Holländsk fond vill köpa Arlanda
Publicerad den 23 januari 2013
Arlanda är idag minst av de tre storflygplatserna i Skandinavien och ligger någon miljon passagerare efter Gardermoen och Kastrup. Men det vill riskkapitalfonden EQT med säte i Holland, ändra på. Med hjälp av en egen så kallade infrastrukturfond som byggts upp med kapital från bland annat svenska SEB Pension, Skandia och Gamla Trygg Liv men också utländska aktörer som Danica, Bank of Oklahoma och Deutsche Bank, är siktet inställt på att köpa Arlanda flygplats. Enligt Lennart Blecher på EQT är det en önskeaffär.
– Arlanda har färre passagerare än både Kastrup och Gardemoen. Vi skulle kunna köpa Arlanda för 10-12 miljarder kronor och göra det bättre än idag, säger han i en intervju med Dagens Industri.
Huruvida Swedavia är intresserade av att sälja guldklimpen Arlanda förtäljer inte historien. Men EQT, som säger sig vara intresserade av att satsa på infrastruktur, kan tänka sig att köpa också andra flygplatser.
Kommentarer
Vad är det för mening att lägga ihop all trafik på alla flygplatserna i rep region ? Det är ju ARN EQTvill köpa, inte alla dom andra. För att den trafiken ska komma ARN till del måste man ju lägga ner de andra, vilket verkar osannolikt. Nu får Stockholm äta upp idiotin att dela trafiken på ARN o BMA och därmed bli den minst attraktiva navflygplatsen vad gäller trafik förutom det dåliga geografiska läget. Staten borde sälja så fort som möjligt !
Jag instämmer med Frans inlägg att Stockholmsregionen nog definieras som den mest expansiva i Skandinavien och även den största storstadsregionen:
Metropolitan Stockholm: 2.109.202
Copenhagen Metropolitan Area: 1.930.260
Greater Oslo Region: 1.422.443
Stockholm har dock släpat efter gällande flygpassagerarutveckling i förhållande till Köpenhamn och Oslo under ganska många år.
Intressant tanke att en privat aktör skulle anskaffa ARN, kanske skulle vara bra.
Bistår med lite fakta ang antal pax för 2012:
Oslo: 25.518.536 (OSL, RYG, TRF)
Öresund: 25.470.350 (CPH, MMX, AGH, RKE)
Stockholm: 24.452.326 (ARN, NYO, BMA, VST)
Osloregionen är för första gången i historien den största baserat på antal pax.
Se även Wikipedia, List of the busiest airports in the Nordic countries.
Intressant är att Per Braathen är “Industrial Advisor” till EQT…
Vore bättre om någon av de stora flygplats bolagen (TAV, FRAPORT eller Incheon) tog över Arlanda. Där finns det gedigen kunskap om hur en flygplats skall drivas och framförallt utvecklas för att möta framtida behov.
@ Mobber
I guess “Mobber” is trying to provoke by claiming ARNs role is as a feeder to the “lager[sic] hubs like cph”. By “larger” hubs I think he meant to say FRA, AMS or the upcoming BER since cph cannot be counted as a “larger” hub.
Osäkert om Öresundsregionen kvalar in som den mest expansiva regionen i Skandinavien. Stockholmsområdet är den region som växer mest. Stockholm växer med 50 000 inv/år, Köpenhamn växer inte alls.
Keep on dreaming. ARN needs to move about 600-700 km to the south if you want to attract any significant intercont traffic. ARN is an OK feeder airport for the lager hubs like CPH. You have an OK niche production feeding the larger players.
@CPH – Nu ligger ju BLL lite mer än 20 mil ifrån Köpenhamn så den flygplatsen kan väl näppeligen räknas som Köpenhamnsflygplats. Så där försvinner ca 2.8 miljoner pax.
Annars skulle man behöva räkna in NRK och ORB som Stockholmsflygplatser då de inte ligger längre bort än BLL räknat från CPH 😉
Om vi då skaffar lite fakta innan vi antar något ser det ut som följer. “Stockholms” 3 flygplatser har totalt ca 24,3 miljoner 2012 passagerare, men den mest expansiva regionen är onekligen Öresundsregionen med CPH som ensam största internationella flygplats i Skandinavien. Räknar vi “Köpenhamns” 3 flygplatser med ganska exakt samma avstånd som från ARN (CPH, MMX samt BLL) hamnar vi på ett samlat underlag på drygt 28,3 miljoner passagerare under 2012.
Om Arlanda vill ha fler långlinjer så behövs helt klart en ny ägare. Swedavia är bara en politiker lekstuga som hämtad från östblocket. Finns ingen anledning att staten ska äga dom stora flygplatserna nu när dom har gjort sej av med dom små.
Tänker man utöka klubbflygsverksamheten ute på Arlanda?
Vore trevligt med lite flyg från NL.
OSL+TRF+Rygge gir en større summa enn ARN+BMA+NYO och Vaesterås
Så, er det slik at Swedavia kryssubsidierer/subventionerer andre eide flygplatser av ARN? Hvordan skal man i så fall finansiere disse videre?
Positiva nyheter!
Jag vill se en ägare med visioner för Arlanda. Inte som nu när man passivt sitter och tittar på när de omkringliggande naven växer på Arlandas bekostnad.
Intressant. Mycket intressant. Hoppas att det kommer mer detaljer om EQT:s ev planer ang ARN.
…å andra sidan har ju Sth 2 (3 inkl Skavsta) intl. flygplatser. Räkna in Bromma och Skavsta så har nog Sth-regionen flest passagerare, väl?…jfr CPH och OSL.
Kanske klokt att någon med sinne för utveckling tar över, då Arlanda inte verkar komma någonstans vad gäller “lite-längre-bort-flyg”, interkontinentalt…och de linjer som funnits har ju försvunnit en efter en till följd av att andra flygplatser satsat klokt, medan ARN trampat (trampar) vatten fortfarande efter ett halvt sekel
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten