Thai uppgraderar till Boeing 777 på Skandinavien
Publicerad den 29 juni 2012I nuläget flyger Thai Airways till de tre skandinaviska huvudstäderna. På linjen till Oslo är det med en Boeing 777-200 medan både Köpenhamn och Stockholm betjänas av Boeing 747-400 på de dagliga turerna.

Men nu uppgraderar Thai linjen Kastrup – Bangkok och sätter från april nästa år in fabriksnya Boeing 777-300ER. Det innebär att Köpenhamn blir bland de första destinationerna där Thai väljer att sätta in sina nya långdistansplan. Däremot sker i nuläget ingen förändring på linjerna till Stockholm, där fortsätter Thai med de Boeing 747-400 som nyligen genomgått en genomgripande retrofit i kabinerna.
– Vi har inga uppgifter om att det blir byte av flygplan på Stockholm. Men jag räknar med att så småningom får vi Boeing 777 också här, säger Jonas Broström på Thai Airways i Stockholm till Flygtorget.
Att både Oslo och nu snart också Köpenhamn har Boeing 777 har ingenting med marknad och passagerarunderlag. Det är istället flygplanplaneringen som styr vilka destinationer som får vilka maskiner. Visserligen ska Thai börja fasa ut de äldsta Boeing 747:orna ur flottan men de som idag flyger på Sverige tillhör de som fräschats upp.
– Ja, i och med det pekar allt på att de ska vara med länge, säger Jonas Broström. Men som sagt, jag räknar med att vi förr eller senare har Boeing 777 på alla destinationer här i Skandinavien.
Boka din Thailandssemester på Flygtorget.se
Kommentarer
Det är ganska osannolikt att TG tar den gamla 773 till Skandinavien istället för den nya 77W.
Byte från 747-400 till 777-300 är ingen uppgradering. Normalt är antalet stolar ett mått på uppgradering när det gäller flygplanstyp. Annars kan man prata om service eller inredning. Vad det handlar om här är nog inredning och service. Men också Thais 747-400 får ny inredning nu så vad som menas är oklart!!!
Nja, inte är 777:an speciellt liten, TG:s 777 har 49 C och 339 M Totalt 388 stolar. Uppgraderade 744:an 10 F 40 C och 325 M Totalt 375 stolar enligt seatguru.
Det finns ingen PTV i ekonomiklassen enligt samma källa. IFE som någon skriver = Inflight entertainment, och det finns på stora skärmar. 777:an förbrukar ca 20 ton mindre bränsle ARN-BKK. Jag har provat alla typerna och föredrar i alla fall i ekonomiklass 777:an.
Om man ersätter med en av de två varianter 777-300 man har så ser det ut som följer.
TG B777-300 388pax
TG B747-400 389pax
TG har 10F, 40/50C og 325 Y på 744, 49C og 339 Y på 773.
Pss, når vi ser vekk fra at F-klass uteblir, er det ganske likt.
Flög Thais B747 för några månader sen och det var absolut ingen höjdare. Alla snackar om bra service, god mat och schyssta flyg… Besättningen verkade uttråkade, maten smakade absolut inget och maskinen var sliten och tråkig… Nästa resa blir med SAS A340 då vet vi att vi får valuta för pengarna:)
Retrofitted 747or har IFE i ekonomiklass ocksa.
Visst är den bränsle snålare men för att få med alla paxen en 747 tar måste man ju sätta in 2 st 777:or för att flyga samma antal passagerare väl?
Då blir det inget billigare!
om det er virkelig fabrikknya B-773 som kommer, eller de 3-5 år gamle TG har från indiske Jet.
Har vil slinger spille inn….
Så länge 747:an inte utrustas med individuella tv skärmar så är det ju ingen större hit. Sist jag reste med TG så var det rena -70 tals biografen… Gick knappt att filmen med blaskiga färger osv.
TG’s B777-300 har i de flesta fall egan tv-apparater i sätet framför, det har INTE de nyinredda B747, så den som säger nedgraderinge med 777 är lika korkad som Olles bror!
…nyare, längre och betydligt mer bränsleeffektiv an B747. Dessutom har den överlägsen prestanda tack vare två motorer. Det ska väl vara att B744 är lite snabbare då….
Hej flög Arn-Bkk med ny inredning förra
veckan toppenfin duger i många år till håller med att byta till 777 är en nedgradering
Byta ut 747-400 mot 777-300 anser jag vara en nedgradering. En 747-400 med ny inredning,det kan väl inte bli bättre.
Ja men borde vi inte få 777 på ARN redan den först oktober då Thai startar sin rutt till Puket för det är ju inte så stor chans att Thai tar Airbus till ARN.
Jag har aldrig förstått vad som avses med “uppgradering”… det verkar åsyfta olika saker beroende på skribent. I det här fallet så betyder det “nyare flygplan”, medan det i andra artiklar kan betyda “större flygplan”. Finns det någon allmän syn på vad som är en uppgradering?
De 747 som fräschats upp har minst 10 år kvar på nacken så om en 10 år kan vi se 777 på ARN också =)
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten