Skriv ut  

Kan SAS lära sig något av Air Berlin?

Flygnyheter, Lars Brynielsson, den 3 december 2012
SAS och Air Berlin har inte bara en stor konkurrent i Lufthansa. De brottas med liknande svårigheter för att få kontroll över kostnader och genomför båda ambitiösa besparingsprogram. Här finns kanske lärdomar att hämta för SAS, funderar Lars Brynielsson i en jämförelse av de två bolagen.


airberlin
Air Berlin

Air Berlin konstaterar liksom SAS att det inte räcker med lunken i en traditionell effektiviseringsplan när det är fel på företagets struktur. Flygindustrin ställs inför nya villkor i ett allt snabbare tempo och varje flygbolag som vill överleva och utvecklas måste ständigt hålla sig i trim.

SAS fortsätter med 4Excellence men lägger till 4Excellence Next Generation, 4XNG, för att bl a göra upp med facken om höga löner och stela arbetsvillkor som bidragit till att SAS blivit oflexibelt, har hög kostnad och tappat marknadsandelar. Air Berlin noterar att Shape & Size inte räcker för att möta bolagets svårigheter nästa år och lägger till Turbine 2013 för att reducera kostnaderna och effektivisera driften under bibehållet varumärke.
   
Förändringarna för SAS har drivits på av de tre Skandinaviska regeringarna, Wallenberg och bankerna med råd från olika konsulter. Lösningen blev en veckas ultimatum till facken eller konkurs. Enligt Dagens Nyheter väljer Svenska regeringen att mörklägga sin inblandning i projektet att rädda SAS som gick under kodnamnen Pegasus och Achilles. Krispaketet innebär att 6 000 anställda försvinner genom neddragningar och försäljning av stationsverksamheten samt försämrade villkor för de kvarvarande 9 000 anställda.
   
I samband med Air Berlins övertagande av TUIs tyska linjer 2009 ändrades bolagets ägarbild. Tidigare störste ägaren, amerikansk-ryska oligarken Len Blavtnik, sålde sin andel och turkiska ESAS Holding blev störste ägaren. Från 2012 köpte flygbolaget och partnern Etihad 30 procent av bolaget. Idag ägs Air Berlin av spridda tyska ägare 50 procent, Etihad från Förenade Arabemiraten 30 procent, ESAS Holding från Turkiet 12 procent och spridda ägare från övriga länder 8 procent. Förändringarna i Air Berlin drivs till hälften av tyska och till hälften av internationella intressenter.
   
Air Berlin har drabbats av stora svårigheter såsom den arabiska våren, den tyska flygskatten och förseningen av Berlins flygplats. Efter den katastrofala förlusten 2011 blev det nödvändigt med ny ägare, kapitaltillskot och effektiviseringsprogrammet Shape & Size.  Bolaget redovisar positivt driftsresultat i Q312 men prognoserar liksom SAS förlust 2012 och ökade problem framöver. Jämförelsen nedan visar att Air Berlin har en brantare uppförsbacke från 2011 än SAS.
Air Berlin ekonomi

SAS ekonomi

Turbine 13 innebär att Air Berlin strukturerar om nätverket och anpassar tidtabellerna till Etihad, flygbolagen i oneworld och nya samarbetspartnern Air France-KLM i konkurrerande alliansen Skyteam. På Asien ökas antalet destinationer till Kina och Indien via transfer i Abu Dhabi med Etihad. På Nordamerika koncentreras trafiken från BER och DUS till de stora destinationerna NYC, CHI, LAX och MIA. Samarbetet med American Airlines utökas för anslutningar inom Nordamerika. Trafiken till Mallorca expanderar till över 400 flygningar per vecka från flera destinationer i Tyskland, Österrike och Schweiz. Det helägda lågkostnadsbolaget Air Niki får en enhetsflotta av Airbus 200 familjen och utökar trafiken från navet i VIE till medelhavsländerna. Udda linjer läggs ner eller flyttas över till BER. Det tidigare beslutet att reducera flygplanflottan från 175 till 158 flygplan har skärpts ner till 135 flygplan.
   
Både Air Berlin och SAS har Lufthansa som en konkurrent, Air Berlin direkt på Lufthansas hemmamarknad och SAS indirekt som den nordiska lillebror som ska uppföra sig väl inom Star Alliance. Ett uttalande från Air Berlins CCO Paul Gregorowich ”om vi önskar bli ett alternativ till Lufthansa behöver vi ytterligare kostnadsbesparingar” visar på Air Berlins ambitioner. Han säger att det går bra att samarbeta över alliansgränserna och att oneworld tillfört 305 000 passagerare.

En jämförelse från Air Berlins och SAS resultatredovisningar 3Q12 per producerad stol visar att bolagen har motsvarande biljettintäkter men att SAS har större övriga intäkter från bl a charter och frakt. Detta är ett av skälen till att SAS har högre kostnader.
    Air Berlins personalkostnad för sina 9 390 anställda svarar för 10 procent av driftskostnaderna. SAS personalkostnad för sina 13 645 anställda svarar för hela 28 procent av driftskostnaderna. Då SAS har personalkostnad för egen handling får Air Berlin högre handlingskostnad än SAS. Båda bolagen har en gigantisk utmaning att se över affärsmodell och struktur och att sänka sina kostnader utan att hamna i strejker. Problemet är inte att tjäna pengar under kvartal 3 – det gör de flesta flygbolagen – utan att få till ett lönsamt helårsresultat – då behövs låga kostnader och flexibilitet. En lämplig benchmark är Europas ledande lågkostnadsbolag där easyJet ligger på 60 och Norwegian på 73 Euro per producerad stol.

Air Berlin och SAS ekonomi

Air Berlins balansräkning är svag. Nettoskulden har ökat till 853 miljoner Euro. Eget kapital är bara 8 procent av skulder och eget kapital. För att stärka sin likviditet planerar Air Berlin att liksom SAS ”sälja” sitt bonusprogram.
    Vad pekar på att Air Berlin kommer att lyckas med Turbine 2013?
1) Kapitalstark ägare som kan den internationella flygindustrin. Etihad ägs av den styrande familjen i Abu Dhabi. CEO är James Hogan med mer än 30 års erfarenhet från flygindustrin. Etihad behöver Air Berlin som fotfäste i Europa och kommer inte att ge upp i första taget.

2) Kapitalstark ägare som kan lågkostnadsflyget. ESAS holding har utvecklat Pegasus Airlines till Turkiets ledande lågkostnadsbolag. Sedan 2011 samarbetar Air Berlin och Pegasus mellan sina baser i Tyskland och Turkiet. Bolagen behöver varandra, framförallt sedan Lufthansa och Turkish Airlines börjat diskutera samarbete. Air Berlin äger lågkostnadsbolaget Fly Niki som bör kunna utvecklas.

3) Kunnig styrelse som kan flygindustrin och som inte drar sig för otraditionella lösningar utanför Tysklands och alliansernas gränser. Det finns en risk att olika intressen kan låsa styrelsens förmåga att leda Air Berlin framåt samt att de kommer i konflikt med facken.

4) I Lufthansas ögon behövs inte Air Berlin som dessutom gör avtal med ärkerivalerna från mellersta östern och Frankrike-Holland. Air Berlin har inte råd att misslyckas med t ex en strejk då Lufthansa ligger beredd att ta över med den egna lågkostnadssatsningen baserat på Germanwings.
SAS har många skäl att följa och reflektera över utvecklingen i Air Berlin. Framöver kan vi jämföra bolagens förmåga att gå från ”snack till verkstad”, dvs att genomföra 4XNG och Turbine 2013.
    Heja SAS!
Lars Brynielsson
AMiSAB



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Till "En som inte vet"
Skrivet av Nisses kusin, 2012-12-06 12:05:22
Vad har proratering med detta att göra ? Dessutom har väl Lufthansa och SAS joint-venture till Tyskland, d.v.s. man delar på intäkterna.
Anmäl inlägget
SAS Lufthansa
Skrivet av En som inte vet , 2012-12-05 14:53:42
Pga av prorateringsavtalen LH och SK så har alltid SAS dragit det kortaste strået. Vissa avgångar ARN-FRA så får SAS 25 % av intäkterna och LH 75 %. SAS har nästa på samtliga prorateringsträckor mindre andel !!!!
Anmäl inlägget
SAS konkurrerar med Lufthansa ?
Skrivet av Nisses kusin, 2012-12-05 11:59:25
Mellan SAS och Lufthansa är det samarbete som gäller, inte konkurrens. Det är flygbolag som har andra villkor (DY, Mellanösternbolagen) med bemanningsföretag och utanför EU-regler som är konkurrenterna till flybolag som SAS, Lufthansa och Air Berlin.
Anmäl inlägget
Nä nu !
Skrivet av Carl E de Hubin , 2012-12-04 18:03:15
Bäste Lars nu räcker det. SAS är ett exempel på frånvaro av styrelseansvar, politiska hänsynstagande och skyddad verkstad. Flygbolaget som skyddad verkstad. Redan 1990 försökte vi på Commercial depratmnet påpeka orimligheterna !
Anmäl inlägget
NAS är långt ute,. Det håller aldrig i längden!
Skrivet av Kalle, 2012-12-04 16:59:09
Att skaffa sig konkurrensfördelar med hjälp av kreativa upplägg (kontraktsanställda via bemanningsbolag, där lönen betalas ut i skatteparadis), håller inte i längden. Det riskerar att stoppas, när väl skattemyndigheter och politiker vaknar. Jo, det kan ta tid, men till slut så.... Att inte vara konkurrenskraftig utan dessa tvivelaktiga konstruktioner, det är bräckligt!
Anmäl inlägget
Loser/winner
Skrivet av Specialisten, 2012-12-04 14:01:48
Farför snegla på en loser när det finns vinnare = NAS
Men det är man väl för "duktiga" för.
Anmäl inlägget
Sv: Tveksamt
Skrivet av mamma, 2012-12-03 23:00:30
Bra jämförelse med Air Afrique och East African. Samma elände.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av TO, 2012-12-03 17:42:06
Länge leve SAS! Skadinaviens trevligaste och bästa flygbolag! De tar hand om passagerarna! Heja SAS!
Anmäl inlägget
Nej, Air Berlin är verkligen ingen "role model"
Skrivet av PAX, 2012-12-03 11:45:08
Nu blir dom en marionettdocka under QR och Al-Baker's ledning.
Anmäl inlägget
Ingen bra jämförelse
Skrivet av Tveksamt, 2012-12-03 11:30:36
SAS har problem som inte liknar något annat flygbolag i hela välden sedan East African Airways och Air Afriques tid. Tre länder som ska samsas och att dansken tar all trafik!! Nej aAr Berlin klarar sig men det gör inte SAS utan uppdelning av bolaget länderna emellan.
Anmäl inlägget
Man kan inte lära sig något om ...
Skrivet av Nobel, 2012-12-03 10:01:33
SAS Kan inte läsr asig något så länge de har attityden att man är störst och bäst på allt i hela världen!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev