Skriv ut  

LFV på väg in i Irak

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 november 2012
Möjligheter till ökat utbyte av produkter och tjänster och i förlängningen av det möjligheter för svenska flygbolag att öppna trafik på Irak. Det är resultatet av ett avtal som LFV nyligen tecknade med Irak.

Svenska flygbolag var tidigt ute med linjetrafik till Irak. Nu följer LFV i spåren i och med ett avtal som kan ge möjligheter till utbyte av produkter och tjänster. Det sker genom det egna dotterbolaget LFV Consulting och är en del i den strategi som utvecklats sedan Luftfartsverket delades i två delar.

- Det ligger i linje med den internationalisering som vi arbetar efter idag, säger Per Fröberg, pressansvarig på LFV.
         
Flygtrafiken i Irak har ökat starkt de senaste åren men driften av de större flygplatserna i landet har inte hängt med.

- Det handlar i mångt och mycket om tänkandet kring var en flygplats är, säger Lars Håkansson, vd för LFV Aviation Consulting till Flygtorget. En flygplats är idag en marknad där hanteringen av flygplanen bara är en del av verksamheten och ska kompletteras med affärer, restauranger och parkering. Det är ett affärsmässigt tänkande som är nytt för många flygplatsmyndigheter.
         
LFV är redan idag på plats i Irak med flygtrafikledning och utbildning. Det nya avtalet med Irak öppnar ytterligare möjligheter att bli leverantör av bland annat säkerhetssystem och passagerarflöden.
- Vi är bra på passagerarflöden och i Bagdad tar det upp mot fyra timmar att ta sig igenom terminalen medan vi är vana vid max en halvtimme. Sedan ser vi framför allt affärsmöjligheter inom greenflight och luftrumsplanering. Det är områden där vi kan leverera vårt kunnande.
         
I Irak är det i första hand flygplatserna i Bagdad och Basra som LFV ska arbeta med. Båda två var för 20 år sedan blomstrande verksamheter men har under krigsåren mer eller mindre förfallit och behöver nu rustas upp.
         
Samtidigt letar de irakiska myndigheterna efter fler flygbolag som är intresserade av att starta trafik till landet. Svenska flygbolag var pionjärer när flygtrafiken återupptogs efter kriget, något som gynnat LFV i förhandlingarna och i Irak ser man gärna fler svenska flygbolag.
         
Irak är inte det enda landet i mellanöstern där LFV är verksamt. I Jordanien pågår mätningen av inflygnings- och navigeringshjälpmedel och i Yemen pågår en omorganisation av den nationella luftfartsmyndigheten. I Förenade Arabemiraten lyckades LFV slå ut engelska Serco och ska nu driva flygtrafikledningen vid flygplatsen i Ras al-Khaimah.

- Vi har arbetat i 75 olika länder världen över de senaste åren och mellanöstern är en prioriterad marknad för oss. Sedan har vi Kina där det invigs en nya flygplats var fjortonde dag under de kommande tio åren.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Irak flyg
Skrivet av Ville Viking, 2012-11-23 15:55:03
Jo men dessa bolag drevs av engelsmän islänningar och greker. Irakierna vill ha ett svensk/irakiskt flygbolag.
Anmäl inlägget
Helomvändning
Skrivet av Isak, 2012-11-23 14:25:14
Men Irak kastade ju ut de mindre svenska flygbolagen för att dom var för små om ni kommer ihåg.
Anmäl inlägget
Bra gjort LFV
Skrivet av Ville Viking, 2012-11-22 21:53:03
Svenskar är populära i Irak! Hjälper vi dem med infrastruktur så hjälper de oss med olja. Synd att engelsmännen/islänningarna tog död på Viking och Tor Air!
Anmäl inlägget
åtgärda LFVs kostnadsnivåer här hemma!
Skrivet av Erik, 2012-11-22 14:18:34
LFVs kostnadsnivåer liknar de tidigare på SAS. Arbetstider, lönenivåer, pensionsavtal mm behöver åtgärdas för en hållbar framtid för det svenska flyget.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev