Skriv ut  

Svensk flygskola först med nytt tvåmotorigt skolflygplan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 september 2012
I oktober börjar eleverna på flygskolan EFTA att flyga skolans senaste nyförvärv, en tvåmotorig Tecnam P2006. Det innebär premiär i Sverige för den italienska flygplanstypen.

Tecnam P2006
Tecnam P2006

Det var de goda driftskostnaderna och miljöaspekten som vägde över när European Flight Training Academy, EFTA, valde att investera i den italienska flygplanstillverkarens Tecnams tvåmotoriga P2006.

– Den är bränslesnål och tyst och ett helt nytt flygplan, vad jag vet är vi först ut i Skandinavien med modellen och det är en fantastisk kärra, säger Peter Lindkvist, vd på EFTA.

Tecnam Cockpit
Tecnam P2006 Cockpit

Skolan startade så sent som 2009 och tog för ett knappt år sedan över Nyköpings Flygskola på Skavsta. Teorilektionerna sker på Bromma medan flyglektionerna gör på olika platser i landet. Nyköping är skolans första bas.

– Skavsta är en perfekt flygplats för en flygskola, det är många flygrörelser och mycket radiotrafik. Men när vi väl är uppe och svänger höger eller vänster så är vi ensamma i luften. Det ger effektiv och bra flygtid för eleverna.

Ett stycke in i oktober står det nya flygplanet på plattan för första gången och ska på sikt kompletteras med ytterligare minst en maskin. En simulator ska också placeras på flygplatsen.

Det tvåmotoriga planet har samma bränsleförbrukning som en enmotorig Piper PA28 eller Cessna 172 med rötter från 1950-talet. Dessutom kan den tankas med flera bränsletyper

– Intresset för den här typen av flygplan ökar snabbt i takt med skenande bränslepriser och ett fördjupat miljöengagemang, säger Ramtid Emami, svensk generalagent för Tecnam.

EFTA garanterar inte jobb efter utbildningen men Peter Lindkvist ser ett kommande generationsskifte som kräver fler piloter. Redan idag har en del av eleverna lyckats ta sig in på regionala flygbolag i Sverige men också till Norwegian och Ryanair.

– Allt beror på de egna kontakterna och vad man vill med sitt flygcertifikat.

Hitta din flygskola på nätet - klicka här!
Se filmklippet på flygplanet:



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tecnam P2006T
Skrivet av David, 2012-09-20 01:45:59
Väldigt fint flygplan, Flög de själv för min MEP - IR, Kul med Garmin 950 också! Dock så känns de inte riktigt som en MEP om man jämför med ex Senecan. Men 4 personer ombord, one engine out och de går fint att hålla 200ft/min climb-rate
Anmäl inlägget
Hej Nyfiken (visst känner jag dig?)
Skrivet av Peter , 2012-09-19 21:05:33
Den här första Tecnam P2006:an kommer uteslutande att "hyras ut" inom ramen för våra utbildningar. Men flera piloter står på kö för att flyga in sig på den, suget är stort. Min gissning är att vi snart får se fler av dessa maskiner i svenskt luftrum.
Anmäl inlägget
Fråga till Peter
Skrivet av Nyfiken, 2012-09-19 20:38:42
Peter - jag undrar om det går att hyra den privat och vad kostar den i timmen?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev