Skriv ut  

Tidigare piloter från Linjeflyg vill ha kompensation

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 januari 2013
Den 11 februari möts SAS och ett antal SAS-piloter med ett förflutet i Linjeflyg i Stockholms tingsrätt. Piloterna vill ha ekonomisk kompensation för den diskriminering de anser sig ha blivit utsatta för sedan sammanslagningen mellan de två flygbolagen.

Det var SAS-chefen och tidigare vd:n för Linjeflyg Jan Carlzon, som 1993 var med om att slå ihop de två flygbolagen till ett. Det var två flygbolag med helt olika struktur och kultur som nu fogades samman till ett och en av stötestenarna var att jämka samman piloternas karriärstegar.

”Med Linjeflyg skulle andelen svenska piloter öka dramatiskt vilket ogillades av de danska piloterna. Såväl pilotfacken som kabinfacken hade helst sett att Linjeflyg gått i konkurs”, skriver Richard Björnelid i sin bok om SAS.
           
Frågan löstes aldrig helt då när det två flygbolagen slogs samman och 350 linjeflygpiloter flyttades över till SAS och har alltid funnits som en orsak till osämja. Den fick förnyad kraft under krisförhandlingarna i höstas då alla piloter, oavsett bakgrund skulle jämställas på en samlad senioritetslista, alla piloter utom dem med bakgrund i Linjeflyg.
           
I korta drag anser sig cirka 75 piloter som då var kaptener på Linjeflyg men som i SAS flyttades ner till styrmän och även flyttades ner fem år på senioritetslistan, ha gått miste om en karriärmässig och ekonomisk utveckling. Den vill de nu ha kompensation för.
           
I underlagen till stämningen som Stockholms tingsrätt tar upp den 11 februari, finns bland annat beräkningar som säger att en kapten på Linjeflyg som flyttades ner till styrman förlorat cirka 20 000 kronor per månad under alla år innan han utnämnts till kapten på SAS. Det gör att den sammanlagda summan som de 75 piloterna menar att SAS är skyldiga dem är uppe i 500 miljoner.
           
I nuläget är det knappt hälften av dem, ett 30-tal som aktivt driver kravet på ersättning. Av dem har advokaten tagit ut en grupp på sex piloter som används i den kommande förhandlingen i tingsrätten. Där ska juristerna avgöra om ersättningen ska tas upp som ett regelrätt skadeståndsärende.



Kommentera artikeln
Det finns 35 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

rättvisa
Skrivet av urban, 2013-01-27 12:37:33
Rätt skall vara rätt,inte svårare än så.låt en domstol granska avtalet.punkt slut.
Anmäl inlägget
Antagninstester
Skrivet av Freud, 2013-01-26 15:23:11
Hej "Psykologen"
Det du skriver stämmer nog inte helt. Jag gjorde antagningsproven på SAS under 1997 och har vänner som gjorde dom under 1988. Vi har naturligtvis diskuterat dessa tester sinsemellan och jag uppfattade nog inte att det var några större skillnader i utförandet i allafall. Att det var olika typer av tester i Linjeflyg och SAS stämmer men din övriga analys haltar betänkligt och jag tror inte du har något faktaunderlag för vad du påstår.

Vänligen
Anmäl inlägget
Reflektion Robert Lind
Skrivet av Psykologen, 2013-01-26 14:43:51
Det är ju så också att det var ett stort antal SAS piloter som inte klarade antagningsproven till LIN. Dessa klarade proven till SAS och jobbar där nu. På den tiden hade bolagen olika profil på kvalifikationerna av en pilot. Men från senare delen av -90 talet ändrade SAS antagningsprofil till den profil som LIN hade haft sedan länge. Teoretiskt kan det vara så att några Ur-SAS piloter inte heller skulle klarat dagens system.
Anmäl inlägget
Alf
Skrivet av Flygmek, 2013-01-26 14:22:48
Hur står det till? Det är ju just fakta som tas upp. Det är snarare du som är förblindad av girighet och egoism!
Anmäl inlägget
Obefogat
Skrivet av Flygarn, 2013-01-26 13:47:19
@ Alf

Ditt påhopp är fullständigt obefogat!
Anmäl inlägget
Varför?
Skrivet av Alf, 2013-01-26 12:03:40
Robert, Flygaren och ni andra. Er avundsjuka är beklaglig, tillsammans med alla fegisar och svartfötter är det ni som förstört flygyrket.

Ni blir bländade av de stora summorna det handlar om och kan inte se till fakta.
Stå på er linjeflygare.
Anmäl inlägget
Gnällgäng nummer 1
Skrivet av Flygmek, 2013-01-26 10:49:10
Exakt! Kunde inte sagt det bättre själv. Mycket vill ha mer......
Anmäl inlägget
Gnällgäng nummer 1
Skrivet av Robert Lind, 2013-01-26 09:50:17
SAS-övertagandet räddade sannolikt jobben för merparten av dessa LIN-piloter. Enligt uppgift hade LIN endast likvida medel för driften i mindre en en månad innan det var konkurs. Vid en konkurs hade troligen anställningsvillkoren för de piloter som kunde erbjudas anställning i SAS sett helt annorlunda ut. Det kan också vara värt att reflektera över att många av de piloter som nu "togs över", tidigare hade sökt SAS men inte klarat anställningstesterna.
Anmäl inlägget
Vad är värdet av anställningsgarantin?
Skrivet av Flygarn, 2013-01-24 22:59:58
Det jag undrar är hur domstolen kommer att värdera den livstids anställningsgaranti som piloterna från Linjeflyg fick för att skriva på avtalet, jämfört med de 20 000 kr man kräver.
Var det dessutom inte så att de som degraderades till styrmän fick behålla sin kaptenslön tills SAS lönestege kom ikapp dem? Fram tills dess hade de alltså högre lön än sina nya styrmänskollegor från SAS.
Anmäl inlägget
En som lämnade.
Skrivet av Nisse Hult, 2013-01-24 21:41:17
Men snälla "hej och hå"!!!

Har du fått allt om bakfoten.
Det var SAS piloterna som styrde det övertagandet också och Transairpiloterna fick jobb på LIN där LIN piloterna ställde upp på deltid m.m. för att dom skulle kunna få jobb!
Konstig veklighetsbeskrivning du har!
Anmäl inlägget
en som kommer ihåg
Skrivet av hej o hå, 2013-01-24 17:12:26
Precis så här gjorde Lin med Transairpiloterna, lätt att glömma ibland!
Anmäl inlägget
En som lämnade.
Skrivet av Nisse Hult, 2013-01-24 16:43:15
Bra skrivet Alf, håller fullständigt med dig!
Anmäl inlägget
Bolagen jublar
Skrivet av Alf, 2013-01-24 16:07:21
Flygbolags bästa besparing 1.
Låt piloterna bråka inbördes.

Frågan är vad kan vi andra göra för att höja våra avtal?
Enkelt. Sluta acceptera att förnedras. Säg nej istället för att sälja dig billigt. Stå upp för varandra, kämpa för att få det bättre och inte att de som har det bättre ska få det sämre.
Anmäl inlägget
En som lämnade.
Skrivet av Nisse Hult, 2013-01-24 15:54:49
Stackars dig Robin som är så okunnig om hur situationen var även för Swedairpiloterna och hur dom också blev bortkollrade utav SPF/SAS sektionerna.
Kolla hur deras egen ordförande under den tiden skötte sig?
Anmäl inlägget
Swedair
Skrivet av robin, 2013-01-24 15:06:34
Dryga Linjeflygare.... piloterna på Swedair var inte ens riktiga piloter i era ögon och att dessa skulle in på gemensam lista var ju otänkbart.
Ni har haft det bättre än de flesta i Flyg-Sverige och nu har ni mage att gnälla!
Ta en titt utanför er lilla klubb för inbördes beundran och fatta att ingen håller med er!
Anmäl inlägget
En som lämnade, del 3.
Skrivet av Nisse Hult, 2013-01-24 12:13:23
STÅ PÅ ER EX: LIN PILOTER!
Anmäl inlägget
En som lämnade, del 2.
Skrivet av Nisse Hult, 2013-01-24 12:12:28

Men att dessutom under alla resterande år fram till idag tro att man kan missgynna ex. LIN piloter i olika biddingar då det gäller tillsättande av tjänster, semester och dessutom lön under alla dessa år är rent osmakligt.
Svensk Pilotförening borde skämmas över att ha gått med på ett sådant avtal, men det är ju förståeligt, dom styrdes ju av SAS piloter.
Anmäl inlägget
En som lämnade.
Skrivet av Nisse Hult, 2013-01-24 12:11:54
Under den tiden som man förhandlade/dikterade ett samgående mellan LIN/SAS eller rättare sagt uppköp av LIN av SAS så pågick en process där Jan Carlzon var pådrivande och som hette Alcazar, glöm inte det.
Men att som företagsledning låta "vargarna" i facket göra upp själva om de direktiv och avtal som skulle gälla var oseriöst. Därav tillkom den livstidsgaranti som ex. LIN piloter har i SAS som pilot och för att det inte skulle komma till en strejk under jul/nyår 92/93.
Anmäl inlägget
Tänk om, tänk rätt
Skrivet av Alf, 2013-01-24 11:16:56
Fröken näsvis,
Det är ju precis detta jag skriver om. Kan hålla med om att summorna är skrämmande men det tycks ju vara ok att skicka iväg några miljoner hit eller dit i detta bolag.
Det viktiga är själva frågan. Tycker du att du blivit felbehandlad så ska du självklart stå upp för det. Felet är alla fega piloter som tar vilken skit som helst för att få flyga.
Anmäl inlägget
Skygglappar AV
Skrivet av Seriöst, 2013-01-24 09:12:14
Allvarligt, släpp det där, get over it, gå vidare!!!
Anmäl inlägget
Du tänker fel!
Skrivet av Fröken näsvis, 2013-01-23 23:33:44
-Alf,

Hur menar du nu? En handfull oförrättade piloter vill stämma sin arbetsgivare på astronomiska summor för ett avtal som slöts för 20 år sedan. På vilket sätt skulle deras agerande idag 2013 vara en aktion som gagnar flygsverige eller SAS och dess övriga anställda?
Väcker mer förakt och avståndstagande, än medhåll och sympati!
Anmäl inlägget
Stå på er!
Skrivet av Ryalive, 2013-01-23 23:24:18
Vi håller tummarna för en rättvisare och bättre bransch i framtiden.
Anmäl inlägget
ni tänker fel
Skrivet av alf, 2013-01-23 21:49:27
Det är tack vare dessa äldre piloter som står på sig mot bolagen, som vågar organisera sig som gjort att det tidigare var bra förhållande att vara pilot. Tyvärr så finns piloter som "Greta Von Garbs", som gör vad som helst för ett pilotjobb
vilket avspeglas i avtalen.

Du kunde varit hemma med dina vänner och familj, samtidigt kunde kanske en annan pilot fått ditt jobb nära sitt hem.
Kämpa på Linjeflygare!
Anmäl inlägget
Eget ansvar
Skrivet av Fröken näsvis, 2013-01-23 15:50:34
Enligt min mening så är det är absurd att ens fundera i de banor som denna stämning grundar sig på. Tycker det ter sig patetiskt och tror nog att stora delar av flygsverige är av samma uppfattning. Har själv varit med i en uppköpsprocess som jag ansåg vara rutten, men kom till vägs ände då jag ställdes inför ett val. Processen med att försöka få ett bättre avtal avslutades där och då Det blev då ett aktivt val, som i SAS/LIN, där en del faktiskt valde att lämna!
Anmäl inlägget
Norwegian och FlyNordic
Skrivet av Ex LF, 2013-01-23 15:16:26
Precis som Norwegian gjorde med FlyNordic ju...både kabin och piloter!
Anmäl inlägget
SwedAir
Skrivet av Stort K, 2013-01-23 15:09:15
När det en gång i tiden var diskussion om att SwedAir piloterna skulle inflätas på LF senioritetslista så var det konstigt nog (OBS Ironi) blankt nej från Linjeflyg piloterna.......
Anmäl inlägget
Dumpade SAS-testen
Skrivet av Sven-Erik, 2013-01-23 14:30:01
Någon pilot var anställd en tid i Linjeflyg, fick sedan godkänt i SAS-testerna, lämnade Linjeflyg och gick över till SAS. Ett flertal piloter dumpade i SAS-testerna, men kom in i Linjeflyg. Man är inte sämre för det, men den här prestigeaspekten kan ha haft betydelse när sedan Linjeflygskaptenerna inte automatiskt fick bli kaptener i SAS. (Man blev till skillnad från i SAS, mycket snabbt kapten i Linjeflyg, efter ca 3-4 år).
Anmäl inlägget
Gräset grönare?
Skrivet av Päronpung, 2013-01-23 11:47:27
Herren.....
Antingen så accepterarade väl man de avtal som skrevs om inte, varför jobbade man kvar?

Anmäl inlägget
Vinner ex-LF pilotene, så
Skrivet av pf, 2013-01-23 11:37:45
kjører man vel SAS nærmere kk....og da blir mange andre evnt av med jobb-men de som det gjelder har vel gått i pensjon....
Anmäl inlägget
Psykolog kostnader
Skrivet av Biggles, 2013-01-23 11:04:48
Men halleduttane då.
Om LF vinner kommer då SAS få kompensation för de psykolog kostnader man hade för de som behövde terapi efter att ha bytt från Kaptens Uniform till styrmans uniform?
Anmäl inlägget
Detta blir dyrt
Skrivet av Sven-Erik, 2013-01-23 10:34:33
Linjeflygarna kommer att förlora och de kommer att åka på rättegångs och advokatkostnader. För 20 år sedan förhandlade de och fick livstids anställningsgaranti, det var viktigast för dem. Linjeflygs kabinpersonal fick i flera fall sparken. Linjeflygspiloterna som blivit kaptener efter 3 år i Linjeflyg blev sura för att de inte blev kaptener i SAS, vilket krävt 10-15 år. Diskriminering, nej knappast.
Anmäl inlägget
lf=problem
Skrivet av expert, 2013-01-23 09:46:07
Ett alternativ hade varit att låta lf gå i kk och då sluppit alla problem som följde med köpet. En majoritet av cockpit/cabin hade någongång sökt SAS men inte blivit antagna. Nu kom man in på en räkmacka.Det är inte annat än pinsam läsning.....
Anmäl inlägget
Res dig upp
Skrivet av Herren, 2013-01-23 09:32:55
Det känns mänskligt att sträva efter bättre förhållanden, skulle Linjeflygs piloter kliva åt sidan och känna tacksamhet tycker du? Sitter du och känner tacksamhet när du missar allt viktigt i livet som du själv säger? Du ska nog tänka om.
Tacksamma ska vi vara för, men inte så pass att vi slutar kliva upp ur sängen på morgonen.
Anmäl inlägget
Uppskatta saker och ting
Skrivet av Greta Von Garbs, 2013-01-23 09:24:45
Jag är själv pilot i dagens hårda flygbransch. Jag jobbar utomlands eftersom det inte finns några jobb i Sverige. Inte ens turbopropbolagen vill anställa mig på grund av min erfarenhet/ratings. Jag träffar sällan vänner och familj och missar det mesta som är värt något här i livet. Jag vet vad det är att uppskatta ett jobb hemma i Sverige, det verkar tyvärr inte vissa människor. Varför accepterade ni jobbet på SAS om ni skulle bli så oerhört illa behandlade som ni påstår?
Anmäl inlägget
Dom hade väl ändå lön när de flög?
Skrivet av Disken, 2013-01-23 08:48:54
På den tiden hade man väl ändå lön när man flög?
Att flyga Fokker F28 med lön som man hade då på den tiden skulle vara en dröm idag för många piloter att få den lönen som dessa hade på den tiden!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev