Ökad variation i SAS långlinjeprogram

I sommar sätter SAS in ett rekordstort antal flygningar från Skandinavien till USA. Till de redan befintliga destinationerna New York, Chicago och Washington läggs San Fransisco med trafik sex dagar i veckan, undantaget tisdagar. Samtidigt ökas frekvensen mellan Kastrup och Newark i och med en sen avgång fyra kvällar i veckan. Lägg till en daglig avgång från Oslo till New York och en faglig till vardera New York och Chicago från Stockholm. Det ger ett flygprogram på 52 flygningar i veckan mellan de tre nordiska huvudstäderna och de fyra destinationerna i USA.
För att klara det behöver SAS det flygplan som normalt flyger mellan Köpenhamn och Bangkok och den linjen stängs därför den 8 april.
– Grundtanken är att vi ska utnyttja de 11 flygplan som finns i långlinjeflottan fullt ut, säger Elizabeth Manzi, presschef på SAS, till Flygtorget.
Som en extra resurs hyr SAS dessutom in en Airbus 340-300 under 20 veckor när sommarprogrammet rullar på som mest intensivt. Den ska tjäna som back-up i första hand när de ordinarie flygplanen får service men också om de skulle drabbas av tekniska problem.
När sommarperioden är över och efterfrågan på USA minskar till förmån för Asien, räknar SAS med att återstarta trafiken på Bangkok. Det ska enligt uppgift ske i slutet av november 2013. Det kräver i så fall att ett flygplan frigörs från flygningarna till USA.
– VI är inte helt klara med planeringen än och ska först och främst göra en noggrann utvärdering av trafiken till San Francisco och de extra avgångarna till New York. Hur flottan ser ut nästa vinter vet vi inte än. Men flexibiliteten och möjligheten att variera trafiken efter säsongerna är viktigt, säger Elizabeth Manzi.
De tre övriga långlinjedestinationerna, Tokyo, Peking och Shanghai påverkas inte av säsongsplaneringen. De rullar på med en daglig avgång vardera från Kastrup och låser därmed upp ett flygplan på varje rutt.
Kommentarer
Kan Ture lära sig följande:
SAS har inte enbart SVENSKA resenärer på långturerna (relativt få faktiskt).
De har norska, polska, tyska, engelska, skottska m fl. Även danskar!! Samt kineser, japaner, amerikaner som ska till Polen, Tyskland osv.
Det är dag att kliva ut ur dressinen, Ture! Världen är så stor så stor…
Kalle, man får inte pengarna tillbaka från Norwegian för att de ska använda en annan flygplansmodell. De erbjuder däremot ombokningar till senare datum utan kostnad (gäller lågprisbiljetterna).
Det var rättstavningsprogrammet som ställde till det.
De lär knappast bli sämre med Norwegians “Dreamlinerproblem”. Pengarna tillbaka från Norwegian och boka SAS istället, verkar vara ett smart drag. Om man vill komma fram säkert.
SAS är ett riktigt bra bolag! Länge leve SAS!
Bra satsning SAS. Det är helt frivilligt vem man vill åka med. Jag åkte nyligen med Thaii till BKK och måste säga att servicen är kart bättre på SAS och då åkte ag i C klass. Nackdelen är att man får åka via CPH men det får man stå ut med.
Det finns inget positivt att säga om flygbolag som går med kroniska förluster.
Otroligt hur mkt folk orkar ge SAS skit för precis allt som dom gör. Finns det verkligen inget positivt i det SAS gjort senaste tiden?
Resterande 60 % har alltså närmare till ARN.
🙂
40 % av Sveriges befolkning har närmare till CPH än “plåtlådan i Norrland” dvs ARN…
Så nog är det rätt att större delen långlinjerna (SAS) går från CPH.
GOT-AMS funkar också utmärkt. Dessutom fler avgångar att välja nellan.
Att ta tåget till Kastrup, på någon timme. Eller en snabb flight från Göteborg. Allt bagage går rakt igenom, både ut och hem.
Danisch arilines… Hehe. Den va bra
Jag VÄGRAR att flyga till CPH från ARN för att sedan flyga tillbaka österut när jag ska till Asien! Finnair får mina stålar även i fortsättningen. Byt namn på SAS till Danisch Arilines, det vore ärligare.
Klart att de skriver om SAS när de får åka med och bli riktigt bortskämda av SAS.
Sedan verkar det som SAS satsar hårt på leisure. Vilket är bra eftersom affärsresandet egentligen bara existerar på långlinjebaserna.
Inget att hetsa upp sig på. Detta har t ex. Finnair gjort länge.
Verkligen bra att SAS satsar på USA i sommar, många vill säkert åka dit i år.
Helt riktigt att göra uppehåll med Bangkok mitt i sommaren, vilka turister vill åka dit då?
Om sen SAS får gratis reklam eller goodwill av Flygtorgets artiklar är väl bara bra.
Skräckexempel finns ju också. Dagens Industri tar ju alla tillfällen att skriva negativt om SAS så det jämnar kanske ut sej!
Det måste väll vara mer trovärdigt än att hitta på?
Det är nog bara på Flygtorget SAS har gratis reklamplats genom både egna pressreleaser och dessutom sas-stämplade Brynielsson som skriver allt utifrån ett SAS-perspektiv. Heja SAS och heja Flygtorget som hela tiden skriver ordagrannt vad SAS säger…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten