Det finns 13 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Flygentusiast
Skrivet av Markus, 2013-05-08 11:42:00
Läsvärd analys av Lars Brynielsson. Rätt imponerande av "lilla" Finnair att man tillhör en av de stora Europabolagen på Asientrafiken. Men man får tacka Helsingfors-Vanda flygplats strategiska läge som Finnair länge har utnyttjat. Vem minns inte den gamla slogan från tidigt 90-tal: Helsinki Gateway. Apropå konkurrens så kommer JAL i år att starta en direktlinje Nrt-Hel med B787. Qatar Airways ska öpnna en linje Hel-Doh.
|
|
bra analys
Skrivet av olle, 2013-05-08 00:12:32
tack lars b. för ännu en initierad analys. tråkigt att få bland de som kommenterar inte förstår skillnaden mellan analys och "tyckande"
|
|
Upptagningsområdet
Skrivet av Fakta, 2013-05-07 21:18:51
Så befolkningsmässigt är det inte stora skillnader mellan Öresundsregionen och Stockholm-Mälardalen. Den viktiga skillnaden är att den senare regionen har betydligt mer globala företag än den förra.. Det är därför märkligt att SAS med lite kopieringfantasi hade kunnat ta upp kampen och göra ARN till Asiennav mot Finnar och Helsingfors.
|
|
Sv. Passagerare
Skrivet av businessclass, 2013-05-07 19:48:44
Staralliance är riktigt bra. Men till dom riktigt bra bolagen hör inte SAS. Deras IC flygningar håller inte klassen tycker jag... Sedan att det knappt går att åka från ARN utanför europa med dom gör ju inte saken bättre. Mellanlandningar görs hellre på andra flygplatser och bolag än CPH och SAS för min del.
|
|
Finnair inget Bra alternativ
Skrivet av Passagreare, 2013-05-07 19:29:29
Finnair är inget alternativ för oss som inte är 08:or. Att ha två olika bokningar för sin Asien resa är inte Bra! Då är det mycket bättre att Boka med Staralliance. En bokning och god service.
|
|
Långdistans CPH...
Skrivet av Maggan, 2013-05-07 19:19:35
När nya flygplatsen i Berlin öppnar kommer CPH att bli den stora förloraren när det gäller långdistans.
|
|
Upptagningsområdet
Skrivet av Nisse, 2013-05-07 17:32:01
Gällande upptagningsområdena i Öresundsregionen vs Stockholm - Mälardalen så har Öresundsregionen idag 3,8 miljoner invånare och Stockholm-Mälardalen 3,2 miljoner men enligt tillgängliga prognoser växer Stockholm-Mälardalens befolkning betydligt snabbare än Öresundsregionen. År 2030 beräknas Stockholm-Mälardalen ha drygt 4 miljoner invånare och Öresundsregionen ungefär desamma.
|
|
Finnair hade en fördel ...
Skrivet av Yo , 2013-05-07 15:39:59
50% svenskar föredrar nog billigast prislapp framöver till Sydostsasien , det håller en vinter till sedan får de lansera nya destinationer i Kina , de klarar inte konkurrensen på sydostasien i längden trots asiatisk crew gentemot de arabiska bolagen.
|
|
Finnair har en fördel till Asien.
Skrivet av Kalle, 2013-05-07 13:29:35
Man hinner tur och retur från HEL med samma flygmaskin. STO ligger lite längre bort vilket är den lilla men avgörande nackdelen.
|
|
Finnairs analys korrekt
Skrivet av airbus380, 2013-05-07 12:17:22
LA skriver alltid på ett nyanserat sätt och även om man har en SAS bakgrund så kan man väl bedöma andra flygbolags affärsmodell. Det finns inte i SAS sinnesvärld att flytta några Longhaul till ARN och köra mot Asien för att konkurrera med Finnair... Öresundsregionen (Skåne, Själland, Lolland, Falster och Bornholm) har ca 3,8 milj (4 milj 2021) Östra Sverige (länen Stockholm, Uppsala, Västmanland, Södermanland och Gotland - för att få en korrekt jämförelse) har ca 3.1 milj (3,5 milj 2021)
|
|
SAS
Skrivet av Jocke, 2013-05-07 11:41:06
Fungerar utmärkt att ta sig till HEL från ARN. Att däremot ta sig till CPH för att ta sig till Asien känns bara tidskrävande för att få en usel produkt. Och uppenbarligen så måste SAS har gjort något helt fel eftersom de har gått så dåligt under en lång tid.
|
|
Kort billig feeder är avgörande för lönsamhet.
Skrivet av Kalle, 2013-05-07 11:09:18
Bra analys och slutsatsen är riktig. Finnairs svaga punkt är feedern till HEL. Därför har SAS en god chans med CPH som hub eftersom den ligger nära tättbefolkade nordeuropa. Det ger billig och tät feedertrafik. Nu går väl 08orna igång när jag skriver detta om CPH. Jag tar risken.
|
|
Så töntigt
Skrivet av SAS-ögon, 2013-05-07 10:13:07
Det gäller att ha stora tankar om sig själv när man med bakgrund från SAS bedömer Finnairs affärsmodell...
|
|