Skriv ut   Tipsa en vän  

Fortsatta problem med flyget till Värmland

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 oktober 2012
Den upphandlade trafiken till Hagfors och Torsby har fortsatt dålig regularitet. I förra veckan skedde ett krismöte och flygbolaget Avies Sverige har nu fått krav på en snabb förbättring.

Torsby flygplats

I våras tog Avies Sverige över den upphandlade trafiken på tre linjer runt om i landet. Efter stora inledande problem fungerar flygningarna nu bra på sträckorna Sveg-Mora-Stockholm och Pajala-Luleå. Men på linjen Stockholm-Hagfors-Torsby är regulariteten dålig och ett flertal flygningar har ställts in eller slingats om.
           
Det har nu gått så långt att näringsliv och politiker i de två värmlandskommunerna tröttnat. I förra veckan skedde ett krismöte med de inblandade.

Vi påtalade att de trafikstörningar som skett den senaste tiden inte är acceptabla och att regulariteten omgående måste förbättras, säger Johan Holmér avtalschef på Trafikverket, den myndighet som upphandlar flygtrafiken.
           
Framför allt är det bristen på back-up som stör verksamheten. Avies Sverige flyger med Jetstream 32, inlånade från det estniska moderbolaget och när det uppstått tekniska problem, har det inte funnits ersättningsmaskiner.

– Teknik kan alla flygbolag råka ut för, men vi är bekymrade över deras reservkapacitet. Ett ersättningsflygplan måste finnas på plats mycket snabbare än idag. Idag är kostymen alldeles för liten, fortsätter Johan Holmér.
           
Vid de senaste driftsstörningarna har antingen maskinen på linjen från Sveg slingats om eller så har kapacitet hyrts in från taxiflygbolaget Fly Logic i Malmö. Det har då varit en PA 31 som ersatt ordinarie Jetstream vilket reducerat antalet stolar. Enligt upphandlingsavtalet är det tillåtet som en lösning på akuta problem, men inget som får ske regelmässigt. Den avtalade kapaciteten och regulariteten måste hållas.

Hagfors flygplats
Hagfors Flygplats

I Torsby och Hagfors är tongångarna upprörda, många talar om ett totalt fiasko och att tilltron till flygtrafiken är förstörd. Det har nu gjort att Avies Sverige anställer en representant i Hagfors och Torsby.
           
Från Trafikverkets sida har man dömt ut viten, alltså böter, vid ett flertal tillfällen, nu senast i slutet av september. Däremot är det inte aktuellt att säga upp avtalet, något som en del företagare i Värmland krävt.

– Upphandlingen av flygtrafik är en tjänstekonstruktion och den är lite annorlunda än vanlig upphandling, säger Johan Holmér. Det operativa ansvaret ligger hos flygbolaget men det ska till allvarliga brister i säkerhet eller ekonomi för att vi ska ta till möjligheten att häva avtalet.

– Nu har vi skickat över en lista på förbättringskrav till flygbolaget och jag räknar med att det ska bli bättre. Vi har också ett nytt möte i december för att följa upp hur det går.
 
 
Flygtorget har utan framgång sökt Avies Sverige för en kommentar





Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Gör något åt saken!
Skrivet av Nisse, 2012-10-11 10:52:25
Att trafikverket tillåter att de upphandlade linjerna sköts så dåligt är ju skandal! Att avtalet inte kan brytas förutom när säkerheten eller ekonomi åsidosätts öppnar ju för den här misskötseln av regulariteten. De "böter" som dömts ut är uppenbarligen för låga då flygbolaget inte verkar ta avtalet på allvar. Dom har haft en väl tilltagen "prövotid" utan att visa att dom klarar av sitt åtagande så nu är det dags för Trafikverket att agera!
Anmäl inlägget
Flylogic ersätter med Metro
Skrivet av inte PA31, 2012-10-10 08:59:22
Flylogic ersätter med Turbopropp SW Metro ej PA31 som det står i artikeln. Dock är det riktigt att det är reducerat antal platser i förhållande till J32
Anmäl inlägget
Platsbrist i Torsby!
Skrivet av F/O, 2012-10-10 08:24:57
HAHAHAHA
Ja det är bra trångt i Torsby!
Anmäl inlägget
Har små flygplatser överlevt sig själva?
Skrivet av sihoma, 2012-10-10 00:20:01
Det finns för många små flygplatser med alldeles för litet passagerarunderlag för att staten skall ha möjlighet att hålla alla under armarna så de inte drunknar. Koncentrera trafiken till de större flygplatserna och ta tåget, flygbussen flygtaxi till Karlstad i Värmlands fall. Det finns bättre användningsområden för marken i Torsby.....
Anmäl inlägget
Nedläggning billigast.
Skrivet av Anders, 2012-10-09 12:04:31
Innan upphandlingen fastslogs att denna flyglinje inte var nödvändig men kunde få pengar om dessa räckte till. Någon ny upphandling på sträckan lär knappast ske om Avies drar sig ur. Då kanske nordvärmlänningarna sitter med sina stängda flygplatser och drömmer hur bra allt var på Avies tid.. Vi skattebetalare jublar nog över att myndigheterna äntligen börjar respektera var de pengar de väljer att festa upp kommer från.
Anmäl inlägget
Inga tekniker anställda
Skrivet av EST, 2012-10-09 11:31:04
Flygbolaget eller vad de nu kallar sig har inga tekniker i Sverige utan maskinerna skall klara sig utan att någon håller efter de. Nu ser vi hur det går. Konstig att de kan klara sig ekonomiskt.
Anmäl inlägget
Go Svenska Staten
Skrivet av Kommunisten, 2012-10-09 11:23:44
Billigast är bäst! Nästa gång kan vi väl ta ett ännu lägre bud utan att lära oss något av läxan
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Air BP
BAM
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev