Skriv ut  

Direktflyg sätter in Fokker 50 på Sundsvall - Göteborg

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 mars 2013
Med en första Fokker 50 i egna färger ökar Direktflyg kapaciteten på sträckan mellan Sundsvall och Göteborg. Det ger bättre möjligheter att ta sig tvärs över Sverige utan mellanlandning på Bromma eller Arlanda.

Direktflyg Fokker 50

Linjen mellan Sundsvall och Göteborg är en av de längre tvärgående sträckorna i landet och har tidigare trafikerats av såväl Linjeflyg som Skyways och City Airlines. Möjligheten att utan mellanlandning ta sig mellan mellersta Norrland och Västkusten lockar allt fler passagerare. Det har Direktflyg, som tog över trafiken efter Skyways, märkt av. En inhyrd Dornier 328 byts nu till en Fokker 50.

- Det är riktigt, från och med idag har vi växlat upp till en Fokker 50 på sträckan. Det är lite för lång flygtid för en Jetstream och framför allt så kräver underlaget en större flygplanstyp, säger Tezz Torsdotter Ohlsson till Flygtorget.
         
Den Dornier som flög tidigare, inhyrd från Scot Airways, ägt av Loganair, hade 32 stolar. Med två dagliga avgångar och ett större flygplan, blir det 72 ytterligare stolar i varje riktning.

- Det underlaget finns, bland annat tack vare täta näringslivskontakter mellan regionen här och Göteborg. Nu slipper de flyga via Stockholm och det sparar mycket tid, säger Frank Olofsson, flygplatschef på Sundsvall-Härnösands flygplats.
         
Fokker 50-maskinen, som tidigare ingick i Skyways flotta, är målad i Direktflygs färger och för trafiken svarar Amapola som i vanliga fall flyger frakt med en egen flotta av Fokker 50.

- Vi värnar om de svenska flygbolagen och eftersom Amapola finns med i Saléngruppen vill vi naturligtvis använda dem, säger Tezz Torsdotter Ohlsson.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sv Tekmek
Skrivet av Jetström, 2013-03-05 02:41:57
Jetstreamen är aldrig snabbare än Fokkern. Nu jämförde jag ju den senare med den D328 som tidigare trafikerat sträckan och där har jag svårt att se F50 komma ut som det bättre alternativet från en passagerares synvinkel.
Anmäl inlägget
Sv Jetström
Skrivet av Tekmek, 2013-03-05 00:18:20
Och när f.n blev Jetstreamen snabbare än Fokkern? Fokkern är nästan 3x större med riktig toa och kaffe serveras av värdinnan + att den är betyligt tystare i kabinen.
Anmäl inlägget
Var är Fokkern
Skrivet av Jetström, 2013-03-04 21:57:19
Ja inte kom fokkern i trafik som tänkt, iaf kvällsflygningen till Göteborg genomfördes med en Jetstream.

Och är det verkligen en uppgradering att byta en snabb TP till en betydligt långsammare men visserligen större?
Anmäl inlägget
Skyways
Skrivet av Färgen, 2013-03-04 21:43:28
Tycker mig känna igen den målningen från Skyways fokkrar?
Anmäl inlägget
Målning
Skrivet av Thomas, 2013-03-04 19:10:03
"Direktflygs färger"...
Har inte de blåa och lite gula flygplan??
f.ö en bra investering, sen om F50 är det rätta planet i tiden är väl en annan fråga.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev