Skriv ut  

Easyjet kan bli SAS räddning i Europa

Krönika, Lars Brynielsson, den 21 januari 2013
SAS måste sänka kostnaderna, särskilt på kort- och medeldistans i Europa. Varför då inte inspireras av ett av de bolag som kan konsten att hålla låga priser. En allians mellan SAS och Easyjet kan bli en räddning för SAS, menar Lars Brynielsson i en analys.

easyJet

Easyjet bildades 1995 av redarsonen Stelios Hail-Ionnou med två inhyrda B737-200.  De första flygningarna gick mellan Luton norr om London till Glasgow och Edinburgh för det häpnadsväckande låga priset £29 per enkeltur, en tiondel av British Airways priser, eller lika mycket som ett par jeans som var Easyjets marknadsgimmick. Bolagets telefonnummer var målat med stora siffror i orange på flygplankroppen då man inte sålde via resebyråer. Kabinpersonalen bar jeans och en orange tröja. De var tillsagda att ha roligt och skapa en trevlig stämning tillsammans med passagerarna vilket de hade tid till då de inte serverades mat ombord. För att hålla nere kostnaderna infördes rutiner för att vända flygplanen på 30 minuter.
   
Stelios ville skapa ett nytt flygbolag som flertalet hade råd att flyga med som ett alternativ till exklusiva och dyra British Airways och British Midland. En förebild var Freddie Laker som under åren 1977 - 1982 kämpade för rätten att flyga med låga priser mellan England och USA. Laker Airways med varumärket Sky Train var underkapitaliserat och gick i konkurs 1982 efter fem år och två miljoner passagerare. En annan förebild var Herb Kelleher på Southwest Airlines som, efter en treårig juridisk kamp mot de etablerade flygbolagen, fick rätten att flyga utanför Texas 1971. Bolaget följde en strikt lågkostnadsmodell med vänlig service och har utvecklats till världens största bolag mätt i antalet passagerare. Under 2011 rapporterades 128 miljoner pax.
   
Såväl Easyjets Stelios som Ryanairs Michael O’Leary har dubbat Southwest till lågkostandsbolagens moder.
   
Stelios såg till att den lättsamma affärsmodellen parallellt åtföljdes av strikta regler. En tidigare tankerolycka i hans fars rederi och ett flygplanhaveri hos det amerikanska lågkostnadsbolaget Valujet 1996 hade lärt Stelios att aldrig kompromissa med säkerheten. I bolagets värderingar kommer alltid säkerheten först. De som har varit med om en Easyjet auditering vet att bolaget menar allvar.
   
Easyjet har förutom organisk tillväxt expanderat genom köp av det Schweiziska charterbolaget TEA 1999 (omdöpt till Easyjet Schweiz med bas i Geneve), av British Airways startade lågpriskonkurrenten GO 2002 och British Airways samarbetspartner GB Airways 2007. Vid lågkonjunkturen 2002 passade Easyjet på att göra ett förmånligt avtal med Airbus som beräknades ge 10 procent lägre driftskostnad jämfört med alternativet från Boeing. Den tidigare något spretiga flygplanflottan har 2012 renodlats till 214 Airbus flygplan, 160 A319 med 156 stolar och 54 A320 med 180 stolar.

2000 introduceras Easyjet på Londonbörsen. Entreprenören Stelios ville utveckla nya företag i holdingbolaget Easygroup och drog sig tillbaka från Easyjet 2002. Som ny styrelseordförande rekryterades Colin Chandler med förankring i finansvärlden. Ny CEO blev Ray Webster med erfarenhet från Air New Zealand. Stelios med familj ägde fortfarande 38 procent av Easyjet och Stelios återkom till styrelsen 2005-2009 där han bedrev en kampanj för att få utdelning på sina aktier. Easyjet betalade sin första utdelning 2011. Utdelningspolicyn 2012 har ökats till en tredjedel av vinsten efter skatt. Easyjet har en stark ekonomi med låg skuldsättningsgrad på 29 procent och hög avkastning på eget kapital på över 11 procent.
   
Easyjet planerar att växa organiskt som ett Europeiskt flygbolag med baser i olika länder. CEO Ms McCall ser goda möjligheter att ta passagerare från nätverksflygbolagen och uppskattar den framtida tillväxten till 3 - 5 procent.  Under 2012 blev Easyjet Europas fjärde största flygbolag mätt i antalet passagerare. Under 2012 flög Easyjet 605 olika linjer från 23 baser i Europa. Antalet passagerare var 58 miljoner varav UK står för 24, Frankrike för 14, Schweiz/Tyskland för 14, Italien för 13 och Spanien för 7 procent.

Easyjet har hittills inte etablerat någon bas i Norden. Köpenhamn finns med i linjenätet med 12 linjer till olika baser i Europa. Stockholm har en linje till Geneve. Tallinn har en linje till London. Om konsolideringen i flygindustrin fortsätter inom Europa till 3- 5 flygbolagsgrupper skulle en sammanslagning av Easyjet och SAS vara idealisk då det är få linjer som överlappar. SAS med sina åldringsproblem kan få mycket draghjälp av Easyjet som nu mognat och lämnat sitt tonårsbeteende. SAS + Easyjet skulle bli Europas näst största flygbolag mätt i antalet passagerare. Att ingå och få draghjälp av ett effektivt europeiskt flygbolag med baser i Europa kan bli något helt annat än att överleva som en partner i en stor allians dominerad av Lufthansa.

Pax 2012

Easyjet har en enkel affärsmodell med en öppen redovisning. Då ett flygbolag erbjuder marknaden stolar mäter man affären per stol, ett system som alla kan förstå. Man undviker flygets interna fikonspråk såsom RASK, CASK och Yield som är mer svårförståeligt. En jämförelse mellan EasyJet och SAS per stol från senaste årsredovisningarna visas nedan. Det är naturligtvis mycket äpplen och päron i jämförelsen. SAS totalkostnader har reducerats med engångskostnaderna. Men fruktkorgen är densamma, dvs affären ska vara lönsam så att bolaget kan utvecklas och överleva.

easyjet SAS 2012

SAS höga personalkostnad och låga markkostnad beror på att SAS har egen stationspersonal samt större overhead jämfört med Easyjet. Skillnaden i bränslekostnaden beror bl a på att SAS har längre medelflygsträcka än Easyjet.

Det krav man bör ställa är att SAS, åtminstone på europalinjerna, inom 1-2 år kommer ner till Easyjets kostnadsnivå då pressen på intäkterna från lågkostnadsbolagen lär fortsätta. Ökad flexibilitet behövs för att överleva nästa lågkonjunktur. SAS har redan påbörjat detta genom att överföra de interna fasta personalkostnaderna till externt köpta tjänster. Om SAS har ambitionen att delta i flygets expansion i Europa behöver SAS dessutom lära sig att etablera och nedmontera lokala baser när och där det uppstår ett lämpligt marknadsfönster.
   
SAS skandinaviska förankring tillsammans med Easyjets affärsmodell och drivkraft borde kunna ta marknadsandelar i ett avreglerat Europa?
   
Vi kan inte förutse framtiden men vi kan försöka påverka den genom att positionera oss rätt för olika alternativ. Flyget har internationaliserats och konsolideringarna kommer att fortsätta. SAS har börjat med att göra oväntade saker såsom alexanderhugget 2012 för att sänka sina kostnader. Varför inte fortsätta att tänka nytt och överraska marknaden genom ett samgående med Easyjet?
    Kan någon tänka ut ett bättre alternativ?

Lars Brynielsson
AMiSAB



Kommentera artikeln
Det finns 23 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Näää
Skrivet av DY, 2013-01-24 08:13:55
Ojdå, så långt tänkte jag inte ens :)
Men jag skulle tro att Norwegian väljer att lägga sina pengar på nya flygplan i stället för SAS-aktier.
Anmäl inlägget
Det kan bli ganska snart
Skrivet av Förnuft i luften, 2013-01-23 19:23:42
@DY. Jag menade förstås hopslagning Norwegian/SAS.
@Jan Eliasson. Jodå, konkurrensmyndigheterna skulle säkert godkänna det. Kolla hur det gått i andra EU-länder. Stora nationella bolag sväljer konkurrenterna: BA (Brit Cal, Brit Midl), Air France (svalt alla sina inhemska konkurrenter och utmanare), Alitalia+Air One, de grekiska bolagen håller på med samma sak. SAS/Norwegian skulle få lämna från sig några attraktiva slottar på CPG/OSL/ARN - det blir allt.
Anmäl inlägget
Varför?
Skrivet av Another easy captain , 2013-01-23 00:14:01
Varför skulle vi vilja ha något med SAS att göra?

En flygplansflotta som är spridd i alla möjliga riktningar, fackföreningar som bråkar och så mycket död vikt att det är knappt SAS kan hålla sig flytande.

Nä, tyvärr är det nog bara en konkurs som långsiktigt kan ge SAS konkurrenskraft.
Anmäl inlägget
Easy + Norwegian
Skrivet av DY, 2013-01-22 16:48:53
En sammanslagning är iofs. inte omöjlig men knappast trolig då detta är två fina bolag som står bra på egna ben.
Easyjet behöver inte Norwegian och Norwegian behöver inte Easyjet.
Easyjet har definitivt inte mycket verksamhet på våra breddgrader, därmed inte sagt att dom har dålig koll på den skandinaviska marknaden.
En stackars linje till ARN är allt dom har för stunden.
Anmäl inlägget
Knappast Norwegian...
Skrivet av Jan Eliasson, 2013-01-22 16:19:07
...tror knappast att konkurensmyndigheterna i norden och EU skulle godkänna ett sammangående mellan två bolag där man i princip har 95% samma linjer. Den iden är faktiskt dummare är Easy....
Anmäl inlägget
Scandinavian
Skrivet av Förnuft i luften, 2013-01-22 15:41:17
Ja, det här var tokigt. Att SAS skulle lära sig av Easyjet (vilket man säger också redan har gjort) är ju bara ena sidan av myntet. På vilket enda sätt skulle Easyjet ha nyttan av SAS???
Nä, det är troligare att det blir en ihopslagning med Norwegian. Båda är numera att betrakta som nätverksbolag och har bra koll på den skandinaviska marknaden. Jag tror dessutom att det är just detta som är Kjos' yttersta mål...
Anmäl inlägget
Löst prat !
Skrivet av han som vet, 2013-01-22 08:36:58
Nu du Lasse Bry har du tappat fotfästet. helt snurrigt. Rena dravlet om man får vara lite
uppriktigt hårdhänt i kritiken. Sluta upp att fåna dig.Ta en tur till sommarstugan i Trosa trakten och vila upp dig.
Anmäl inlägget
Jag håller med Lars...
Skrivet av Jan Eliasson, 2013-01-22 06:14:42
...om inte SAS hittar på nått sånt här är man slut. Istället för att kritisera "förslaget" kan ni väl svara på frågan som författaren ställer! Alla vet att om några år kommer Europa ha max fem bolag. Vilket ska SAS tillhöra?

Janne
Anmäl inlägget
Nu blev det nog lite knasigt
Skrivet av Kalle Pedal, 2013-01-22 04:06:28
100% flum! Vilket verklighet lever artikelförfattaren i, kan man undra?
Anmäl inlägget
Tokig ide
Skrivet av Taxxit, 2013-01-22 01:55:47
Lars Brynielsson har skrevit interesante articklar før, med detta var jo bare helt tokit.
Anmäl inlägget
Avsaknad av verklighet
Skrivet av Realist, 2013-01-22 01:02:43
Ibland åker plan av banan, den här artikeln har inte ens varit på banan
Anmäl inlägget
Hahaha!
Skrivet av easy pilot, 2013-01-21 23:30:35
"En allians mellan SAS och Easyjet kan bli en räddning för SAS"

Ja det är möjligt att det skulle bli men det kommer aldrig att ske. Varför skulle easyjet, eller något annat bolag för den delen, starta en allians med SAS?

Jag tror att enda möjligheten för SAS att komma ner på easyjets kostnadsnivå, om det nu skulle vara målet, är att SAS först går i konkurs. Det är ju inget man vill skall ske eftersom många skulle förlora sina jobb, men jag tror det är enda chansen på lång sikt.....
Anmäl inlägget
SAS reducerar cheferna med 60%
Skrivet av Flygarn, 2013-01-21 21:46:13
Det är svårt att hänga med i svängarna men det verkar som om Johan har missat att SAS i november bestämde sig för just det, att göra sig av med 60% av mellancheferna
Anmäl inlägget
RE: re: Löjligt!
Skrivet av X, 2013-01-21 19:45:40
Ehh... Vilka rekar läser du? I princip alla aktörer hade säljrek på SAS-aktien under hela förra året. De flesta har dessutom kvar dessa, utom Citi som idag ändrade till köp...

Optimisten (eller mamma, SOS, realisten, freqflier):
Det måste vara oerhört frustrerande med all den avundsjuka du hyser mot avtalade villkor på SAS. Det är ju t.om. såpass frustrerande att du ryggdunkar dig själv i ett anonymt internetforum.
Anmäl inlägget
Kanske..
Skrivet av Johan, 2013-01-21 17:31:35
Det svåra i sådan hopslagning/ samarbete är väl ändå löne klyftan som aldrig kommer att gå att få ihop. Samt att sas har så många mellanchefer och annat löst folk på marken, som aldrig kommer att bort rationalisera sig själva vilket behövs för att få ned kostnaderna. Vad sägs om att ta bort 60-70 % av dom som jobbar på kontoret?
Anmäl inlägget
Så är det
Skrivet av Optimisten, 2013-01-21 17:04:23
SAS har 39 fack som fortfarande frossar sig i 80-talets monopolideologi. SAS räddning vore att anställa piloter och kabin från easyJet.
Anmäl inlägget
Inte första gången det händer!
Skrivet av Re: Löjligt, 2013-01-21 16:34:01
Håller själv på med aktiehandel, helt annan bransch!

Där rekade man att köpa SAS hela förra året innan kaoset blev ett faktum för SAS!

Man hittade ständigt på att det fanns bolag som var intresserade att köpa SAS för att få upp aktiekurs helt utan substans!
Anmäl inlägget
Löjligt!
Skrivet av Captain easy, 2013-01-21 15:38:10
Jag jobbar på easyJet och jag tror inte det finns något i SAS vi skulle ha nytta av!!! Jag trodde att när man skriver artiklar så baserar man det på någon form av faktaunderlag men det här var det dummaste jag hört! Vilka fantasier, var får ni dom från?

Mvh

Captain easy
Anmäl inlägget
Lägg av Lars
Skrivet av professorn, 2013-01-21 13:57:35
Du har ju bevisat med dina analyser av SAS att du inte kan räkna. Varför ids du hålla på. Du är ju uppenbart en person som inte gillar SAS, fått sparken månne? du har ju tidigare jobbat på SAS
Anmäl inlägget
Crew
Skrivet av Cost, 2013-01-21 13:46:33
Inte kul när man jämför crew-kostnader i diagrammet.
Anmäl inlägget
Kört för SAS!
Skrivet av Kört, 2013-01-21 13:42:55
Inget bolag är intresserad av SAS.
Bara konjunkturen vänder får SAS att kanske klara sig?
Kom ihåh att SAS ändå klarar sig sämre i framtiden med sina skulder i jämförelse med de bästa bolagen!
Anmäl inlägget
SAS - Virgin
Skrivet av VA, 2013-01-21 13:40:28
Det ryktas att SAS för dialog med Virgin, någon som vet något?
Anmäl inlägget
Mycket intressant!
Skrivet av Sura Pelle, 2013-01-21 13:15:03
Men tyvärr tror jag att det fortfarande finns allt för många konservativa (ala' 80-tal) chefer kvar på SAS för att man skall kunna tänka "outside the box"!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev