Skriv ut  

Estonian Air halveras i storlek

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 november 2012
Estonian Air slåss för sin överlevnad och reducerar nu flygprogram, flotta och personal till hälften. Svenske vd:n Jan Palmér ser den hårdhänta bantningen som enda vägen till överlevnad.

Estonian Air

Den i november tog Jan Palmér över ledningen av estländska Estonian Air. Bara ett par veckor senare halveras flygbolaget, både vad gäller personal och linjenät.
– Mitt uppdrag är att vända bolaget och det gör vi genom att gå tillbaka till de kärnlinjer som byggt upp flygbolaget en gång, säger Jan Palmér till Flygtorget.
                      Estonian Air bildades 1991 i svallvågorna efter murens fall och med tidigare flygplan från Aeroflot i flottan. Tidvis var SAS hälftenägare i bolaget och har idag kvar tio procent, resten äger Estländska staten. Det var när planerna på att växa från en mindre regional aktör till ett större nätverksbolag med Tallin som hubb, som svårigheterna började på allvar. Med Boeing 737 i flottan drogs passagerarantalet upp men det var till biljettpriser som inte täckte kostnaderna.
– Köpa volym går bra men sedan, när det var dags att börja tjäna pengar, då fungerade det inte, säger Jan Palmér. Det dåliga resultatet exploderade med en förlust på drygt 20 miljoner euro.
                      Den hårdhänta omstrukturering som nu pågår innebär att linjenätet reduceras till tio kärndestinationer: Stockholm, Köpenhamn, Amsterdam, Bryssel, Oslo, Moskva, St Peterburg, Kiev, Vilnius och Trondheim. Trafiken till Göteborg har fått stryka på foten, liksom bland annat London, Wien, Hannover, Helsingfors och några inrikeslinjer. Flygplansflottan reduceras också den, de stora Boeing 737 försvann redan tidigare och nu ska hela flygprogrammet klaras med fem CRJ 900 eller eventuellt Embraer 170, två typer som Estonia Air flyger i nuläget.
– Vi sa ha en enhetsflotta men det är inte spikat vilken maskin det blir.
                      Den kraftiga reduktionen i trafik och flygplan innebär också att personalen minskas med närmare 150 personer, nästan hälften av alla anställda.
                      Den nya och slimmade organisationen ska nu ta upp kampen med framför allt grannflygbolaget Air Baltic, betydligt större och kraftfullare och med långtgående ambitioner på att bygga upp den egna hubben i Riga, knappt 30 mil bort och med ett betydligt större linjenät.
                      Den omedelbara planen är att få flygbolaget på fötter. Därefter kan det vara aktuellt med att börja söka en partner för samarbete eller rent av samgående.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Självklart
Skrivet av FT, 2012-11-27 17:23:18
Tack!
Anmäl inlägget
plus N
Skrivet av AA, 2012-11-27 17:11:12
EstoniaN Air kanske? (+n)
Anmäl inlägget
Go west,
Skrivet av pf, 2012-11-27 11:36:30
man kan jo bare spekulere i om konkurransen med Ryanair på London-markedet er lite lønnsom
Anmäl inlägget
Go west
Skrivet av Undran, 2012-11-27 11:01:15
Är verkligen trafiken till Trondheim mera lönsam än London?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev