Skriv ut  

Flybe lägger ner linjen Bromma – Kastrup

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 oktober 2012
Det blev tio månaders trafik mellan Bromma och Kastrup. Den 2 november drar sig Flybe Nordic tillbaka och därmed finns inget flygbolag kvar på linjen som lockade tre operatörer i början av året.

Flybe
Flybe Dash 8 Q400

I januari i år startade Flybe Nordic trafik mellan Bromma och Kastrup. I april följde Cimber Sterling efter och även Skyways hade långt gångna planer på att starta flygningar. Men efter den 2 november i år finns inte längre någon operatör på sträckan.  Flybe Nordic, det av Flybe och Finnair samägda regionalbolaget, har aldrig fått till någon lönsamhet på linjen, trots goda förhoppningar på motsatsen. Att erbjuda en utrikeslinje från cityflygplatsen Bromma till den stora hubben Kastrup ser på papperet ut som en god idé men den visade sig inte vara lönsam.
           
Flybe
Flybe ATR 72

Flybe Nordic flyg inledningsvis en ATR-72 med plats för 68 passagerare men när beläggningen svek bytte man till en ATR 42 med 48 stolar. Inte heller den mindre maskinen visade sig lönsam och nu läggs linjen ner.
           
Hur det kommer att påverka de stora expansionsplaner som Flybe har för den regionala delen Nordic, återstår att se. Tidigare i år meddelande flygbolaget framtidsplaner som talade om flera nya linjer i Norden och även inrikesrutter i både Sverige och Danmark. Bolaget talade om att hålla igång drygt 30 flygplan med kapacitet att transportera 4 miljoner passagerare i de nordiska länderna. 
           
Ännu är det dock planer som ligger i framtiden. I och med stängningen av linjen Bromma – Köpenhamn och tidigare i år också Skellefteå – Helsingfors, återstår fyra svenska linjer för Flybe Nordic. Det är Bromma – Tallinn, dagligen, Bromma – Oslo, sex dagar i veckan, Norrköping – Helsingfors, dagligen och Norrköping – Tartu i Estland, två gånger i veckan.
           
Samtidigt är det nu klart att Flybe Nordic tar över en stor del av Finnairs ordinarie rutter i Europa. Med 12 Embraer 190, fortfarande i Finnairs färger men märkta med en Flybe Nordic logo ska den sviktande lönsamheten i europatrafiken förbättras. Det innebär bland annat att Flybe Nordic tar ansvaret för Finnairs rutter till Stockholm och Göteborg.



Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygbyte
Skrivet av Allt förändras, 2012-10-17 23:08:51
Nä, du har rätt Anders. Gjorde en provbokning och vid nästa steg i processen visade det sig att det är flightbyte i Helsingfors. Tyckte väl att det var lite väl udda när jag läste om den i artikeln ovan. Arlanda- Tartu lades ju ned efter bara ett par månader så Norrköping lät lite konstigt i sammanhanget.
Anmäl inlägget
Nej allt förändras inte
Skrivet av Anders, 2012-10-17 21:27:05
Nej den linjen finns inte. Däremot Helsinfors till Tartu
Anmäl inlägget
Nästan okänd linje
Skrivet av Allt förändras, 2012-10-17 13:21:59
Jo, Anders. Norrköping- Tartu finns. Jag gick in på webbsidan och kollade.
Anmäl inlägget
2 miljoner årspax
Skrivet av Calle, 2012-10-17 12:35:48
Säg det till de 2 miljoner som årligen åker till/från Bromma och dagligen sparar någon timme eller mer på att nyttja flygplatsen.
Anmäl inlägget
Väntat...
Skrivet av K-d pax, 2012-10-16 20:40:16
Det är bara att inse att Stockholm inte klarar av att fylla en CPH kärra. Ute på Arlanda hjälper hela Sverige till att fylla kärrorna. Använd Bromma som allmänflygplats och låt Arlanda sköta det tunga trafikflyget.
Anmäl inlägget
Good joke!
Skrivet av Asgarvar, 2012-10-16 20:24:10
"Inte ens SAS fick ju någon lönsamhet...."
Anmäl inlägget
Ej fritt fram
Skrivet av Allt förändras, 2012-10-16 20:09:32
Miljöreglerna för Bromma är inte så enkla som vilka flygplanstyper som är godkända eller inte. Att en tyngre flygplansmodell är godkänd på Bromma innebär inte att det är fritt fram. Det finns starka begränsningar om hur många starter och landningar som får ske med dessa tyngre plan. Även om jag inte kan de exakta reglerna så har jag förstått att Malmö Aviation sitter på flertalet av de slotsen.
Kan någon här klargöra?
Anmäl inlägget
Norrköpinh
Skrivet av Anders, 2012-10-16 19:57:15
Tartu finns ej
Anmäl inlägget
TLL og OSL
Skrivet av pf, 2012-10-16 17:29:20
er vel FlyBe's to andre internasjonale ruter fra BMA...hvor lenge holder de?
Anmäl inlägget
flybe
Skrivet av Magnus, 2012-10-16 16:28:42
Jag tror att linjen Bromma-CPH hade varit mer lönsam med Emraer 170/190 Som är godkända flygplanstyper för Bromma.
Anmäl inlägget
Varför?
Skrivet av Sim, 2012-10-16 16:16:00
Jag har svårt att fatta hur SunAirs linjer till Århus och Billund är lönsamma? Om inte ens en linje till CPH funkar.. Synd att de slutar;( får hoppas på Nextjet till CPH och BritishAirways till London ;)
Anmäl inlägget
Inte överraskande
Skrivet av Emil från Lönneberga, 2012-10-16 11:54:23
Inte ens SAS fick ju någon lönsamhet på linjen när de flög den med sina Q400 för 5-6 år sedan. Men å andra sidan är ju Arlanda och Kastrup två olika sidor av samma mynt i SAS ögon sett. FlyBe ingår väl i Finnairkonceptet idag och Finnair var väl bara sekunder från ekonomisk kollaps i våras efter alla turer om insideraffärer och andra ohederligheter i bolagsledningen. Det var väl några huvuden som rullade.
Anmäl inlägget
Nextjet
Skrivet av ntj, 2012-10-16 11:52:35
NEXTJET tar över linjen. Att fylla en kärra till CPH är en barnlek!
Anmäl inlägget
Inget blir som det är
Skrivet av Allt förändras, 2012-10-16 11:39:38
FlyBe har haft en hel del reklam i dagstidningarna, såväl i pappersvarianterna som nätupplagorna.
Men SAS är ju den som dominerar på linjen eftersom så många ska vidare med andra SAS-flyg från Kastrup. Nowegian brukar förstås också ha välfyllda plan på sträckan.
Någon tidvinst har resenärerna inte haft eftersom Flybe flugit med så pass långsamma plan.
Rutten Norrköping- Tartu var en nyhet för mig!
Anmäl inlägget
ATR?
Skrivet av Amanda, 2012-10-16 10:14:24
Flygplanet av typ ATR som visas på bilden ovan ser märkligt ut!
Anmäl inlägget
Sv: Varför
Skrivet av PAX, 2012-10-16 09:28:39
Hade/har dom Code Share avtal med några bolag på Kastrup?? Annars är ju idén lite döfödd och meningen med "hub" värdelös.
Anmäl inlägget
Varför?
Skrivet av Jan, 2012-10-16 08:12:29
De hade väll reklam på flygbussarna och bussarna inne i stan tror jag. Men jag tycker att det är konstigt att linjen inte fungerar till ett så stort nav som Kastrup. Bromma är också så överlägset smidigt.
Anmäl inlägget
Säger väl en hel del om flyg i Sverige!
Skrivet av Expansion, 2012-10-16 08:09:05
Det säger väl en hel del om hur flyget går i Sverige!
Kan man inte få en linje att fungera mellan nordens huvudstäder så ta tåg,buss,bil, cykel eller gå dit ni ska.
Anmäl inlägget
BMA-CPH
Skrivet av Anders, 2012-10-16 07:50:40
Är jag den enda som missat att den här linjen ens fanns till?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev