Det finns 13 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Kommentar till Ny Linjeflygaffär
Skrivet av Gus, 2012-11-01 18:31:42
Linjeflyg var tvungen att skaffa sig större flygplan då svensk inrikestrafik ökade men Arlandas kapacitet var konstant. 1:a Irakkriget: inrikespax minskade från 9 till 6 MPax. Då kollapsade LIN och SAS fick ta hand om LIN 1992. Först därefter har Arlandas 3:e bana byggts och kapaciteten ökats.
|
|
Linjeflyaeffaer?
Skrivet av pf, 2012-11-01 09:07:53
Ja, SAS kan integrere WF inn. Men øke priser, neppe. WF's største aktiviteter er kortbane i Norge, som blir upphandlet. WF har konkurrenter og kan ikke presse priser ovenfor den norske staten i det uendelige. Da vil høyst sannsynlig Staten endre vilkårene for utlysning. Både innenriks og regionalt til utlandet flyr i dag selskapet med konkurranse, der kan neppe priser heves.
|
|
Heja SAS
Skrivet av Ny Linjeflygaffär, 2012-10-31 21:17:31
SAS kan ju alltid integrera Wideroe i sin mainline operation som man gjort med Linjeflyg och Braathens. Vips går priserna upp och trafiken störtdyker. Känt SAS-recept!! Wideroe dör och SAS med fastän långt senare efter att man kramat ur tillgångarna. Hur länge ska skandinavien stå ut med SAS?
|
|
Pilotlön på hög köper flygbolag?
Skrivet av Annan resenär, 2012-10-31 19:01:00
Bevis på att pilotlönerna är för höga. Man hör aldrig att flygvärdinnor eller lastare köper ett flygbolag.
|
|
Varför sälja...
Skrivet av F/O, 2012-10-31 17:14:23
..nått som på 5 år ger mer pengar genom ägande än en tillfällig engångspost? Det skulle vara väldigt kortsiktigt tänkande.
|
|
plus minus?
Skrivet av m, 2012-10-31 17:02:49
Sälja ut ett bolag för ca en miljard som årligen drar in ett par hundra miljoner låter billigt. SAS kanske säljer det och avslutar avtalet med WF?
|
|
Vore konstigt
Skrivet av Fundersam, 2012-10-31 14:27:16
att sälja ut det ända bolag som bringar några pengar
|
|
Hei PAX,
Skrivet av pf, 2012-10-31 14:14:19
er det derfor DAT tidligere har vunnet upphandling Oslo/Bergen-Florø v.v.?
|
|
Stor risk...
Skrivet av PAX, 2012-10-31 11:08:11
En stor andel flygningar som Wideroe gör subventioneras av Norska Staten. Var 36e månad upphandlas dessa, och det är en stor risk. Det var på en ren teknikalitet som dom fick behålla kontrakten 2011. Det Danska bolaget som vann upphandlingen (var det DAT?) kunde inte påvisa att dom hade vara och rutiner för att operera i det Norska vinterklimatet. Att investera i ett bolag som har en så stor andel statligt upphandlad trafik är en stor risk.
|
|
Det finns.....
Skrivet av Pappa, 2012-10-31 10:37:24
mycket riskkapital och villiga investerare i Norge, speciellt när det gäller Norska intressen. Tror inte det är några problem för SAS att få bra betalt, där personalen på Wideröe går in som delägare med en rik investerare, sedan skriver man ett långsiktigt samarbets-avtal med SAS.
|
|
Avkastning
Skrivet av Dream on, 2012-10-31 09:48:46
SAS slåss för sin överlevnad och i processen hotas andra som Wideroe. SAS kommer att begära så mycket pengar för Wideroe att ingen pilotgrupp kan finansiera köpet. Den som köper är penningstinn och kommer att kräva en sådan avkastning att Wideroe kommer att få gå på svältkur för att överleva...
|
|
WF flyr
Skrivet av pf, 2012-10-31 09:38:27
mye produksjon for SAS i Norge-så man må være forsiktig med hvem man selger til
|
|
Det är väl självklart......
Skrivet av Pappa, 2012-10-31 08:33:06
att SAS aldrig skulle sälja Wideröe till Kjos eller någon annan konkurrent!!
|
|