Skriv ut  

Nextjet utökar kapaciteten

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 november 2012
Med start idag ökar Nextjet kapaciteten på linjerna från Norrköping och Karlstad till Köpenhamn. Ett strategiskt steg för att bland annat minska beroendet av den upphandlade trafiken.

NextJet

Idag ökar Nextjet kapaciteten på linjerna från Norrköping och Karlstad till Köpenhamn. Det innebär bland annat att en SAAB 340 stationeras i Norrköping och på båda sträckorna får anpassade tidtabeller och bättre förbindelser.
                     
Det är ytterligare ett steg på den inslagna vägen att sakta bygga verksamheten i de tre olika marknader där flygbolaget vill höra hemma när det gäller den reguljära linjetrafiken: Den upphandlade trafiken i Norrland, eget kommersiellt ansvar på sträckorna från Halmstad och Växjö till Arlanda som tidigare flögs i samarbete med Sverigeflyg och matartrafik från mellansverige till Kastrup.

– Det är tre segment som vi arbetar och som alltmer utkristalliserar sig som vår nisch. Den utökade kapaciteten från Norrköping och Karlstad till Köpenhamn har varit med i planen en längre tid. Därför känns det bra att kunna dra igång det idag, säger Brian Liddle. Commercial Director på Nextjet till Flygtorget.
                     
Nextjet är med start i år interlinepartner med bland andra SAS och det motiverar utökningen på linjerna till Köpenhamn, dit bolaget flyger också från Örebro och Linköping.

– Nu kan vi anpassa tidtabellen till resenärerna så att det blir smidigare att flyga vidare ut i världen med SAS via Köpenhamn, fortsätter Brian Liddle. Samma sak gäller på linjerna in till Arlanda som är vår hub och de möjligheter som finns att resa vidare därifrån, också då med SAS.
                     
Utökningen av trafiken till Kastrup ger också möjlighet att skapa en kommersiell motvikt till den upphandlade trafiken. Nextjet har den att tacka för tillväxten i bolaget men det är samtidigt en affär som måste förnyas vart tredje-fjärde år. Vid den senaste upphandlingen tappades också linjerna från Arlanda till Hagfors, Torsby, Mora och Sveg tillsammans med sträckan Östersund-Umeå-Luleå.

– Vi är varma i kläderna och kan marknaden när det gäller destinationerna i Norrland. Den upphandlade trafiken står för en betydande del, cirka 40 procent av vår verksamhet och därför vill vi stärka också andra delar av trafiken.
                     
Den analysen har bland annat inneburit att Nextjet tagit över det kommersiella ansvaret för sträckan Arvidsjaur – Arlanda som tidigare ingick i upphandlingen.

– Det var ett logiskt beslut eftersom vi såg hur bra marknaden utvecklade sig. Å andra sidan har vi byggt försiktigt och tar inte större risker än vad vi klarar. Det har vi gjort ända sedan Nextjet startade och eftersom vi inte har några utomstående investerare i bakgrunden. Det gör att vi arbetar linjespecifikt, varje linje måste bära sina egna kostnader.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev