Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Det våras för flyget
Krönika,
Lars Brynielsson,
den 2 april 2013
Den globala flygindustrin har utvecklats bättre än förväntat och IATA skruvar upp prognoserna för 2013. Flygbolagens aktier har stigit 7 procent i år vilket är bättre än för marknaden generellt.
Flygfrakten, som brukar ligga ett halvt år före passagerartrafiken, har börjat växa igen. Flera flygbolag har genomfört strukturella förändringar och förbättrat sina möjligheter att leverera positivt resultat. Många flygbolag tror på en svag lönsamhet under 2013. IATA prognoserar flygbolagens driftsresultat EBIT till 3,3 procent. Resultatet före skatt EBT prognoseras bli 10,6 miljarder USD för 2013 vilket fortfarande utgör en tunn lönsamhetsnivå på 1,6 procent. Flygbranschen är därför mycket känslig för störningar. SAS prognos för 2013 följer IATAs med en EBIT marginal över 3 procent och ett positivt EBT.
Den positiva utvecklingen är inte jämt fördelad över världen. Flygbolagen i Asien och Mellersta Östern fortsätter att expandera med högre lönsamhetsnivåer än andra regioner, bl a beroende av tillväxten i fraktmarknaden. Strukturändringar och återhållsam kapacitetstillväxt medför att även Nordamerika förbättrar sina marginaler. Europas flygbolag har låga marginaler och är dessutom beroende av att den pågående eurokrisen inte lamslår resandet. Flygbolagen i Latinamerika och Afrika expanderar då tillväxten är hög i dessa regioner och Afrika förväntas tom leverera ett överskott.
De förbättrade resultaten förklaras naturligtvis av att intäkterna ökar mer än kostnaderna. Frakten förväntas öka med 2,7 procent och enhetsintäkten stabiliserar sig jämfört med att de tidigare sjunkit. Passagerartrafiken förväntas öka 5,4 procent och enhetsintäkten stiga med 0,4 procent jämfört med en tidigare minskning. Kabinfaktorn tros öka med 4 procentenheter. Ökade kostnader kompenseras av strukturella åtgärder och högre resursutnyttjning.
Det ligger i flygplanstillverkarens Airbus intresse att spä på den positiva framtidstron för flygindustrin. Enligt Airbus marknadsprognos 2012-2031 behöver de Nordiska flygbolagen köpa in 536 nya flygplan i storleksklassen över 100 passagerare fram till år 2031 varav 353 för att klara av förväntad expansion och 183 för att ersätta äldre flygplan. Investeringen motsvarar hiskliga 360 miljarder SEK med dagens dollarkurs. Airbus tror att utrikestrafiken till och från Stockholm kommer att öka med 3,5 procent om året. Ökningen på Asien förväntas blir ändå större med en ökning på 5,5 procent.
Jämför vi med den officiella luftfartsstatistiken för Sverige från Trafikanalys ser vi dels att det finns hack i utvecklingskurvan 2009 efter finanskrisen och dels en mättnad i ökningstakten 2012 efter de kraftiga ökningarna 2010 och 2011.
Historiskt har flygtrafiken enligt ICAO fördubblats vart 15:e år mätt i RPK. För flygbolagen gäller det att ha ett medellångsiktigt perspektiv så att expansionen under de gynnsamma åren kan pareras med inbromsning för de oväntade händelserna som regelbundet dyker upp. Med små lönsamhetsmarginaler och stor andel fasta kostnader har detta varit flygbolagens akillesproblem.
Prognosen för bränslepriset 2013 är 130 USD per fat. Bränslet svarar för omkring 33 procent av flygbolagens kostnader. Historiskt nåddes toppnoteringen på 180 USD per fat parallellt med den finansiella krisen 2008. Detta fick många flygbolag att gå i konkurs. Tidigare bränslekriser, fast från lägre nivåer, uppstod vid gulfkrigen 1990 och 2003, energikrisen i Kalifornien 2001 och orkanen Katarina 2006. Det har spekulerats i att flyget tål ett bränslepris på 200 USD per fat. Tillgången på olja i världen har ökat vilket motverkar risken för att politiska konflikter driver upp oljepriset. Bränslesnåla flygplan, flexibla resurser samt effektiva pris- och valutasäkringar är flygbolagens verktyg för att hantera denna osäkerhetsfaktor.
Attacken på WTC i New York 2001 och bankkrisen 2008/2009 påverkade hela världsekonomin med minskat flygresande under de efterföljande två åren. Flygbolagen i USA tvingades omstrukturera sig under konkursskyddet Chapter 11. Det är många varningsklockor att eurokrisen kan få en liknande global effekt utanför Europa. Asienkrisen 1998 och den arabiska våren, som startades 2010, har främst påverkat det lokala resandet.
Andra oväntade problem med reducerat flygresande har varit tsunamin med efterföljande kärnkraftshaveri i Japan 2011, stängning av Europas luftrum pga isländsk vulkanaska april 2010, svininfluensan som drabbade Mexico 2009, tsunamin i Thailand 2005 och SARS epidemier som bröt ut i Kina 2003 och spred sig över främst Asien 2004 och 2005.
Utgående från IATAs globala siffror i prognosen för 2013 kan man beräkna medelvärdet för några nyckeltal och jämföra med årsredovisningarna från Nordens tre stora flygbolag. Skillnaden i bolagens affärsmodeller syns tydligt i intäkten per passagerare där SAS ligger närmast medelvärdet, Finnair med sin långlinjesatsning avsevärt över och Norwegian med sin lågkostnadsmodell avsevärt under. SAS låga bränsleandel beror på högre övriga kostnader. Affärsmodellernas effektivitet syns på lönsamhetsmarginalerna.
De tre nordiska flygbolagen kompletterar varandra med ett långdistans-, ett mellandistans- och ett lågkostnadsbolag. Inom andra branscher brukar ägarna/kapitalet hitta synergifördelar i strukturförändringar och sammanslagningar. Svenska regeringen vill sälja SAS när pågående rationalisering har vänt lönsamhetsmarginalerna, vilket förväntas ske redan 2013. För att hitta köpare eller samarbetspartner räcker det kanske med att stanna inom Norden som alternativ till att slukas av ett internationellt flygbolag i Asien eller Mellersta Östern. Men flyget är inte som andra branscher!
I år är våren sen och kall i Norden och det kan bli trångt på marken när alla vårblommorna samtidigt ska blomma. En analogi så god som någon annan för flygbolagen i Norden.
Lars Brynielsson
AMiSAB
Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Även jag
Skrivet av Jarle, 2013-04-02 20:22:33
Även jag tackar för den intressanta artikeln. Mycket intressanta analyser om flygbranchen i stort. Mer sånthär!
Återigen
Skrivet av HAE, 2013-04-02 10:18:14
Tack för en bra artikel!
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
BRA CAMO Tech services is looking for a new employee
Braathens Regional Airlines AB
Systemsäkerhetsingenjör till enhet Flygsäkerhet
LFV
Besiktningsingenjör inom Lyft till Stockholm-Uppsala
Kiwa Sweden AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Hot om strejk, stora förluster för flygbolagen
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:39 Norskt luftrum stängdes - SVT Nyheter
05:25 Norge: Luftrummet stängt – stora förseningar - Aftonbladet
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
11:16 Elva miljoner i värdeföremål beslagtagna på Arlanda – med nya lagens hjälp - SVT Nyheter
09:59 Isstorm på Helsingfors flygplats – försenar planen | Varlden - Expressen
Fler artiklar
Flygforum
Info:
SV: Swedavias VD lön
AY pendlaren:
Terminal 2 problem med bagagehanteringen
Trosa:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
@Johansson:
SV: Arlanda flygplats/swedavia
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap