SAS utvidgar långlinjekapaciteten

Publicerad den 2 januari 2013
Kommentarer
Det blir dussinet jämnt i långlinjeflottan när SAS hyr in en Airbus 340 för att stärka kapaciteten. Den behövs i första hand som back-up när sommarprogrammet och därmed nya linjer till USA startar.

SAS har idag elva flygplan i långlinjeflottan, sju Airbus 340-300 och fyra Airbus 330-300. De är hårt utnyttjade i flygprogrammet och minsta störning ger problem. Det var tydligt i somras när tekniska orsaker och en försenad C-check tvingade fram en nödlösning med inhyrd kapacitet på linjen till Köpenhamn – Washington. Då var det portugisiska Euro Atlantic som flög SAS ordinarie trafik med en chartrad Boeing 777-200.
           
Det är en situation som SAS inte gärna vill se igen, särskilt inte inför starten av den nya linjen till San Francisco och ökade frekvenser till New York. Lösningen är att långtidshyra en Airbus 340-300, troligen från det chilenska flygbolaget Lan som just nu fasar ut sina Airbus och går över till Boeing 787.

– Den extra Airbusmaskinen ska i första hand användas som back-up i trafikprogrammet. Vi vet redan idag att några av våra Airbus 330 ska målas om och så vill vi vara förberedda om det skulle blir teknikstörningar, säger SAS presschef Elisabeth Manzi till Flygtorget.
           
Det innebär att det inhyrda flygplanet kommer att scheduleras runt i hela långlinjeprogrammet. Den kan alltså sättas in även på USA-trafiken från Arlanda trots att den primärt flygs med Airbus 330. Flygplanet behåller originalmålningen från Lan men flygs av svensk flightdeck och kabin, troligtvis också i SAS vanliga kabinkonfiguration. Det kräver i så fall en del ombyggnad eftersom det chilenska flygplanet har flat-beds i sektionen för business-class.

– Alla detaljer är ännu inte klara men jag kan bekräfta att vi tar in ytterligare ett långdistansflygplan inför sommarsäsongen., säger Elisabeth Manzi.
           
Däremot finns det inga uppgifter om hur långt SAS kommit i arbetet på nästa generations långlinjeflotta.
– Det är inget bestämt om när vi ska fatta beslut men vi vet naturligtvis att vi måste bestämma oss snart. 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Sam
2013-01-06 16:18

Go SAS Go

GSEspotter
2013-01-04 16:47

Nu var ju mitt inlägg lite ironiskt, lite med glimten i ögat så att säga.

Jet not yet
2013-01-04 12:19

Typiskt att SAS nu hyr in A340 som är näst intill omöjlig att få lönsam. Ställer sig ingen frågan i SAS varför A340 fasas ut i de flesta flygbolag. För att överleva på långdistans borde SAS ta ett omgående beslut att byta ut flottan. Kabinerna i nuvarande A330/340 ser bedrövliga ut, entertainment systemet fungerar dåligt. I Wall Street Journal undersökning om komforten i First och Business var SAS inte ens med.

pf
2013-01-03 14:08

bør snarest oppdatere seg på Airbus sine produkter-bildet er av en A-340

777
2013-01-03 13:24

Kul att SAS hyr in detta flyg från Lan Chile.
Men det är synd att dom ska flyga runt i Lan Chiles målning(enl artikel)
Flyget ska hyras i 6 år så nog borde man väl kunna måla om flyget i SAS färger.

Doknow
2013-01-03 11:46

Det vore trevligare on Flygtorget hade använt en bild av A340-300 som artikeln handlar om, inte A330-300.

Kalle
2013-01-03 11:00

Kabinfaktorn är mycket hög och bokningarna fina framöver. Konkurrenskraftigt pris i förhållande till allt som ingår (ca 20t SEK billigare än C-klass Lufthansa tor Asien). “Nästan” flatbeds fungerar rätt bra det också. Kundnöjdheten är all time high i november. Självklart finns möjlighet till produktförbättringar och det kommer. Spännande att gissa på nya destinationer. Miami eller Houston? USA går väldigt bra. Singapore?

Förnuft i luften
2013-01-02 21:56

Håller med Eurobonus Guld.

Vill också påpeka att eftersom redaktionen, med all rätt plockade bort inlägget från “Inte Skandinaviens arab” så framstår mitt förra inlägg delvis som obegripligt. Det relaterar till större delen till det bortplockade inlägget.

Traveller
2013-01-02 21:08

Vad…..har SAS fortvarande angled seats på business och inga flat beds?
Vem vill flyga SAS långlinjer och sitta på angled seat på business när andra bolager tex. Finnair har full flat beds.
Kan ngn påminna SAS att det är år 2013.

Eurobonus Gold
2013-01-02 21:02

Vilken tråkig attityd det är bland flertalet av er på detta forum. SAS har just lyckats förhindra en konkurs och satsar nu dessutom genom att öppna nya linjer. SFO är en av dessa som dock sedan tidigare var planerad. Bra att SAS bygger upp sin redundans genom att hyra in en A340-300. Personligen håller jag tummarna för SAS och hoppas på fler långlinjer från CPH. Vilken tror ni blir nästa?

Kalle
2013-01-02 20:27

Den flygs av SAS crew inte bara svensk crew och den byggs inte om inuti. Den är inte dyr. Ca 33% av arbetsplatserna i SAS är norska.

pf
2013-01-02 18:35

en nyhet i artikkelen?

For dersom LAN faser ut A-340, så stenges den profitable ruten SCL-AKL-SYD v.v ned?

Man må vel ha 4 motorer over det sørlige stillehav hvor det er få alternativplasser.

Lillebror
2013-01-02 16:30

Är man liten så är man!
Då får man hyra in kapacitet istället!
Billigt eller ekonomiskt. nää!
Det spelar väl ingen roll för ett bolag som SAS som anser sig ha råd att köpa vad de vill!

pf
2013-01-02 14:09

er det når en aksje går fra 1 til 2. 1 % er det når den går fra 100 til 101.

F/O
2013-01-02 14:05

Med livet som insats på att bli trakasserad av en språkpolis eller av andra som vill göra narr av ens inlägg så tänkte jag föra tillbaka diskussionen till något mera intressant. Har ni sett att SAS aktien stigit med 5% idag? Vilken utveckling kan vi se här? Väntas riktad nyemission för befintliga aktieägare som en ytterligare åtgärd för att få in mera pengar eller klarar sig SAS med försäljning av Wideroe som förhoppningsvis blir under våren?

pf
2013-01-02 13:35

Inte skandinaviens arab, hei. Først Fornstora dar var på 1600-tallet, da kunne svensker være storsnutede. Gløm da ikke de 30-40 tusen unge som jobber i oljanasjonen nå til dags.

Ellers, så er det mulig at du ikke har lest artikkelen. Der fremgår det at det innleide planet fra LAN Chile skal bemannes med svensk crew-det var det jeg kommenterte. Det er saken !

Förnuft i luften
2013-01-02 13:02

Om du inte vill förstå danska så visar det på dina egna brister, GSEspotter. Alla skandinaver om vill kan förstå danska.
@Inte Skandinaviens arab. Innan du klagar på norrmannens språk så kanske du behöver lära dig lite svenska skrivregler själv. Man har inget stort D efter kommatecken och dessutom är det fel preposition. Man skriver inte “med” svenska utan på svenska. Värst av allt: “svensk fientliga”. Sluta genast att särskriva svenska sammansatta ord!!! Gör aldrig om det!

GSEspotter
2013-01-02 10:47

Svenska är väl det minst komplicerade språket i Skandinavien, som vi alla förstår. Vi hade ju inte förstått så mycket om flightdeck bestod av danska crew.

pf
2013-01-02 09:29

ja SAS er jo Svensk alt sammen….

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten