser måste flygtrafiken koncentreras till en flygplats. Därmed sparas 70 miljoner i subventioner och vinnare är skattebetalarna, näringslivet och flygpassagerarna.
Det skriver Lars Erichs och Rolf Erichs i ett debattinlägg.

När nu flygtrafiken till Köpenhamn riskerar försvinna från Norrköping kan kvaliteten på denna förbindelse från Linköping förbättras genom fler avgångar och större flygplan. På grund av Saabs flygutprovning kan detta flygfält inte läggas ner och Saab bidrar därför till driften av flygfältet. Härifrån går också flyg till Amsterdam.

Om Norrköpings flygplats läggs ner görs en årlig besparing på 35 Mkr i minskade subventioner. Det betyder närmare 270 kr i besparing per invånare i Norrköping.

Dessutom frigörs ett betydande landområde som kan användas för industrietableringar eller säljas som tomter till villabebyggelse. Det betyder en jättevinst för kommunen.

Om Norrköpings flygplats läggs ner får Linköpings flygplats mer flygtrafik och kommunens skattesubventioner på mer än 20 Mkr minskar eller försvinner. Pengar man till del till exempel skulle kunna satsa på en gemensam symfoniorkester.

Totalt sparar regionen stora resurser per år, som kan användas bättre. Det finns bara vinnare med denna kalkyl. För att fortsätta det samarbete som har inletts mellan Linköping och Norrköping bör flygplatsen i Linköping byta namn till Norrköping/Linköping Flygplats. Norrköping bör också erbjudas köpa in sig i flygplatsbolaget.

Norrköpingsborna får visserligen längre till flygplatsen men tack vare motorvägen tar det från centrum till flygplatsen cirka 30 minuter med bil. Norrköpingsborna får fortfarande närmare till sin nya flygplats än vad till exempel stockholmarna har till Arlanda. Det är heller inte ovanligt att flygplatsen ligger i en annan kommun. Malmös flygplats Sturup ligger i Svedala. Att kommuner delar på en flygplats är också vanligt. Helsingborg/Ängelholm och Sundsvall/Härnösand är exempel.

Det finns ett samhällsekonomiskt värde för Linköping och Norrköping att erbjuda effektiva reguljära flygtransporter ut i världen. En del av de sparade medlen bör användas till effektivare kollektiva landtransporter administrerade av flygplatsbolaget.

Varför ska då inte Norrköpings flygplats finnas kvar för chartertrafik?
Det blir oerhört dyra charterresor för skattebetalarna. Varje charterresenär skulle kosta skattebetalarna 1 000 kr i subventioner enligt Norrköpings Tidningar. Försök i stället flytta chartern till Nyköping Skavsta som är ytterligare en flygplats i regionen som går med förlust trots sin storlek. Chartertrafiken bör ge ett välbehövligt ekonomiskt tillskott.

Med det som nu har hänt har marknaden sagt sitt. Nu krävs det modiga politiker att snabbt göra bästa möjliga av detta. Slutlig vinnare blir också regionsamarbetet som med denna lösning eliminerar en mångårig stötesten.
 
Lars Erichs
Tidigare vd Östsvenska Handelskammaren/Norrköping
Rolf Erichs
Tidigare informationschef SAAB/Linköping



Kommentera artikeln
Det finns 28 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

En flygplats snart ?
Skrivet av Hertig Karl, 2012-07-03 08:18:12
Artikelförfattarna sätter tummen på problemet; några flygningar per dag och flygplats och miljoner i skattefinansierade underskott är inte seriöst. Flygbolagen har valt LPI, och det är dom som bestämmer. Med en flygplats minskar underskotten och fler flygbolag väljer LPI som Sveriges tredje utrikes reguljärflygplats. Med lite asfalt blir LPI klass 4C och sedan är frågan löst. När ska de östgötska bypolitikerna vakna ? Handlingskraft, var finns den ?
Anmäl inlägget
BJ
Skrivet av Bertil, 2012-07-02 23:14:57
Svar: är helt överens med dej om detta. Bara en tidsfråga innan linjen till HEL är nerlagd. Med nya tidtabellen och reducering till ett flyg om dagen är det inget alternativ för anslutningar mot Asien och AA till USA.
Anmäl inlägget
Dyr taxi...
Skrivet av Jösta, 2012-07-02 21:49:10
Bor själv några mil norr om Norrköping och flyger regelbundet. Att ta mig till Linköping kostar ca 1000:- enkel resa med taxi. Dessutom behöver jag starta så tidigt att jag i princip kan låta bli att lägga mig på kvällen. Känns inte som ett alternativ mot Norrköping faktiskt. Jag kan lika gärna ta tåget till Stockholm dagen innan , flyga från Arlanda och komma utvilad till mötet istället.
Anmäl inlägget
Haha
Skrivet av Mopedbana, 2012-07-02 14:28:11
Vi har en restaurang också!!! Glöm inte det.
Anmäl inlägget
Skavsta
Skrivet av Håkan, 2012-07-02 14:26:33
Nyköpings
Avtal med
Ryanair går ut 2013, då kommer säkerligen Ryanair tillbaka till Norrköping!..
Anmäl inlägget
Bertil:
Skrivet av BJ, 2012-06-30 17:50:33
Nä, okej. Men jag flyger hellre splirrans ny Embraer 190 till AMS än nån skramlig gammal ATR till HEL.
Hur orkar ni?
Anmäl inlägget
Nej till Norsholm International Airport
Skrivet av Lågprisprofilen, 2012-06-30 15:52:17
Det behövs INTE en flygplats mellan städerna. Flygplatsfrågan är inte SÅÅ viktig att man ska ödsla massor av samhälleliga resurser på att bygga en ny lokalflygplats bara för att de två städerna inte kan enas om vilkan fpl som det ska satsa på. Linköping har redan stora områden med byggrestriktioner pga malmen och SAAB-fältet. verksamheten kommer fortgå på båda dessa även om man bygger ny "Norsholm International Airport" med följden att ännu mer mark kan hamna under restriktioner.
Anmäl inlägget
Marknaden
Skrivet av Albatross, 2012-06-30 15:50:55
Egentligen förstår jag inte problemet, marknaden verkar ju ha valt Linköping för reguljärtrafik och Norrköping för charter. Att kämpa mot marknaden är ju som att försöka stoppa jordens rotation. Varför inte bara acceptera marknadens dom?
Anmäl inlägget
två strulande bröder
Skrivet av p-, 2012-06-30 13:27:25
Det behövs en ny flygplats mitt emellan städerna med anslutning till E4an och tåg från båda städerna som är gratis att åka på.
Det kan bli bra förutsättningar.
rivaliteten tar nog aldrig slut annars
Anmäl inlägget
LPI-LPA funkar!
Skrivet av Lågprisprofilen, 2012-06-30 02:12:17
Air Europa har flugit charter med B737 Linköping-Las Palmas. Så Slakas mopedbana duger visst för surbullarnas behov av grisfest. Familjen Storch från Mjölby får dessutom kortare resväg på så vis.
Anmäl inlägget
Det räcker med en flygplats i regionen
Skrivet av Bertil, 2012-06-30 00:08:47
Svar TR, det tar 15 min längre restid från Finspång till Linköping. För vilken affärsresenär skulle detta vara en avgörande tidsfaktor. Glöm nya aktörer från NRK efter sommaren, det blir att åka till ARN istället. Det spelar inte så stor roll eftersom man slipper CPH och bara det är en stor vinst och dessutom lägre priser från ARN.
Anmäl inlägget
Slakas bana
Skrivet av Slaka, 2012-06-29 16:48:25
Klarar inte bärigheten av charter plan..
Anmäl inlägget
Största flygplatsen
Skrivet av GÖRAN, 2012-06-29 13:27:27
Oavsätt om Linköping har hela 70 meter kortare bana eller om den är lite för smal (40 meter) så flyger det ju faktiskt fler personer från Linköping än Norrköping. Hitintills i år har det flugit 49 088 passagerare från Linköping och 40 926 från Norrköping.

Man får ju inte glömma KLM som flyger från Linköping. En linje som som är större än chartern från Norrköping och större än båda Köpenhamn-linjerna innan Cimber gick i konkurs.
Anmäl inlägget
Vinklat inlägg
Skrivet av TR, 2012-06-29 11:06:25
Ser ingen nytta med förslagen som ges. En sak som inte nämns alls är finspång och då speciellt Siemens. Vägen är betydligt längre och sämre till Linköping. Sen är det inte troligt att någon operatör startar (affärs)linjer till CPH mitt i sommaren när det är rejäl torka på affärsflyget. Varför lägga pengar och flyga tomma plan i juni-aug när man kan vänta till sep? Norrköping är mer en "riktig" flygplats gällande längd på bana, terminalbyggnader mm.
Anmäl inlägget
RE: Strunt
Skrivet av plutt, 2012-06-29 10:36:16
Hela 11 flyg i veckan alltså?! 22 rörelser till tror jag nog linköping klarar utan problem... Angående banan så är den 70m kortare i Linköping, och ja det finns två ILSer även där. Problemet är bredden som bara är 40m, men det finns planer på att bredda, kanske redan nästa sommar!
Anmäl inlägget
synergieffekterna?
Skrivet av Dravel!, 2012-06-29 05:51:38
Ett av norra europas mest produktiva bizjet-bolag opererar på Norrköping. Det finns även en av Sveriges mest välrenommerade flygskolor på fältet. BAM och LFVs mätflyg utgår även från Norrköping. Vad tror ni inte att dessa aktörer generar för synergieffekter för staden?

Vakna upp och sluta att hänvisa till felaktiv information som skrivs i dagsblaskan.
Anmäl inlägget
Tröttsamt
Skrivet av Strunt., 2012-06-29 05:50:18
Visste ni att Norrköping är Sveriges 4:e största charterflygplats? 11st charter i veckan med en en i stort sett 100% kabinfaktor. Det sägs ifrån resebolagen att Norrköping är den flygplats som bokar bäst. Vad har Linköping att erbjuda med sin mopedbana som inte ens kan ta ner en B737? Vill passagerarna åka i små skruttiga turboprops forever? Har politikerna ens funderat på vad det skulle kosta att utveckla bansystemet till normal standard?

Norrköping har två ILS:er på den 2203m långa banan.
Anmäl inlägget
Vilket dravel
Skrivet av Gröt, 2012-06-29 05:24:23
Har aldrig läst något dummare! Det är väl inte upp till regeringen? Det är upp till marknaden att styra om det ska finnas trafik på flygplatserna!
Anmäl inlägget
Mycket dravel!
Skrivet av Igor, 2012-06-29 02:05:14
Jag kommer ihåg när SAS flög både från Västerås och Norrköping med DC9. Trevligt men så trevligt kommer vi inte att få mera. Paxen är inte beredd att betala mera tyvärr, de åker hellre med skit som Ryan och tyvärr betalar de ännu mera där, fast de ser de inte förrän efetråt. Det är faktiskt billigare att flyga med SAS från ARN än att åka med Ryan från NYO. Idioter!
Anmäl inlägget
Ingen vill flyga på NRK
Skrivet av Lågprisprofilen, 2012-06-28 22:45:10
Efter att Cimber och sedemera Skyways konkade har det varit fritt fram för nya aktörer att etablera trafik NRK-CPH. Ingen har bemödat sig. Det säger väl ändå något om hur attraktiv NRK är som marknad?

Att NRK har längre bana än LPI känns inte speciellt relevant då antalet Jumbojets som vill trafikera östgötametropolerna torde vara minimalt.
Anmäl inlägget
Det är redan kört
Skrivet av Bertil, 2012-06-28 22:41:31
Det är trist att NRK tappat nästan allt reguljärt flyg men det är helt och hållet politikernas fel som inte följt flygplatsutredningen om ett gemensamt flygplatsbolag. För egen del är det nu ARN som gäller. Att flyga från LPI med Nextjet gamla skramliga SF340 är inte ens tänkbart. Enda kvarvarande linje till HEL är inte heller något alternativ längre till Asien med sin nya usla tidtabell. Bara en tidsfråga innan den är borta.
Anmäl inlägget
?????
Skrivet av Surr, 2012-06-28 20:19:19
Bland det värsta dravel jag läst på mången god dag.
Anmäl inlägget
Alla
Skrivet av Sten Karlsson, 2012-06-28 18:35:11
Alla små flygplatser går med förlust som sagt. Så då gör charterresorna bara att de går med
Mindre förlust. Sen att flygbolag går i konkurs är bara tråkigt. Norrköping skulle inom en tio års
Period kunna bli en liten ryanairbas då Ryanair eventuellt flyttar den mesta trafiken till Uppsala . Då Nyköping slutar upp att
Sponsrra Ryan air
Anmäl inlägget
Norrköping borde vara kvar!
Skrivet av Kjell-Åke, 2012-06-28 17:16:16
Den civila trafiken borde hänvisas till Norrköpings flygplats på grund av längre bana mm, den flygplatsen kan ju ta alla större plan (ja, kanske inte dom alla största!) men dom nu förekommande.
SAAB lär ju inte lägga ner sitt men dom får väl sköta driften själva, är väl ingen kommunal angelägenhet, skattebetalarna bidrar redan med miljarder där, JAS t.ex.
Att ha två flygplatser som nu är helt idiotiskt, tänk om det skulle ligga ett universitet eller regionssjukhus i båda städerna!
Anmäl inlägget
Vem är avsändare?
Skrivet av Janne, 2012-06-28 15:15:46
Rolfs titel är missledande. Rolf är PR-konsult på PR-byrån Grayling och det är alltså sannolikt någon av deras (hemliga) kunder som beställt den här texten.
Anmäl inlägget
Lycka till surbullar!
Skrivet av Lågprisprofilen, 2012-06-28 13:22:04
"En lågkonjunktur klarar NRK lät av"
Tja vi ser ju hur det går nu... vad har man kvar? Flyg till HEL (hur länge till?) och enstaka charterresor, medan LPI bara ökar, större plan till AMS och fler avgångar till CPH.

För min egen del vore det utmärkt om skattebetalarna i Peking fortsätter att ge mig subventionerade charterresor från grannkommunen. Men speciellt vettigt är det inte egentligen.
Anmäl inlägget
Klargöring
Skrivet av Vetgirig, 2012-06-28 09:54:59
Sundsvall/Härnösands flygplats ligger dessutom i en annan kommun - Timrå! Även den borde läggas ner till förmån för flygplatsen i Kramfors. Tåget är ett bra alternativ för de boende i Medelpad och de i södra Ångermanland!
Anmäl inlägget
En storstadsregion behöver tvåflygplastrt
Skrivet av Håkan, 2012-06-28 09:33:01
Det har gjorts en utredning i frågan. Där framgick det
Klart och tydligt att NRK var det främsta alternativet. En lågkonjunktur klarar NRK lät av. Alla små flygplatser gr med miljon förlust. Men värdena på flygplatserna är flera miljarder!!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev