Det finns 16 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Idioti
Skrivet av Östgöte, 2013-01-27 18:54:15
Vad är det för mening att lägga ihop all trafik på alla flygplatserna i rep region ? Det är ju ARN EQTvill köpa, inte alla dom andra. För att den trafiken ska komma ARN till del måste man ju lägga ner de andra, vilket verkar osannolikt. Nu får Stockholm äta upp idiotin att dela trafiken på ARN o BMA och därmed bli den minst attraktiva navflygplatsen vad gäller trafik förutom det dåliga geografiska läget. Staten borde sälja så fort som möjligt !
|
|
Svar till Frans
Skrivet av Eurobonus Guld, 2013-01-25 21:26:50
Jag instämmer med Frans inlägg att Stockholmsregionen nog definieras som den mest expansiva i Skandinavien och även den största storstadsregionen:
Metropolitan Stockholm: 2.109.202 Copenhagen Metropolitan Area: 1.930.260 Greater Oslo Region: 1.422.443
Stockholm har dock släpat efter gällande flygpassagerarutveckling i förhållande till Köpenhamn och Oslo under ganska många år.
|
|
Skandinaviens största "multi-airport system"
Skrivet av Eurobonus Gold, 2013-01-25 21:13:23
Intressant tanke att en privat aktör skulle anskaffa ARN, kanske skulle vara bra.
Bistår med lite fakta ang antal pax för 2012:
Oslo: 25.518.536 (OSL, RYG, TRF) Öresund: 25.470.350 (CPH, MMX, AGH, RKE) Stockholm: 24.452.326 (ARN, NYO, BMA, VST)
Osloregionen är för första gången i historien den största baserat på antal pax.
Se även Wikipedia, List of the busiest airports in the Nordic countries.
|
|
Per Braathen
Skrivet av F, 2013-01-24 19:56:28
Intressant är att Per Braathen är "Industrial Advisor" till EQT...
|
|
Positivt, men...
Skrivet av Smulan, 2013-01-24 18:41:08
Vore bättre om någon av de stora flygplats bolagen (TAV, FRAPORT eller Incheon) tog över Arlanda. Där finns det gedigen kunskap om hur en flygplats skall drivas och framförallt utvecklas för att möta framtida behov.
|
|
nice try
Skrivet av Kallekula, 2013-01-24 13:43:50
@ Mobber I guess "Mobber" is trying to provoke by claiming ARNs role is as a feeder to the "lager[sic] hubs like cph". By "larger" hubs I think he meant to say FRA, AMS or the upcoming BER since cph cannot be counted as a "larger" hub.
|
|
Mest expansiv?
Skrivet av Frans, 2013-01-24 09:44:52
Osäkert om Öresundsregionen kvalar in som den mest expansiva regionen i Skandinavien. Stockholmsområdet är den region som växer mest. Stockholm växer med 50 000 inv/år, Köpenhamn växer inte alls.
|
|
Intercont ARN
Skrivet av Mobber, 2013-01-23 23:11:35
Keep on dreaming. ARN needs to move about 600-700 km to the south if you want to attract any significant intercont traffic. ARN is an OK feeder airport for the lager hubs like CPH. You have an OK niche production feeding the larger players.
|
|
Inte riktigt..
Skrivet av Not right, 2013-01-23 22:31:22
@CPH - Nu ligger ju BLL lite mer än 20 mil ifrån Köpenhamn så den flygplatsen kan väl näppeligen räknas som Köpenhamnsflygplats. Så där försvinner ca 2.8 miljoner pax.
Annars skulle man behöva räkna in NRK och ORB som Stockholmsflygplatser då de inte ligger längre bort än BLL räknat från CPH ;-)
|
|
passagerarunderlag
Skrivet av CPH, 2013-01-23 20:26:07
Om vi då skaffar lite fakta innan vi antar något ser det ut som följer. "Stockholms" 3 flygplatser har totalt ca 24,3 miljoner 2012 passagerare, men den mest expansiva regionen är onekligen Öresundsregionen med CPH som ensam största internationella flygplats i Skandinavien. Räknar vi "Köpenhamns" 3 flygplatser med ganska exakt samma avstånd som från ARN (CPH, MMX samt BLL) hamnar vi på ett samlat underlag på drygt 28,3 miljoner passagerare under 2012.
|
|
Bara bra.
Skrivet av K-d pax, 2013-01-23 19:36:33
Om Arlanda vill ha fler långlinjer så behövs helt klart en ny ägare. Swedavia är bara en politiker lekstuga som hämtad från östblocket. Finns ingen anledning att staten ska äga dom stora flygplatserna nu när dom har gjort sej av med dom små.
|
|
Vad har man för planer?
Skrivet av Östen, 2013-01-23 17:30:22
Tänker man utöka klubbflygsverksamheten ute på Arlanda? Vore trevligt med lite flyg från NL.
|
|
Oja,
Skrivet av pf, 2013-01-23 16:51:26
OSL+TRF+Rygge gir en større summa enn ARN+BMA+NYO och Vaesterås
Så, er det slik at Swedavia kryssubsidierer/subventionerer andre eide flygplatser av ARN? Hvordan skal man i så fall finansiere disse videre?
|
|
Positiva nyheter
Skrivet av The Observer, 2013-01-23 16:25:08
Positiva nyheter! Jag vill se en ägare med visioner för Arlanda. Inte som nu när man passivt sitter och tittar på när de omkringliggande naven växer på Arlandas bekostnad.
|
|
Ojdå!
Skrivet av Fritz Klyka, 2013-01-23 16:03:56
Intressant. Mycket intressant. Hoppas att det kommer mer detaljer om EQT:s ev planer ang ARN.
|
|
Bra!
Skrivet av Oja, 2013-01-23 15:59:47
...å andra sidan har ju Sth 2 (3 inkl Skavsta) intl. flygplatser. Räkna in Bromma och Skavsta så har nog Sth-regionen flest passagerare, väl?...jfr CPH och OSL. Kanske klokt att någon med sinne för utveckling tar över, då Arlanda inte verkar komma någonstans vad gäller "lite-längre-bort-flyg", interkontinentalt...och de linjer som funnits har ju försvunnit en efter en till följd av att andra flygplatser satsat klokt, medan ARN trampat (trampar) vatten fortfarande efter ett halvt sekel
|
|