Skriv ut  

SAS minskar på Bangkok till förmån för USA

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 september 2012
Rutten Köpenhamn – Bangkok omvandlas till en säsongslinje med trafik enbart på vintern. På så sätt klarar SAS den nya linjen till San Francisco och ökad frekvens på New York med bibehållen flygplansflotta.

SAS flygplan till Bangkok
SAS Airbus 340-300

Någon av de nuvarande långlinjerna måste minska i frekvens eller läggas ner helt och hållet. Det har stått klart sedan nyheten i somras att SAS börjar flyga på San Francisco och samtidigt inför dubbelturer på sträckan Köpenhamn – New York.

Nu står det klart att det blir en av SAS mest klassiska linjer, Köpenhamn – Bangkok, med anor från 1949, som släpper till den A340-300 som ska användas till Kalifornien.

– Ja, vi övergår till säsongstrafik på Bangkok och flyger i fortsättningen enbart under vinterhalvåret, från oktober till mars. Det innebär att från den 8 april nästa år stängs linjen fram till månadsskiftet oktober/november innan trafiken startar igen, säger Elizabeth Manzi, informationschef på SAS i Sverige till Flygtorget.

Att använda just linjen till Bangkok för att få ihop pusslet med de 11 långlinjemaskinerna som SAS har i flottan, var ett logiskt beslut. Thailand är en säsongsbetonad destination och beläggningen under sommarhalvåret har inte haft samma goda utveckling som SAS övriga långlinjer. Varje linje måste bära sina egna kostnader och här det handlat om att plocka bort ett russin ur kakan. Ytterligare ett skäl är det faktum att SK 973 står drygt nio timmar på marken på Suvarnabhumi International i Bangkok innan returen som SK 972. Några planer på att köpa in ytterligare långlinjemaskiner finns inte.

– Nej, vi har inga sådana planer. Vi vill använda flottan maximalt och det gör vi bäst genom att hålla dem i luften. Nu kan vi slinga om Bangkokmaskinen och få den bättre utnyttjad.

Resenärer från Skandinavien som vill flyga till Bangkok under sommarhalvåret hänvisas nu till SAS olika samarbetspartners, bland andra Thai Airways, Lufthansa och Singapore Airlines.



Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

hoppet!!
Skrivet av densomleverfårse, 2012-09-22 18:25:07
...hehe gamle kp sven-erik har du hittat ett halmstrå?

Mja jag vill inte skryta men jag brukar ha rätt ;)
Anmäl inlägget
Plus 12,4% SAS intercont.
Skrivet av Sven-Erik, 2012-09-21 08:53:45
Augusti -12. Det går bara utför! Du har rätt. :-)
Anmäl inlägget
Vadå negativ!!!
Skrivet av densomleverfårse, 2012-09-20 18:55:56
Sas sparar och sparar och sparar,säljer fast egendom, ändrar,lägger ner osv. Hur ser det ut?!! Hur lång tid tar det innan någon annan flyger billigare från cph och ev Arn till Us and A??
Vänta bara tills dom rödvita 787:a äntrar scandinaviskt luftrum.


Kanske Thai börjar med en dubbel daily till Bkk?..
Anmäl inlägget
SAS...
Skrivet av Mackan, 2012-09-20 17:19:52
Har haft guldkort i många år på SAS men idag 2012 finns det ingen anledning att flyga mer med SAS då dom lägger ner och byter linjer hela tiden som orsakar att man ofta få byta till andra bolag som flyger överallt. Kanske dax att SAS antingen skaffar några fler långlinjer maskiner eller lägger ner hela den biten och låter dom som KAN flyga köra allt utanför Skandinavien och möjligtvis Centraleuropa.
Anmäl inlägget
Hoppsan
Skrivet av Karl von Knopp, 2012-09-20 09:11:52
Trevligt för omväxlingens skull att SAS inte rör sina få långlinjer från ARN den här gången..........
Anmäl inlägget
Negativitet
Skrivet av V2500, 2012-09-19 22:45:02
Det var da en flok fantastisk negative kommentatorer her. LAX og SEA lukkede bl.a. ned fordi man havde en stor mark organisation. Guess what. Omkostningerne er lavere i dag og man ansætter ikke en kæmpe organisation på marken i SFO. Ni kritiserer SAS for dårlig økonomi. Nu vælger man at trække et fly fra en rute som sandsynligvis kun lige ballancerer, for at flytte flyet over på en rute til den amerikanske vestkyst, som vil generere mere yield. Eat your heart out..
Anmäl inlägget
Aj aj
Skrivet av Trafiken ökar SAS backar, 2012-09-19 19:24:48
SAS flyger med samma antal långdistansplan sedan 10 år tillbaka sade någon... Men flygtrafiken vid sidan om SAS har ökat drastiskt. Det betyder att SAS tappat marknadsandelar på långlinjer. Sedan har de ju aldrig satsat på Sverige - Bangkok så ingen gråter... Thai sköter den trafiken med 747-400. SAS tid är förbi...
Anmäl inlägget
SFO
Skrivet av konkurrent, 2012-09-19 17:59:02
Sas borde kolla vilka som flyger mellan SFO och EU innan de börjar med ett nytt misslyckat experiment.
Anmäl inlägget
Trist
Skrivet av Slutet på SAS i BKK, 2012-09-19 12:20:57
troligen har SAS landat för sista gången i Bangkok oavsett vad de säger. De kan inte konkurrera med Thai eller någon annan. Sedan är det väl en tidsfråga innan SFO läggs ner. Om de inte klarade ekonomin på SEA eller LAX trots fullsatta flygplan hur tror de då att det går till SFO? trafiken med datafolk till Silicon Valley minskar och det är bara turister kvar... Nej de är på ett sluttande plan...
Anmäl inlägget
jaha...
Skrivet av densomleverfårse, 2012-09-19 10:34:13
Den linjen kommer aldrig öppnas igen!!
Anmäl inlägget
A321
Skrivet av pf, 2012-09-19 10:31:23
hørt om Thai?
Anmäl inlägget
A321?
Skrivet av Anders, 2012-09-18 18:31:17
Om det nu helt saknas affärsresenärer till BKK på sommaren skulle de inte kunna köra A321 med en mellanlandning istället? Om jag flyger CPH-BKK med Finnair, Emirates, Qatar eller Gulf Air måste jag ju dessutom byta flygplan så en snabb mellanlandning låter lindrigare.
Anmäl inlägget
SAS...
Skrivet av Macke, 2012-09-18 17:23:52
Som det ser ut så kommer jag och mina kolleger även i fortsättningen byta flyg ute i Europa då SAS inte har någon kapacitet att flyga på fler långlinjer. Tråkigt men nu satsar vi alla på konkurrenterna så kommer SAS snart bli tvungna att slå igen det lilla långdistansprogram dom har när alltfler väljer AY, BA, AF/KL. Tack alla SAS chefer för ett fantastiskt jobb:)
Anmäl inlägget
LAX och SEA
Skrivet av mamma, 2012-09-18 16:54:03
Sas klarade inte av konkurrensen på LAX och SEA. Vad har de för chans på SFO som har ännu mera konkurrens än SEA?
Anmäl inlägget
Klarar inte av konkurrensen
Skrivet av mamma, 2012-09-18 16:47:33
Nu börjar Sas ge upp Asien Finnair.
Anmäl inlägget
11 till 9, sedan 11 igen
Skrivet av Kalle, 2012-09-18 12:53:33
Det är förändringen av antal flygmaskiner de senaste 10 åren. Det kan ändras framöver.
Anmäl inlägget
Inte krymt
Skrivet av Tomas, 2012-09-18 11:57:38
Rätt ska vara att SAS långlinjenät varit konstant de sista 10 åren. Exakt samma antal maskiner. Sen har några frekvenser och destinationer ändrats..
Anmäl inlägget
Regionalbolag
Skrivet av Vad tas bort härnäst..., 2012-09-18 11:37:32
Tanken bakom att skattebetalarna äger SAS är väl inte att understödja ett regionalbolag. SAS långlinjenät har nu krympt till nästan ingenting!
Anmäl inlägget
Handlar ständigt om att överleva för SAS!
Skrivet av Survivor, 2012-09-18 11:31:43
Tråkigt att man aldrig kan läsa annat än överlevnad för SAS!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev