Norrköping tappar linje till Köpenhamn
Publicerad den 10 januari 2013Förra året tog Nextjet över trafiken på linjen mellan Norrköping och Köpenhamn efter att Skyways gått i konkurs. Sedan tidigare flög bolaget mellan Linköping och Köpenhamn och två separata linjer från tvillingstäderna blev för mycket: Den 28 januari stängs linjen från Norrköping.
– Just nu finns inte underlag för sex turer från de två städerna och vi kan inte fortsätta att flyga med halvtomma flygplan. Samtidigt ska vi vara lite självkritiska också, det har varit för dålig regularitet på Norrköping eftersom vi inte riktigt hade kapacitet när vi gick in i trafiken efter Skyways. Nu ska vi ägna oss åt att bygga upp förtroendet igen, säger Brian Liddle på Nextjet till Flygtorget.
Se vad det kostar att flyga till Köpenhamn från Linköping.
Det innebär att Norrköping efter den 28 januari enbart har en reguljär åretruntlinje, till Helsingfors sex dagar i veckan. Linköping, fyra mil bort, har dock lyckats knyta till sig och behålla reguljära linjer till Amsterdam och Köpenhamn. På Köpenhamn är det Nextjet som flyger och som just nu går ner till två dagliga avgångar. KLM däremot ökar, lägger till en lunchavgång från Linköping och har därmed tre frekvenser till Amsterdam på vardagarna.
– Att Köpenhamnstrafiken försvinner från Norrköping kan på sikt innebära att beläggningen på vår linje ökar. Historiskt sett har volymerna varit stora, säger Torbjörn Mortensen, flygplatschef i Linköping.
Den nedlagda linjen från Norrköping sätter än en gång fokus på det faktum att det finns två flygplatser i Östergötland med bara fyra mil emellan. Förra året hade de två flygplatserna tillsammans 226 000 passagerare i stort sett jämnt fördelade, 111 000 i Norrköping och 115 000 i Linköping. Diskussionerna om det verkligen behövs två flygplatser och vilken som i så fall ska vara kvar, har pågått i decennier och inte fått någon lösning trots ett flertal utredningar. Anders Lidman, flyganalytiker på Aeropol, var en av dem som arbetade med den senaste utredningen som presenterades förra året.
– Att båda flygplatserna har en linje till Köpenhamn håller inte, det vattnar ur marknaden, säger han. Vad vi nu ser är att flygplatsernas olika profiler förstärks. I Norrköping är det charter, frakt och en linje till Helsingfors medan Linköping har reguljära flyglinjer till Köpenhamn och Amsterdam. Det är ok med nuvarande förutsättningar och faktiskt den bästa regionala lösningen i hela Sverige.
Det är en utveckling som kan förstärkas av de faktiska omständigheterna att Norrköping har kapacitet att ta emot större flygplan upp till Airbus 330 medan Linköping är en klass 3c-bana med 40 meters bredd.
– Vi har visserligen dispens för 250 rörelser per år med flygplan i storleken Boeing 737 och Airbus A320 men den utnyttjar vi inte. Naturligtvis kan vi bredda banan om det behövs men vi satsar på att utveckla reguljärflyget i storleken under. KLM flyger i dagsläget en Embraer 190 och det tror jag är rätt kapacitet, säger Torbjörn Mortensen.
De flesta är trots allt överens om att det är flygbehovet som ska styra utvecklingen i Norrköping och Linköping.
– Det är för stort fokus på flygplatserna men de är ju bara infrastruktur. Hur flygproduktionen ser ut och vilket behov finns i regionen, det är det viktiga, fortsätter Torbjörn Mortensen.
Brian Liddle är inne på samma linje.
– Vi ska ha ett möte med näringslivet i regionen redan under januari för att försöka kartlägga vilka behov och volymer som finns. De flesta har en pragmatisk inställning till det hela och tycker att det är egalt från vilken flygplats en linje går, bara den finns i närområdet.
Flygtorget har sökt Mari Torstensson, flygplatschef i Norrköping, men hon har valt att i nuläget avstå från att kommentera den indragna linjen.
Kommentarer
Om 10år när det råder högkonjunktur igen då kommer Norrköping hamna ännu mer efter med företagsutvecklingen.. en flygplats är viktigt för en stad i Norrköping storlek. … För tillfället är det lite flyg men det kan ändras hur fort som helst. Kanske lågprisflyg kommer dit? E
Blir spännande att se hur länge Norrköpings politiker tycker att deras skattebetalare ska subventionera 35000 charter resor med 600 kr var, de flest kommer säkert från andra kommuner. Samma problem i Nyköping.
Problemet är ju att det inte är två kommunalägda flygplatser som många verkar tro. Linköping/SAAB är ju privatägd av SAAB medan Norrköping/Kungsängen är kommunalägd.
Om man tar bort subventionerna till båda flygplatserna kommer ju Linköping/SAAB finnas kvar så länge bolaget ser den som en nödvändighet för sin egen överlevnad.
Därför förstår jag inte varför man håller på att blanda in politiker i diskussionen.
Det är bara att konstatera att Linköping har vunnit när det gäller reguljärflyget. Det är bara charter kvar på Norrköping samt en linje till HEL som hänger på fallrepet. Det behövs sra en flygplats i regionen och Linköping kan inte ta över chartertrafiken pga restriktioner men Norrköping kan klara reguljärtrafiken. Detta har inte gått upp för våra politiker utan dom skall leka i var sin sandlåda a’ 15 Mkr i förlust per år.
Ska man bara ha en kvar är det helt klart Norrköping.
Linköping existerar inte ens som flygplats i FMC:n på det flygbolag jag flyger. Dock ligger ju Norrköping ganska nära Skavsta också så där försvinner behovet av utrikeslinjer lite grann. Frågan är om någon flygplats egentligen behövs
Två linjer till Kastrup med fyra mils avstånd? Man undrar hur de tänkte…..
Inte ens flyglinjen lär hoppa på det!
Hade det funnits ett samarbete mellan Linköping och Norrköping så hade de haft betydligt fler flyglinjer, men de väljer att motarbeta varandra och skapa värdelösa förutsättningar för en bra infrastruktur.
Södra Stockholm har ingen flygplats= låg företagstillväxt.
Norra Stockholm har flygplats= hög företagstillväxt
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten