Amapola håller postflyget i luften
Publicerad den 4 juni 2013
Posten måste fram. Den gamla klassiska devisen är grunden till flygbolaget Amapolas verksamhet, bolaget startades 2004 med målsättningen att ta hand om den post som måste transporteras med flyg för att hinna fram från en dag till en annan. Det är ungefär 20 procent av den sammanlagda mängden post och paket under ett dygn som nattflygs till tolv destinationer runt om i landet och merparten av den passerar Arlanda.

– Vi har kapacitet att hantera cirka 100 ton post här på Arlanda varje natt, säger Lars Jordahn, vd på Amapola.
Det är under ett par korta timmar runt midnatt som plattan utanför terminal tre på Arlanda förvandlas till omlastningsplats, fylld av fraktmaskiner och postbilar.
– Det är ett smalt tidsspann vi arbetar i, från elvatiden när maskinerna kommer in, fram till cirka klockan ett. Sedan ska de alla vara iväg igen, säger Åke Roos, på Amapola.

Flottan består idag av elva egna Fokker 50 och Amapola är en av de större operatörerna i världen på typen. Nio av dem går oavbrutet i trafik, en är backup och en flyger passagerartrafik på Direktflygs linje mellan Sundsvall och Göteborg. Samtliga fraktmaskiner är ombyggda passagerarflygplan med 56 kubikmeter lastyta och kapacitet att frakta sju ton gods. Dessutom hyr Amapola in sex ATP från West Air och håller därmed 15 flygplan i gång varje natt i posttrafiken.

Under dagtid är flygplanen utspridda på nio olika utedestinationer: Kiruna, Umeå, Sundsvall, Karlstad, Visby, Jönköping, Göteborg, Växjö och Malmö. Vid tiotiden på kvällen är de lastade och flyger till Arlanda där de lossas och lastas på nytt. Två av flygningarna är slingade förbi Arlanda och fraktar posten direkt mellan Göteborg och Umeå och Malmö och Sundsvall, alla övriga dyker upp på Arlanda.
– All post ligger i särskilda backar och vi klarar att lossa på 10-12 minuter och lasta igen på 12-15 minuter. Alla backarna är vägda så piloterna gör vikt- och balansberäkningarna direkt under själva lastningen. Vi har en marginal på cirka en kvart för att klara regulariteten så rutinerna är a och o för att hålla samma höga tempo varje natt. Vi har också en Fokker och en ATP i standby om något skulle inträffa. De flyger sedan de sista rutterna, när alla andra kommit iväg, tidigt på morgonen till Visby och Umeå. säger Åke Roos.

Den egna organisationen består av ett 70-tal personer varav 40 är piloter, samtliga stationerade på Arlanda. De tillbringar sedan fyra-fem dagar varje vecka ute i landet. Den tekniska avdelningen ligger i dag på Sturup, i den hangar som Postens eget flygbolag Falcon Air en gång använde. I dagarna flyttar även Amapolas kontor till Malmö och Lars Jordahn ser det som ett steg framåt för Amapola.
– Det gör att vi är närmare Europa med de möjligheter som det kan ge. Den svenska posten är vår huvudsakliga uppgift men vi har också lämnat anbud till bland annat till postverksamheter ute i Europa. Vi har ett specialistkunnande på postflyg som vi vill utveckla, säger han.
Ute på Arlanda är klockan snart halv två och de sista fraktmaskinerna har startat mot Umeå och Växjö. Kvar står Amapolas egen backup som ska gå till Visby 05.30.
– Punktligheten är det viktiga och det som vi ska uppfylla som leverantörer. En sån här vacker försommarkväll är det inga större problem men i november, med blåst och underkylt regn, då är det bra att ha väl inarbetade rutiner att falla tillbaka på. Det är ett fascinerande maskineri som vi håller igång här varje natt, säger Åke Roos.
Kommentarer
Personalflykt a lá 1800 talets Amerikaemigranter.
Falcons hangar på Sturup ägdes av Malmö stad. Den såldes till Posten när Falcon flyttade in efter Swedair. Förmodligen ägs hangaren av postens fastighetsbolag fortfarande. Bra för Amapola att flytta in inför expansionen.
Antingen tecken på okunskap eller någon form av komplex men att flytta verksamheten till Malmö för att hamna närmare Europa verkar konstigt jag trodde Sverige redan låg i Europa. Tydligen har information gått ut till berörda att så är fallet och därmed har företaget dragit tillbaka flytten.
Lycka till i Malmö grabbar.
Amapola är som Luftenshjältar. Värsta Baloo som flyger posten!!
Lasta å lossa på 10-15 min, skönt att ni slipper handjaga 3 ton in å 3 ton ut i dom gamla shorts 360 som flög posten på 90talet, det var tider…
Den enda skillnaden är att bolaget inte ägs av Posten längre. Dock sitter f.d. vVD i posten i Amapolas styrelse.
…nu fick jag verkligen lust att skicka ett brev!;)
Det är ett grymt jobb ni utför där ute i mörkret mina aviatörshjältar!
Jobbar Anders Carlsson för Amapola?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten