Skriv ut  

Luft under vingarna för Estonian Air

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 31 juli 2013
Minskade förluster, anpassad flygplansflotta och säkrad överlevnad. Framtiden ser betydligt bättre ut än för bara ett halvår sedan.
– Det senaste resultatet visar att vår rekonstruktion fungerar, säger Estonians svenska vd.

Det estniska statliga flygbolaget Estonian Air genomgår för närvarande en genomgripande omstrukturering, allt för att undvika den konkurs som hotade förra året. Sedan i november är Jan Palmér vd och han menar nu att arbetet ger resultat.

– Siffrorna för andra kvartalet i år visar att intäkterna ökat med 20 procent sedan första kvartalet. Samtidigt är förlusterna nu nere i under 1 miljon euro. Det är en förbättring med 80 procent. Samtidigt har vi haft vår första vinstmånad på tre år. Vår turnaround är avslutad och det vi sa för sex månader sedan att vi skulle genomföra är gjort, säger han till Flygtorget.
        
Fortfarande återstår en hel del arbete och fortsatta finjusteringar av verksamheten. Flygplansflottan är krympt till sex flygplan, tre CRJ900 och tre Embraer 170. Det är mer än vad dagens linjenätet kräver vilket innebär att en av maskinerna ska användas till charter och en för service. Det fanns även en inhyrd Boeing 737 som nu är återlämnad till ägarna. Enligt planerna ska Estonian också innan 2015 ha en enhetlig flotta, men vilket flygplan som blir aktuellt är inte klart.
        
I dagsläget flyger Estonian Air från Tallinn till Stockholm, Köpenhamn, Amsterdam, Bryssel, Oslo, Moskva, St Petersburg, Kiev, Vilnius och Trondheim. Under sommarhalvåret finns även trafik till Paris och Nice.

– Nu är vi ett mindre regionalt flygbolag och kan koncentrera oss på att upprätthålla en hållbar daglig verksamhet.
        
Den stabila ekonomin har också inneburit att Estonian stöttar Air Lituanica, det nya flygbolaget i Litauen som nu ska försöka återskapa ett nationellt flygbolag sedan FlyLal gick i konkurs för tre år sedan.

– De är i precis samma situation som vi, säger Jan Palmér. Länder i Europas periferi behöver ett eget flygbolag för att själva upprätthålla flygtrafik till några viktiga huvudstäder i Europa och inte vara beroende av utländska flygbolag. Vi sköter hela deras kommersiella organisation och flyger även i inledningsskedet deras trafik.
        
Det enda mörka molnet på horisonten just nu för Estonian Air, är hur EU-kommissionen ska ställa sig till det faktum att flygbolaget förra året fick statliga pengar för att undgå en konkurs. EU utreder just nu om det ska räknas som ett otillåtet ekonomiskt stöd som måste betalas tillbaka.

– Därför var det viktigt att kunna visa de positiva siffrorna och att vi är på rätt väg mot att bli ett lönsamt flygbolag. Men vi har ännu inga indikationer på i vilken riktning beslutet kommer at gå, eller när det fattas.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ja duBenny
Skrivet av Greger Holm, 2013-08-03 14:43:18
Bra idé Benny. Varför startar du inte ett nationellt flygbolag? Det är fritt fram, bara skaffa kapital och tillstånd!
Anmäl inlägget
Heja Estonian!
Skrivet av Killen med stil, 2013-08-01 22:37:45
Elon, sluta att hitta på saker bara för att synas! Börja med att läsa artiklen en gång till och försök sedan dessutom att tänka llte...
Anmäl inlägget
Enhetlig flotta
Skrivet av Elon, 2013-08-01 17:46:17
Det är planerat sedan länge att Skyways F50 ska ska bli den nya enhetsflottan i Estonian.
Anmäl inlägget
Nytänk
Skrivet av Våndsjön, 2013-08-01 11:48:14
Japp, Palle for President!
Anmäl inlägget
Svenska flygbolaget
Skrivet av Benny, 2013-08-01 10:33:30
Kanske dags för Sverige att skaffa ett eget nationellt flygbolag också. Kan Estland så kan väl vi? SAS tar ju bara hänsyn till danska och norska intressen (Köpenhamn som hub, stort inrikesnär i N och många utrikeslinjer från Oslo såväl som Bergen, Stavanger, Trondheim m.m.)
I Gbg har SAS bara två utrikeslinjer trots att staden nästan är lika stor som Oslo.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev