Skriv ut  

Skavstas ägare blir av med flygplatser

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 mars 2013
Spanska Abertis, som bland annat äger Skavsta flygplats, har blivit av med tre flygplatser i Bolivia. Den bolivianska regeringen har förstatligat flygplatserna med hänvisning till korruption och bristande säkerhetsarbete.

Puerto Vallarta Airport
Puerto Vallarta Airport

Det spanska konsortiet Abertis har specialiserat sig på infrastruktur och äger ett antal flygplatser världen över, bland annat de internationella flygplatserna i Cardiff och Belfast.  Via helägda brittiska TBI kontrollerar Abertis ytterligare flygplatser, bland dem Skavsta utanför Nyköping.
           
Sedan 1997 ingår tre flygplatser i Bolivia, La Paz, Santa Cruz och Cochabamba i Abertis. Men nu har den Bolivianska myndigheten tröttnat på hur Abertis sköter flygplatserna, som köptes för knappt 50 000 kronor. Framför allt är det bristande underhåll av flygplatserna som retat upp myndigheterna. Enligt ett avtal skulle Abertis under åren 2005 – 2011 investera 27 miljoner dollar i flygplatserna, men det blev inte mer än cirka sex miljoner. Det har gått ut över flygsäkerheten, främst i Cochabamba där landningsbanan enligt medieuppgifter är i uselt skick. Det ska också ha förekommit korruption inom ledningen för flygplatserna.
           
Abertis har i ett pressmeddelande på sin hemsida tillbakavisat anklagelserna om bristande investeringar och hävdar att företaget investerat drygt 12 miljoner dollar.
           
Det biter dock inte på de bolivianska myndigheterna som nu återtagit kontrollen av de tre flygplatserna genom att förstatliga dem.
           
I Sverige har Abertis ägande av Skavsta har också det ställts på sin spets eftersom huvudbanan där behöver en helt nu ytbeläggning de kommande tre åren. Det innebär en investering på cirka 80 miljoner, kostnader som Abertis nu vill att Nyköpings kommun ska stå för. Ställer kommunen inte upp har Abertis hotat med att lägga ner Skavsta.
Nyköpings kommun äger fortfarande 9,9 procent av aktierna och har tidigare skjutit till 20 miljoner i aktieägartillskott när terminalbyggnaden byggdes ut. Att idag lägga in ytterligare pengar för att bekosta banarbetena, är inte aktuellt, enligt kommunstyrelsens ordförande Urban Granström.

– Nej, vi får inte gynna ett enskilt företag på det sättet, det sätter lagstiftningen stopp för. Jag tror inte heller att det är aktuellt för oss att köpa flygplatsen. Däremot hjälper vi till att få en långsiktig lösning på framtiden för Skavsta, säger han.
Både kommun och flygplatsledning har nu börjat arbetet på att se på en eventuell framtid utan Abertis. Att flygplatsen måste läggas ner, som de spanska ägarna hotar med, tror ingen riktigt på.
           
I Bolivia drivs nu flygplatserna vidare av staten. Abertis säger sig respektera beslutet att nationalisera verksamheten men kräver samtidigt ett skadestånd på 90 miljoner dollar.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev