Skriv ut  

SAS behåller jumbohangaren på Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 september 2012
Norwegian var intresserade av att köpa SAS stora hangar på Arlanda och ställde frågan. Men fick ett artigt nej. Därför måste bolaget nu leta vidare efter hangaryta inför introduktionen av Boeing 787 nästa år.

Flygplansunderhåll

De senaste dagarna har det förkommit diskussioner kring hangar 2 på Arlanda, med smeknamnet Jumbohangaren. Norwegian letar hangarkapacitet på Arlanda, dels för att hysa den växande flottan av Boeing 737, dels inför trafikstarten med Boeing 787 i mitten av nästa år.

– Det är riktigt att vi behöver mer hangarkapacitet på Arlanda, vi växer ju stadigt och i nuläget har vi dryga dussinet flygplan stationerade på Arlanda, säger informationschefen på Norwegian, Åsa Larsson till Flygtorget. I första skedet får vi en Dreamliner och ännu vet vi inget om hur markuppehållen i Stockholm ser ut, det beror på slingorna. Men när det sedan blir fler Boeing 787 i trafik behöver vi hangarutrymme.
           
I nuläget håller Norwegian till i södra delen av hangar 4 och där finns bara kapacitet för två Boeing 737 samtidigt. Någon Boeing 787 får över huvud taget inte plats. Att flytta in i den stora hangar 2 är därför ett alternativ och frågan ställdes därför till SAS som disponerar den.
– Vi har fått en förfrågan och tackat nej, säger Malin Selander, presschef på SAS Sverige. Vi behöver den för egna behov och för våra kunder.
           
Tidigare var de flygplan inom SAS som var registrerade i respektive land också stationerade i de länderna.  Idag har det systemet förändrats och SAS har ingen fast basering av särskilda flygplan på Arlanda. Istället är det flygprogrammet och linjenätet som styr vilket blandar svenska och norska Boeing 737 i Stockholm. Flottan av Airbus 319 och 321 är dock stationerade på Kastrup.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

TUI-hangar
Skrivet av Spanky, 2012-09-13 15:04:45
Får och får, inget är gratis här i världen och det är nog inga problem att hyra deras spår om dom inte har nått eget där just då.
Men förstår igentligen inte problemet, Norwegian har ju köpt Goldcare. Det är väl Boeings problem att hitta underhållsaktör och hangarplats?
Anmäl inlägget
Till Siv Winge; TUIfly hangar
Skrivet av BLX, 2012-09-13 08:37:39
Håller med dig... Försökte skriva något liknande men det blev visst censurerat av någon anledning...
Anmäl inlägget
TUI Fly hangar
Skrivet av Siv Winge, 2012-09-12 16:36:24
Tror inte Norwegian får ställa sin 787 i deras hangar
vore nog lite att hälla bensin på den elden ...
Sen måste ju tuifly ha plats för sina egna 787 som levereras 2014-2015
Anmäl inlägget
Skatteplanering?
Skrivet av M Oms, 2012-09-11 20:25:04
Det har och göra med momsbefrielse på bränsle beroende på registreringsland. Misstänker jag.
Anmäl inlägget
Registreringar hos SAS
Skrivet av Reggea, 2012-09-11 18:40:35
SAS har aldrig baserat flygplanen mot bakgrund av registreringarna. Det är andra kriterier som bestämt baseringen. Faktakoll? Någon?
Anmäl inlägget
Stationering
Skrivet av Spanky, 2012-09-11 17:59:26
Jag är inte helt säker på att jag vill tro på det, under de fem åren jag va där och skruvade på skrotet så var det mer eller mindra samma kärror.
Anmäl inlägget
Stationering
Skrivet av Bob, 2012-09-11 15:15:59
Som vanligt faktafel hos flygtorget. SAS maskiner har ALLTID slingats runt oavsett registrering på flygplanen.....
Anmäl inlägget
Wasa
Skrivet av Kär Nåbyl, 2012-09-11 13:03:06
Gud vad ni VET allt!!
Anmäl inlägget
TUI-hangar
Skrivet av Spanky, 2012-09-11 12:45:25
Jag är övertygad om att en 330 går in även i södra facket av hangar 4, men ska det stå en 787:a där inne får det ju inte plats nån 737:a vilket hindrar den produktionen.
Anmäl inlägget
Svar till dig "innanläsaren"
Skrivet av Spanky, 2012-09-11 12:29:40
Läs rubriken till min förra kommentar!
Anmäl inlägget
Vad är det som inte gäller?
Skrivet av Innanläsaren, 2012-09-11 12:10:24
Vad är det som ska kollas upp? Både SAS och Norwegian uttalar sig ju. Ljuger dom?
Anmäl inlägget
TUI hangaren förtydligande
Skrivet av Wheel, 2012-09-11 12:05:04
Ett förtydligande:
Nej, TUI har inga A330.
Däremot vet jag att A330/A340 går in i deras hangar.
Anmäl inlägget
Stationering av SAS-maskiner?
Skrivet av Spanky, 2012-09-11 11:37:56
Är det verkligen sant som ni skriver, sedan när gäller detta?
Tror nog ni får kolla upp det där igen!
Anmäl inlägget
TUI hangaren?
Skrivet av Wheel, 2012-09-11 10:38:38
Går en 787 in i TUI:s hangar?
En 787 har ju ungefär samma spännvidd som en A330. Norwegian kan fråga om de kan få disponera den hangaren?
Anmäl inlägget
Bygg nytt
Skrivet av karl von Knopp, 2012-09-11 09:46:16
Arlanda kan väl i samarbete med Norwegian bygga en ny hangar åt Norwegian. Plats att bygga på finns det ju gott om.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev