Skriv ut  

SAAB återupptar tillverkningen av civila flygplan?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 augusti 2012
Ett nytt civilt passagerarflygplan kan vara i luften om ett par år. Det alltmer ihärdiga ryktet fick ny spridning under den stora flygmässan på Farnborough i juli.

– Det kommer aldrig att hända att SAAB bygger civila flygplan igen.
         
Så lät det från SAAB i maj när Flygtorget undersökte de rykten som uppstått efter en konferens om regionalflyg i USA tidigare under våren. Samtidigt är det ett faktum att SAAB analyserar marknaden för turbopropflyg i storleken 70 – 80 säten. Det är även ett faktum att efterfrågan på både SAAB 340 och SAAB 2000 står sig väl i konkurrens med bland annat nyare ATP-maskiner.
         
Av de sammanlagt 522 flygplan i båda varianterna som tillverkades äger SAAB själva 75 via SAAB Aircraft Leasing och båda modellerna handlas med världen över.

– Det är ett flygplan med stor attraktionskraft, god fart och bra kapacitet på korta banor. Dessutom finns det mycket kapacitet kvar i de här maskinerna, sa Niklas Lund, vd för leasingföretaget Rockton vid köpet av 18 flygplan i våras.

Nu har alltså ryktet om att SAAB efter 13 års uppehåll åter ska börja tillverka civila flygplan tagit fart igen. Denna gång kommer det från en av direktörerna inom SAAB, Håkan Buskhe som under flygmässan i Farnborough i början av juli, rapporterar Hangar.no.

– Vi startade utvecklingen av ett nytt flygplan för två år sedan, den blir inte helt lik vår 2000-modell men kommer att ha en del kännetecken, sa han då i en intervju med nyhetsbyrån Bloombergs. Enligt samma källa saknas nu bara en första kund bland världens flygbolag för att planerna ska bli verklighet.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Precis!
Skrivet av samme.com, 2012-08-09 08:04:39
..står sig väl i konkurrens med bland annat nyare ATP-maskiner..
Jag vill påstå att den engelska vinthunden är ett strå vassare dels pga. att ATP är just lite nyare!
Hej Hopp!
Anmäl inlägget
ATR har klarat sig bra
Skrivet av Markus, 2012-08-08 08:18:15
Synd att 2000-modellen var långt före sin tid när den togs ram, och även under en tid då turbopropparna inte var så populära bland flygresenärerna. Då var mindre trafikjets som hamnade i rampljuset och som många flygbolag började införskaffa. Nu har pendeln svängt.
Få se om Saab kan ta upp konkurrensen med väl etablerade flygtillverkare som ATR och Bombardier som redan har befästa modeller ute på marknaden
Anmäl inlägget
Minielectra
Skrivet av Falconist, 2012-08-07 03:31:31
Med moderna produktionsmetoder borde marknaden för en modern "minielectra" vara given. Snabb, bränsleeffektiv, och med bra kortfältsprestanda. SAAB behöver öka volymen på S2000 kroppen och komma på någon smart lösning för det ökande resandet med enbart handbagage.
Anmäl inlägget
Olika storlekar
Skrivet av SAAB förare, 2012-08-07 00:52:45
Jag hoppas först och främst att detta kan bli verklighet. Sen hoppas jag också att den släpps I flera längder. Det saknas en vettig ersättare till 340n. Min kära arbetsgivare skulle säkerligen vara intresserad av en 33 sits kärra som kan ta massor med sidvind på våt bana. De skulle också vara intresserade om det också fanns en större modell a la 2000s storlek som man kunde köra på samma rating. Det var en stor miss att man behöver olika ratings till 340 och 2000.
Anmäl inlägget
Hoppas ryktena stämmer
Skrivet av Eurobonus Gold, 2012-08-06 21:01:42
Jag hoppas verkligen att uppgifterna stämmer i denna artikeln, men jag behöver nog blir mer övertygad.

Om Saab och dess ägare skulle våga göra denna satsning så tror jag säkert förutsättningarna finns att nå framgång med en lansering av nya/uppgradera turbopropflygplan.

Hoppas Ni på Flygtorget kan publicera mer nyheter i denna fråga. En nysatsning från Saab vore en riktig sensation för flyg-Sverige och våra mer kvalificerade industrier.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev