Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Skavstas ägare blir av med flygplatser
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 5 mars 2013
Spanska Abertis, som bland annat äger Skavsta flygplats, har blivit av med tre flygplatser i Bolivia. Den bolivianska regeringen har förstatligat flygplatserna med hänvisning till korruption och bristande säkerhetsarbete.
Puerto Vallarta Airport
Det spanska konsortiet Abertis har specialiserat sig på infrastruktur och äger ett antal flygplatser världen över, bland annat de internationella flygplatserna i Cardiff och Belfast. Via helägda brittiska TBI kontrollerar Abertis ytterligare flygplatser, bland dem Skavsta utanför Nyköping.
Sedan 1997 ingår tre flygplatser i Bolivia, La Paz, Santa Cruz och Cochabamba i Abertis. Men nu har den Bolivianska myndigheten tröttnat på hur Abertis sköter flygplatserna, som köptes för knappt 50 000 kronor. Framför allt är det bristande underhåll av flygplatserna som retat upp myndigheterna. Enligt ett avtal skulle Abertis under åren 2005 – 2011 investera 27 miljoner dollar i flygplatserna, men det blev inte mer än cirka sex miljoner. Det har gått ut över flygsäkerheten, främst i Cochabamba där landningsbanan enligt medieuppgifter är i uselt skick. Det ska också ha förekommit korruption inom ledningen för flygplatserna.
Abertis har i ett pressmeddelande på sin hemsida tillbakavisat anklagelserna om bristande investeringar och hävdar att företaget investerat drygt 12 miljoner dollar.
Det biter dock inte på de bolivianska myndigheterna som nu återtagit kontrollen av de tre flygplatserna genom att förstatliga dem.
I Sverige har Abertis ägande av Skavsta har också det ställts på sin spets eftersom huvudbanan där behöver en helt nu ytbeläggning de kommande tre åren. Det innebär en investering på cirka 80 miljoner, kostnader som Abertis nu vill att Nyköpings kommun ska stå för. Ställer kommunen inte upp har Abertis hotat med att lägga ner Skavsta.
Nyköpings kommun äger fortfarande 9,9 procent av aktierna och har tidigare skjutit till 20 miljoner i aktieägartillskott när terminalbyggnaden byggdes ut. Att idag lägga in ytterligare pengar för att bekosta banarbetena, är inte aktuellt, enligt kommunstyrelsens ordförande Urban Granström.
– Nej, vi får inte gynna ett enskilt företag på det sättet, det sätter lagstiftningen stopp för. Jag tror inte heller att det är aktuellt för oss att köpa flygplatsen. Däremot hjälper vi till att få en långsiktig lösning på framtiden för Skavsta, säger han.
Både kommun och flygplatsledning har nu börjat arbetet på att se på en eventuell framtid utan Abertis. Att flygplatsen måste läggas ner, som de spanska ägarna hotar med, tror ingen riktigt på.
I Bolivia drivs nu flygplatserna vidare av staten. Abertis säger sig respektera beslutet att nationalisera verksamheten men kräver samtidigt ett skadestånd på 90 miljoner dollar.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
BRA CAMO Tech services is looking for a new employee
Braathens Regional Airlines AB
Systemsäkerhetsingenjör till enhet Flygsäkerhet
LFV
Besiktningsingenjör inom Lyft till Stockholm-Uppsala
Kiwa Sweden AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Gripensystemet ska utvecklas
Hot om strejk, stora förluster för flygbolagen
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Fler artiklar
Nyheter från andra media
15:28 Airbus uppges förhandla om flygplansorder från Kina i samband med Xi besöker Frankrike
09:39 Norskt luftrum stängdes - SVT Nyheter
05:25 Norge: Luftrummet stängt – stora förseningar - Aftonbladet
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
11:16 Elva miljoner i värdeföremål beslagtagna på Arlanda – med nya lagens hjälp - SVT Nyheter
Fler artiklar
Flygforum
S018cn:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
Guest:
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Yazi:
SV: Swedavias VD lön
AY pendlaren:
Terminal 2 problem med bagagehanteringen
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap