Skriv ut  

Hjälper USAs Chapter 11 stora flygbolag att bli större?

Krönika, Lars Brynielsson, den 5 februari 2013
American Airlines har nyligen presenterat en ny profil på flygplanen. Kanske ett taktiskt steg inför en eventuell sammanslagning med US Airways, två flygbolag som går igenom en rekonstruktion skyddade från konkurs enligt så kallad Chapter 11.
Det skulle i så fall skapa världens största flygbolag och kanske är det just tillväxt som är en av fördelarna med chapter 11, frågar sig Lars Brynielsson i en analys.

American Airlines

Enlig amerikansk lag är Chapter 11 en domstolsstyrd omstrukturering som tillåter att företaget fortsätter med sin normala verksamhet samtidigt som man får ett tillfälligt skydd från fordringsägarna. Under processen kan domstolen besluta i olika ekonomiska och affärsmässiga frågor även om det går emot långivarnas och affärspartnernas uttryckliga vilja. Målet är att få fram en livskraftig verksamhet. Konkursprocessen kan pågå under lång tid. United Airlines bedrev sin verksamhet under Chapter 11 i över 3 år. Motsvarande lag i Sverige är Lag om företagsrekonstruktion (1996:764).
   
Efter avregleringen på amerikansk inrikes 1978 ökade konkurrensen och välkända stora flygbolag gick i konkurs eller försvann från marknaden, bland andra PAN AM, TWA och Eastern.  Dåtidens flygentreprenör Frank Lorenzo köpte 1981 Continental genom holdingbolaget Texas Air. Efter att ha omstrukturerat bolaget 1983-1984 under Chapter 11 integrerades 1987 People Express, New York Air och flera matarbolag in i Continental som blev USAs tredje och världens sjätte största flygbolag. Efter Continentals andra konkursskydd 1991 – 1993 som en följd av ökade bränslepriser i samband med Gulfkriget 1990 kom bolaget ut mycket starkt och avancerade till USAs fjärde största bolag 2006.
   
Efter terroristattacken på World Trade Center den 11 september 2001 avtog flygresandet och många flygbolag fick ekonomiska problem. US Airways ansökte om konkursskydd två gånger, 2002 och 2004, då den första rationaliseringen inte var tillräcklig. Northwest ansökte om konkursskydd 2005 och köptes av Delta 2008 som själva ansökt om konkursskydd 2006. Tillsammans blev de världens största flygbolag. United ansökte om konkursskydd 2002-2006 och gick därefter ihop med Continental 2010 till världens näst största bolag. American Airlines AA försökte i det längsta undvika Chapter 11 men ansökte om konkursskydd i november 2011.  Det är bara lågkostnadsbolaget Southwest som inte utnyttjat Chapter 11 bland de största bolagen i USA.
   
I början på 2013 drivs AA fortfarande under Chapter 11. AAs CEO Tom Horton säger att AA äntligen har fått ett avtal med pilotföreningen APA, som representerar 10 000 piloter, som möjliggör att AA kan lämna Chapter 11. Samtidigt finns det utrymme att se över olika strategiska alternativ såsom ett samgående med US Airways. APA säger sig stödja samgåendet som den bästa vägen för ett starkare och mer konkurrenskraftigt AA för att säkra piloternas långsiktiga karriärmöjligheter.
   
I US Airways representeras piloterna av USAPA som har 5 200 medlemmar. De har haft en tuffare utveckling än piloterna i AA. US Airways var det första bolag som ansökte om konkurs 2002 efter attacken på World Trade Center 2001. Konkursen tog 7 månader men misslyckades med att sänka kostnaderna tillräckligt. Efter en ny konkurs 2004 ställdes piloterna inför ett ultimatum om likvidation eller branschens lägsta löner. Domstolen beslöt att avsluta pensionsplanen vilket försämrade villkoren. Detta ska jämföras med AAs pågående konkursprocess där den existerande pensionsplanen för piloterna frystes vid konkursansökan 2011.
   
Vid en sammanslagning av två bolag vinner det ”starkare” bolaget dvs det bolag som är större och mäktigare. Möjligheten att införa effektivare rutiner eller arbetsvillkor från det ”svagare” bolaget är minimalt. Erfarenheterna från sammanslagningen av SAS och LIN 1993 har många exempel på hur ett effektivt inrikesflyg fick krångligare rutiner och högre kostnader. Ärren från sammanslagningen finns kvar och såren hos några i pilotkåren är fortfarande inte läkta.  Det blir alltså svårt att räkna hem synergieffekterna från en sammanslagning AA/APA och US Airways/USAPA. AA har en stark företagskultur och US Airways har kvarstående problem från sammanslagning 2005 med American West.
   
Ägarna för US Airways har under senaste året föreslagit ett samgående med AA där AAs ägare skulle få 70 procent och US Airways ägare 30 procent av det gemensamma bolaget. AAs CEO Tom Horton säger att man just nu seriöst analyserar förslaget, snarare med fördelning 20 procent för US Airways och 80 procent för AA, och om sammanslagningen ska ske under eller efter AAs Chapter 11 process. Bolagens båda pilotföreningar har föreslagit sina medlemmar att stötta samgåendet.
   
Om ägarna lyckas slå ihop företagen bildas världen största flygbolag. Utgående från Innovatas produktionssiffror från 2012 skulle USA då få tre stora nätverksbolag före lågkostnadsbolaget Southwest och raden av de mindre nischbolagen där JetBlue och Alaska är störst.

American Airlines stats

Chapter 11 har hjälpt USAs nätverksbolag att överleva och klumpa ihop sig till kommande tre (?) jättar. Southwest följer sin lågkostnadsmodell och fortsätter att expandera med 39 lönsamma år i följd i bagaget utan hjälp av Chapter 11. Takten har ökats genom köpet av Air Tran 2011.  JetBlue och Alaska utnyttjar luckorna som skapas av turbulensen inom USAs flygindustri och har hitintills lönsamt kunnat försvara sina affärsområden.
   
Pengar och tillväxt inom flyget finns utanför USA hos flygbolagen i Asien och Mellersta Östern. Under sista månaden 2012 expanderade Emirates 18 procent och blev världens tredje största flygbolag mätt i ASK. Till skillnad från andra branscher har många länder begränsningar på utländskt ägande i flygbolagen. USA har 25 procent och i EU är gränsen 49 procent. Emirates har tidigare visat intresse i att köpa in sig i AA men kan med dagens begränsningar få en ägarandel på max 25 procent. Hur intressant är det?
   
Lufthansa köpte 2008 19 procent av JetBlue och fick två personer i styrelsen. Lufthansa och United är de ledande flygbolagen inom Star Alliance. JetBlue fortsätter dock med sin öppna samarbetsstrategi och gör avtal med flygbolag inom de övriga allianserna, bl a med AA som hör till Oneworld. Vad är logiken bakom Lufthansas ägarandel i JetBlue? Alaska Airlines är oberoende och har avtal med flera bolag inom Oneworld och SkyTeam.
   
Den utländska påverkan av flygbolagen i USA är således begränsade med nuvarande regler. Southwest tycks fortsätta sin långsamma men lönsamma expansion och har förmågan att köpa upp och integrera konkurrerande lågkostnadsbolag såsom Air Tran. Detta minskar utrymmet för nätverksbolagen och håller nere prisnivån. Southwest är också flexibel och var det enda bolaget som anpassade sig och redovisade vinst 2002 efter terroristattacken på World Trade Center 2001.
   
Vid nästa lågkonjunktur, bränsleprischock eller terroristattack som drabbar flyget i USA är det troligt att någon/ra av de större nätverksbolagen får problem. Obetalda räkningar gör underleverantörer till fordringsägare och flygbolagens ägare ser sina aktier sjunka. För att undvika likvidation är det praktiskt att driva verksamheten under konkursskydd.
   
Kommer framtida omstruktureringar under Chapter 11 skapa ändå större bolag i USA? Eller har vi nått en övre gräns där just storleken är flygbolagets svaghet och att det är bättre att skapa ett kluster av flera mindre specialiserade flygbolag?

Lars Brynielsson
AMiSAB



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

AA ny profil
Skrivet av Tingdahlarn, 2013-02-06 07:53:39
En av anledningarna till att AA nu går ifrån sin aluminium image är att mer och mer av de synliga delarna nu görs i kolfibermaterial och med tanke på AA order av nya flygplan är det nog nödvändigt att måla hela planet. Det skulle nog se konstigt ut med en blandning av aluminium och kolfiber.

Detta sagt av en AA pilot.
Anmäl inlägget
ASK...
Skrivet av Janne, 2013-02-05 11:07:43
...available seat kilometre
Anmäl inlägget
ASK
Skrivet av ?, 2013-02-05 08:53:53
Vad betyder ASK?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev