Skriv ut  

Gatwick del i Norwegians långlinjeplaner

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 april 2013
Tre flygplan och ett hundratal besättningsmedlemmar är nu stationerade på Norwegians senaste bas London-Gatwick. Där ska flygbolaget konkurrera med EasyJet och Ryanair men också börja feeda passagerare in till Norwegians egna långlinjer.

Annandag påsk gick Norwegians första flygning från Gatwick. Destinationen var Mallorca och därmed var flygbolagets fjärde bas utanför Norden invigd. Sedan tidigare finns flygplan och besättningar stationerade i Malaga, Las Palmas och Alicante och med Gatwick skapas ett flöde av flygningar som dels handlar om att konkurrera med övriga flygbolag i Europa men som också är en viktig pusselbit i de kommande långlinjerna. Redan idag går det 30 flygningar i veckan från London till Stockholm, 24 till Oslo och 19 till Köpenhamn och det är främst de som ska tjäna som försörjning till långlinjeflygningarna.

- Vi räknar naturligtvis med att feeda passagerare till våra intercontlinjer. Upptagningsområdet runt Gatwick är 12 miljoner människor och vi kommer absolut att locka brittiska resenärer att flyga via Oslo, Stockholm och Köpenhamn, säger Åsa Larsson på Norwegian till Flygtorget.

Den stora brittiska marknaden ska dock i första hand lockas att flyga till en rad av destinationer kring Medelhavet som nu finns i linjenätet. Med 13 icke-nordiska linjer tar Norwegian upp kampen med i första hand Easyjet som under somrarna har Gatwick som viktig bas. Ryanair håller uteslutande till på Stansted och på Heathrow finns inget lågkostnadsbolag. Det innebär att tre av de fyra största lågkostnadsbolagen i Europa nu flyger med Londonområdet som bas.

- Easyjet är vår främsta konkurrent och det bolag som ligger närmast oss i uppbyggnad. Sen finns också Monarch Airlines, Vueling och några charterbolag som trafikerar samma linjer som vi gör.

Expansionen på Gatwick gör att Norwegian nu är det flygbolag efter Ryanair som öppnar flest nya destinationer. Bara under perioden 26 mars till 15 april har 33 nya linjer invigts.

Den nya basen på Gatwick har i nuläget tre Boeing 737-800 stationerade med ytterligare ett flygplan på väg i höst. Den flygande personalen består i dagsläget av 38 piloter och 65 i kabinen. Merparten av piloterna kommer från det brittiska flygbolaget BMI Baby som togs över av IAG, British Airways/Iberia och sedan lades ner i september förra året.

- Vi har uteslutande brittisk personal på Gatwick och de arbetar efter brittiska lagar och regler, säger Åsa Larsson.

I och med att Norwegian fortsätter att växa utomlands kommer det att öppnas nya baser. Nästa på tur är Bangkok där långlinjerna och Boeing 787 ska ha hemmabas. Vilka ytterligare nya baser som kan vara på gång är dock ännu inte officiellt.

- Det finns planer på fler baser, det vet jag. Men det är inget vi går ut med ännu.


Från Gatwick flyger Norwegian 320 flygningar i veckan till:

Sverige: Stockholm och Göteborg.

Norge: Oslo, Torp, Stavanger, Ålesund, Bergen, Tromsö och Trondheim.

Danmark: Köpenhamn och Ålborg.

Finland: Helsingfors.

Spanien: Alicante, Mallorca, Teneriffa, Lanzarote, Ibiza, Gran Canaria, Barcelona och Malaga

Italien: Rom.

Kroatien: Dubrovnik och Split.

Frankrike: Nice.

Portugal: Faro.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bemannaren
Skrivet av A, 2013-04-16 13:32:48
Det står i texten.
De är an ställda via ett bemanningsföretag och arbetar enligt brittiska regler.
Norwegian betalar skatt, sociala avgifter mm. enligt regler i det landet man är baserad.
Ett bra bolag, hoppas det går bra för dem.
Anmäl inlägget
Ingen nasjonalism, men ratt produkt.
Skrivet av Taxxit, 2013-04-16 12:51:15
@ Flyger allt. Detta handler inte om nasjonalism, men at ha sucsess och tjena penger innom luftfart. Norska rederier har tjenat masse på cruise i Caribbean i manga på. Det samma vil Norwegian. Det norske et tecken på kvalitet i den bransjen.
Anmäl inlägget
Bemanning
Skrivet av Bemannaren, 2013-04-16 12:49:44
Och alla dessa 100 pers. på Gatwick, är de anställda i NAS, anställda i bemanningsföretag eller anlitade som egna företagare via ett bemanningsföretag? Med andra ord, vad har de för villkor och anställningsförhållanden? Vem står för sjuklön, semesterlön, pension och löner?
Anmäl inlägget
Ny ljuger de...
Skrivet av Magnus, 2013-04-16 10:47:35

Cockpit crew 50/50 engelsmän / skandinaver (svenskar/danskar) Kabinen likadant, Estländare, Polacker, Spanjorer etc...

"uteslutande brittiskt personal..." hmmm....
Anmäl inlägget
På tur i stora världen
Skrivet av Flyger allt, 2013-04-15 14:57:09
@Taxxit, jag ser att de norska nationella känslorna håller på att svälla över alla gränser hos dig.
Ta det bara lugnt. I den stora världen, dvs utanför Norge så är den norska nationalismen försumbar. Ville bara berätta det...
Det är flyglinjer det handlar om - inte norsk imperialism på dagisnivå!
Anmäl inlägget
Snarligen Gatwick - Ft. Lauderdale nonstop
Skrivet av Taxxit, 2013-04-15 14:17:32
Om inte lenge ser vi nok en rute nonstop Gatwick - Ft. Lauderdale med 787 Dreamliner også. Briter elskar å åka cruise og RCCL er den norska favoriten. Det blir en fin kombinasjon.
Anmäl inlägget
Vet nån egentligen skillnaden nuförtiden?
Skrivet av Språkpålisen, 2013-04-15 10:57:18
Stationerade? Verkligen? Kan det inte möjligen vara så att de är BASERADE på Gatwick.
Anmäl inlägget
Det finns konkurrens
Skrivet av Flyger allt, 2013-04-15 09:16:41
"...Ryanair håller uteslutande till på Stansted"
Man har visserligen ingen bas på Gatwick men väl 5 linjer: Dublin, Cork, Shannon, Kaunas och Sevilla. Dessutom har man en bas på Luton med 19 linjer just nu. Så att Ryanair enbart har sitt "tillhåll" på Stansted är direkt felaktigt...
Anmäl inlägget
Norwegians Gatwickbas
Skrivet av Reply, 2013-04-15 08:45:08
Skall bli spännande att se hur detta utvecklas, snacka om att ge sig in i ett getingbo.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev